صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۳
کد خبر: 4200
گزارشگر: 213
۱۱۹۵
۰
۰
۱۹
دید‌بان سازمان ملل متحد به انتخاب ایران اعتراض کرد

چرا ایران در «نهاد زنان سازمان ملل» عضو شد؟

چرا ایران در «نهاد زنان سازمان ملل» عضو شد؟
سازمان دید‌بان سازمان ملل متحد از انتخاب ایران به عنوان عضو شورای مربوط به برابری جنسیتی و توانمندسازی حقوق زنان در این سازمان بین‌المللی انتقاد کرد.

سازمان دید‌بان سازمان ملل متحد از انتخاب ایران به عنوان عضو شورای مربوط به برابری جنسیتی و توانمندسازی حقوق زنان در این سازمان بین‌المللی انتقاد کرد.

این سازمان از لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده و کشورهای اتحادیه اروپا خواست انتخاب ایران به عنوان یکی از ۴۵ کشور عضو کمیسیون «نهاد زنان سازمان ملل» برای یک دوره چهار ساله را محکوم کنند.

---------------------------------

بیشتر بخوانید:

زنان متاهل و بازارچه های فانتزی جنسی در فضای مجازی

زنان و مردانی که پس انداز ندارند!

«زنان کوچک» و خواسته های غیر منطقی زنانه!

خودکشی زنان؛ همسر آزاری یا فقر؟

------------------------------------------------------------------------------------------------------
این گزارش مدعی شده است هدف این نهاد که یک نهاد بین‌دولتی است، ارتقای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان است. رای‌گیری دیروز شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد و انتخاب ایران خشم فعالان حقوق بشر را برانگیخته و هیلل نویر، مدیر اجرایی سازمان دید‌بان سازمان ملل، نیز به این موضوع واکنش نشان داده است.

او ادعا کرده انتخاب ایران «برای حمایت از حقوق زنان، مثل این است که یک آتش‌‌افروز را به ریاست آتش‌نشانی شهر منصوب کنید.»

آقای نویر انتخاب ایران به عنوان عضو نهاد حقوق زنان سازمان ملل را «عجیب و از نظر اخلاقی، غیرقابل قبول» عنوان کرده و روز چهارشنبه را که روز رای‌گیری بود «روزی سیاه» برای حقوق زنان و حقوق بشر توصیف کرده است. بر اساس این گزارش، با این که رای‌گیری مخفی بود، سازمان دید‌بان متوجه شده که دست‌کم ۴ کشور از ۱۵ کشور اروپایی و شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد شامل اتریش، استرالیا، کانادا، فنلاند، فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ، هلند، بریتانیا، آمریکا و سوئیس، نروژ و لتونی به ایران رای داده‌اند.

دیدبان سازمان ملل از نمایندگان کشورها خواسته از دولت‌هایشان بخواهند آرای خود در رای‌گیری روز چهارشنبه را علنی کنند.

هیلل نویر ، مدیر اجرایی دید‌بان، می‌گوید ایران در حالی عضو این نهاد شده که زنان ایرانی «به صورت سیستماتیک، مورد آزار و اذیت» قرار دارند و دبیرکل سازمان ملل نیز درباره «تبعیض مداوم علیه زنان و دختران» گزارش‌هایی ارائه کرده است.

ادعای دیگر این گزارش حاکی از آن است که انتخاب ایران به عنوان عضو نهاد زنان سازمان ملل، ارسال این پیام بود که «می‌توان حقوق زنان را برای معاملات سیاسی پشت ‌پرده فروخت.»

انتخاب ایران برای عضویت در این نهاد در حالی انجام شده که گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، اسفندماه ۹۹ در گزارشی به شورای حقوق بشر ملل متحد با اشاره به رواج کودک‌همسری در ایران، تاکید کرد.جاوید رحمان افزود که در ایران همچنان با زنان و دختران به عنوان شهروند درجه دو رفتار می‌شود./

https://www.asianews.ir/u/2cV
اخبار مرتبط
فائزه هاشمی رفسنجانی و سارا فدائی دو زنی هستند که تاکنون برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ رسما اعلام کاندیداتوری کرده‌اند. اما آیا موانع حضور زنان به‌عنوان رئیس جمهور برطرف شده است؟ یا بهتر است این اتفاق رخ ندهد؟
حضور زنان در میدان انتخابات نه از جهت جنسیت؛ بلکه بایست از منظر انسانیت مورد استقبال همگان قرار گیرد ، استقبالی برای انتخاب شوندگان و همچنین انتخاب کنندگان چرا که امروزه در جامعه‌‌ی جهانی، دیگر موضوع جنسیت مطرح نبوده و هر انسانی می‌تواند هر تخصص و یا حتی شغلی را که بخواهد با اختیار کامل برگزیند.
پژو ۲۰۸ که بهترین خودروی شهری منتخب زنان شده، سال گذشته هم خودروی سال اروپا معرفی شده بود.
فقر زنان یکی از مسائل مهم در دنیای امروز است. فقر زاییده‌ی مناسبات اجتماعی نابرابر است که به توزیع نابرابر منابع، حق و حقوق و مسئولیت اجتماعی می‌انجامد. مناسبات اجتماعی دربرگیرنده‌ی منابعی است که در جامعه وجود دارد و فقرا به ویژه زنان فقیر غالبا از دسترسی به منابع یا مالکیت آن محروم‌اند و به ناچار وابسته به مناسباتی می‌شوند که ایشان را تحت سرپرستی و نیازمند حمایت نگه می‌دارد.
همچنانکه که اظهارات برخی مقام‌های دولت و همچنین جامعه‌شناسان ایران حاکی از افزایش خشونت خانگی و خودکشی‌ میان زنان و کودکان است و رییس سازمان امور اجتماعی گفته است در حوزه خشونت خانگی از سال ۹۰ تا ۹۸ افزایش مشاهده می‌کنیم و ۲۴ درصد معاینات، موارد خشونت خانگی افزایش داشته است، معصومه ابتکار این موضوع را رد کرده و گفته است آمار در ایران بالا نیست.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید