صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۲:۲۵
کد خبر: 4092
گزارشگر: 213
۸۲۴
۰
۰
۶
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

نوسان های ارزی و فرصت مناسب برای توسعه صنایع داخلی

نوسان های ارزی و فرصت مناسب برای توسعه صنایع داخلی
با توجه به نوسان‌های ارزی و محدودیت‌های بین‌المللی، واردات محصولات مشابه خارجی و مواد اولیه با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است و شرایط فعلی فرصت مناسبی برای توسعه صنایع داخلی است.

با توجه به نوسان‌های ارزی و محدودیت‌های بین‌المللی، واردات محصولات مشابه خارجی و مواد اولیه با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است و شرایط فعلی فرصت مناسبی برای توسعه صنایع داخلی است.

واردات حدود ۷۰۰ میلیون دلاری مواد اولیه و افزودنی صنایع غذایی به کشور در شرایط فعلی به نوعی خروج ارز از کشور است و باید به سمت تقویت زیرساخت های تولید داخلی در این حوزه گام برداریم.

از طرفی با توجه به اینکه 70 درصد افزودنی‌های مصرفی در کشور وارداتی و 30 درصد تولید داخل هستند، تحریم ها مشکلات عدیده ای برای واردکنندگان ایجاد کرده است.

با توجه به هزینه های بالای تولید و تعرفه واردات امروز شاهد این هستیم که افزودنی‌های مجاز خوراکی وارداتی با قیمت‌های بسیار پایین‌تر نسبت به مشابه ایرانی وارد کشور می‌شوند و به نوعی به تولید داخلی در این بخش صدمه وارد می‌کنند. همچنین در کنار کاهش واردات، دانش فنی و فناوری نیز باید وارد کشور شود و حمایت و تسهیلات کافی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

تولید افزودنی‌های عملگرا نیاز به فناوری و دانش خاص خود دارد.. صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به اعطای کرسی پژوهشی در این حوزه با عنوان «هیدروکلوییدهای طبیعی بومی ایران» کرده است که این گام ارزشمندی برای حرکت به سمت تولید داخلی است.

متاسفانه زمانی که باید سیاست‌ها در راستای حمایت از فعالان حوزه صنعت و تولید باشد، تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان با بخشنامه‌های لحظه‌ای، تصمیم‌های نادرست ارزی و فقدان درک درست از امر صادرات و واردات مواجه هستند، مسائلی که باعث ایجاد مانع در فعالیت اقتصادی می‌شود و بسیاری از بازارها را از دست بازرگانان ایرانی خارج می کند./

مهدی کریمی تفرشی


مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/28d
اخبار مرتبط
در اقتصاد فعلی، کلمه ارزش لزوما به معنی ارزش مثبت نیست و در اقتصاد‌هایی که هدف اصلی، رشد تولید است؛ هر فعالیتی که به افزایش این معیار منجر شده، ارزش‌زا محسوب خواهد شد.
محصولات نهایی در صنایع غذایی ایران نسبت به محصولات دیگر کشورها رقابتی است اما برای تعیین تراز جهانی شاخص‌هایی مانند بروز بودن فناوری تولید و نوع ماشین‌آلات نیز تاثیرگذارند؛ در حالی که در ایران محصولات صنایع غذایی به دلیل قدیمی بودن فناوری و ماشین‌آلات در تراز واقعی خود تعریف نشده‌اند که باید برای رسیدن به آن نقطه ماشین‌آلات و فناوری تولید را روزآمد کرد.
در اثر شوک کرونا، مشاغل غیررسمی، بخش خدمات و بنگاه‌های کوچک بیشتر آسیب دیدند. 65درصد اشتغال‌زایی مربوط به بنگاه های کوچک است. بنابراین 65 درصد اشتغال ما در معرض آسیب است، زیرا بنگاه‌ها بسیار آسیب‌پذیرند؛ بالای 81 درصد هم در برخی شهرهای ایران مشاغل غیررسمی دارند؛ از سوی دیگر هر میزانی که بانک مرکزی یا مرکز آمار به عنوان رقم تورم اعلام می‌کند باید همان میزان به اضافه مبلغی دیگر به رقم دستمزد کارگری اضافه شود تا اوضاع معیشتی کارگران دچار بحران نشود.
بالا و پایین کردن غیرکارشناسی شده تعرفه ها به صادرات کشور ضربه مهلکی وارد می کند؛ در حالی که دولت باید تصمیمات اساسی را در حوزه های مختلف اقتصاد با مشورت و نظرخواهی بخش خصوصی و در نظرگرفتن مشکلات عدیده آنها اتخاذ کند.
مهدی کریمی تفرشی، کارآفرین و عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی کشور پیامی را در آستانه سال جدید خطاب به تولیدکنندگان کشور در شرایط دشوار اقتصادی منتشر کرده است.
ایران کشوری است غنی از سرمایه ها و ثروت ملی و فرهنگ و پیشینه ای غنی که نخبگان و دانشمندان بزرگی از این خاک برخاسته و گنجینه ای از دانش و علم و بالندگی است و قطعا اغلب تولیدکنندگان در طول سالهای تحریم در زمینه تامین مواد اولیه از بسیاری از کشورها دچار مشکلات عدیده ای بوده اند؛ ضمن اینکه نوسانات نرخ ارز نیز دشواری هایی را در زمینه تولید و واردات ایجاد کرد.
امروزه حضور در بازارهای جهانی به کمک شیوه های موفق و کارآمد که خود، نمایی از توانمندی اقتصادی کشورها را به تصویر می کشد، از جمله ضرورت های تطبیق با نظام بین المللی کنونی در عرصه های اقتصادی و صنعتی است..
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید