صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۰
کد خبر: 4156
گزارشگر: 213
۱۱۲۹
۰
۰
۱۰
اظهار نظر ریییس جمهور امریکا درباره برجام

بایدن گفت درباره مذاکرات برجام در وین قضاوتی ندارم!

بایدن گفت درباره مذاکرات برجام در وین قضاوتی ندارم!
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، ضمن استقبال از حضور ایران در مذاکرات در وین، پایتخت اتریش برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، گفت که هنوز برای قضاوت درباره این مذاکرات زود است و اقدام ایران به غنی‌سازی ۶۰ درصدی خلاف توافق است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، ضمن استقبال از حضور ایران در مذاکرات در وین، پایتخت اتریش برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، گفت که هنوز برای قضاوت درباره این مذاکرات زود است.

جو بایدن که در کنفرانس خبری در کاخ سفید با نخست وزیر ژاپن صحبت می‌کرد، در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدام ایران برای غنی سازی ۶۰ درصدی اظهار داشت، ما از (اقدام) ایران برای غنی سازی ۶۰ درصدی حمایت نمی‌کنیم و به نظر ما اصلا کمکی نمی‌کند. این اقدام برخلاف توافق (برجام) است.

همزمان با مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین برای احیای توافق هسته‌ای مقام‌های جمهوری اسلامی روز جمعه اعلام کردند که اولین محصول اورانیوم با غنای ۶۰ درصد را تولید کرده‌اند.

پیش از این نیز وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه قصد ایران برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را «تحریک آمیز» خواند و گفته بود که برداشتن چنین گامی جدی بودن تهران در مذاکرات هسته‌ای در وین، پایتخت اتریش، را زیر سوال می‌برد.

پیش از آغاز دور دوم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین و به دنبال انفجار در تاسیسات غنی‌سازی نطنز در هفته جاری، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در واکنش به این اتفاق، قصد دارد غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز کند.

استقبال از مذاکرات وین

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه اظهارات خود اضافه کرد، با این وجود خوشحالیم که ایران همچنان به مشارکت در گفت‌وگوها ادامه می‌دهد، در گفت‌وگوهای غیر مستقیم با ما و با شرکای ما بر سر چگونگی حرکت به جلو و آنچه برای بازگشت ما به برجام لازم است، به طوری که ما دوباره بخشی از آن باشیم.

جو بایدن بار دیگر تاکید کرد که به نظر او آمریکا «هرگز نباید از این توافق خارج» می‌شد .

رئیس جمهوری آمریکا گفت، من فکر می‌کنم هنوز برای قضاوت نهایی درباره نتیجه (این مذاکرات) زود است، اما ما همچنان در حال مذاکره هستیم.

دور دوم نشست کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای موسوم به برجام روز پنجشنبه ۲۶ فروردین با حضور نمایندگان ایران، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا برگزار شد. نمایندگان آمریکا نیز در هتلی در نزدیک محل این مذاکرات حضور دارند و برای نخستین بار در این مذاکرات روز گذشته نشستی به طور غیر رسمی با کشورهای عضو برجام، به غیر از ایران، برگزار کردند.

یک مقام اتحادیه اروپا هم روز جمعه گفت که مطمئننا طرف‌های حاضر در مذاکرات برجام نسبت به «هفته پیش به هدف نزدیکترند»، اما او نمی‌تواند بگوید چقدر زمان لازم است تا به نتیجه برسند.

این مقام اتحادیه اروپا که نامش فاش نشده این نتیجه را «بازگشت آمریکا به توافق اتمی و در عین حال پایبندی کامل ایران به تعهداتش» توصیف کرد.

وی در ادامه اظهار داشت، مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین، پس از چند روز متوقف می‌شود و مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی برای مشورت به کشورهای خود برمی‌گردند.

این مقام اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود به خبرنگاران گفته است، این مذاکرات برای چند روز ادامه خواهد یافت و سپس دو هیئت کلیدی حاضر در این مذاکرات، یعنی ایران و آمریکا، برای دریافت دستورالعمل‌های دقیق‌تر به کشورهای خود بازمی‌گردند و نمی‌دانم بعد از آن چه زمانی این مذاکرات دوباره از سر گرفته خواهد شد.

مجله فارین پالیسی روز پنجشنبه گزارش داده است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام است و با آغاز مذاکرات در وین رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد آمریکا در وین، در حال تدوین یک نقشه راه پیشنهادی برای احیای این توافق است.

منابع نزدیک به مذاکره کنندگان آمریکایی و اروپایی به فارین پالیسی گفته‌اند، انتظار می‌رود رابرت مالی به تهران یک بسته پیشنهادی ارائه کند که بر مبنای آن ایران در ازای لغو بخشی از تحریم‌ها به تعهدات برجامی خود بازگردد، اما رفع تحریم‌ها در اندازه‌ای نخواهد بود که باعث شود که سیاستمداران افراطی در داخل آمریکا از جمله تعدادی از دموکرات‌ها، دولت جو بایدن را مورد حمله قرار دهند.

دومین دور از مذاکرات کمیسیون مشترک توافق هسته ای موسوم به برجام روز پنجشنبه در وین پایتخت اتریش آغاز شد.

این مذاکرات با حضور نمایندگان ایران، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا در وین پایتخت اتریش برگزار شد. در ادامه نیز در ادامه نیز مذاکره کننده ارشد آمریکایی با نمایندگان کشورهای عضو برجام (به غیر از ایران) برای نخستین بار نشستی غیر رسمی برگزار کرد.

در همین زمینه، سخنگوی کاخ سفید روز گذشته در خصوص مذاکرات وین گفته بود، ما می‌دانیم که روندی طولانی در پیش خواهد بود اما بی‌تردید آن را به عنوان یک نشانه مثبت می‌بینیم.

جن ساکی حضور جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات را «گامی رو به جلو» توصیف کرد.

جو بایدن: اقدام ایران در غنی‌سازی ۶۰ درصدی خلاف توافق است و کمکی به پرونده هسته‌ای نمی‌کند

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن با بیان اینکه « هنوز برای اظهارنظر درباره نتایج مذاکرات هسته‌ای زود است»، گفت که اقدام ایران در غنی‌سازی ۶۰‌ درصدی اورانیوم به پرونده هسته‌ای این کشور «کمکی نمی‌کند».

رییس جمهوری آمریکا عصر جمعه به وقت واشینگتن در کنفرانس رسانه‌ای مشترک خود با نخست وزیر ژاپن، گفت: «ما از حرف ایران که گفته می‌خواهد اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد غنی‌سازی کند، نه حمایت می‌کنیم و نه از نظر ما کمکی به حل مساله می‌کند.»

بایدن غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم از سوی ایران را «خلاف توافق» هسته‌ای خواند و در عین حال افزود که «ما خرسندیم که ایران پذیرفته مذاکرات غیر مستقیم با ما و شرکایمان را درباره اینکه چگونه پیش برویم و چه کاری لازم است که بتوانیم به برجام برگردیم بدون اینکه امتیازاتی را که نمی‌خواهیم بدهیم ، ادامه دهد.»

بایدن همچنین با تاکید براینکه «اصلا از نظر من ما نباید از برجام خارج می‌شدیم و بنابراین مذاکره در جریان است»، درباره نتایج دو دور مذاکرات در وین، گفت: «فکر می‌کنم هنوز برای قضاوت درباره‌ نتیجه‌ نهایی این مذاکرات زود است، زیرا طرفین هنوز در حال مذاکره هستند.»

اتحادیه اروپا مسئولیت رهبری مذاکرات احیای برجام در وین را برعهده دارد. هدف دور دوم این مذاکرات که روز پنجشنبه در وین آغاز شد لغو تحریم‌هایی است که بعد از خروج آمریکا بر ایران اعمال شد. در مقابل تهران باید به پایبندی کامل به برجام برگردد.

همزمان، پیتر استانو، سخنگوی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که مذاکرات وین بین ایران و قدرت‌های جهانی در سطح کارشناسان و بر سر مسائل فنی ادامه دارد.

استانو روز جمعه همچنین گفت اخبار غیررسمی راجع به نشست کمیسیون مشترک برجام از جمله دستیابی کارشناسان به توافق و لزوم تایید آن از سوی تهران و واشینگتن، تایید نمی‌شود.

یک مقام اتحادیه اروپا روز جمعه ۲۷ فروردین به رویترز گفت مذاکرات احیای برجام چند روز طول می‌کشد و سپس متوقف می‌شود تا تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا برای گفت‌وگوی داخلی به کشورهای خود برگردند.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نوشت انفجار در تاسیسات نطنز و تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی مذاکرات وین را «کمی پیچیده‌تر» کرده اما به آن «اهمیت بیشتری» نیز داده است. این مقام اضافه کرد مذاکره‌کنندگان اکنون به توافق احتمالی نسبت به هفته گذشته نزدیک‌ترند./

https://www.asianews.ir/u/2ao
اخبار مرتبط
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران با باقیماندن در توافق این آزمون را با موفقیت قطعی گذراند، تاکید کرد: دولت بایدن صرفا تعهد خود را به فشار حداکثری ترامپ نشان داده است.
دفتر ریاست جمهوری فرانسه در واکنش به تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اعلام کرد در حال هماهنگ کردن پاسخی به این اقدام ایران است.
ساعاتی پس از انتشار خبر حمله به یک کشتی «متعلق به سپاه پاسداران»، نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که اسرائیل، آمریکا را از حمله به کشتی ایرانی ساویز در دریای سرخ مطلع کرده است.
بازار سهام در حالت نزولی قرار گرفته و به اخبار و حواشی مذاکرات در وین واکنش خاصی نشان نمی‌دهد و روند منفی شاخص و افزایش صف‌های فروش ادامه دارد.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشور در نشست اعضای برجام می‌گوید جمهوری اسلامی ایران آزادسازی یک میلیارد دلار از دارایی‌های خود در قبال توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی را رد کرد.
مذاکرات هسته‌ای بین ایران و اعضای باقی‌مانده برجام امروز عصر به وقت تهران با مشارکت نماینده آمریکا در وین آغاز شد و هدف از این مذاکرات که با میانجی‌گری اتحادیه اروپا انجام می‌شود، بازگرداند ایران و آمریکا به تعهدات برجامی خود عنوان شده است.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در آستانه نشست کمیسیون برجام با حضور نماینده ایالات متحده در وین، با بیان اینکه رابرت مالی ریاست هیات آمریکایی را در این نشست بر عهده دارد، گفت که واشینگتن چالش‌های پیش رو را دست‌کم نمی‌گیرد و انتظار دست‌یابی به پیشرفتی زودهنگام یا فوری را ندارد.
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به دور جدید مذاکرات بین ایران و کشورهای عضو برجام که قرار است در وین برگزار شود، گفت:«ما در وین هیچ مذاکراتی با آمریکایی‌ها چه مستقیم چه غیرمستقیم نخواهیم داشت.»
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید