صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۹ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۸:۲۲
کد خبر: 412
گزارشگر: 1
۴۹۴
۰
۰
۰

1.تعیین جایگاه واقعی اتاق بازرگانی در اقتصاد ملی کشور

در حال حاضر افتخار اتاق بازرگانی در ایران این است که به عنوان مشاور سه قوه معرفی می شود ما باید از این تفکر خارج شویم چون مشاور قدرتی در تصمیم گیری ندارد و به جای آن به دنبال نقش موثر در شکل گیری سیاست های اقتصادی در کشور به ویژه در حوزه تجارت و صنعت باشیم.

بی شک توانایی ارائه گزارش های تخصصی از طریق بررسی وضعیت اقتصادی کشور در کمیته های تخصصی ، بررسی امکان موفقیت قوانین ودستورالعمل هایی که از سوی بخش دولتی در رابطه با اوضاع اقتصادی کشور صادر می شود و تطبیق آن با شرایط اقتصادی کشور، استفاده از ابزارهای قانونی برای تاثیر گذاری و تدوین سیاست های اقتصادی ، برگزاری سمینارهای تخصصی موفق و به ویژه پیگیری مطالب مطروحه در این سمینارها از جمله وظایف اتاق می باشد، اتاق بایستی از عنوان یک منتقد دولتی خارج شده و به سیاست گذار واقعی در عرصه سیاست گذاری اقتصادی کشور وارد شود برای انجام این کار اتاق باید زبان گویا و جسور در مقابل دولت باشد در راس این اتاق بایستی مدیرانی قرارداشته باشند که به دور از ترس و تعارف دیدگاه های بخش خصوصی را در رابطه با بازخورد قوانین و بخشنامه های دولتی در زمینه های مختلف به دولت منعکس نمایند و در جهت اتخاذ تصمیم مناسب و بدون هزینه برای بنگاه های اقتصادی سوق دهند
قانون چند ده سال پیش با توجه به شرایط تجاری آن زمان تصویب شده و با توجه به اهمیت سرعت در تجارت الان نیاز به تصحیح دارد یکی از موارد این است که حضور یک سوم از دولت در هیأت نمایندگان اتاق سبب می شود که در صورت هر نوع توافق میان این یک سوم و کسری از مابقی با دارا بودن نصف به علاوه یک رای دولتی ها می توانند مدیریت اتاق را به عنوان پارلمان بخش خصوصی در اختیار گیرند در حالی که که کمتر دغدغه بخش خصوصی را از نزدیک لمس کرده اند.

در رابطه با موضوع فوق بایستی خدمت رسانی به اعضا به عنوان سرلوحه ماموریت های اتاق قلمداد شده و اتاق سعی نماید از طریق فراهم نمودن شرایط لازم منافع اعضای خود را حاصل نماید.از جمله کارهایی که می توان کرد ایجاد مکانیزم مناسب جهت جلوگیری از فرار مغزها و سرمایه های انسانی، ایجاد کارآفرینی، حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط و دانش بنیان که به تنهایی در شرایط فعلی امکان فعالیت اقتصادی ندارند می باشد.به عنوان یک پروژه الگو می توان به ایجاد یک صندوق شتاب دهنده ملی توسط اتاق اشاره نمود.در حال حاضر اتاق بازرگانی دارای سپرده کلان و قابل ملاحظه ای در بانکها می باشد که مدتهاست در قالب یک سپرده بدون استفاده در بانکها قرار دارد.اتاق می تواند با استفاده از بخشی از این سپرده بانکی ،صندوقی تحت عنوان صندوق رشد وتوسعه شرکت های دانش بنیان و کوچک و متوسط تاسیس نماید. همه می دانیم که هر سال تعداد کثیری از فارغ التحصیلان دانشگاه ها یا همان نخبگان جوان وارد بازار کار شده ولی علیرغم برخورداری از دانش فنی در سطح بسیار بالا امکان فعالیت در اقتصاد را ندارند.لذا بعد از صرف مدتی وقت در بازار وعدم امکان استفاده از اهرم های لازم متاسفانه کشور را ترک می کنند. نمی توان فراموش کرد که این نخبگان و شرکتهای دانش بنیان به همان میزان که دارای دانش فنی خارق العاده می باشند در عین حال با نیازمندی های اساسی یک تجارت موفق از قبیل بنگاه داری اقتصادی وتولید، بازاریابی ، برند سازی و جذب سرمایه بی تجربه و بیگانه هستند.

لذا چنانچه اتاق اقدام به تاسیس یک کمیته تخصصی با رویکرد امکان سنجی میزان موفقیت هر یک از این شرکت ها نماید می تواند با بهره گیری از موجودی صندوق با حمایتهای مالی از فعالیت های شرکت های دانش بنیان و برگزاری دوره های آموزشی کاربردی مناسب در رابطه با آشنایی این شرکتها با فنون بنگاه داری و تولید، برندسازی و بازار یابی آنها را به صورت حرفه ای و واقعی وارد بازارهای هدف در داخل و خارج از کشور بنماید. پس از موفقیت این شرکتها در فعالیت های اقتصادی خود که به طور قطع باعث افزایش ارزش سهام آنها می شود اتاق بایستی از شرکت های مذکور خارج شده و سهام خود را که با ارزش افزوده قابل ملاحظه روبرو شده است به غیر واگذار نماید و از عایدی حاصل از این عملیات مجدداً صندوق مذکور جهت سرمایه گذاری در پروژ ه های جدید تغذیه و تقویت گردد. نکته ضروری این است که اتاق بایستی حتما از بنگاه اقتصادی خارج شده تا شرایط جهت رانت جدید و برخوردهای سلیقه ای فردی یا گروهی در این مهم تاثیر نگذارد.
همان گونه که اطلاع دارید اتاق بازرگانی ما همکاری مستمر و نزدیک با اتاق های بازرگانی کشورهای دیگر که در زمینه فعالیت های خود موفق می شوند ندارد حتی با اتاق های کشورهای همسایه مانند ترکیه، پاکستان وامارات.پرواضح است با تشکیل یک گروه کارشناسی و اعزام آنها به اتاق های بازرگانی کشورهای هدف می تواند در کمک به انتقال تجربیات و موفقیت های آن ها به ویژه در حوزه یافتن جایگاه مناسب در سیستم اقتصاد ملی کشور، خدمات رسانی به اعضا به عنوان اولویت عملکردی اتاق و هم چنین ایجاد شرایطی بهتر جهت فراهم نمودن امکان تجارت خارجی نائل گردد.

https://www.asianews.ir/u/1ih
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید