صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۸:۴۹
کد خبر: 4166
گزارشگر: 213
۱۷۰۰
۰
۲
۱۴
تجمع سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران و شهرستان‌ها

بازنشستگان گفتند:«حق ما رو پس بدین!»

بازنشستگان گفتند:«حق ما رو پس بدین!»
بر اساس تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، بازنشستگان روز یکشنبه ۲۹ فروردین‌ماه با پیگیری تجمع‌های هفتگی مقابل ساختمان‌های اداره تامین اجتماعی در تهران و شهرهای مختلف مانند اصفهان، کرج و اهواز شعارهایی از جمله «حق ما رو پس بدین» و «گرانی، تورم، بلای جان مردم» سر دادند.

تجمع سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران و شهرستان‌های دیگر ایران با شعارهایی علیه فساد اقتصادی و محقق نشدن مطالبات معیشتی برگزار شد.

بر اساس تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، بازنشستگان روز یکشنبه ۲۹ فروردین‌ماه با پیگیری تجمع‌های هفتگی مقابل ساختمان‌های اداره تامین اجتماعی در تهران و شهرهای مختلف مانند اصفهان، کرج و اهواز شعارهایی از جمله «مسئولین مسئولین، ‌حق ما رو پس بدین» و «گرانی، تورم، بلای جان مردم» سر دادند.

از جمله شعارهای دیگر این تجمع‌ها «ما دیگه رای نمی‌دیم، از بس دروغ شنیدیم»، «همسان‌سازی کجا بود، دروغ بود و ریا بود»، «تا حق خود نگیریم، ‌از پا نمی‌نشینیم» و «نه مجلس نه دولت،‌ نیستند به فکر ملت» بوده است.

تجمع‌کنندگان همچنین خواستار آزادی اسماعیل گرامی، معلم بازنشسته زندانی،‌ شدند.

 

بیشتر بخوانید:

حقوق بازنشستگان «به طور دائمی» متناسب سازی می شود

انتقاد گسترده به احکام بازنشستگان و برقرار ماندن تبعیض ها/بیمه شدگان تامین اجتماعی به «اعتراضی خشمگینانه» دست می زنند


با وجود آنکه این تجمع‌های سراسری ماه‌هاست به صورت منظم و هفتگی برگزار می‌شود همچنان مطالبات بازنشستگان محقق نشده است. بازنشستگان معترض علاوه بر افزایش سطح مستمری به سطح خط فقر خواستار ابطال ماده ۶۹ تامین اجتماعی،‌ افزایش حقوق سالانه و درمان رایگان هستند.

دور جدید تجمع‌های بازنشستگان از روز ۱۵ فروردین‌ماه با شعارهایی علیه شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد.

طی ماه‌های اخیر، بازنشستگان تامین اجتماعی از جمله اقشاری بوده‌اند که به صورت مرتب هر هفته تجمع‌های سراسری در اعتراض به عدم پرداخت حقوق کافی برگزار کرده‌اند. با رسیدن خط فقر به نزدیک ۱۰ میلیون تومان، مسوولان از جمله نمایندگان مجلس تفاوت بسیار میان درآمد کارگران و بازنشستگان و هزینه‌های معیشتی را تایید می‌کنند.

همچنین بازنشستگان تأمین اجتماعی خواستار اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی دستمزدها بر روی فیش حقوق فروردین، افزایش سالیانه مستمری‌ها از فروردین امسال، پرداخت مزایای شغلی و برخورداری از درمان رایگان هستند.

پیشتر مجلس مصوب کرده است که مبلغ ۱۵۰ هزار میلیارد تومان را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، لشگری و کشوری و ۹۰ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری‌ها جهت رد بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی که مسئول پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان است، اختصاص یابد ولی معترضان می‌گویند اطمینانی برای محقق شدن این مصوبات و دریافت حقوق خود ندارند.

مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود سبد هزینه معیشت خانوار را ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان اعلام کرده بود، این درحالی است که حداقل حقوق بازنشستگان ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

بازنشستگان همچنین می‌گویند هزینه‌های سبد معیشت کارگران بر اساس محاسبات کمیته مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار به ۸ میلیون و ۹۸۵ هزار تومان در سال جاری می‌رسد./

https://www.asianews.ir/u/2b0
اخبار مرتبط
رئیس کانون عالی بازنشستگان گفت: سازمان از دولت طلبی سنگینی دارد و اگر دولت مطالبات سازمان را درست و حسابی پرداخت کند، سازمان هم می‌تواند به تعهدات خودش و راجع به مجموعه‌ی بازنشستگان اقدام‌های لازم را انجام دهد. با این حال احکام متناسب‌سازی مستمری‌بگیران تامین اجتماعی دائمی است.
با ادامه دور جدید اعتراضات معیشتی و صنفی در کشور بازنشستگان تامین اجتماعی و مال‌باختگان بازار بورس ایران در تهران و شهرهای دیگر کشور دست به تجمع زده و بر شرکت نکردن در انتخابات تاکید کردند.
برخی از بازنشستگان در مرحله جدید اجرای همسان‌سازی، مبلغ کمتری از رقم پیش‌بینی شده را دریافت کردند؛ پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این مشکل، فقط برای تعدادی از بازنشستگان تامین اجتماعی به علت مشکلات فنی سامانه رخ داده و در اردیبهشت ماه قرار است ما به التفاوت حقوق آن‌ها پرداخت شود.
بازنشستگان کارگری با برشماری تخلفات صورت گرفته، خواستار اصلاح سریع احکام شدند و اعتراض آنان مبنی بر این است که تبعیض بین بازنشستگان همکار و غیرهمکار و تبعیض میان بازنشستگان کارگری و بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری. تمام وعده‌های پیشین بی‌نتیجه مانده است و در عمل محقق نشده است.
در هفته آینده سه واریزی برای گروه‌های مختلف مردم انجام می‌شود که شامل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، مرحله دوم سود سهام عدالت و یارانه ماه رمضان است؛ اگرچه هنوز واریز یارانه رمضان قطعی نیست.
رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین‌اجتماعی گفت: در سال‌جاری اقدام بسیار ارزشمندی توسط سازمان تامین‌اجتماعی انجام شد و بسیار خوشحالیم که افزایش حقوق سالانه بازنشستگان همراه با مرحله دوم متناسب‌سازی از ابتدای سال جاری انجام می‌شود.
علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران درباره آخرین اخبار از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: هفته اول بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۰، احکام متناسب سازی صادر خواهد شد و با اجرای مرحله دوم متناسب سازی و افزایش سالیانه (۳۹ درصد) تبعیض موجود میان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با کشوری و لشکری رفع خواهد شد.
جمعی از بازنشستگان کارگری با اشاره به اظهارات مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواستار تعیین تکلیف مستمری‌ها قبل از بیستم فروردین شدند و اعلام کردند: نباید افزایش مستمری‌ها به ماه دوم یا سوم سال بکشد و بازنشستگان مثل هر سال مدتها در انتظار بمانند تا تکلیف مستمری‌ها مشخص شود.
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: با افزایش حقوق و متناسب سازی، فاصله دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی با سایر صندوق ها تقریبا رفع می شود و مبلغ همسان سازی به پایه اضافه می شود، چرا که در این حالت می‌آید مشمول افزایش سنواتی سال‌های بعد نیز خواهد شد؛ اما اگر عدد ثابت باشد این امکان وجود ندارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید