صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۱
کد خبر: 4153
گزارشگر: 213
۱۸۵۱
۰
۰
۱۱
ادعای رسانه اسراییلی درباره تاسیسات اتمی ایران

حمله‌های بیشتری به «تاسیسات هسته‌ای» ایران خواهد شد؟

حمله‌های بیشتری به «تاسیسات هسته‌ای» ایران خواهد شد؟
کانال ۱۳ اسرائیل مدعی شد که آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل, و یوسی کوهن, رییس موساد، روز یک‌شنبه در جلسه کابینه امنیتی اسرائیل حضور خواهند داشت تا درباره اینکه آیا باید علیه تاسیسات هسته‌ای ایران حمله‌های بیشتری انجام شود یا به دنبال آرام باشند گفت‌وگو کنند.

کانال ۱۳ اسرائیل گزارش داد که آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل, و یوسی کوهن, رییس موساد، روز یک‌شنبه در جلسه کابینه امنیتی اسرائیل حضور خواهند داشت تا درباره اینکه آیا باید علیه تاسیسات هسته‌ای ایران حمله‌های بیشتری انجام شود یا به دنبال آرام باشند گفت‌وگو کنند.

بنابر این گزارش، گانتز طرفدار در پیش گرفتن یک «رویکرد فعال» در برابر ایران است، اما در عین حال نگران است که صحبت‌ها درباره این موضوع علاوه بر آسیب زدن به امنیت اسرائیل، آمریکایی‌ها را در موضعی «دستپاچه» قرار داده و خویشتنداری و عدم انتقام را برای ایران سخت‌تر کند.

از سوی دیگر، شبکه ۱۲ اسرائیل روز جمعه گزارش داد دولت جو بایدن طی چند روز گذشته، چندین بار از اسرائیل خواسته است اظهارنظر درباره ایران را متوقف کند.

طبق این گزارش، کاخ سفید در پیام‌هایی تاکید کرده است که گزارش‌های مداوم مقام‌های اسرائیلی درباره ایران مانع مذاکرات بین واشینگتن و تهران برای توافق جدید هسته‌ای شده است.

ایران روز ۲۴ فروردین و پس از حمله به تاسیسات هسته‌ای نطنز اعلام کرد که غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را «تحریک‌آمیز» خواند و گفت که این اقدام جدیت جمهوری اسلامی در مذاکرات وین را زیر سوال می‌برد.

وزیران خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند جمهوری اسلامی ایران هیچ «نیاز موجه غیرنظامی» برای غنی‌سازی در این سطح ندارد.

در عین حال، حسن روحانی، رییس جمهور، روز پنجشنبه در واکنش به نگرانی اروپا و آمریکا درباره غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران گفت تهران می‌تواند غنی‌سازی ۹۰ درصد هم انجام بدهد اما برنامه اتمی‌اش صلح‌آمیز است.

اعلام آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در حالی است که بر اساس برخی گزارش‌ها یک انفجار در روز یکشنبه هفته جاری منجر به قطع کامل برق مجموعه نطنز شد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته است این خرابکاری باعث از کار افتادن سانتریفوژهای نسل اول شده است. وی در عین حال گفت که در این مجموعه سانتریفوژهای پیشرفته نصب می‌شود.

علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ایران، روز سه‌شنبه با انتقاد شدید از دستگاه‌های امنیتی ایران افشا کرد که در جریان حادثه نطنز «بخش عمده امکانات غنی‌سازی کشور» از دست رفت و ایران به «بهشت جواسیس» تبدیل شده است.

ایران می‌گوید خرابکاری نطنز کار اسرائیل بوده است. برخی رسانه‌های خارجی از جمله رسانه‌های خود اسرائیل نیز تایید کرده‌اند که این کشور در حادثه نطنز دست داشته است.اعلام آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی همچنین در حالی است که ایران طبق برجام تنها می‌تواند اورانیوم را تا غلظت ۳.۷ درصدی غنی‌سازی کند و ماه‌ها پیش جمهوری اسلامی غنی‌سازی ۲۰ درصدی را نیز آغاز کرده بود.

قبلا اتحادیه اروپا و آمریکا از آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران ابراز «نگرانی شدید» کرده بودند و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۲ دی‌ماه گفته بود غنی‌سازی ۲۰ درصدی موضوع بسیار مهمی است، چرا که افزایش سطح غنی‌سازی از این مرحله به بعد برای تولید بمب هسته‌ای آسان‌تر می‌شود.سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ۱۸ دی حتی از غنی‌سازی ۹۰ درصد سخن به میان آورد. بهروز کمالوندی گفت: «پیشرفت‌های ما به حدی است که به راحتی می‌توانیم در درصدهای مختلف تا ۹۰ درصد، اورانیوم را غنی‌سازی کنیم».

برای ساخت بمب هسته‌ای نیاز به غنی‌سازی حدود ۹۰ درصدی اورانیوم است.

ایران در سال گذشته از بسیاری از تعهداتش در چارچوب برجام عدول کرد و ضمن آغاز روند تولید اورانیوم فلزی که کاربرد نظامی هم دارد، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد.

در هفته‌های اخیر تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام افزایش یافته است ولی آمریکا می‌گوید ایران باید ابتدا به تعهدات خود طبق برجام بازگردد تا تحریم‌ها لغو شود و در مقابل دولت ایران می‌گوید تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود، به اجرای کامل تعهدات خود باز نمی‌گردد./

https://www.asianews.ir/u/2ah
اخبار مرتبط
محسن رضایی سرقت اسناد هسته‌ای توسط اسرائیل را تایید کرد و گفت: کشور دچار آلودگی امنیتی شده و خواستار سالم‌سازی امنیتی و پاک‌سازی منابع نفوذی احتمالی از سوی دولت آینده شده است.
کانال ۱۲ اسرائیل وقوع حادثه برای یک کشتی اسرائیلی را تایید و ادعا کرد این حادثه بر اثر اصابت یک موشک ایرانی رخ داد.
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، امروز از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در کشور خبر داد؛ در حالی که غنی‌سازی ۶۰ درصدی بالاترین درصدی است که ایران تاکنون در برنامه هسته‌ای خود دنبال کرده است.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است هدف اسرائیل از حادثه دیروز در تأسیسات هسته‌ای نطنز این بوده که «توان هسته‌ای ایران محدود شود» و افزوده است «تمامی سانتریفیوژهایی که از مدار خارج شدند»، از نسل اول سانتریفیوژها بوده‌اند.
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی که برای بازدید از حادثه امروز مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن در حین بازدید دچار حادثه شد.
شبکه دولتی اسرائیل امروز خبر داد که حادثه در تاسیسات اتمی نطنز، کار اسرائیل و نتیجه حمله جدید سایبری این کشور به ایران بوده است.
ساعاتی پس از انتشار خبر حمله به یک کشتی «متعلق به سپاه پاسداران»، نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که اسرائیل، آمریکا را از حمله به کشتی ایرانی ساویز در دریای سرخ مطلع کرده است.
رسانه‌های اسرائیل و شبکه العربیه شامگاه از «حمله» عوامل ناشناس به یک فروند «کشتی سپاه پاسداران» در دریای سرخ، در نزدیکی سواحل یمن خبر دادند.
وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است، اسرائیل از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون دست‌کم ۱۲ کشتی را که بیشتر آنها حامل نفت ایران به سوریه بودند٬ هدف قرار داده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید