صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۹:۴۱
کد خبر: 4089
گزارشگر: 213
۱۳۵۷۱
۰
۲
۱۲
کاخ باکینگهام از درگذشت مقام سلطنتی بریتانیا خبر داد

مرگ همسر ملکه الیزابت در آستانه 100 سالگی/بوریس جانسون گفت «شاهزاده فیلیپ» الهام بخش جوانان بود

مرگ همسر ملکه الیزابت در آستانه 100 سالگی/بوریس جانسون گفت «شاهزاده فیلیپ» الهام بخش جوانان بود
کاخ باکینگهام در لندن از درگذشت شاهزاده فیلیپ، همسر ملکه الیزابت، در سن ۹۹ سالگی خبر داد و بوریس جانسون، نخست ‌وزیر بریتانیا پس از درگذشت وی گفت او الهام‌بخش تعداد بی‌شماری از جوانان بود.

کاخ باکینگهام در لندن از درگذشت شاهزاده فیلیپ، همسر ملکه الیزابت، در سن ۹۹ سالگی خبر داد.

شاهزاده فیلیپ و ملکه انگلستان

آن ‌طور که حساب کاربری کاخ باکینگهام خبر داده، دوک ادینبورگ صبح روز جمعه، ۲۰ فروردین فوت کرده است.

وی بیش از هفت دهه عضو خانواده سلطنتی بریتانیا بود و در طول ۶۹ سال سلطنت همسرش، ملکه الیزابت در کنار او بود که طولانی‌ترین زمان در تاریخ سلطنت بریتانیا است. این دو ۷۳ سال با یکدیگر زندگی کردند.

عملکرد و سخنان پرنس فیلیپ بارها در رسانه‌ها به خاطر لغزش‌های کلامی‌اش خبرساز شده بود.

او که یک شاهزاده یونانی بود در سال ۱۹۴۷ با الیزابت ازدواج کرد و آن‌طور که خبرگزاری رویترز نوشته، نقشی اساسی در نوسازی سلطنت در دوره پس از جنگ جهانی دوم داشت.فیلیپ در کاخ باکینگهام یکی از شخصیت‌های اصلی بود که ملکه الیزابت می‌توانست به او اعتماد کند.

شاهزاده فیلیپ؛ ملکه انگلستان و فرزندانشان

ملکه الیزابت در پنجاهمین سالگرد ازدواج خود با فیلیپ در سال ۱۹۹۷ در نطقی گفت که همسرش مایه «قدرت و ماندگاری» وی در طول این سال‌ها بوده است.

مراسم تشییع جنازه شاهزاده فیلیپ به دلیل محدودیت‌های کرونا عمومی برگزار نمی‌شود

اعلام شده به‌دلیل محدودیت‌های کرونا، تشییع‌ جنازه همسر ملکه بریتانیا عمومی برگزار نخواهد شد و پیکر او نیز پیش از خاکسپاری در معرض دید عموم برای ادای احترام به او قرار نخواهد گرفت.

در یک بیانیه رسمی آمده است: «ترتیب مراسم خاکسپاری با توجه به شرایط کنونی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ بازبینی شده و متاسفانه درخواست شده است که عموم مردم در هیچ ‌یک از قسمت‌های مراسم خاکسپاری حاضر نشده یا برای شرکت در آن اقدام نکنند.»

بوریس جانسون، نخست ‌وزیر بریتانیا پس از درگذشت شاهزاده فیلیپ گفت او «الهام‌بخش تعداد بی‌شماری از جوانان بود».

نخست وزیر بریتانیا ادامه داد شاهزاده فیلیپ «به هدایت خانواده سلطنتی و سلطنت کمک کرد تا به عنوان یک نهاد مسلما حیاتی برای تعادل و خوشبختی زندگی ملی ما باقی بماند».

شاهزاده فیلیپ و ملکه انگلستان

جانسون همچنین ضمن ادای احترام به نقش شاهزاده فیلیپ، از او به عنوان یکی از آخرین بازماندگانی که در جنگ جهانی دوم جنگیدند نیز یاد کرد. وزیر اول اسکاتلند نیز نسبت به خبر درگذشت شاهزاده فیلیپ ابزار تاثر کرده است.

شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبورگ که دارای اصالت یونانی بود، اواسط ماه فوریه به علت مشکلات قلبی در بیمارستان بستری و پس از یک ماه از بیمارستان مرخص شده بود.

او سال ۱۹۴۷، چند سال پیش از آن که الیزابت دوم ملکه بریتانیا شود، با او ازدواج کرد و در دوران سلطنت الیزابت دوم، که طولانی‌ترین دوران سلطنت در بریتانیا به شمار می‌رود، همراه ملکه بود.

این دو چند سال پیش هفتادمین سالگرد ازدواج خود را در یک مراسم خصوصی جشن گرفتند و ملکه الیزابت و با چاپ یک کارت پستال ویژه به بیش از هزار زوج دیگر در بریتانیا که آنها هم مدت ازدواجشان به هفتاد سال رسیده بود، تبریک گفتند.

این عضو خانواده سلطنتی بریتانیا روز ۱۰ ژوئن ۱۹۲۱ در جزیره کورفو یونان به دنیا آمد. پدر و مادرش شاهزاده اندرو یونان و شاه‌دخت آلیس بتنبرگ بودند. دوران کودکی او با تلاطم سیاسی همراه بود. خانواده‌اش پس از کودتای نظامی در یونان که به سرنگونی پادشاه کنستانتین اول، عموی فیلیپ منجر شد، به تبعید رفتند.

شاهزاده فیلیپ در سال ۱۹۲۸ میلادی به انگلستان نقل مکان کرد تا با اقوام خود زندگی کند و در مدرسه چیم پرپ، تحصیل کند. او پیش از این یک سال در مدرسه سایلم در آلمان درس خواند و سپس در مدرسه گوردن استون در مورای شایر ثبت‌نام کرد.

بعدها به نیروی دریای سلطنتی پیوست و وقتی دانشجوی دانشکده افسری بود، همسر فعلی، شاه‌دخت الیزابت ۱۳ ساله را ملاقات کرد.

او در جنگ جهانی دوم با سربلندی خدمت کرد و دوستی‌اش با الیزابت رفته‌رفته به عشق تبدیل شد.

این زوج سلطنتی چهار ماه پس از اعلام رسمی نامزدی خود، در سال ۱۹۴۷ میلادی در کلیسای وست مینستر ابی پیمان زناشویی بستند.

پنج سال از ازدواج‌شان گذشته بود که جورج پنجم پادشاه بریتانیا در تاریخ دوم ژوئن ۱۹۵۳ چشم از جهان فروبست و الیزابت رسما به عنوان ملکه بریتانیا بر تخت نشست.

شاهزاده فیلیپ از سال ۲۰۱۷ از حضور رسمی در برنامه‌های انفرادی خود کناره‌گیری کرد. با این حال در کنار ملکه الیزابت و دیگر اعضای خانواده سلطنتی در آیین‌های رسمی حضور داشت. او سه سال پیش هنگام رانندگی در حالی که کمربند ایمنی نبسته بود با یک خودرو تصادف کرد.

بعد از این تصادف، شاهزاده فیلیپ به زنی که در این سانحه از ناحیه مچ دست مجروح شده بود نامه نوشت و بابت قصور در رانندگی عذرخواهی کرد و همچنین گواهینامه رانندگی خود را تحویل پلیس داد.

بریتانیا قدیمی ترین نظام مشروطه سلطنتی در جهان است و برخی از قوانینی که برای اختیارات ملکه وضع شده به صدها سال پیش تعلق دارند، هرچند تاکنون نسخ نشده و به قوت خود باقی و هر قدر هم عجیب باشند، قابل اجرایند. مثلا سوار شدن به کالسکه، حقی است که فرمانروا به شهروندان داده و می‌تواند هر وقت بخواهد این حق را از شهروندان پس بگیرد و از آن پس کسی جز او حق کالسکه سوار شدن نخواهد داشت و فقط می‌تواند بر اسب سوار شود.

ملکه همچنین الزامی به رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی ندارد، می‌تواند خودرو شخصی‌اش را با هر سرعتی که دلش بخواهد براند و ملزم نیست روی خودروش را شماره‌گذاری کند. استفاده از خدمات پستی نیز برای او رایگان است.

ملکه با وجود قدرت و اختیاراتی که قانون برایش در نظر گرفته، از برخی حقوق شهروندان عادی محروم است: حق رأی دادن ندارد. حق هیچگونه اظهارنظر سیاسی ندارد. با اینکه زمینی که مجلسین بریتانیا در آن ساخته شده اند متعلق به اوست، در مجلس عوام حق نشستن ندارد. او در آغاز هر سال کاری پارلمان برای سخنرانی و توصیه به نمایندگان به مجلس می‌رود اما حق ندارد متن سخنرانی‌اش را خودش بنویسد. شهادت ملکه در دادگاه پذیرفته نیست و او حق اجاره کردن ملک از شهروندان کشورش را ندارد./

https://www.asianews.ir/u/28b
اخبار مرتبط
وزیر دارایی بریتانیا محصولات بهداشتی دوران قاعدگی (پریود) را جزو کالاهای ضروری شناخت و مالیات آنها را حذف کرد.
وزیر بهداشت انگلستان ضمن تأیید شناسایی گونه جدید دیگری از ویروس کووید۱۹ در دو بیمار در این کشور، گفت: این گونه جدید با آفریقای جنوبی ارتباط دارد و بسیار نگران‌کننده است، زیرا به نظر می‌رسد جهش بیشتری نسبت به ویروس جهش یافته‌ای دارد که چند روز پیش در کشور ظاهر شد.
نهاد نظارت دارویی در بریتانیا امروز واکسن کرونای تولیدی شرکت‌های فایزر‌‌ـ‌ بیونتک را تایید کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید