صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۲
کد خبر: 4132
گزارشگر: 213
۱۳۷۴
۰
۰
۹
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

افطار را با سوپ شروع کنید/تغذیه ماه رمضان در «دوران کرونایی»

افطار را با سوپ شروع کنید/تغذیه ماه رمضان در «دوران کرونایی»
تغذیه در ماه رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است و روش صحیح تغذیه در ماه رمضان یکی از موارد مهمی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض جسمی و یا عصبی جلوگیری شود؛ در حالی که همزمانی ماه رمضان با اپیدمی ویروس کرونا رعایت برخی نکات مهم تغذیه‌ای برای حفظ و ارتقای سلامت اعضای خانواده و پیشگیری از بیماری را دوچندان کرده است.
تغذیه در ماه رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است. روش صحیح تغذیه در ماه رمضان یکی از موارد مهمی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض جسمی و یا عصبی جلوگیری شود.

همزمانی ماه رمضان با اپیدمی ویروس کرونا رعایت برخی نکات مهم تغذیه‌ای برای حفظ و ارتقای سلامت اعضای خانواده و پیشگیری از بیماری را دوچندان کرده است.

بیشتر افراد فکر می کنند چون از سحر تا غروب آفتاب چیزی نمی خورند مشکلات زیادی برایشان به وجود می آید اما اگر این ماه را با تغذیه درست پیش ببرند نه تنها ضرر ندارد بلکه فواید بسیار زیادی هم دارد. اینکه روزه می تواند سالم باشد یا خیر به چیزی فراتر از مقدار کالری و اینکه چه زمانی غذا می خورید بستگی دارد.

بنجامین فرانکلین ( یکی از اولین بنیان گذاران ایالات متحده ) می گوید: “برای بالا بردن طول عمرت، غذایت را کمتر کن.” تحقیقات نشان داده کاهش مجموع کالری مصرفی در روز همانند یک آنتی اکسیدان به سلامت مغز و بدن کمک می کند. توصیه می شود کسانی که می خواهند در ماه رمضان روزه بگیرند باید از همین حالا بدن خود را آماده کنند. برای مثال میان وعده های اضافی را حذف کنید، و یا چند روز مانده به ماه رمضان روزه بگیرید، تا انتقال به ماه رمضان ساده تر شود.

غذا های انتخاب شده در سحر، افطار، و شام می بایست مواد لازمه ۲۴ ساعته بدن یعنی کربوهیدراتها، چربی، پروتئین، فیبر، ویتامینها، آنزیم ها و مواد معدنی لازم را به بدن برسانند. به عبارت دیگر بجای افزایش حجم در یک وعده غذا ، تاًمین نیازهای غذایی باید بین غذاهای سحر، افطار، و شام تقسیم شوند.

متخصصان توصیه می کنند یک فرد بالغ در طول ماه رمضان باید حداقل روزی دو لیتر آب ( ۸ تا ۱۰ لیوان ) بنوشد. قهوه، چای و چنین مایعاتی به تنهایی پاسخگوی نیاز بدن نیست.

باید مراقب غذایی که افطار خود را با آن شروع می کنید، باشید. بهترین غذایی که می تونید افطار خود را با آن شروع کنید سوپ است. سوپی با مواد مغدی کافی. به این شکل معده آماده می شود. از غذا های بدون چربی در افطار استفاده کنید. یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ و یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل نیز در شروع افطار توصیه می شود.
مصرف لبنیات از نوع کم چرب توصیه می شود. زیرا با تامین فسفر و کلسیم و ویتامین های گروه B به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. آهسته غذا خوردن اهمیت زیادی دارد و سبب هضم آسانتر غذا می شود.

غذاهایی مانند گوشت، لبنیات، حبوبات و تخم مرغ کلسیم و پروتئین کافی را در اختیار بدنتان قرار می دهد.

انواع حبوبات منبع پروتئین هستند و وقتی همراه با غلات مصرف شوند، به عنوان جایگزین گوشت، مرغ و ماهی می توانند یک پروتئین خوب و با کیفیت را برای بدن تامین کنند. همچنین میوه ها غذای سبک، مناسب و سالمی هستند که یکی دو ساعت بعد از افطار می تونید میل کنید. غذاهایی مانند زولبیا و بامیه بعد از ساعت ها روزه داری انتخاب خوبی برای معده نیستند. از قند های ساده بجای قند های مرکب استفاده کنید

خوردن غذاهای نمکی و تند در طول ماه رمضان توصیه نمی شود چون هنگام روزه داری سبب کم آب شدن بدن می شوند و مدام احساس تشنگی می کنید.

خوردن میان وعده های سالم مانند آجیل ها، میوه های خشک و خرما حاوی مواد مغذی سالم هستند که انرژی لازم را برای بدن فراهم می کنند. سعی کنید برنامه غذایی شما حاوی خوراکی های سرشار از فیبر مانند غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات باشد.

مصرف مقادی کافی گروه سبزی ها و میوه ها در ایام روزه داری با تامین ویتامین ها به خصوص ویتامین سی و پیش ساز ویتامین A به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری ویروس کرونا کمک می کنند. وعده ی سحری به شما کمک می کند تا بدن خود را برای یک روز طولانی آماده نگه دارید. وعده سحر می تواند از کند شدن سوخت و ساز بدن جلوگیری می کند و خوردن یک وعده سحری کامل کمک می کند بدن برای روزه داری آماده و با انرژی بماند.

مصرف نان سبوس دار در وعده سحر می تواند به تامیسن انرژی پایدار در طول روز کمک کند. بنابراین توصیه می شود هرگز وعده سحر را حذف نکنید./
مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/29y
اخبار مرتبط
به بهانه‌ی اهدای گواهی «قدمت یونسکو» به صنایع غذایی «گلها» با مهدی کریمی تفرشی، مدیر عامل این مجموعه مهدی کریمی تفرشی و گویی انجام داده ایم. وی از جوانان کارآفرین کشورمان است که تاکنون نشان شوالیه اروپا در صنعت غذای ایران، سفیر حسن نیت بحران قرن، دارنده جایزه نوبل مدیریت از اروپا، عنوان مدیر برتر از نمایندگی سازمان ملل و ... را در کارنامه خود دارد.
در اقتصاد فعلی، کلمه ارزش لزوما به معنی ارزش مثبت نیست و در اقتصاد‌هایی که هدف اصلی، رشد تولید است؛ هر فعالیتی که به افزایش این معیار منجر شده، ارزش‌زا محسوب خواهد شد.
تجارت ادویه صدها سال است که امپراتوری های جهانی را هدایت می کند. ادویه جات در برهه های خاصی از تاریخ ارزشی معادل طلا برای تاجران داشته اند و برای مدت طولانی، بسیاری از مردم تصور می کردند که ادویه ها تنها روشی عالی برای افزودن طعم منحصر به فرد و لذت بخش به غذاها هستند. اما امروزه ادویه جات گیاهان دارویی بی نظیری هستند که تاثیرات اعجاب انگیزی بر سلامتی بشر دارند و حتی می تواندد جایگزین خوبی برای بسیاری از داروهای شیمیایی باشند.
تولید و مصرف شکلات در ایران نیز همچون بسیاری از کشورها سابقه‌ای چندان طولانی ندارد اولین کارخانه شکلات سازی در ایران حدود ۶۰ سال پیش در تبریز راه‌اندازی شد. صنایع شیرینی و شکلات در گروه صنایع جدیدی هستند که از آغاز فعالیت آنها در ایران سال‌های زیادی نمی‌گذرد اما این صنعت با توجه به استقبال مصرف‌کنندگان در بازار، استفاده از فناوری‌های روز در بخش تولید و همچنین نیاز کشورهای همسایه به تامین این محصولات جایگاه خوبی را در بخش تولید و صادرات غیرنفتی کشور به خود اختصاص داده است.
براساس آمارهای جهانی ارزش بازار محصولات شیرینی و شکلات در منطقه خاورمیانه و آسیای میانه ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده که سهم ایران از این بازار ۵ درصد است و با توجه به ظرفیت های خالی این رقم می تواند تا ۲۰ درصد نیز افزایش یابد و براساس آمارهای رسمی چهارمین ارزش افزوده را در بین صنایع غذایی کشور داشته است؛ این در حالی است که نبود نقدینگی، سرمایه در گردش و رکود حاکم بر جامعه از مشکلات اصلی تولیدکنندگان شکلات در ایران محسوب می شود.
سرعت زیاد، مشغله‌های اجتماعی و تراکم زمانی مردم باعث شده تا بازار غذاهای آماده و نیمه آماده رونق داشته باشد. امروز الگوی مصرف غذا در جهان رو به تغییر است و تمایل به مصرف غذاهایی که به سرعت آماده می‌شوند اهمیت یافته است.
تغییرات شرایط آب و هوایی در سراسر جهان تاثیرات چشمگیری بر زندگی بشر، غذا و کشاورزی دارد که شامل افزایش گرمای کره زمین، افزایش طوفان و سیلاب ها و بارندگی های نا بهنگام و خشکسالی است و موجب آسیب شدید به زیر ساخت های حیاتی مانند زمین ، آب و فاضلاب ، راههای ارتباطی ، فرسایش خاک ، کمبود آب ، قحطی و در نهایت کاهش امنیت غذایی می شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید