صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۱:۰۸
کد خبر: 4170
گزارشگر: 213
۱۱۳۵
۰
۰
۸
اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره مذاکرات:

آمریکا تحریم‌های تهران را لغو نمی‌ کند

آمریکا تحریم‌های تهران را لغو نمی‌ کند
مشاور امنیت ملی کاخ سفید مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران را سازنده بیان کرد توصیف کرد و گفت مادامی که مطمئن نشویم ایران به تعهدات برجامی خود باز خواهد گشت، تحریم‌ها لغو نمی‌شود.

جیک سالیوان می‌گوید ایران باید سطح و حجم غنی‌سازی اورانیوم را کاهش دهد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران را «سازنده» توصیف کرد و گفت مادامی که مطمئن نشویم ایران به تعهدات برجامی خود باز خواهد گشت، تحریم‌ها لغو نمی‌شود.

جیک سالیوان روز یکشنبه ۲۹ فروردین در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» اعلام کرد مادامی که ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبندی کامل نشان ندهد، تحریم‌ها لغو نخواهد شد.

او توضیح نداد که در جریان مذاکرات برجام آمریکا دقیقا خواهان چه اقداماتی از طرف ایران است، اما گفت این اقدامات باید زمان دسترسی ایران به بمب هسته‌ای را طولانی‌تر کند.

 

بیشتر بخوانید:

جو بایدن هم دو ایرانی عضو سپاه را تحریم کرد

بایدن به فشار حداکثری «ترامپ» وفادار است

به برجام بازنگردید!

 

 

 سالیوان در ادامه گفت ایران باید سطح و حجم غنی‌سازی اورانیوم را کاهش دهد.

اخیرا در میانه دو دور مذاکرات هسته‌ای، ایران به خاطر آنچه «خرابکاری در سایت نطنز توسط اسرائیل» عنوان کرد، سطح غنی‌سازی اورانیوم را به ۶۰ درصد افزایش داد.

 بر اساس برجام، ایران تنها مجوز غنی‌سازی محدود اورانیوم تا سطح ۳.۷ درصدی را دارد، اما ایران هم اکنون هم در سطح ۲۰ درصدی و هم ۶۰ درصدی غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌دهد و حجم اورانیوم غنی‌شده ایران در سطح ۳.۷ درصدی نیز بیش از ۱۰ برابر حد مجاز اعلام شده در برجام است.

 سالیوان گفته است مادامی که از برنامه هسته‌ای ایران و پای‌بندی این کشور مطمئن نشویم، هیچ امتیازی به جمهوری اسلامی ایران نخواهیم داد.

دور دوم مذاکرات هسته‌ای اعضای برجام پنج‌شنبه هفته گذشته آغاز شد. نمایندگان ایران، چین و روسیه از «پیشرفت» در این دور از مذاکرات خبر داده‌، اما پیش‌بینی کرده‌اند مذاکرات سختی پیش رو باشد.

انریک مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و رئیس نشست اعضای برجام نیز از «پیشرفت» در مذاکرات خبر داده و گفته است که اکنون زمان بررسی جزئیات توافق است.

ایران می‌گوید مادامی که آمریکا به برجام بازنگردد و تحریم‌ها را لغو نکند، به تعهدات هسته‌ای خود بازنخواهد گشت. آمریکا نیز می‌گوید برای لغو تحریم‌ها، ایران باید اول به تعهدات برجامی بازگردد.

در این میان نمایندگان روسیه و ایران به‌صورت جداگانه اعلام کرده‌اند یک متن پیشنهادی که شامل لیست تحریم‌هایی که لغو خواهد شد و اقداماتی که ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی انجام خواهد داد، ارائه داده‌اند.

همچنین منابع نزدیک به مذاکره‌کنندگان آمریکایی و اروپایی اخیرا به نشریه فارین پالیسی گفتند، انتظار می‌رود رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران به تهران یک بسته پیشنهادی ارائه کند که بر مبنای آن تهران در ازای لغو بخشی از تحریم‌ها به تعهدات برجامی خود بازگردد.

ایران چنین گزینه‌ای را رد کرده و می‌گوید تحریم‌ها که به گفته تهران «۱۵۰۰ مورد» است باید به‌صورت کامل برداشته شوند.

در این میان مقام معظم رهبری روز ۲۵ فروردین مذاکرات وین را زیر سوال برد و پیشنهادهای آمریکا را «غالبا متکبرانه و تحقیرآمیز» خواند و گفت که این پیشنهادها «حتی قابل نگاه کردن هم نیست».

این در حالی است که چندی پیش یک سناتور جمهوری‌خواه هشدار داد که اگر دولت بایدن به برجام برگردد، کنگره دوباره آن را رد می‌کند

جیم اینهوف، سناتور جمهوری‌خواه، با صدور بیانیه‌ای به دولت بایدن هشدار داد درصورتی‌که به برجام بازگردد، کنگره این اقدام را دوباره لغو خواهد کرد.

اینهوف در صفحه توییتر خود خطاب به مقام‌های دولت جو بایدن نوشت: «در سال ۲۰۱۵ اعضای هر دو حزب در کنگره برجام را رد کردند. اگر هفته آینده با توسل به این توافق شکست خورده تاریخ را تکرار کنید، ما نیز بار دیگر برای رد آن اقدام خواهیم کرد.»

این سناتور آمریکایی با اشاره به اینکه تنها راه دیپلماتیک پایدار راهی است که مورد تایید دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره و متحدان و شرکای منطقه‌ای آمریکا باشد، گفت: چنین توافقی باید به طور دائمی از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند و برنامه موشکی و حمایت تهران از تروریسم را متوقف کند.

در حالی که چندی پیش، قانونگذاران جمهوری‌خواه در مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده در هفته‌های اخیر هشت لایحه را با هدف جلوگیری از بازگشت دولت بایدن به برجام تسلیم کنگره آمریکا کرده‌اند.قانونگذاران جمهوری‌خواه در مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده در هفته‌های اخیر هشت لایحه را با هدف جلوگیری از بازگشت دولت بایدن به برجام تسلیم کنگره آمریکا کرده‌اند./

https://www.asianews.ir/u/2bb
اخبار مرتبط
ساعاتی پس از آنکه روزنامه فایننشال‌تایمز گزارش داد مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران مذاکرات مستقیمی را با هدف ترمیم روابط دوجانبه در پایتخت عراق برگزار کرده‌اند؛ روزنامه عرب‌نیوز به نقل از یک مقام ارشد ریاض و شبکه المیادین به نقل از یک مقام ایرانی این خبر را تکذیب کردند.
اقدامات تنبیهی آمریکا مقابل روسیه از جمله اخراج ۱۰ دیپلمات روس تحریم ۳۸ شخصیت حقیقی و حقوقی روسیه که از چند هفته پیش در دست بررسی بود اولین بخش از اقدامات تلافی‌جویانه دولت جو بایدن در واکنش به فعالیت هکرهای روس است. این تحریم‌ها شامل اقداماتی است که در صورت ادامه اقدامات مخرب روسیه، از جمله در فضای مجازی و مرز اوکراین، مشارکت روسیه در اقتصاد جهانی را دشوارتر می‌ کند.
در حالی که انتقادها به امضای توافق ۲۵ ساله ایران با چین همچنان ادامه دارد، اکنون ارزیابی نهادهایی در آمریکا حاکی از آن است که پکن در مسیر تضعیف ایالات متحده چشم به سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه دارد و با پروژه‌های زیربنایی آن‌ها را به خود بدهکار می‌کند
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران با باقیماندن در توافق این آزمون را با موفقیت قطعی گذراند، تاکید کرد: دولت بایدن صرفا تعهد خود را به فشار حداکثری ترامپ نشان داده است.
ساعاتی پس از انتشار خبر حمله به یک کشتی «متعلق به سپاه پاسداران»، نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که اسرائیل، آمریکا را از حمله به کشتی ایرانی ساویز در دریای سرخ مطلع کرده است.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در آستانه نشست کمیسیون برجام با حضور نماینده ایالات متحده در وین، با بیان اینکه رابرت مالی ریاست هیات آمریکایی را در این نشست بر عهده دارد، گفت که واشینگتن چالش‌های پیش رو را دست‌کم نمی‌گیرد و انتظار دست‌یابی به پیشرفتی زودهنگام یا فوری را ندارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید