صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۷
کد خبر: 4111
گزارشگر: 213
۲۱۶۵
۰
۰
۱۰
واکنش به حمله اسراییل به تاسیسات هسته ای نطنز

ایران خبر حمله اسراییل را تأیید کرد

ایران خبر حمله اسراییل را تأیید کرد
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است هدف اسرائیل از حادثه دیروز در تأسیسات هسته‌ای نطنز این بوده که «توان هسته‌ای ایران محدود شود» و افزوده است «تمامی سانتریفیوژهایی که از مدار خارج شدند»، از نسل اول سانتریفیوژها بوده‌اند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است هدف اسرائیل از حادثه دیروز در تأسیسات هسته‌ای نطنز این بوده که «توان هسته‌ای ایران محدود شود» و افزوده است «تمامی سانتریفیوژهایی که از مدار خارج شدند»، از نسل اول سانتریفیوژها بوده‌اند.

او بدون ارائه جزئیات درباره تعداد سانتریفیوژهای آسیب‌دیده، گفته است این سانتریفیوژها «با سانتریفیوژهای جدید جایگزین می‌شود».

آقای خطیب‌زاده همچنین گفته است که پاسخ ایران به اسرائیل «در زمان و مکان خودش» خواهد بود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه هم گفته است این اقدام اسرائیل برای تأثیر گذاشتن بر موفقیت ایران در مذاکرات با آمریکا بوده و «انتقام این اقدامات را خواهیم گرفت».

ایران پیش از این گفته بودند که حادثه روز یکشنبه در بخشی از شبکه توزیع برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن نطنز رخ داده است.

وب‌سایت نور نیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی هم به نقل از یک مقام وزارت اطلاعات گزارش داده است «هویت فردی» که در سیستم برق «ایجاد اختلال» کرده، «شناسایی شده» و «اقدامات لازم برای دستگیری عامل اصلی اختلال» در دست انجام است.

ساعاتی پس از این حادثه، روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از دو منبع اطلاعاتی مدعی شد که حادثه‌ای که روز یکشنبه ۲۲ فروردین منجر به قطعی برق در تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم ایران در نطنز شد، یک انفجار بزرگ بود که سیستم برق‌رسانی این مجموعه را به‌کلی از کار انداخت.

این گزارش می‌گوید بر اثر این رخداد ضربه شدیدی به توانایی ایران در غنی‌سازی اورانیوم وارد آمده و ارزیابی‌ها حاکی از آن است که ایران برای بازگشت به نقطه‌ای که پیش از این انفجار در آن قرار داشت، دست‌کم ۹ ماه زمان لازم دارد.

خطیب‌زاده در نشست خبری خود به این گزارش اشاره کرده ولی گفته است: «میزان دقیق خسارت‌ها را سازمان انرژی اتمی باید خودش اعلام کند. فعلا خیلی زود است و در حال بررسی تک تک سانتریفیوژها هستند».

ایران تنها یک روز قبل از این حادثه اعلام کرده بود «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته» نطنز را که تیرماه سال ۹۹ در جریان یک حادثه تخریب شد دوباره راه‌اندازی کرده است.

مقام‌های ایران همچنین سال گذشته وعده دادند که درباره علت انفجار مرکز مونتاژ سانتریفیوژها اطلاع‌رسانی می‌کنند ولی تاکنون گزارش دقیقی درباره این ماجرا منتشر نشده است.

بخش عمده‌ای از تاسیسات هسته‌ای نطنز در زیرزمین ساخته شده است تا از حملات هوایی «دشمن» در امان باشد. نخستین بار در سال ۱۳۸۱ وجود این تاسیسات افشاء شد و از آن زمان در مرکز توجهات رسانه‌ای جهان بوده است.

حادثه نطنز در زمانی اتفاق افتاده است که ایران و آمریکا از هفته پیش مذاکرات غیرمستقیم خود را برای بازگشت به تعهدات‌شان در چارچوب برجام و رفع احتمالی تحریم‌های واشینگتن علیه تهران، آغاز کرده‌اند ولی این گفت‌وگوها هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

هفته آینده قرار است دور جدید مذاکرات در وین پایتخت اتریش از سر گرفته شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با طرح این احتمال که حادثه دیروز نطنز به قصد تاثیرگذاری بر مذاکرات مربوط به احیای برجام رخ داده، گفته است این موضوع نمی‌تواند مانعی در «مسیر قطعی رفع تحریم‌های آمریکا» باشد./

https://www.asianews.ir/u/28R
اخبار مرتبط
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی که برای بازدید از حادثه امروز مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن در حین بازدید دچار حادثه شد.
شبکه دولتی اسرائیل امروز خبر داد که حادثه در تاسیسات اتمی نطنز، کار اسرائیل و نتیجه حمله جدید سایبری این کشور به ایران بوده است.
ساعاتی پس از انتشار خبر حمله به یک کشتی «متعلق به سپاه پاسداران»، نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که اسرائیل، آمریکا را از حمله به کشتی ایرانی ساویز در دریای سرخ مطلع کرده است.
وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است، اسرائیل از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون دست‌کم ۱۲ کشتی را که بیشتر آنها حامل نفت ایران به سوریه بودند٬ هدف قرار داده است.
امیر حاتمی، وزیر دفاع گفت: دستور مقام معظم رهبری دربارهٔ «با خاک یکسان کردن تل‌آویو و حیفا»، «تبدیل به طرح شده» و آمادهٔ اجرایی شدن است.
بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، گفته است که ارتش این کشور در حال به‌روز رسانی طرح‌های خود برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران است.
بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل گفته است که براساس برآوردهای اولیه، ایران مظنون اصلی حمله به یک کشتی باربری اسرائیلی در نزدیکی دریای عمان است؛ در حالی که روزنامه کیهان امروز اعلام کرد که حمله اخیر به یک کشتی اسرائیلی در دریای عمان از سوی نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما همچنان از ابزارهای متنوع منع گسترش (تسلیحات) برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر موشک بالستیک ایران و توانایی آن در اشاعه این تکنولوژی به دیگران، از جمله کره شمالی، استفاده خواهیم کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید