صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۴
کد خبر: 4209
گزارشگر: 213
۸۰۴
۰
۰
۱۱
ادعای جدید فرمانده سنتکام درباره ایران

ایران برای سلطه منطقه‌ای تلاش می کند/بخشی از نیروهای آمریکا در افغانستان می مانند

ایران برای سلطه منطقه‌ای تلاش می کند/بخشی از نیروهای آمریکا در افغانستان می مانند
کنت مکنزی فرمانده سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا ادعا کرد که تلاش ایران برای سلطه بر منطقه‌، منشاء بی‌ثباتی در سراسر خاورمیانه است.

کنت مکنزی فرمانده سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزي ارتش آمریکا مدعی شد که تلاش جمهوری اسلامی ایران برای سلطه بر منطقه‌، منشاء بی‌ثباتی در سراسر خاورمیانه است.

مکنزی در نشست کمیته دفاعی سنا گفت: «اگرچه ایران پس از حمله سال گذشته به پایگاه عین‌الاسد عراق، از حمله مستقیم به نیروهای آمریکایی در منطقه خودداری کرده است، اما این کشور همچنان به تهدید شریکان منطقه‌ای ایالات متحده و جریان آزاد تجارت، استفاده از نیروهای نیابتی و گسترش تسلیحات، پهپاد و انواع مهمات ادامه داده است.»

او افزود: در حال حاضر ایران به دنبال درگیری مستقیم با آمریکا نیست، اما خواستار خروج ایالات متحده از کشورهایی همچون عراق است. در همین حال جمهوری اسلامی  ایران به دنبال این است که با انجام حمله‌های سطح پایین از طریق نیروهای نیابتی، خود را از مسئولیت مبرا کند.

مکنزی با اشاره به افزایش حمله‌های نیروهای نیابتی ایران در ماه‌های اخیر گفت: در سراسر ۲۰۲۰، ایرانی‌ها فکر می‌کردند برای خارج کردن آمریکا از عراق یک راه حل سیاسی دارند، اما وقایع ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که این گزینه برای جمهوری اسلامی امکان‌پذیر نیست و آنها رویکرد خود را تغییر داده‌اند.

او ادعا کرد: درحالی که حمله‌ها در عراق افزایش یافته، آمریکا با دقت به دنبال این است که چه اشخاصی مسئولیت این حمله ها هستند تا برای پاسخ با آنها در سطح ملی تصمیم‌گیری شود.

فرمانده سنتکام گفت: ایران با تامین «مین‌های دریایی» شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت خود و کشتیرانی آزاد در آب‌های بین‌المللی را تهدید می‌کند.

مکنزی خاطرنشان کرد پهپادهای ام‌کیو ۹ آمریکا در منطقه برای جلوگیری از فعالیت‌های ایران بسیار موثر هستند و در تابستان ۲۰۱۹ با رصد فعالیت‌های ایران در تنگه هرمز توانستند از یک حمله جمهوری اسلامی جلوگیری کنند.

فرمانده سنتکام همچنین از توافق ایران و چین ابراز نگرانی کرد و گفت تعامل چینی‌ها در منطقه اساسا اقتصادی با دیپلماسی «دام بدهی» است و این توافق برنامه بلندمدت چین برای استقرار در منطقه خواهد بود. او افزود ایران همیشه به‌دنبال فرصتی برای خرید اسلحه است.

ادعاهای مکنزی در حالی مطرح می‌شود که جمعه سوم اردیبهشت ماه فرودگاه بین‌المللی بغداد هدف حملات راکتی قرار گرفت و به گفته منابع امنیتی عراق دست‌کم سه راکت به بخش نظامی این فرودگاه از جمله محل استقرار نیروهای نظامی آمریکا اصابت کرد.

در ماه‌های اخیر دوبار نیز فرودگاه اربیل در اقلیم کردستان عراق مورد حملات مشابه راکتی قرار گرفته است و در یکی از این حملات دست‌کم دو پیمانکار نیروهای آمریکایی کشته‌شدند.
مکنزی در اظهاراتش همچنین، درباره خروج نیروهای آمریکایی از افعانستان گفت نگران است پس از خروج نیروهای بین‌المللی در ماه‌های آینده، نیروهای امنیتی افغانستان قادر نباشند تمامیت ارضی این کشور را حفظ کنند.

او گفت به ویژه نگران است در نبود حمایت نیروهای آمریکایی، نیروهای افغانستانی نتوانند هواپیماهایی را که در اختیار دارند به پرواز درآورند.

فرمانده سنتکام عنوان کرد اگرچه نیروهای طالبان به نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی حمله نمی‌کنند، اما حمله‌های آنها به نیروهای امنیتی افغانستان با شدت سابق ادامه دارد.

مکنزی خاطرنشان کرد به دلیل شرایط امنیتی موجود، بخشی از نیروی نظامی آمریکا برای دفاع از سفارت این کشور در کابل می‌مانند، زیرا معلوم نیست که نیروهای امنیتی افغانستان بتوانند امنیت سفارت را حفظ کنند.

همچنین فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه، سنتکام، با اشاره به حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در دوسال گذشته در عراق، هشدار داد که شرایط در این مقطع زمانی به گونه‌ای است که اگر درست اقدام نکنیم، ممکن است ما را به سمت جنگ سوق دهد.

شش روز پس از ترور سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران توسط ارتش آمریکا در ۱۳ دی ۱۳۹۸ در عراق، ایران در اقدامی تلافی‌جویانه پایگاه نظامی عین‌الاسد را در استان الانبار عراق، که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند، هدف حمله موشکی قرار داد.

یازده موشک، هر کدام کلاهکی به وزن بیش از ۴۵۰ کیلوگرم، به این پایگاه هوایی که دو هزار نیرو و صدها هواپیمای نظامی در آن مستقر بودند، اصابت کرد. هر چند حمله موشکی ایران تلفات جانی در پی نداشت، اما تعدادی از نظامیان آمریکایی در آن پایگاه آسیب‌های دیدند.

ژنرال فرانک مک‌کنزی در مصاحبه با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس آمریکا، که قرار است نسخه کامل آن فردا یکشنبه پخش شود، گفته است دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت آمریکا فرمان حمله به قاسم سلیمانی را صادر کرد، چون در حال برنامه‌ریزی برای حمله به آمریکایی‌ها در عراق بود.

فرمانده سنتکام گفت، «ما گزارش‌های اطلاعاتی را مشاهده کردیم که او در صدد اجرای حملات متعدد علیه نیروهای ما در عراق، علیه سفارت ما و علیه دیگر پایگاه‌های ما حرکت می‌کرد ... شاید تا چند ساعت بعد، چند روز بعد، اما احتمالا نه چند هفته بعد.»

وبسایت سی‌بی‌اس روز شنبه در گزارشی از این مصاحبه همچنین گفته است به تصاویر ویدئویی جدیدی از حملات موشکی ایران به عین الاسد، که پیش از این منتشر نشده است، دست پیدا کرده که به گفته ژنرال مک‌کنزی مثل رد شدن سریع قطار باری از جلوی چشمان شما است.

وی در بخشی از اظهارات خود خطاب به دیوید مارتین مجری برنامه می‌گوید، چیزهای دارد اتفاق می‌افتد می‌افتد که اگر درست حرکت نکنیم، می‌تواند ما را به جنگ بکشاند./

https://www.asianews.ir/u/2dn
اخبار مرتبط
کابینه محدود امنیتی سیاسی اسرائیل شامگاه پنجشنبه، دوم اردیبهشت، دومین نشست خود در هفته جاری را برای بررسی راه‌های مقابل این کشور در صورت احیای برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، برگزار می‌کند.
کارشناسان عقیده دارند فعلا بزرگ‌ترین ریسک بازار رمزارزها تهدید و یا تحریم رمزارزها از سوی وزارت خزانه داری آمریکا است. اما چقدر احتمال دارد این اتفاق رخ دهد؟
سخنگوی امور خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده موضع بسیار روشنی دارد؛ تحریم‌ها لغو نخواهد شد، مگر ایران کاملا به تعهدات برجامی‌اش برگردد. تا آن زمان آمریکا امتیازی نخواهد داد.
در حالی که کمیته پژوهش جمهوری‌خواهان از ارائه طرحی برای سخت‌تر کردن لغو تحریم‌های ایران و جلوگیری از بازگشت ایالات متحده به برجام خبر داده‌، بیش از دو هزار مقام امنیتی و نظامی سابق اسرائیل نیز در نامه‌ای به جو بایدن نسبت به پیامدهای بازگشت واشینگتن به توافق هسته‌ای هشدار دادند.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران را سازنده بیان کرد توصیف کرد و گفت مادامی که مطمئن نشویم ایران به تعهدات برجامی خود باز خواهد گشت، تحریم‌ها لغو نمی‌شود.
ساعاتی پس از آنکه روزنامه فایننشال‌تایمز گزارش داد مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران مذاکرات مستقیمی را با هدف ترمیم روابط دوجانبه در پایتخت عراق برگزار کرده‌اند؛ روزنامه عرب‌نیوز به نقل از یک مقام ارشد ریاض و شبکه المیادین به نقل از یک مقام ایرانی این خبر را تکذیب کردند.
اقدامات تنبیهی آمریکا مقابل روسیه از جمله اخراج ۱۰ دیپلمات روس تحریم ۳۸ شخصیت حقیقی و حقوقی روسیه که از چند هفته پیش در دست بررسی بود اولین بخش از اقدامات تلافی‌جویانه دولت جو بایدن در واکنش به فعالیت هکرهای روس است. این تحریم‌ها شامل اقداماتی است که در صورت ادامه اقدامات مخرب روسیه، از جمله در فضای مجازی و مرز اوکراین، مشارکت روسیه در اقتصاد جهانی را دشوارتر می‌ کند.
در حالی که انتقادها به امضای توافق ۲۵ ساله ایران با چین همچنان ادامه دارد، اکنون ارزیابی نهادهایی در آمریکا حاکی از آن است که پکن در مسیر تضعیف ایالات متحده چشم به سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه دارد و با پروژه‌های زیربنایی آن‌ها را به خود بدهکار می‌کند
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران با باقیماندن در توافق این آزمون را با موفقیت قطعی گذراند، تاکید کرد: دولت بایدن صرفا تعهد خود را به فشار حداکثری ترامپ نشان داده است.
امروز یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ نرخ ارز در صرافی‌ ملی برای بار دوم اعلام شد و بر این اساس قیمت دلار نسبت به نرخ قبلی افزایش پیدا کرد و به رقم ۲۴۲۸۸ تومان رسید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید