صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۰:۴۸
کد خبر: 4098
گزارشگر: 213
۷۸۰
۰
۰
۸
مجلس خواستار احضار و پاسخ رییس جمهور درباره کرونا شد

با حسن روحانی «به دلیل مرگ و میر کرونایی» برخورد قضایی می شود؟

با حسن روحانی «به دلیل مرگ و میر کرونایی» برخورد قضایی می شود؟
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با مقصر خواندن حسن روحانی در اوج‌گیری بحران کرونا، خواستار برخورد قضایی با رئیس جمهوری به‌عنوان رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا شد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با مقصر خواندن حسن روحانی در اوج‌گیری بحران کرونا، خواستار برخورد قضایی با رئیس جمهوری به‌عنوان رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا شد.

حسینعلی شهریاری افزود: «رونوشتی از این نامه به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ارائه شده تا این کمیسیون نیز در چارچوب وظایف قانونی‌اش موضوع را پیگیری کند.»

در نامه شهریاری به قوه قضائیه آمده است که با توجه به هشدارهای وزارت بهداشت و جامعه علمی، «سونامی نوروز، کاملا قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود».

او تاکید کرده است که «سهل‌انگاری» و «چشم‌پوشی» کسانی‌که موظف به اجرای محدودیت‌های جدی در زمینه سفرهای نوروزی بودند، بروز «موج سهمگین دیگری از بیماری» کرونا در کشور را رقم زده است.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس همچنین با ابراز «تعجب» از سخنان صبح امروز حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد دلایل آ‌ن‌چه «موج چهارم» بیماری کرونا خوانده می‌شود، گفت: «آقای روحانی به همه عوامل واقعی و غیرواقعی در بروز این موج بیماری کرونا اشاره کرد، جز سوءمدیریت ستاد ملی کرونا.»

سخنگوی وزارت بهداشت ایران نیز روز شنبه از جان باختن ۱۹۳ بیمار جدید و شناسایی بیش از ۱۹ هزار و ۶۰۰ مبتلای دیگر به کرونا در شبانه‌روز گذشته خبر داد.

سیما لاری گفت که چهار هزار و ۳۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین با اشاره به شیوع گسترده «ویروس جهش‌یافته» با قدرت سرایت بالا در تمامی استان‌ها و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزود این عوامل باعث شده تا «شاهد افزایش تعداد موارد بیماران بستری و افزایش موارد مرگ و میر ناشی از بیماری باشیم».

مقام‌های وزارت بهداشت ایران در حالی به طور روزانه آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را بدون ارائه آمار تفکیکی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند که تردیدهای جدی نسبت به درستی این آمار وجود دارد و از جمله یک عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی ایران آمار قربانیان را سه تا چهار برابر آمار رسمی برآورد کرده‌ است.

در همین حال علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا، روز شنبه از شیب «بسیار تند» کرونا در ۱۲ استان کشور شامل اردبیل، بوشهر، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، فارس، زنجان، همدان، کرمان، لرستان، مرکزی و قم خبر داد.

به گفته علیرضا رئیسی، شیب کرونا در ۱۱ استان دیگر از جمله تهران «تند» است.

او درباره شاخص‌هایی که سرعت روند کرونا را تعیین می‌کند، توضیح و آماری ارائه نداد اما با اشاره به افزایش شهرهای قرمز در کشور گفت: «در حال حاضر، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۵۶ درصد رسیده که این آمار بسیار کم است.»

در آخرین گزارش وزارت بهداشت ایران، وضعیت ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی اعلام شده است.

با اعلام وضعیت قرمز و نارنجی کرونا در ۸۰ درصد شهرهای ایران، ستاد ملی کرونا تصویب کرده است که سراسر کشور از روز شنبه به مدت ده روز تعطیل خواهد بود. همچنین در شهرهای قرمز و نارنجی، ادارات و دستگاه‌های ضروری تا یک‌دوم و دستگاه‌های غیرضروری تا دو‌سوم نیروهای خود را کاهش خواهند داد.

کانال خبری وزارت بهداشت ایران در ایام نوروز، دید و بازدید عید، مراسم عروسی یا عزا، تجمع در رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی و رستوران هتل‌ها، استفاده از وسایل نقلیه عمومی به خصوص اتوبوس و قطار و پایین آمدن سطح مراقبت‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را از مهم‌ترین دلایل خیز جدید کرونا در کشور معرفی کرده بود.

بسیاری از کارشناسان و حتی مقامات وزارت بهداشت نیز بارها درباره خیز دوباره کرونا به‌ویژه به دلیل شیوع گسترده ویروس جهش‌یافته در صورت سفرهای نوروزی هشدار دادند.

با این همه ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های ویژه‌ای برای سفرهای نوروزی اعلام نکرد و بسیاری از مقامات از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور، تنها به توصیه به شهروندان برای ماندن در خانه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صورت دید و بازدید نوروزی بسنده کردند.

در حالی که عدم ممنوعیت سفرهای نوروزی از سوی مسوولان و تعیین شروط برای مسافرت، سبب افزایش مسافرت های نوروزی شد که در این راستا استاندار تهران درباره دستورالعمل رفت و آمد به شهر‌های قرمز و نارنجی بیان کرد: دستورالعمل دیگری درباره سفر‌های ضروری توسط کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد کرونا به فرمانداری‌ها ابلاغ شده است که براساس آن افراد باید دلایل خود را برای ورود و خروج از شهر‌ها را عنوان کنند تا فرمانداران شهر مبدا نسبت به دلایل ارائه شده، برگ خروج افراد را صادر کنند؛ البته به صورت محدود خواهد بود و مربوط به ایام بعد از تعطیلات خواهد بود؛ برای ایام تعطیلات هم دستورالعمل پخته‌ای در دستور کار قرار گرفته است که افراد بتوانند به صورت محدود و به منظور‌های خاص به شهر‌های قرمز و نارنجی رفت و آمد داشته باشند./

https://www.asianews.ir/u/28q
اخبار مرتبط
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در شهر‌های قرمز فقط گروه یک مشاغل اجازه فعالیت دارند و مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ اجازه فعالیت ندارند.
توجه به قرمز شدن وضعیت تهران و شیوع گسترده ویروس کرونا در پایتخت، طی دو هفته آینده فقط مشاغل ضروری مجاز به فعالیت هستند و واحدهای صنفی در صورت تخلف دو هفته پلمب خواهند شد.
بازار بزرگ تهران و مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ به مدت دو هفته از شنبه ۲۱ فروردین تعطیل هستند؛ این در حالی است که به گفته مسوولان ستاد مقابله با کرونا شیب کرونا بعد از تعطیلات نوروز، موشکی شده است.
معاون وزارت بهداشت ایران روز چهارشنبه، ۱۸ فروردین، ضمن هشدار دوباره در مورد افزایش مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا، برخی از اعضای ستاد ملی کرونا را در اوج‌گیری دوباره همه‌گیری مقصر دانست.
آخرین وضعیت شهرستان‌ها در اپلیکیشن ماسک قرار گرفت و بر این اساس ۴۲ شهرستان شامل ۷ مرکز استان شامل تهران، کرج، اصفهان، شیراز، ایلام، شهرکرد و زنجان از ۱۶ فروردین امروز در وضعیت قرمز قرار گرفتند؛ اوج گیری موج چهارم کرونا در ایران در حالی است که سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران از بارگیری و ارسال اولین محموله واکسن کرونا توسط برنامه کوواکس به ایران خبر داد.
ایرانی‌ها در پایان تعطیلات نوروزی، ۱۳ فروردین‌ماه را که «روز طبیعت» نام‌گذاری شده است، به‌عنوان «سیزده به‌در» به دورهمی در طبیعت می‌گذراندند و بسیاری آن را به‌معنای «سیزدهم به‌سوی در و دشت شدن» می‌دانند و حالا دومین سال است که با همه‌گیری کرونا، ضروری است که برای حفظ جان و سلامت خود و دیگر شهروندان، از اجرای این رسم معمول «به در و دشت شدن» و گذراندن روز سیزدهم فروردین‌ماه در طبیعت هم مانند بسیاری از موارد معمول دیگر صرف نظر کنیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید