صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۲۰:۴۹
کد خبر: 4185
گزارشگر: 213
۸۴۱
۰
۰
۱۴
اظهارات وزیر دفاع اسراییل درباره مذاکرات برجام

مقام اسراییلی گفت ایران نباید «سلاح هسته‌ای» بسازد

مقام اسراییلی گفت ایران نباید «سلاح هسته‌ای» بسازد
با ادامه مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین، وزیر خارجه اسرائیل، از قدرت‌های جهانی خواست اطمینان حاصل کنند که ایران در آینده قادر به تولید سلاح هسته‌ای نخواهد بود.

با ادامه مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین، گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل، از قدرت‌های جهانی خواست اطمینان حاصل کنند که ایران در آینده قادر به تولید سلاح هسته‌ای نخواهد بود.

اشکنازی در دیدار با مایکل گوو، وزیر کابینه بریتانیا مدعی شد: «ایران ثبات کل خاورمیانه را تضعیف می‌کند و جامعه بین‌المللی باید وارد عمل شود و اجازه ندهد ایران به توان هسته‌ای دست پیدا کند‌ــ نه امروز و نه در آینده.»

 روز یکشنبه ۲۹ فروردین، کابینه امنیت دیپلماتیک اسرائیل تشکیل جلسه داد تا خطر ایران بررسی شود. به گفته منابع آگاه، مقام‌های اسرائیلی از تلاش آمریکا برای دستیابی به توافق با ایران «به هر قیمتی» و بدون بررسی مسائل امنیتی نگران‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفته است آمریکا در نظر دارد با ایران به توافقی «محکم‌تر و بلندمدت‌تر» برسد.

----------------------------------------------------------

بیشتر بخوانید:

حمله سایبری اسراییل به تاسیسات اتمی ایران

اسرائیل قصد حمله به ایران را دارد

وزیر دفاع گفت طرح نابودی اسراییل آماده است

---------------------------------------------------------------------------------------

این در حالی است که عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در کشور خبر داد.

غنی‌سازی ۶۰ درصدی بالاترین درصدی است که ایران تاکنون در برنامه هسته‌ای خود دنبال کرده است.عراقچی این خبر را در وین و دو روز پس از آن اعلام کرد که سیستم برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز بر اثر حمله‌ای که ادعا می‌شود از سوی اسرائیل صورت گرفته است، از بین رفت.

او می‌گوید ایران امروز، سه‌شنبه، در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند.

معاون وزیر خارجه ایران افزود: هزار سانتریفوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود و غنی‌سازی در این سطح قرار است از روز چهارشنبه آغاز شود.تهران قبلا گفته بود که قصد دارد از اورانیوم با غنای ۶۰ درصد برای سوخت کشتی‌های با قدرت هسته‌ای استفاده کند. این در حالی است که ایران کشتی با سوخت هسته‌ای در ناوگان خود ندارد.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پس از خرابکاری در تأسیسات نطنز اعلام کرد که ماشین‌های نسل جدید در نطنز نصب و چندین اقدام فنی دیگر نیز ظرف همین هفته اعلام خواهد شد. پیش از این مقام معظم رهبری تاکید کرده بود که ایران برای کسب توانایی‌های هسته‌ای «متناسب با نیازهای کشور مصمم» است «و به همین علت، حد غنی‌سازی ایران ۲۰ درصد نخواهد بود و تا هرجا که لازم و نیاز کشور باشد اقدام خواهد کرد».

او افزود: «مثلاً برای پیشران هسته‌ای یا کارهای دیگر ممکن است غنی‌سازی را به ۶۰ درصد هم برسانیم». ند پرایس نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، همان روز در واکنش به سخنان رهبر جمهوری اسلامی گفت که این حرف «شبیه تهدید است و ما قصد نداریم به موارد فرضی یا عرض‌اندام‌ها واکنش ویژه و خاص بدهیم. کاری که می‌خواهیم انجام بدهیم تأکید مجدد بر پیشنهاد روی میز است».

اعلام آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در حالی است که بر اساس برخی گزارش‌ها یک انفجار در روز یکشنبه هفته جاری منجر به قطع کامل برق مجموعه نطنز شد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته است این خرابکاری باعث از کار افتادن سانتریفوژهای نسل اول شده است. وی در عین حال گفت که در این مجموعه سانتریفوژهای پیشرفته نصب می‌شود.

علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ایران، روز سه‌شنبه با انتقاد شدید از دستگاه‌های امنیتی ایران افشا کرد که در جریان حادثه نطنز «بخش عمده امکانات غنی‌سازی کشور» از دست رفت و ایران به «بهشت جواسیس» تبدیل شده است./

https://www.asianews.ir/u/2c6
اخبار مرتبط
پنج روز پس از خبر شناسایی عامل حادثه هفته گذشته در تاسیسات اتمی نطنز، وزارت اطلاعات اعلام کرد که این فرد پیش از حادثه از کشور خارج شده است.
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، ضمن استقبال از حضور ایران در مذاکرات در وین، پایتخت اتریش برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، گفت که هنوز برای قضاوت درباره این مذاکرات زود است و اقدام ایران به غنی‌سازی ۶۰ درصدی خلاف توافق است.
کانال ۱۳ اسرائیل مدعی شد که آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل, و یوسی کوهن, رییس موساد، روز یک‌شنبه در جلسه کابینه امنیتی اسرائیل حضور خواهند داشت تا درباره اینکه آیا باید علیه تاسیسات هسته‌ای ایران حمله‌های بیشتری انجام شود یا به دنبال آرام باشند گفت‌وگو کنند.
محسن رضایی سرقت اسناد هسته‌ای توسط اسرائیل را تایید کرد و گفت: کشور دچار آلودگی امنیتی شده و خواستار سالم‌سازی امنیتی و پاک‌سازی منابع نفوذی احتمالی از سوی دولت آینده شده است.
کانال ۱۲ اسرائیل وقوع حادثه برای یک کشتی اسرائیلی را تایید و ادعا کرد این حادثه بر اثر اصابت یک موشک ایرانی رخ داد.
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، امروز از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در کشور خبر داد؛ در حالی که غنی‌سازی ۶۰ درصدی بالاترین درصدی است که ایران تاکنون در برنامه هسته‌ای خود دنبال کرده است.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است هدف اسرائیل از حادثه دیروز در تأسیسات هسته‌ای نطنز این بوده که «توان هسته‌ای ایران محدود شود» و افزوده است «تمامی سانتریفیوژهایی که از مدار خارج شدند»، از نسل اول سانتریفیوژها بوده‌اند.
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی که برای بازدید از حادثه امروز مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن در حین بازدید دچار حادثه شد.
شبکه دولتی اسرائیل امروز خبر داد که حادثه در تاسیسات اتمی نطنز، کار اسرائیل و نتیجه حمله جدید سایبری این کشور به ایران بوده است.
ساعاتی پس از انتشار خبر حمله به یک کشتی «متعلق به سپاه پاسداران»، نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که اسرائیل، آمریکا را از حمله به کشتی ایرانی ساویز در دریای سرخ مطلع کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید