صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ / ۲۳:۱۷
کد خبر: 4169
گزارشگر: 213
۹۳۴
۰
۰
۱۴
عرب‌نیوز مدعی شد

مقام عربستانی مذاکره با ایران را «تکذیب» کرد

مقام عربستانی مذاکره با ایران را «تکذیب» کرد
ساعاتی پس از آنکه روزنامه فایننشال‌تایمز گزارش داد مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران مذاکرات مستقیمی را با هدف ترمیم روابط دوجانبه در پایتخت عراق برگزار کرده‌اند؛ روزنامه عرب‌نیوز به نقل از یک مقام ارشد ریاض و شبکه المیادین به نقل از یک مقام ایرانی این خبر را تکذیب کردند.

ساعاتی پس از آنکه روزنامه فایننشال‌تایمز گزارش داد مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران مذاکرات مستقیمی را با هدف ترمیم روابط دوجانبه در پایتخت عراق برگزار کرده‌اند، روزنامه عرب‌نیوز به نقل از یک مقام ارشد ریاض و شبکه المیادین به نقل از یک مقام ایرانی این خبر را تکذیب کردند.

فایننشال‌تایمز یکشنبه ۲۹ فروردین‌ماه به نقل از مقام‌های مطلع نوشت دور نخست این مذاکرات روز ۲۰ فروردین‌ماه و در بغداد صورت گرفته است.

این خبر پس از چهار سال قطع روابط و تنش دیپلماتیک میان دو کشور و همچنین همزمان با پیشرفت مذاکرات تهران و ۱+۴ در وین گزارش شد. تهران اعلام کرده مذاکراتش برای رفع تحریم‌های آمریکا در مسیر درستی قرار گرفته است.

 

بیشتر بخوانید:

آمریکا از عربستان حمایت می کند
عربستان خواستار برخورد جدی جامعه جهانی با ایران شد

 

این گزارش مدعی است ریاض پیشتر بارها اشاره کرده بود که عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس باید در این مذاکرات غرب با تهران برای توافق جدید حضور داشته باشند. از جمله نگرانی‌های ریاض درباره ایران برنامه موشکی، فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و حمایت‌هایش از گروه‌های نیابتی از جمله حوثی‌های یمن است.

فایننشال‌تایمز همچنین به نقل از مقام مطلع نوشته است از جمله مسائل مورد مذاکره بین ایران و عربستان موضوع حملات حوثی‌ها به خاک عربستان بوده که روند آن نیز مثبت قلمداد شده است.


رد مذاکره از سوی ریاض و تهران

با این حال فایننشال‌تایمز نوشته یک مقام‌ سعودی هرگونه مذاکره با ایران را رد کرد و مقام‌های ایران نیز برای پاسخگویی در این زمینه در دسترس نبوده‌اند.

همزمان روزنامه عرب‌نیوز نیز به نقل از یک مقام ارشد عربستان سعودی این مساله را تکذیب کرد. شبکه المیادین هم به نقل از یک منبع ایرانی این مذاکرات را رد کرده است. هیچ نام و مشخصاتی از این مقام‌ها و منابع منتشر نشده است.

نخست‌وزیر عراق ماه گذشته میلادی سفری به عربستان سعودی داشته است. پیش از آن هم در زمستان سال گذشته هیاتی دیپلماتیک از سوی نخست‌وزیر عراق به تهران رفته بود.

هفته گذشته یک مقام وزارت خارجه عربستان سعودی به خبرگزاری رویترز گفته بود اقدامات اعتمادساز می‌تواند زمینه را برای گفت‌وگوهای گسترده با مشارکت خلیج فارس فراهم کند.

با وجود تنش میان دو کشور طی چند سال اخیر و پس از خروج دولت دونالد ترامپ از برجام، مقام‌های دو کشور چندین بار نیز بر آمادگی برای بازسازی روابط خود تاکید کرده بودند.

در حالی که رئیس‌جمهوری فرانسه روز جمعه ۱۰ بهمن در مصاحبه‌ای با شبکه بری العربیه گفته بود که فرصت اندکی برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای باقی مانده و هر مذاکره جدیدی با ایران پیرامون برجام «بسیار سختگیرانه» خواهد بود.

امانوئل مکرون همچنین تاکید کرده بود که عربستان نیز در مذاکرات پیش رو با ایران باید حضور داشته باشد. اما سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهارات آقای مکرون را «شتابزده و نسنجیده» دانست.

خطیب‌زاده گفت: « برجام یک توافق چندجانبه بین المللی است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تایید و تثبیت شده، و به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نبوده و طرف‌های آن هم مشخص و غیرقابل تغییر هستند.»

پیشتر عربستان و امارات اعلام کرده بودند که باید کشورهای عربی خلیج فارس در مذاکرات جدید هسته‌ای با ایران حضور داشته باشند و این مذاکرات موضوع موشک‌های بالستیک ایران و حمایت این کشور از نیروهای نیابتی‌ آن را نیز در بگیرد.

ایران بارها اعلام کرده است که درباره موضوع موشک‌های خود هرگز مذاکره نخواهد کرد.

عربستان در چندین جبهه با ایران در حال جنگ نیابتی است، از جمله جنگ یمن که ایران پشتیبان نیروهای حوثی شیعه است و عربستان رهبری ائتلافی در جنگ با حوثی‌ها را بر عهده دارد./

https://www.asianews.ir/u/2b7
اخبار مرتبط
یک کشتی مخصوص حمل خودرو، متعلق به شرکت «هلیوس رِی» اسرائیل که با پرچم باهاما حرکت می‌کرد، در دریای عمان دچار انفجار شد.
یک گزارش سازمان ملل گفته است که خالد باطرفی،‌ رهبر القاعده شاخه یمن، چند ماهی است که تحت بازداشت است.
سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه مبنی بر ضرورت حضور عربستان در مذاکرات جدید با ایران، فرانسه را متهم کرد که نگران فروش تسلیحات خود به کشورهای حوزه خلیج فارس است.
امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید هر مذاکره جدیدی با ایران پیرامون برجام «بسیار سختگیرانه» خواهد بود و در این مذاکرات باید عربستان نیز دخیل باشد.
ارتش آمریکا امروز اعلام کرد که همزمان با افزایش تنش با ایران در حال بررسی استقرار نیروهای خود در یکی از بنادر دریای سرخ و دو پایگاه هوایی دیگر در خاک عربستان سعودی است.
یک روز پس از آن‌که عربستان سعودی از حمله هوایی حوثی‌ها به‌وسیله یک موشک یا پهپاد به سمت ریاض و انهدام این هدف در آسمان خبر داد، ایالات متحده بر حمایت از عربستان علیه این حملات تأکید کرد و فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز این حمله را محکوم کردند.
انور قرقاش، وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربی با اشاره به نشست امروز (سه‌شنبه) شورای همکاری خلیج فارس در عربستان سعودی، گفت که این گردهمایی اتحاد کشورهای منطقه خلیج فارس را احیا می‌کند؛ در حالی که ولیعهد عربستان سعودی بر این باور است که این نشست به وحدت دوباره عربستان، امارات، بحرین، کویت، عمان، قطر و دیگر کشورهای عربی در مقابله به چالش‌هایی که خاورمیانه با آن مواجه است، کمک می‌کند.
عربستان سعودی روز یکشنبه از کشف و نابودی پنج مین دریایی دیگر در جنوب دریای سرخ خبر داد و اعلام کرد این مین‌ها را حوثی‌های وابسته به ایران کار گذاشته بودند.
یک شرکت حمل‌ونقل اعلام کرد که نفتکشی در بندر جده عربستان سعودی یکشنبه شب با یک شئ که «منشاء خارجی» داشته مورد اصابت قرار گرفت و دچار آتش‌سوزی شذ.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید