صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۵
کد خبر: 4158
گزارشگر: 213
۱۹۹۶
۰
۰
۱۳
اظهاراتی از عضو شورای عالی بورس

سود «سهام عدالت» چگونه واریز می شود؟/ سود هر سهامدار متفاوت با دیگری است

سود «سهام عدالت» چگونه واریز می شود؟/ سود هر سهامدار متفاوت با دیگری است
عضو شورای عالی بورس گفت: هر کدام از سهام‌داران از این پس سهامدار یک شرکت استانی خواهند شد و سود هر یک از استان‌ها و شرکت‌ها از سال آینده متفاوت خواهد بود.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه انتخابات سهام عدالت بزرگ‌ترین انتخابات اقتصادی کشور است، گفت: هر کدام از سهام‌داران از این پس سهامدار یک شرکت استانی خواهند شد و سود هر یک از استان‌ها و شرکت‌ها از سال آینده متفاوت خواهد بود.

سعید اسلامی در گفت‌وگو  به ایلنا درباره انتخابات تعیین هیات مدیره شرکت‌های سهام عدالت استان‌ها اظهار داشت: در حال حاضر این شرکت‌ها سرمایه‌گذار نهادی ندارد و اکثر سرمایه‌گذاران در این شرکت‌ها افراد هستند. موضوع مهم‌ در انتخابات پیش‌رو این است که هر فرد حقیقی و حقوقی که خود را شایسته می‌داند باید در این انتخابات به نفع مردم و سهام‌داران عدالت ثبت‌نام کند.

وی افزود: موضوع مهم دیگر در این انتخابات افزایش مشارکت سهام‌داران در مجامع است که این افزایش مشارکت نیاز به سجامی شدن سها‌م‌داران دارد.

عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه هیچ مانعی برای ثبت‌نام اشخاص حقوقی در انتخابات سهام عدالت وجود ندارد، گفت: این موضوع دقیقا براساس قانون تجارت برنامه ریزی شده و طبق این قانون هیچ محدودیتی برای ثبت نام اشخاص حقوقی وجود ندارد. هر فرد سهام‌دار می‌تواند کاندیدای سهام عدالت باشد.

اسلامی افزود: در مصوبه شورای عالی بورس تفکیکی بین اعضای حقیقی و حقوقی ایجاد نشده بنابراین افراد چه حقیقی و چه حقوقی در فرصت زمانی مشخص می‌توانند برای شرکت در انتخابات هیات مدیره شرکت‌های استانی سهام عدالت اقدام کنند.

وی با اشاره به تغییر سود سهام عدالت افراد با توجه به عملکرد هر شرکت و نحوه مدیریت این شرکت‌ها با توجه به ترکیب هیات مدیره آنها، اظهار داشت: هر کدام از سهام‌داران از این پس سهامدار یک شرکت استانی خواهند شد و سود هر یک از استان‌ها و شرکت‌ها از سال آینده متفاوت خواهد بود.

اسلامی ادامه داد:‌ ممکن است در مجامع هر یک از این شرکت‌ها، هیات مدیره تصمیم متفاوتی درباره تقسیم سود بگیرد که با شرکت یا استان دیگر فرق داشته باشد. بنابراین از این پس با ساختار و عملکرد جدید سود سهام‌داران از یکدیگر متفاوت می‌شود. به عبارت دیگر شرکت‌های سهام عدالت از این پس مانند هر شرکت سرمایه‌گذاری دیگر به شرکت مستقل تبدیل خواهند شد.

عضو شورای عالی بورس با اشاره به مدیریت و عملکرد اعضای هیات مدیره این شرکت‌های در 10 ساله گذشته اظهار داشت: اعضای هیات مدیره فعلی در شرکت‌های استانی سهام عدالت مدیرت غیرفعال داشتند و دارند البته باید بپذیریم که قوانین و مقررات هم به آنها اجازه نمی‌داده که برخی از اقدامات را انجام دهند. شرکت‌هایی با سهام معلوم داشتند و اجازه خرید و فروش به آنها داده نشده بود و مشغول امور اداری و بروکراسی بودند.

وی افزود: اگر این شرکت‌ها به شرکت‌های مستقل و فعال تبدیل شوند، می‌تواند مانند بسیاری از شرکت‌های سرمایه گذاری در بازار حضور داشته باشند و طرح‌های اقتصادی سرمایه گذاری کنند.

اسلامی درباره اهمیت و وسعت انتخابات هیات مدیره شرکت‌های استانی سهام عدالت گفت: این اولین انتخابات در این سطح است و می‌توان گفت با توجه به دارایی بیش از 350 هزار میلیارد تومانی این شرکت‌ها، بزرگ‌ترین انتخابات اقتصادی کشور را پیش رو داریم.

 در حالی که مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی 22 فروردین سال جاری درمورد آخرین وضعیت واریز بخش دوم سود سهام عدالت گفته بود: در بازار سرمایه کسی پول ندارد که از جیب خود پرداخت کند، منتظر هستیم مابقی سود از سوی شرکت ها پرداخت و تجمیع شود تا ۵۰ درصد دوم نیز واریز شود. شرکت ها هرچه در پرداخت تاخیر داشته باشند ما هم در پرداخت سود تاخیر خواهیم داشت.

حسین فهیمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ برای نخستین مرتبه از طریق مکانیزم های بازار سرمایه پرداخت شد، توضیح داد: درواقع سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ که قبل از عید نوروز به حساب مشمولان واریز شد، نه بر اساس هر نفر عدد معین، بلکه بر اساس میزان دارایی هر فرد در یک شرکت پرداخت شد. بنابراین پرتفوی افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند، بررسی شد که در ۳۶ شرکت چه تعداد سهم باقی مانده است. درمورد شرکت های سرمایه گذاری استانی نیز به همین صورت.

وی ادامه داد: محاسبه معکوس بود، یعنی افراد به صورت مجزا بررسی شدند که چقدر سهم دارند و اینکه چقدر سود به ان ها تعلق میگیرد. تصمیم شورای عالی بورس این بود که سود خرد نشود و تجمیع شود. برای تجمیع نیز دو ۵۰ درصد تعیین شد. مرحله نخست قبل از عید و بر اساس میزان سهمی که فرد در اختیار داشت، پرداخت شد.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی افزود: هر فردی درمورد میزان سودی که دریافت کرده است اعتراض دارد میتواند با شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرد تا متوجه شود دقیقا چه تعداد سهم دارد، چه میزان سود به فرد تعلق گرفته و سود واریزی از طریق کدام بانک پرداخت شده است.

فهیمی درمورد بخش دوم واریز سود سهام عدالت نیز توضیح داد: در بازار سرمایه کسی پول ندارد که از جیب خود پرداخت کند، منتظر هستیم مابقی سود از سوی شرکت ها پرداخت و تجمیع شود تا ۵۰ درصد دوم نیز واریز شود. شرکت ها هرچه در پرداخت تاخیر داشته باشند ما هم در پرداخت سود تاخیر خواهیم داشت./


https://www.asianews.ir/u/2at
اخبار مرتبط
پرداخت وام سهام عدالت در دو بانک ملی و تجارت آغاز شده است و طبق اطلاعاتی که منتشر شده این وام با مبالغ ۷ و ۱۴ میلیون تومان پرداخت می‌شود.
مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی درمورد آخرین وضعیت واریز بخش دوم سود سهام عدالت گفت: در بازار سرمایه کسی پول ندارد که از جیب خود پرداخت کند، منتظر هستیم مابقی سود از سوی شرکت ها پرداخت و تجمیع شود تا ۵۰ درصد دوم نیز واریز شود
با توجه به اینکه در راستای صدور کارت اعتباری سهام عدالت تاکنون تنها دو بانک ملی و تجارت اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال صدور این کارت به متقاضیان هستند، معاون وزیر اقتصاد از ورود سایر بانک‌ها به ارائه کارت اعتباری سهام عدالت تا اردبیشهت سال جاری خبر داد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حساب کاربری توئیتر خود از صدور کارت اعتباری با توثیق سهام عدالت یا یارانه بدون نیاز به مراجعه به بانک خبر داد.
رئیس جمهور گفت خانوار سه نفره دارای برگ سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی، می‌تواند تا ۲۱ میلیون تومان اعتبار در قالب کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کند.
امروز بورس تحت تاثیر نشست وین قرار دارد و تحولات امروز بازار سهام به اخبار دیپلماتیک بستگی دارد.
رییس اتحادیه تعاونی سهام عدالت کشور عنوان کرد: افرادی که تاکنون سود سهام را دریافت نکردند یا سود کامل برای آن‌ها واریز نشده تا یک هفته آینده سود خود را دریافت خواهند کرد.
رییس سازمان بورس گفت: مرحله دوم واریز سود سهام عدالت تا قبل از ماه رمضان انجام خواهد شد.
مشاور اجرایی سهام عدالت در شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: بخشی از سود سهام عدالت (50 درصد) واریز می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید