صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۹
کد خبر: 4165
گزارشگر: 213
۱۹۴۸
۰
۰
۸
اظهارات ستاد ملی کرونا درباره وضعیت واکسیناسیون

پول بدهید و واکسن بزنید!

پول بدهید و واکسن بزنید!
ستاد کرونا در ایران همزمان با هشدار بدتر شدن بحران در کشور اعلام کرد کسانی که پول پرداخت کنند، می‌توانند «زودتر» از نوبت واکسن کرونا را دریافت کنند؛ در حالی که میزان بستری و فوت در استان‌هایی از جمله گیلان، قزوین، خوزستان، البرز و لرستان نگران‌کننده و رو به افزایش بوده و از متوسط کشوری بالاتر است.

ستاد کرونا در ایران همزمان با هشدار بدتر شدن بحران در کشور اعلام کرد کسانی که پول پرداخت کنند، می‌توانند «زودتر» از نوبت واکسن کرونا را دریافت کنند.

علیرضا رییسی،‌ سخنگوی ستاد کرونا، امروز  گفت: «هنوز به اوج و قله پیک چهارم کرونا در ایران نرسیده‌ایم. حالاحالاها از وضعیت قرمز خارج نمی‌شویم.» او پیش‌بینی کرد در این موج کرونا تعداد بستری بیماران از ۴۳ هزار مورد فعلی به ۶۰ هزار نفر برسد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در ارتباط با واکسیناسیون اعلام کرد کسانی که نمی‌خواهند منتظر نوبت خود برای تزریق بمانند، می‌توانند با «پرداخت هزینه» زودتر واکسن را دریافت کنند.

 

بیشتر بخوانید:

دچار شدن برخی از ایرانی ها به «عوارض شدید» واکسن روسی اسپوتنیک

مردم ایران از تزریق واکسن فایزر و مدرنا محروم می مانند؟!/نامه نظام پزشکی ایران به سازمان بهداشت جهانی برای تهیه واکسن کرونا

 

رییسی در این زمینه گفت: «طبق سیاست‌های اعلام شده،‌ همه مردم تا پایان سال رایگان واکسینه خواهند شد،‌ اما اگر نوبت فردی برای دریافت واکسن در سند ملی واکسیناسیون به عنوان نمونه آذرماه است،‌ می‌تواند با پرداخت هزینه زودتر این واکسن را دریافت کند.»

همزمان سخنگوی جمعیت هلال احمر هم اعلام کرده که اقدام به واردات واکسن خارجی خواهد کرد، اما این واکسن‌ها رایگان نخواهد بود.

طی روزهای گذشته وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر در زمینه واردات واکسن کرونا مواضع متناقضی داشته‌اند. در حالی که هلال احمر از صادر نشدن مجوز واردات خبر داده بود، وزارت بهداشت اعلام کرد مجوز در ۱۴ فروردین صادر شده و هلال احمر ۱۳ میلیون یورو ارز دولتی هم برای واکسن آنفولانزا دریافت کرده بود که آن را وارد نکرد.

از سویی مساله دریافت پول برای واکسن در حالی صورت می‌گیرد که دولت پیشتر بارها وعده رایگان بودن واکسن را مطرح کرده بود.

ابهام و انتقادها از واکسن خارج از نوبت

طی روزهای گذشته گزارش‌ها از آبادان در جنوب کشور و علی‌آبادکتول در شمال کشور در زمینه واکسیناسیون خارج از نوبت برخی مسئولان شورا و شهرداری به جای پاکبانان، موجب انتقاد گسترده شهروندان از ابهام در واکسیناسیون شده بود.

پیشتر روز ۲۳ فروردین‌ماه محمدرضا شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار ایران، هم ضمن انتقاد از شفاف نبودن آمار مربوط به واکسیناسیون در کشور روند آن را نامناسب عنوان کرد و گفت: «اگر مسئولان بهداشتی کشور ریگی در کفششان نبود،‌ آمار شفافی از واکسیناسیون کرونا در ایران ارائه می‌دادند.»

رییسی:‌ محدودیت‌ها تمدید می‌شود

علیرضا رییسی،‌ سخنگوی ستاد کرونا، در بخشی دیگر از سخنانش از تمدید محدودیت‌های ابلاغ‌شده برای شهرهای قرمز و نارنجی خبر داد و گفت «احتمالا محدودیت‌های کرونا دو هفته دیگر تمدید می‌شود.»

سخنگوی ستاد کرونا سفرهای نوروزی را موجب قرمز شدن وضعیت کشور دانست؛ این در حالی است که حسن روحانی، رییس‌جمهور، بدون پذیرش این مساله ورود ویروس جهش‌یافته از عراق و شیوع آن را موجب وخامت اوضاع عنوان می‌کند.

طبرسی: محدودیتی وجود ندارد

با این حال پیام طبرسی، عضو کمیته علمی ستاد کرونا، به خبرگزاری ایلنا گفت: «این‌ها که اصلا محدودیتی نبوده، همه‌چیز بدتر شده و خیابان‌ها شلوغ و همه پارک‌ها باز است، ‌در واقع همه جا باز است و محدودیتی نداریم.»

رییس بخش عفونی بیمارستان «مسیح دانشوری» همچنین از افزایش پنج برابری مراجعان نسبت به قبل از عید نوروز خبر داد.

طبرسی زمان هر موج کرونا را دو ماه عنوان کرد و افزود: «اگر همین‌طوری پیش رود ما در دو ماه یا سه ماه با همین فشار باید جلو برویم.»

خبرگزاری تسنیم هم اشاره کرده میزان نقض تردد در شهرستان‌های قرمز ۷۱ درصد و شهرستان‌های نارنجی ۷۳ درصد است.

آمار فوتی‌ها به ۴۰۵ تن رسید

آمار رسمی اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت حاکیست شمار کل مبتلایان هر روز رکوردهای قبلی را شکسته و بر شمار شهرهای قرمز و نارنجی افزوده شده است.

آخرین آمار اعلام شده رسمی حاکی از شناسایی ۲۱ هزار و ۶۴۴ بیمار جدید طی شبانه‌روز گذشته و همچنین فوت ۴۰۵ نفر دیگر است. مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به دو میلیون و ۲۳۷ هزار و ۸۹ نفر مورد رسید.

از سویی شمار کل آزمایش‌های تشخیصی انجام‌شده تاکنون تنها به حدود ۱۴ میلیون و ۳۸۶ هزار مورد رسیده که همچنان کمتر از یک پنجم کل جمعیت کشور است.

تشدید وخامت اوضاع شهرستان‌ها

همزمان در شهرستان‌ها هشدار مقام‌های محلی درباره تشدید وضعیت شیوع بیماری ادامه دارد.

خبرگزاری برنا در گزارشی نوشته میزان بستری و فوت در استان‌هایی از جمله گیلان، قزوین، خوزستان، البرز و لرستان «نگران‌کننده» و رو به افزایش بوده و از متوسط کشوری بالاتر است.

در زنجان، فرماندار از «بسیار وخیم» شدن اوضاع خبر داده و می‌گوید پیشنهاد تعطیلی ناوگان شهری را به ستاد کرونای استان ارائه داده است.

در چابهار نیز رییس مرکز بهداشت شهرستان اعلام کرده سرعت شیوع ویروس جهش‌یافته نگران‌کننده بوده و سن ابتلا نیز کاهش یافته است.

 

این در حالی است که چندی پیش عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران از «عوارض شدید» واکسن کرونا در برخی از ایرانی‌ها خبر داد.


مینو محرز که مدیر پروژۀ تحقیقات تولید واکسن ایرانی کرونا نیز هست، روز چهارشنبه ۱۱ فروردین در مصاحبه با پایگاه خبری «رکنا» گفته است «واکسن روسی در برخی افراد عوارض شدیدی ایجاد کرده که البته در بسیاری از افراد این عوارض برطرف شده، اما در برخی افراد هم هنوز عوارض ناشی از دریافت واکسن روسی کرونا وجود دارد.»

او توضیح بیشتری در مورد این عوارض شدید و تعداد و درصد افرادی که دچار آن شده‌اند نداد.

ایران تاکنون چند صد هزار دوز واکسن کرونا از چین و روسیه خریداری کرده و کمی بیش از ۱۶۰ هزار دوز در کشور تزریق شده که بخش اعظم این افراد نیروهای کار نظام بهداشتی هستند.

بروز عوارض در واکسن‌ها موضوع جدیدی نیست، خصوصاً اینکه میخائیل موراشکو وزیر بهداشت روسیه نیز پاییز پارسال در گفت‌وگو با روزنامه مسکو تایمز گفته بود از هر هفت نفر تزریق‌کننده واکسن روسی «اسپوتنیک وی» یک نفر عارضه جانبی داشته، اما به‌گفته وی، این عوارض «خفیف» بوده است.

وی در ادامه گفته بود این عوارض شامل تب، درد مفاصل و بی‌حالی در ۲۴ ساعت ابتدایی تزریق واکسن است./

https://www.asianews.ir/u/2aV
اخبار مرتبط
دبیرکل خانه پرستار ایران می‌گوید وزیر بهداشت «مسئول مرگ» هفت پرستاری است که به تازگی در ایران جان باخته‌اند و دریافت‌کنندگان واکسن‌های وارداتی کرونا در کشور «خودی ناخودی» شده‌اند.
آخرین وضعیت شهرستان‌ها در اپلیکیشن ماسک قرار گرفت و بر این اساس ۴۲ شهرستان شامل ۷ مرکز استان شامل تهران، کرج، اصفهان، شیراز، ایلام، شهرکرد و زنجان از ۱۶ فروردین امروز در وضعیت قرمز قرار گرفتند؛ اوج گیری موج چهارم کرونا در ایران در حالی است که سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران از بارگیری و ارسال اولین محموله واکسن کرونا توسط برنامه کوواکس به ایران خبر داد.
وزارت بهداشت با اشاره به «خلف وعده‌» جهانی در تهیه واکسن کرونا از جمله توسط کشورهای روسیه و هند، شکست در اجرای برنامه ملی واکسیناسیون تا پایان سال ۱۳۹۹ را رسما تایید کرد؛ این در حالی است که منتقدان و کارشناسان سازمان بهداشت جهانی چندی پیش تاکید کردند که عدم وجود واکسن فایزر در این میان یک خلاء مهم به شمار می‌رود.
باتوجه به مرگ و میرهای ناشی از این ویروس، امیدهای بسیاری به ساخت واکسن آن بود؛ اما مدت زیادی به طول نینجامید و گفته شد ساخت واکسن و توزیع آن حداقل به یک سال زمان نیاز دارد؛ حال آن که بعد از یک سال بسیاری از کشورها آغاز به واکسیناسیون عمومی کرده‌اند و حتی در برخی از کشورهای همسایه ایران نیز واکسیناسیون گسترده کرونا آغاز شده است؛ در ایران واکسیناسیون گسترده کرونا به طور رسمی آغاز نشده است، خبرهایی از خرید و فروش واکسن در بازار سیاه آن هم با قیمت‌هایی بسیار بالا و نجومی به گوش می رسد.
عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ایران، از توافق تهران با دولت سئول درباره «نحوه جابجایی و مصرف» بخشی از منابع ارزی مسدودشده بانک مرکزی ایران در کره جنوبی «به مقاصد مورد نظر» خبر داد.
سازمان غذا و داروی ایران اعلام کرده است که عرضه واکسن کرونا از هر نوعی رایگان خواهد بود و فقط از طریق شبکه بهداشت و درمان توزیع می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید