صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۷:۳۷
کد خبر: 4211
گزارشگر: 213
۳۹۳۹
۱
۱
۱۰
ادامه واکنش های مسوولان دولتی به اعتراضات آبان 98

مشاور وزیر کشور گفت از فاصله نزدیک به «شقیقه» برخی معترضان آبان شلیک شده بود

مشاور وزیر کشور گفت از فاصله نزدیک به «شقیقه» برخی معترضان آبان شلیک شده بود
روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور ایران، گفت به ۲۳ درصد از معترضان آبان ۹۸ «از فاصله نزدیک و به شقیقه شلیک شده بود».

روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور  گفت به ۲۳ درصد از معترضان آبان ۹۸ «از فاصله نزدیک و به شقیقه شلیک شده بود».

او در گفت‌و‌گویی در کلاب‌هاوس اضافه کرد: «۱۶ درصد کشته‌شدگان حوادث آبان ۹۸ در حمله به مراکز نظامی و ۳۱ در حال تخریب یا حمله به تاسیسات عمومی و شهری کشته شدند.»

پیش از این نیز برخی از مسوولان گفته بودند که به معترضان از فاصله نزدیک شلیک شده
، اما شلیک‌کنندگان ماموران انتظامی و امنیتی نبوده‌اند.

---------------------------------

بیشتر بخوانید:

افشای ماجرای شلیک به معترضان آبان ۹۸/سخنان محمود صادقی تکذیب شد!

حمایت معصومه ابتکار از دستور تیر فرماندار شهر قدس به معترضان

فیفا خواست که حکم اعدام نوید افکاری لغو شود

مقامات ارشد نظامی و امنیتی و زندان های مهم ایران از سوی اتحادیه اروپا تحریم شدند

---------------------------------------------------------------------------------------

از جمله علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، سوم آذر ۹۸ گفته بود که به «خیلی» از کشته‌شدگان «از فاصله یک متری و یک‌‌ونیم متری» شلیک شده بود و «این یعنی گلوله از میان خودشان شلیک شده است».

مشاور وزیر کشور همچنین گفت که برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از موضوع سهمیه‌بندی بنزین خبر داشتند.

در این نشست محمود صادقی، نماینده مجلس دهم، نیز به سخنان وزیر کشور در نشست محرمانه با نمایندگان مجلس دهم اشاره کرد. به گفته صادقی، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در این نشست گفته است که فرانسه «عرضه جمع کردن» اعتراضات پاریس را نداشت اما «ما سه روزه اعتراضات را جمع کردیم».

صادقی پیش از این نیز گفته بود که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در واکنش به اعتراض او به کشتار مردم در آبان ۹۸ گفته است: «ولو بلغ ما بلغ (بدون استثنا) همه را می‌زنیم.»

روز ۱۶ آبان شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که از این نماینده سابق مجلس شکایت خواهد کرد.

صادقی تاکید کرده بود که سرکوب اعتراضات با مصوبات شورای عالی امنیت ملی و توسط همه نهادهای نظامی و امنیتی انجام شده است.با این حال برخی از چهره‌های اصولگرا تنها وزارت کشور را عامل سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ معرفی می‌کنند.از جمله احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس، اعلام کرده بود که طبق گفته حسن روحانی، وزیر کشور «مسئول صفر تا صد اجرای طرح گرانی بنزین بود».او در تذکری در مجلس با اشاره به اعتراضات آبان ۹۸ گفته بود که دست وزیر کشور «آلوده به خون مردم» است و صلاحیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را ندارد.

همچنین معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری اسلامی ایران از عملکرد لیلا واثقی، فرماندار شهر قدس (قلعه حسن‌خان) در جریان اعتراض‌های آبان‌ماه سال گذشته دفاع کرد.

واثقی ۱۰ آذرماه سال گذشته، در گفت‌‍وگو با روزنامه ایران، ضمن تایید برخورد با معترضان در جریان اعتراض‌های روز ۲۵ آبان، گفته بود: «فقط تعداد کمی پرسنل مرد در فرمانداری مانده بود... نیروی انتظامی فرمان تیراندازی نداشت، خودم به نیروی انتظامی دستور دادم تا هر کسی را که وارد فرمانداری می‌شود بزنند... خیلی‌ها هم دستگیر شدند.»

اعتراف به صدور دستور تیر از سوی این فرماندار زن موجی از واکنش‌های منفی را برانگیخت.معصومه ابتکار امروز ، ۱۰ آبان در گفت‌وگو با پایگاه خبری جماران، این واکنش‌ها را «جنجال‌آفرینی» خواند و از لیلا واثقی به عنوان «زن بسیار توانمند و با شخصیت» نام برد. ابتکار گفت: «در آن ماجرا عده‌ای مردم معترض و یک عده محدودی افراد مسلح تروریست بودند که به اسلحه خانه و مرکز دفاع شهری حمله کرده بودند. فرمانداری مرکز دفاع شهری و فرماندار مسئول امنیت میلیون‌ها نفر است. سلاح‌های آن منطقه داشت دست تروریست‌ها می‌افتاد. ایشان باید می‌خندید و مصالحه می‌کرد؟»

معاون حسن روحانی، منتقدان واثقی را کسانی خواند «که می‌خواهند جنسیت را هدف قرار بدهند و تا می‌بینند خانمی اشتباه کرده سوءاستفاده می‌کنند».

لیلا واثقی کمتر از دو ماه پیش از شروع اعتراض‌های آبان‌ماه به سمت فرماندار منصوب شده بود.

چندی پس از اعتراض‌ها، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، در مصاحبه‌ای تلویزیونی «شهامت، جرات و مسئولیت‌پذیری» واثقی را ستود./

https://www.asianews.ir/u/2dv
اخبار مرتبط
دفتر ریاست جمهوری فرانسه در واکنش به تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اعلام کرد در حال هماهنگ کردن پاسخی به این اقدام ایران است.
اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۳ فروردین اعلام کرد که شش فرمانده ارشد نظامی، دو مقام امنیتی و سه زندان ایران را به اتهام نقض حقوق بشر و سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.
دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با صدور اطلاعیه‌ای گفته است سخنانی که محمود صادقی به‌نقل از علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، درباره برخورد با معترضان آبان ۹۸ گفته، «غیرواقعی و بی‌اساس» و «تماماً کذب» است.
علی مطهری، نماینده مجلس دهم حوادث آبان ۹۸ را «فاجعه» دانسته و گفته است عملکرد دولت روحانی در این «ماجرای تلخ» بد و «بسیار غلط» و «در این حد بود که حتی رئیس جمهور ساقط شود».
دادگاه لاهه اعلام کرده است که در نامه‌ای به سفیر جمهوری اسلامی ایران با طرح ادعاهایی خواستار ارائه مدارک درباره وقایع آبان ۱۳۹۸ شده است.
نزدیک به ۴۰ کنشگر سیاسی و مدنی داخل ایران در نامه‌ای سرگشاده به جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا از او خواستند فشار‌های حداکثری سیاسی، دیپلماتیک و مالی بر تهران را ادامه دهد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
حسین
۱۴۰۱/۰۷/۲۵
0
0
0

کتک کاری مردم غیر مسلح که فقط تقاضا داشتند واکسن اجباری نزنند در آبان 1400 نشان داد که با اعتراض چیزی درست نمیشود و مردم هم باید با ابزار دفاعی به خیابان ها بیایند


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید