صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۸
کد خبر: 4216
گزارشگر: 213
۲۰۶۲
۰
۰
۹
نگاهی به وضعیت واکسیناسیون در ایران در ایام اخیر

چرا واکسیناسیون در ایران تنها یک درصد است؟/اغلب کشورها چندین برابر جمعیت واکسن خریداری کردند

چرا واکسیناسیون در ایران تنها یک درصد است؟/اغلب کشورها چندین برابر جمعیت واکسن خریداری کردند
در حالی که در ایران مردم همچنان منتظرند تا دولت درباره خرید واکسن کرونا تصمیم بگیرد و بالاخره واکسن وارد کند، برخی از کشورها سه تا چهار برابر جمعیت خود واکسن کرونا خریده‌اند و مدت‌هاست که واکسیناسیون گسترده را آغاز کرده‌اند.

 در حالی که در ایران مردم همچنان منتظرند تا دولت درباره خرید واکسن کرونا تصمیم بگیرد و بالاخره واکسن وارد کند، برخی از کشورها سه تا چهار برابر جمعیت خود واکسن کرونا خریده‌اند و مدت‌هاست که واکسیناسیون گسترده را آغاز کرده‌اند.

تجارت نیوز نوشت مقامات داخلی می‌گویند در حال خرید واکسن کرونا هستند. مقادیر این خرید هم متفاوت است. از ۶۰ میلیون تا ۲۴۰ میلیون دوز. اما آنچه تاکنون وارد و تزریق شد رقمی معادل یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز است که سخنگوی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده است.

بر این اساس اگر این رقم را معیار قرار دهیم میزان واکسن خریداری و وارد شده به ایران ۱.۱ درصد از کل جمعیت کشور است. اما در بسیاری از کشورها، دولت دو تا شش برابر جمعیت خود واکسن کرونا پیش خرید کرده است.

------------------------------------
بیشتر بخوانید:

شکست برنامه واکسیناسیون کرونا در ایران/عدم وجود «واکسن فایزر» یک خلاء مهم در هر کشور است
آیا «واکسیناسیون کرونا در ایران» مانند دیگر کشورها «رایگان» خواهد ماند؟
اعلام «قیمت واکسن کرونا»؟!/ از مردم پول واکسن دریافت نمی شود
دچار شدن برخی از ایرانی ها به «عوارض شدید» واکسن روسی اسپوتنیک
----------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------


بر اساس گزارش کواکس، بیشترین میزان واکسن پیش خرید شده تاکنون مربوط به اتحادیه اروپاست. اتحادیه اروپا تاکنون یک میلیارد و ۸۳۵ میلیون دوز واکسن کرونا خریده که بیش از چهار برابر جمعیتش است. بعد از آن بیشترین میزان واکسن خریداری شده مربوط به آمریکاست. یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون دوز که ۳.۵ برابر جمعیت این کشور است. بریتانیا شش برابر جمعیت خود و ژاپن بیش از دو برابر جمعیت خود واکسن کرونا پیش خرید کرده است.

در همین حال رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه فراخوان تزریق واکسن کرونا از سوی وزارت بهداشت خواهد بود، گفت: افرادی که فاقد پرونده الکترونیک سلامت هستند می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین پایگاه سلامت یا خانه بهداشت برای تشکیل پرونده خود اقدام کنند.

جعفر صادق تبریزی، با تاکید مجدد بر اینکه پیامی که در شبکه‌های مجازی مبنی بر ثبت نام برای دریافت واکسن کرونا دست به دست می‌شود جعلی است، گفت: این کار یک شیطنت است و چنین پیامی از سوی وزارت بهداشت نبوده است. آدرسی که اعلام شده است مربوط به پرونده الکترونیک سلامت است که تنها پزشکان، مراقبین سلامت و بهورزان به آن دسترسی دارند و پس از ارائه خدمت به مردم آن را در پرونده درج می‌کنند. نام کاربری و کد ورود به سایت به هیچ کس داده نمی‌شود.

------------------------------------
بیشتر بخوانید:

شکست برنامه واکسیناسیون کرونا در ایران/عدم وجود «واکسن فایزر» یک خلاء مهم در هر کشور است
آیا «واکسیناسیون کرونا در ایران» مانند دیگر کشورها «رایگان» خواهد ماند؟
اعلام «قیمت واکسن کرونا»؟!/ از مردم پول واکسن دریافت نمی شود
دچار شدن برخی از ایرانی ها به «عوارض شدید» واکسن روسی اسپوتنیک
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
وی افزود: بررسی‌های بیشتر در حال انجام است تا با شناسایی عاملان این اتفاق، برخوردهای لازم با آنها صورت گیرد.

تبریزی درباره افرادی که قرار است بر اساس اولویت‌بندی سند ملی واکسیناسیون طی هفته‌های آینده تزریق واکسن داشته باشند، اظهار کرد: این افراد یا در سامانه‌های سطح اول پرونده الکترونیک دارند و یا ندارند. اکنون بیش از ۸۵ درصد افراد پرونده الکترونیک سلامت دارند و در طول زمان شیوع کووید۱۹ با آنها تماس گرفته شده و مورد غربالگری تلفنی قرار گرفتند یا توصیه‌های لازم برای عدم ابتلا به بیماری به آنها شده است. اما افرادی که فاقد پرونده الکترونیک سلامت هستند می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین پایگاه سلامت یا خانه بهداشت محل سکونت خود، در مدت زمانی کوتاه ( ۱۵ دقیقه) اقدام به تشکیل این پرونده کنند.

وی گفت: تنها مدرک مورد نیاز برای ثبت نام پرونده الکترونیک سلامت، در دست داشتن کارت ملی است و در صورتی که بیماری زمینه‌ای دارند باید مدارکی برای اثبات آن همراه خود ببرند تا اطلاعات به دقت ثبت شود.

وی افزود: از طرف دیگر ساز و کاری را دنبال می‌کنیم که ظرف هفته آینده تکمیل شده و سپس از آن طریق با آدرس و نام وزارت بهداشت از طریق ارسال پیامک برای سرپرست خانوار روش انجام کار را به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

به نقل از ایسنا، تبریزی افزود: البته اکثر افراد دارای پرونده الکترونیک سلامت هستند و بهورز آنها در روستا یا مراقب سلامت در شهر با آنها تماس خواهند گرفت و زمان تزریق واکسن را به آنها اعلام می‌کنند که به پایگاه مربوطه رفته و واکسن کرونا را دریافت می‌کنند.

وی تاکید کرد: جای نگرانی وجود ندارد و به محض تامین واکسن، اقدامات مربوط به تزریق آن بر اساس اولویت بندی سند ملی واکسیناسیون برای تمام جمعیت صورت خواهد گرفت.

تبریزی تاکید کرد: نحوه فراخوان از طریق رسانه‌های جمعی بویژه صدا و سیما خواهد بود که اطلاع‌رسانی شود چه گروه سنی در چه بازه زمانی برای دریافت واکسن مراجعه کنند و سپس ارسال پیامک و هماهنگی تلفنی از سوی بهورز یا مراقب سلامت صورت می‌گیرد./

https://www.asianews.ir/u/2dB
اخبار مرتبط
وضعیت تهران به جهت مرگ و میر در اثر ویروس کرونا بسیار حاد و بحرانی گزارش شده است و مسوولان بهشت زهرا آمار متوفیان را در 50 سال اخیر در تهران بی سابقه اعلام کردند.
رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه فراخوان تزریق واکسن کرونا از سوی وزارت بهداشت خواهد بود، گفت: افرادی که فاقد پرونده الکترونیک سلامت هستند می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین پایگاه سلامت یا خانه بهداشت برای تشکیل پرونده خود اقدام کنند.
رئیس اتاق بازرگانی تهران در توئیتر اعلام کرده واردات واکسن انجام شده و میان کارگران صنعتی توزیع می‌شود؛مساله اینجاست که این کار چقدر به طول می‌انجامد و آیا واقعاً این واکسن‌ها رایگان میان کارگران توزیع خواهد شد؟
وقتی روند جهانی عرضه و تقاضای واکسن کرونا، نامتعادل است، خطر انحراف و رانت و سوءاستفاده وجود دارد.
رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی گفت: با دریافت مجوز رسمی از وزارت بهداشت، ۳ شرکت خصوصی تاکنون برای واردات واکسن کرونا مجوز گرفته‌اند؛ در حالی که شرط بخش خصوصی برای توزیع واکسن بین کارگاه‌های تولیدی این است که کارفرما هزینه تزریق واکسن تک تک کارگران را تقبل کنند و در این خصوص از کارگران ریالی دریافت نشود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه اصحاب رسانه‌وخبرنگاران در گروه مشاغل حساس و در اولویت سوم دریافت واکسن کرونا هستند، گفت: اگر این دور را تمام کنیم به مشاغل حساسی همچون خلبانان، اصحاب رسانه، زندانیان و غیره خواهیم رسید.
علیرضا رییسی، ‌سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا که پیشتر از امکان پرداخت پول برای دریافت «زودتر» واکسن‌های وارداتی خبر داده بود، اعلام کرد واکسیناسیون برای همه گروه‌ها «رایگان» انجام خواهد شد؛ این در حالی است که او یکشنبه در ارتباط با واکسیناسیون اعلام کرده بود کسانی که نمی‌خواهند منتظر نوبت خود برای تزریق بمانند، می‌توانند با پرداخت هزینه زودتر واکسن را دریافت کنند.
ستاد کرونا در ایران همزمان با هشدار بدتر شدن بحران در کشور اعلام کرد کسانی که پول پرداخت کنند، می‌توانند «زودتر» از نوبت واکسن کرونا را دریافت کنند؛ در حالی که میزان بستری و فوت در استان‌هایی از جمله گیلان، قزوین، خوزستان، البرز و لرستان نگران‌کننده و رو به افزایش بوده و از متوسط کشوری بالاتر است.
دبیرکل خانه پرستار ایران می‌گوید وزیر بهداشت «مسئول مرگ» هفت پرستاری است که به تازگی در ایران جان باخته‌اند و دریافت‌کنندگان واکسن‌های وارداتی کرونا در کشور «خودی ناخودی» شده‌اند.
آخرین وضعیت شهرستان‌ها در اپلیکیشن ماسک قرار گرفت و بر این اساس ۴۲ شهرستان شامل ۷ مرکز استان شامل تهران، کرج، اصفهان، شیراز، ایلام، شهرکرد و زنجان از ۱۶ فروردین امروز در وضعیت قرمز قرار گرفتند؛ اوج گیری موج چهارم کرونا در ایران در حالی است که سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران از بارگیری و ارسال اولین محموله واکسن کرونا توسط برنامه کوواکس به ایران خبر داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید