صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۸:۳۱
کد خبر: 409
گزارشگر: 1
۴۹۶
۰
۰
۰

آنها فقط بهتر از ما می دانند که از ظرفیت ها چگونه استفاده کنند!

توصیه ای به اتاق های بازرگانی برای توسعه صادرات دکتر علیرضا شیرمحمدی شناسایی بازارهای صادراتی، یکی از وظایفی است که قانون گذار آن را به عهده اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی نهاده است، اما باید بپرسیم، نقش اتاق بازرگانی در این امر خطیر که امروز اهمیت آن بیش از پیش است چگونه بوده است؟

اگر چه نقش دولت در توسعه صادرات، ابزار اصلی و محوری محسوب می شود، چنانچه در سال های دور سفر سران کشورها به کشورهای دیگر سوغاتی را به همراه داشت، امروز سوغات سفر سران کشورها به کشورهای هدف، ایجاد کسب و کارهایی است که در قالب سوغات سفر برای مردم کشور خود به ارمغان می آورند، سوغاتی که منجر به اشتغال و تولید می گردد.
دست آورد سفر رجب طیب اردوغان به آفریقا، عراق، روسیه، ترکمنستان، عمان، پاکستان و ... برای کشورش، میلیاردها دلار پروژه برای شرکت های ترک می باشد، سفر او به کشور های آسیای میانه نوید بخش توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی به آن کشورها است، سفر وی به دولت کردستان عراق، همراه با اخذ پروژه بزرگی مانند فرودگاه بین المللی اربیل است که توسط شرکت های ترک ساخته شد. سفراء کشور ترکیه در کشورهای هدف، بیش از آنچه زمان خود را در بخش سیاسی و فرهنگی اختصاص دهند، بیشتر به بخش اقتصادی می پردازند، چرا که توسعه بخش اقتصادی با در نظر گرفتن شیوه ها و الگوهای صحیح، توسعه سیاسی و فرهنگی را به همراه خواهد داشت. در این گونه کشورها، بخش سیاسی و فرهنگی ابزارهایی مهم برای توسعه اقتصادی روابط به حساب می آیند.
اینکه صد ها هزار نفر از مردم ترکیه در کشورهای عراق، کردستان، عمان و ... مشغول به کار می باشند، نکته بسیار مهمی است و نشان دهنده روابط خوب اقتصادی بین ترکیه و این کشورها است و این از الگوهای جدید اشتغال محسوب می شود.
صادرات کالا از کشورهای ترکیه به کشورهای عراق، روسیه و ترکمنستان بیش از 50% کل صادرات غیر نفتی ما را تشکیل می دهند. یکی از الزامات مهم در توسعه روابط اقتصادی بین ایران و کشورهای هدف، خصوصا کشورهای همسایه که بازار واردات آنها به بیش از 1300 میلیارد دلار برآورد می شود، شناخت صحیح محیط اقتصادی توسط دولت است و این مهم جز با استفاده از مشاورین زبده که تجربه خوبی در بخش خصوصی دارند محقق نمی شود.
اتاق بازرگانی چنانچه جایگاه خود را به عنوان بازوی مشورتی دولت در حوزه های توسعه کسب و کار خصوصا در فضای بین الملل تقویت نماید، خواهد توانست کسب و کار بین المللی اعضاء و سایر بنگاه های کشور را توسعه دهد.
مسلما شناخت صحیح از بازارهای هدف به دست نخواهد آمد، مگر با استفاده از مشاورین زبده، اینکه کشور ترکیه توانسته است، بازارهای هدف صادراتی ما را علیرغم دست پایین خود در مزیت های رقابتی، فتح نماید، به این معنی نیست که همه اعضاء و نمایندگان بخش خصوصی در اتاق های بازرگانی از اعضاء و منتخبین ما باهوشتر هستند، مهم اینجاست که توانسته اند با استفاده از الگوی صحیح و بهره گیری از شیوه های کاربردی در حل مسایل اقدام کنند.
آنها فقط بهتر از ما می دانند که چگونه از امکانات و ظرفیت ها استفاده نمایند...

https://www.asianews.ir/u/1hg
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید