صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ / ۲۱:۲۰
کد خبر: 4085
گزارشگر: 213
۱۰۶۲
۰
۰
۵
آسوشیتدپرس نوشت عراق خواهان بیرون رفتن نیروهای ایرانی شد

نخست وزیر عراق تهدید کرد با شبه‌نظامیان شیعه مقابله می‌کند

نخست وزیر عراق تهدید کرد با شبه‌نظامیان شیعه مقابله می‌کند
پس از آنکه هفته گذشته در خیابان‌های بغداد یک کاروان مسلح شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در اعتراض به حضور نیروهای آمریکایی تظاهرات کردند، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر، درنامه‌ای به ایران هشدار داد با این گروه‌ها مقابله خواهد کرد.

آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام آگاه عراقی گزارش داد پس از آنکه هفته گذشته در خیابان‌های بغداد یک کاروان مسلح شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران در اعتراض به حضور نیروهای آمریکایی تظاهرات کردند، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر، درنامه‌ای به مقام‌های ایرانی هشدار داد با این گروه‌ها مقابله خواهد کرد.

وی از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست که شبه‌نظامیان مورد حمایت خود در آن کشور را مهار کنند و هشدار داد که در غیر این‌صورت، با آن‌ها مقابله خواهد کرد. درپی پیام کاظمی به ایران، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، به عراق سفر کرد و بنابر گزارش‌ها، در دیدار با فرماندهان این شبه‌نظامیان، خواستار حفظ آرامش شده است. کاظمی به‌تازگی در سفر به عربستان سعودی و دیدار با ولیعهد این کشور نیز تاکید کرده بود که اجازه نمی‌دهد خاک کشورش برای حمله به عربستان مورد استفاده قرار گیرد.

این گزارش مدعی است هفته گذشته، شبه‌نظامیان مسلح شیعه در عراق با به‌راه انداختن کاروانی از ماشین‌هایشان در مرکز بغداد، حضور آمریکا در آن کشور را محکوم کردند. بنابر گزارش‌ها، آن‌ها همچنین در نمایشی که به‌روشنی برای تضعیف جایگاه نخست‌وزیر عراق ترتیب داده بودند، تهدید کردند که «گوش کاظمی را می‌برند».

به گزارش این نشریه، الکاظمی در این نامه تهدید کرده که «مشخصا اعلام خواهد کرد چه کسی از این گروه‌ها حمایت می‌کند.»

طبق گزارش آسوشیتدپرس، درپی این نامه، اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در سفری دو روزه به عراق از رهبران سیاسی و شبه‌نظامی شیعه تحت حمایت ایران خواست آرامش را حفظ کنند.

پیشتر نیز در روز چهارشنبه، درپی نشست استراتژیک مجازی عراق و آمریکا، مقامات دو کشور در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند ایالات متحده کل نیروهای نظامی عملیاتی خود را که برای مبارزه با داعش در عراق مستقر هستند از این کشور خارج می‌کند و تنها نیروهایی که آموزش ارائه می‌دهند در عراق باقی می‌مانند.

بیانیه عراق و آمریکا افزود در گفت‌وگوی‌های فنی آینده زمان‌بندی خروج نیروهای نظامی عملیاتی از عراق مشخص خواهد شد.

این بیانیه تغییر رویکرد ائتلاف بین‌المللی ضد داعش از حضور نظامی به ارائه آموزش را نشان‌دهنده موفقیت همکاری‌ها با ارتش عراق و متضمن حمایت از آن در مبارزه با داعش عنوان کرد.

در سومین دور نشست‌های استراتژیک عراق و آمریکا نماینده‌های اقلیم کردستان این کشور حضور دارند.

طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، در این دور از گفت‌وگوها همچنین موضوعات مربوط به امنیت، مقابله با تروریسم، اقتصاد و روابط فرهنگی و سیاسی دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

روز چهارشنبه شبه‌نظامیان موسوم به «گروه‌های مقاومت عراق» در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که اگر گفت‌وگوهای راهبردی بغداد و واشینگتن زمان خروج نیروهای آمریکایی از عراق را بررسی نکند، حملات دقیق و شدیدی را علیه نیروهای آمریکایی انجام خواهند داد.

هیات هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق در این بیانیه خواستار تجدیدنظر در اعضای کمیته گفت‌وگوهای راهبردی با آمریکا شد. این هیات همچنین درخواست کرد قانون پارلمان عراق مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی اجرا شود.

https://www.asianews.ir/u/283
اخبار مرتبط
علی اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، به عراق، او را از «اسقف‌های تندرو علیه مسلمانان» خواند که پیش از این «جریان گفت‌وگوهای دینی» را مختل کرده است.
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان با آیت‌الله سیستانی مرجع بزرگ شیعیان دیدار کرد. این دیدار تاریخی که تحت تدابیر شدید امنیتی صورت گرفت، توجه بسیاری از مردم جهان را به خود جلب کرده است. در این دیدار آیت‌الله سیستانی تأکید کرد دولت عراق مسئول حفظ جان و امنیت مسیحیان این کشور است.
در پی تجمع مسلحانه شبه‌نظامیان عصائب اهل حق، از گروه‌های مورد حمایت ایران و تهدید آنها علیه نخست وزیر عراق، مصطفی الکاظمی در هشداری به گروه‌های شبه نظامی، گفت: امنیت عراق مسئولیتی بر گردن ماست و تسلیم اقدامات خودسرانە و پوچ نخواھیم شد.
یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا از اقدامات امنیتی «بی‌سابقه»، جهت محافظت از سفارت آمریکا در بغداد خبر داد.
ارتش عراق و سفارت ایالات متحده در این کشور اعلام کردند دست‌کم هشت راکت کاتیوشا شامگاه یکشنبه ۳۰ آذر به منطقه سبز بغداد شلیک شده است که این سفارتخانه را هدف قرار داده‌اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید