صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۰:۴۹
کد خبر: 4152
گزارشگر: 213
۲۸۰۹
۰
۰
۸
اظهارات رئیس کانون بازنشستگان درباره اجرای همیشگی همسان سازی

حقوق بازنشستگان «به طور دائمی» متناسب سازی می شود

حقوق بازنشستگان «به طور دائمی» متناسب سازی می شود
رئیس کانون عالی بازنشستگان گفت: سازمان از دولت طلبی سنگینی دارد و اگر دولت مطالبات سازمان را درست و حسابی پرداخت کند، سازمان هم می‌تواند به تعهدات خودش و راجع به مجموعه‌ی بازنشستگان اقدام‌های لازم را انجام دهد. با این حال احکام متناسب‌سازی مستمری‌بگیران تامین اجتماعی دائمی است.

به گزارش آسیانیوز، رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی، گفت: «برخی از بازنشستگان تامین اجتماعی (سایر سطوح) که در مرحله جدید اجرای همسان سازی، کمتر از رقم پیش بینی شده را دریافت کرده باشند، در اردیبهشت مابه التفاوت حقوقشان ترمیم و پرداخت خواهد شد.»

علی اصغر بیات (رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی) به ایلنا گفت: «متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی بعد از حدود ۱۲ سال اجرا شد؛ البته مهر ماه سال گذشته یک مرحله متناسب‌سازی برای بازنشستگان کشوری و لشکری انجام شد که در نتیجه شکاف و تبعیضی بین مجموعه‌ی ما با آن‌ها اتفاق افتاد؛ کما اینکه در اسفند ۹۸ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود و آن‌ها ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کردند.»

وی افزود: «بازنشستگان تامین اجتماعی از محل متناسب‌سازی ۱۸ درصد افزایش حقوق داشتند اما آن‌ها ۷۶ درصد. این تبعیض مورد اعتراض کانون عالی قرار گرفت تا به هر شکل ممکن برطرف شود. روی همین حساب، کانون عالی و کانون‌های بازنشستگان در جریان تصویب بودجه عمومی سال ۱۴۰۰ با نمایندگان لابی کردند. چندین جلسه با آقای نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و آقای قالیباف، رئیس مجلس داشتیم تا توانستیم کمیسیون تلفیق بودجه را به در نظر گرفتن ۸۹ هزار میلیارد تومان برای رد دیون دولت بابت متناسب‌سازی در بودجه، راضی کنیم.»

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی، افزود: «البته پیش از اجرای قانون بودجه ۱۴۰۰، در اسفند ماه سال گذشته مبلغ ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به صورت علی‌الحساب به حساب بازنشستگان واریز شد؛ البته بودند افرادی که متناسب با سابقه بیمه‌پردازی از بابت اسفند ماه پول دریافت کرده باشند که قاعدتا رقم آن کمتر از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. این رقم مربوط به اسفند ماه بود و در اجرای متناسب‌سازی به فروردین ماه تسری نمی‌یابد.»

بیات با اشاره به آغاز مرحله‌ی دوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: «مرحله دوم با تمرکز بر رفع تبعیض میان بازنشستگان صندوق‌ها آغاز شد. تلاش کردیم که بازنشسته‌ی حداقل‌بگیر دارای ۳۰ سال پرداختی با بازنشسته‌ی حداقل‌بگیر کشوری و لشکری همسان شود؛ سایر سطوح هم به همین شکل؛ البته در فرایند متناسب‌سازی مرحله اول اتفاقی برای بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور رخ داد که بر مبنای آن سازمان سنوات استحقاقی این گروه از بازنشستگان را ارفاقی تشخیص داده بود و در نتیجه بر مبنای ۳۰سی‌ام مبلغ متناسب‌سازی لحاظ نشده بود. این موضوع مورد اعتراض ما قرار گرفت و در نهایت در اسفند ماه محاسبه و معوقه‌ی آنهم پرداخت شد.»

وی با اشاره به میزان رد بدهی دولت در قانون بودجه ۱۴۰۰ و تاثیر آن بر اجرای متناسب‌سازی مرحله‌ی دوم، افزود: «۸۹ هزار میلیارد تومان به این منظور در نظر گرفته شده است اما بدهی دولت به سازمان به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. مطابق برنامه ششم قرار بود که سالی ۱۰ درصد از بدهی دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود و تا پایان سال اجرای برنامه یعنی ۱۴۰۰، صفر شود. متاسفانه به صفر که نرسیده هیچ به بدهی‌اش هم اضافه شده است.»

رئیس کانون عالی بازنشستگان تصریح کرد: «بنابراین سازمان از دولت طلبی سنگینی دارد و اگر دولت مطالبات سازمان را درست و حسابی پرداخت کند، سازمان هم می‌تواند به تعهدات خودش و راجع به مجموعه‌ی بازنشستگان اقدام‌های لازم را انجام دهد. با این حال احکام متناسب‌سازی مستمری‌بگیران تامین اجتماعی دائمی است. سال گذشته هم زمانی که دیدیم مبالغ متناسب‌سازی جدا از فیش حقوقی در نظر گرفته شده است، خواهان تجمیع آن در مستمری شدیم تا با دائمی شدن احکام بازنشستگان از آن منتفع شوند.»

این در حالی است که بعد از صدور احکام در بیستم فروردین، بازنشستگان کارگری از احکام صادره انتقادات بسیار کردند. گروهی از بازنشستگان تخلفات رخ داده در صدور احکام را اینگونه برشمردند:

محاسبه حقوق با پایه ۹۸

حذف مبلغ متناسب سازی مردادماه۹۹

محاسبه نکردن حقوق از کار افتادگان و بازماندگان برابر ماده ۱۱۱قانون تامین اجتماعی

به حساب نیاوردن علی‌الحساب یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اسفندماه۹۹

عدم ترمیم متناسب‌سازی سال۱۳۹۹ و اضافه نکردن مبلغ علی‌الحساب در پایه مستمری۹۹

حذف مبلغ اضافه شده اسفندماه به حقوق مشاغل سخت و زیان‌آور که حتی از دیوان عدالت هم رای دارند

افزایش مزایای سالانه به عنوان متناسب‌سازی و از محل بودجه متناسبسازی

متناسب‌سازی مرحله دوم در احکام ۱۴۰۰ انجام نشده است.

عدم افزایش حق سنوات هر ساله


آنها می‌گویند: همچنان تبعیض برقرار است؛ تبعیض بین بازنشستگان همکار و غیرهمکار و تبعیض میان بازنشستگان کارگری و بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری. تمام وعده‌های پیشین بی‌نتیجه مانده است و در عمل محقق نشده است. اعتماد بازنشستگان به مذاکره و توافق با دولتی‌ها، فقط به مویی بند است و مدیران سازمان اگر اصلاح احکام را عادلانه و مطلوب، با مبنا قرار دادن مستمری اسفندماه و اجرای دور دوم متناسب‌سازی به سرانجام برسانند، این فرصت را دارند که از پاره شدن این موی باریک جلوگیری کنند!

شعار اصلی سازمان در ماه پایانی سال ۹۹ و در روزهای ابتدایی فرودین این بود: می‌خواهیم تبعیض میان بازنشستگان صندوق‌های مختلف را به صفر برسانیم یعنی یک بازنشسته کارگری هرماه دقیقاً به اندازه یک بازنشسته هم‌ردیف کشوری دستمزد بگیرد. اما با صدور احکام حقوقی در اولین ساعات صبحگاهِ بیستم فروردین، امیدواری اندک بازنشستگان به تمامی نقش بر آب شد.

یک بازنشسته کارگری در این رابطه می‌گوید: «گویا بازهم در باغ سبز به ما نشان داده بودند؛ چه شد متناسب‌سازی دور دوم؟ چه رشد رفع کامل تبعیض؟ آیا بازهم باید دست به اعتراض بزنیم و ما‌ه‌های متوالی در هول و ولا بمانیم تا چند صد هزار تومان حقوق قانونی خود را دریافت کنیم؟!»/


https://www.asianews.ir/u/2ae
اخبار مرتبط
با ادامه دور جدید اعتراضات معیشتی و صنفی در کشور بازنشستگان تامین اجتماعی و مال‌باختگان بازار بورس ایران در تهران و شهرهای دیگر کشور دست به تجمع زده و بر شرکت نکردن در انتخابات تاکید کردند.
برخی از بازنشستگان در مرحله جدید اجرای همسان‌سازی، مبلغ کمتری از رقم پیش‌بینی شده را دریافت کردند؛ پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این مشکل، فقط برای تعدادی از بازنشستگان تامین اجتماعی به علت مشکلات فنی سامانه رخ داده و در اردیبهشت ماه قرار است ما به التفاوت حقوق آن‌ها پرداخت شود.
بازنشستگان کارگری با برشماری تخلفات صورت گرفته، خواستار اصلاح سریع احکام شدند و اعتراض آنان مبنی بر این است که تبعیض بین بازنشستگان همکار و غیرهمکار و تبعیض میان بازنشستگان کارگری و بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری. تمام وعده‌های پیشین بی‌نتیجه مانده است و در عمل محقق نشده است.
در هفته آینده سه واریزی برای گروه‌های مختلف مردم انجام می‌شود که شامل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، مرحله دوم سود سهام عدالت و یارانه ماه رمضان است؛ اگرچه هنوز واریز یارانه رمضان قطعی نیست.
رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین‌اجتماعی گفت: در سال‌جاری اقدام بسیار ارزشمندی توسط سازمان تامین‌اجتماعی انجام شد و بسیار خوشحالیم که افزایش حقوق سالانه بازنشستگان همراه با مرحله دوم متناسب‌سازی از ابتدای سال جاری انجام می‌شود.
امروز 15 فرودرین جمعی از بازنشستگان کارگری در استان‌های مختلف کشور از جمله تهران، البرز، مرکزی و لرستان با حضور مقابل ادارات تامین اجتماعی و سر دادن شعار «ما دیگه رای نمی دیم، حمایتی ندیدیم» خواستار توجه به مطالبات و خواسته‌های خود شدند؛ این بازنشستگان می‌گویند مستمری چهار میلیون تومانی کافی نیست، آنهم وقتی که خط فقر ده میلیون تومان است و با افزایش ۳۹ درصدی پایه مستمری‌ها، حق این قشر ادا نمی‌شود.
علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران درباره آخرین اخبار از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: هفته اول بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۰، احکام متناسب سازی صادر خواهد شد و با اجرای مرحله دوم متناسب سازی و افزایش سالیانه (۳۹ درصد) تبعیض موجود میان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با کشوری و لشکری رفع خواهد شد.
جمعی از بازنشستگان کارگری با اشاره به اظهارات مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواستار تعیین تکلیف مستمری‌ها قبل از بیستم فروردین شدند و اعلام کردند: نباید افزایش مستمری‌ها به ماه دوم یا سوم سال بکشد و بازنشستگان مثل هر سال مدتها در انتظار بمانند تا تکلیف مستمری‌ها مشخص شود.
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: با افزایش حقوق و متناسب سازی، فاصله دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی با سایر صندوق ها تقریبا رفع می شود و مبلغ همسان سازی به پایه اضافه می شود، چرا که در این حالت می‌آید مشمول افزایش سنواتی سال‌های بعد نیز خواهد شد؛ اما اگر عدد ثابت باشد این امکان وجود ندارد.
به گفته بازنشستگان، اگر در هفته دوم فروردین تکلیف مشخص شده و در هیات دولت، افزایش مستمری‌ها به تصویب برسد، بازنشستگان می‌توانند در فروردین از مستمری افزایش یافته بهره‌مند شوند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید