صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۵
کد خبر: 4117
گزارشگر: 213
۱۰۳۳
۰
۰
۱۰
با مدیر عامل صنایع غذایی«گلها» به بهانه دریافت گواهی قدمت یونسکو

برند قدمت یونسکو در سفره های ایرانی

برند قدمت یونسکو در سفره های ایرانی
به بهانه‌ی اهدای گواهی «قدمت یونسکو» به صنایع غذایی «گلها» با مهدی کریمی تفرشی، مدیر عامل این مجموعه مهدی کریمی تفرشی و گویی انجام داده ایم. وی از جوانان کارآفرین کشورمان است که تاکنون نشان شوالیه اروپا در صنعت غذای ایران، سفیر حسن نیت بحران قرن، دارنده جایزه نوبل مدیریت از اروپا، عنوان مدیر برتر از نمایندگی سازمان ملل و ... را در کارنامه خود دارد.

به بهانه‌ی اهدای گواهی قدمت یونسکو به صنایع غذایی گلها با مهدی کریمی تفرشی، مدیر عامل این مجموعه مهدی کریمی تفرشی و گویی انجام داده ایم. وی از جوانان  کارآفرین کشورمان است و تاکنون نشان شوالیه اروپا در صنعت غذای ایران، سفیر حسن نیت بحران قرن، دارنده جایزه نوبل مدیریت از اروپا، عنوان مدیر برتر از نمایندگی سازمان ملل و ... را در کارنامه خود دارد.

کمی درباره افتخاری که برند نام آشنای گلها موفق به دریافت آن از یونسکو شد برایمان توضیح بدهید:

صنایع غذایی گلها اولین کارخانه ای است که موفق به دریافت گواهی قدمت بیش از صد سال از یونسکو شده است و این افتخار بزرگی برای برند گلها و کشور ماست.
این برند یکی از قدیمی ترین و نام آشناترین برندهایی است که از دیرباز بر سر سفره های مردم ایران جایگاه ویژه ای داشته و یک نوستالژی خاصی را با خود به همراه دارد.

برای توضیح این مسئله شاید برای خوانندگان جالب باشد کمی در مورد تاریخجه گلها بدانند:

برند گلها با توجه به اسناد موجود از سال 1297 فعالیت خود را به صورت خرده فروشی آغاز نموده و در سال 1318 تاسیس و فعالیت خود را از پله نوروزخان به صورت رسمی آغاز نمود . در زمانی که ادویه‌جات و سبزیجات خشک در کاغذهای قیفی شکل به فروش می رسید بنیانگذار گلها اولین کسی بود که از ملوان‌های روسی نایلون‌های یک طرف دوخت خریداری و مواد غذایی را با کمک اتوهای ذغالی در آن بسته بندی نمود. در آن دوره نسل اول گلها با توجه به مقتضای زمان و شرایط جامعه و نیاز آن دوره تصمیم مهمی گرفت، که آن مهم پایه گذار مجموعه ای عظیم و ماندگار امروزی گردیده است.
نسل دوم این مجموعه فعالیت خود را از سال 1345 آغاز کرد و هماهنگ با شرایط جامعه مسیر حرکت از تولید سنتی محصولات به سمت صنعتی شدن را طی کرد. تلاش های نسل دوم گلها به همت و تلاش مرحوم عبدالرضا کریمی تفرشی به ثمر نشست و این مجموعه شکلی صنعتی به خود گرفت.

درباره فعالیت نسل سوم گلها و دستاورهای جدیدش بگویید

طبیعی است که حرکت به سمت جلو و گام نهادن در مسیر تکنولوژی نیاز به افکار و اندیشه های نو احساس شد و این درست زمانی بود که نسل سوم گلها در ابتدای دهه هشتاد با تفکری نوین از راه رسید تا چرخ صنعت را این بار به مدد دانش و فناوری روز و نیروی جوانی به حرکت در آورد. نسل سوم با بهره بردن از نیروی های متخصص و کار آمد و تکنولوژی روز دنیا کار خود را آغاز نمود و مجموعه با جهشی عظیم در مسیر تولید، دانش و فناوری و کارآفرینی به سمت جلو حرکت کرد و با استفاده از تجارب نسل های گذشته و اندیشه و تدبیر درست توانست درخشش نام و نشان گلها را همچنان بر تارک صنعت غذای ایران حفظ کند و یکی از پر افتخارترین و قدیمی ترین نشان هایی گشت که از آن زمان در اذهان جای گرفت و هنوز خاطره آن روزگاران و محصولات گلها در حافظه بسیاری از بزرگانمان باقی است.
مجتمع صنایع غذایی گلها با چندین دهه فعالیت حالا به جایگاه یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تولیدکنندگان محصولات غذایی رسیده است. در واقع این گروه صنعتی در حال حاضر جزو معدود مجتمع‌های تولید کننده مواد غذایی در ایران به شمار می‌رود که به لحاظ تنوع کالاها بیشترین محصولات را تولید می‌کند. صنایع غذایی گلها امروز با داشتن بیش از 300 نوع محصول دارای بالاترین تنوع محصول در سبد غذایی خانوار می باشد و بیشترین گواهینامه های ملی و بین المللی و جوایز و افتخارات را در کشور کسب کرده است./


روزنامه آسیا
https://www.asianews.ir/u/29d
اخبار مرتبط
با توجه به نوسان‌های ارزی و محدودیت‌های بین‌المللی، واردات محصولات مشابه خارجی و مواد اولیه با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است و شرایط فعلی فرصت مناسبی برای توسعه صنایع داخلی است.
در اقتصاد فعلی، کلمه ارزش لزوما به معنی ارزش مثبت نیست و در اقتصاد‌هایی که هدف اصلی، رشد تولید است؛ هر فعالیتی که به افزایش این معیار منجر شده، ارزش‌زا محسوب خواهد شد.
آرزو می کنیم سالی که پیش رو داریم سال رهایی جهان از بحران همه گیر ویروس کرونا و رشد و شکوفایی اقتصادی باشد و برای عبور از آسیب های این بحران جهانی همه باید دست در دست هم دهیم و با امید و همتی مضاعف روزهای روشن کشورمان را رقم بزنیم.
محصولات نهایی در صنایع غذایی ایران نسبت به محصولات دیگر کشورها رقابتی است اما برای تعیین تراز جهانی شاخص‌هایی مانند بروز بودن فناوری تولید و نوع ماشین‌آلات نیز تاثیرگذارند؛ در حالی که در ایران محصولات صنایع غذایی به دلیل قدیمی بودن فناوری و ماشین‌آلات در تراز واقعی خود تعریف نشده‌اند که باید برای رسیدن به آن نقطه ماشین‌آلات و فناوری تولید را روزآمد کرد.
در اثر شوک کرونا، مشاغل غیررسمی، بخش خدمات و بنگاه‌های کوچک بیشتر آسیب دیدند. 65درصد اشتغال‌زایی مربوط به بنگاه های کوچک است. بنابراین 65 درصد اشتغال ما در معرض آسیب است، زیرا بنگاه‌ها بسیار آسیب‌پذیرند؛ بالای 81 درصد هم در برخی شهرهای ایران مشاغل غیررسمی دارند؛ از سوی دیگر هر میزانی که بانک مرکزی یا مرکز آمار به عنوان رقم تورم اعلام می‌کند باید همان میزان به اضافه مبلغی دیگر به رقم دستمزد کارگری اضافه شود تا اوضاع معیشتی کارگران دچار بحران نشود.
بالا و پایین کردن غیرکارشناسی شده تعرفه ها به صادرات کشور ضربه مهلکی وارد می کند؛ در حالی که دولت باید تصمیمات اساسی را در حوزه های مختلف اقتصاد با مشورت و نظرخواهی بخش خصوصی و در نظرگرفتن مشکلات عدیده آنها اتخاذ کند.
مهدی کریمی تفرشی، کارآفرین و عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی کشور پیامی را در آستانه سال جدید خطاب به تولیدکنندگان کشور در شرایط دشوار اقتصادی منتشر کرده است.
ایران کشوری است غنی از سرمایه ها و ثروت ملی و فرهنگ و پیشینه ای غنی که نخبگان و دانشمندان بزرگی از این خاک برخاسته و گنجینه ای از دانش و علم و بالندگی است و قطعا اغلب تولیدکنندگان در طول سالهای تحریم در زمینه تامین مواد اولیه از بسیاری از کشورها دچار مشکلات عدیده ای بوده اند؛ ضمن اینکه نوسانات نرخ ارز نیز دشواری هایی را در زمینه تولید و واردات ایجاد کرد.
تجارت ادویه صدها سال است که امپراتوری های جهانی را هدایت می کند. ادویه جات در برهه های خاصی از تاریخ ارزشی معادل طلا برای تاجران داشته اند و برای مدت طولانی، بسیاری از مردم تصور می کردند که ادویه ها تنها روشی عالی برای افزودن طعم منحصر به فرد و لذت بخش به غذاها هستند. اما امروزه ادویه جات گیاهان دارویی بی نظیری هستند که تاثیرات اعجاب انگیزی بر سلامتی بشر دارند و حتی می تواندد جایگزین خوبی برای بسیاری از داروهای شیمیایی باشند.
تولید و مصرف شکلات در ایران نیز همچون بسیاری از کشورها سابقه‌ای چندان طولانی ندارد اولین کارخانه شکلات سازی در ایران حدود ۶۰ سال پیش در تبریز راه‌اندازی شد. صنایع شیرینی و شکلات در گروه صنایع جدیدی هستند که از آغاز فعالیت آنها در ایران سال‌های زیادی نمی‌گذرد اما این صنعت با توجه به استقبال مصرف‌کنندگان در بازار، استفاده از فناوری‌های روز در بخش تولید و همچنین نیاز کشورهای همسایه به تامین این محصولات جایگاه خوبی را در بخش تولید و صادرات غیرنفتی کشور به خود اختصاص داده است.
سرعت زیاد، مشغله‌های اجتماعی و تراکم زمانی مردم باعث شده تا بازار غذاهای آماده و نیمه آماده رونق داشته باشد. امروز الگوی مصرف غذا در جهان رو به تغییر است و تمایل به مصرف غذاهایی که به سرعت آماده می‌شوند اهمیت یافته است.
تغییرات شرایط آب و هوایی در سراسر جهان تاثیرات چشمگیری بر زندگی بشر، غذا و کشاورزی دارد که شامل افزایش گرمای کره زمین، افزایش طوفان و سیلاب ها و بارندگی های نا بهنگام و خشکسالی است و موجب آسیب شدید به زیر ساخت های حیاتی مانند زمین ، آب و فاضلاب ، راههای ارتباطی ، فرسایش خاک ، کمبود آب ، قحطی و در نهایت کاهش امنیت غذایی می شود.
در دنیای امروز با رشد تکنولوژی اگر بخواهیم به همان شیوه سنتی و گذشته عمل کنیم، بسیاری از فرصتهای پیش رو را به سرعت از دست خواهیم داد؛ چرا که داشتن ناوگانی مجهز و بدون عیب از هزینه های اضافی و بی مورد جلوگیری خواهد کرد و از سویی استفاده از فناوری‌های جدید در صنعت پخش به ویژه کالاهای سلامت محور از موارد بسیار مهم و کلیدی در این حوزه محسوب می شود.
صنعت پخش امروزه به جایگاه منحصر به فردی در تبادلات کشوری، منطقه ای و جهانی دست یافته و به شکل روز افرون سهم آن در درآمد ملی کشورها دارای رشد چشمگیری است و در کشور ما نیز این صنعت سهمی ۸ الی ۹ درصدی از درآمد ملی را به خود اختصاص داده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید