صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۷
کد خبر: 4217
گزارشگر: 213
۱۱۴۵
۰
۰
۱۳
یک فعال کارگری:

کارگران توان پرداخت «اجاره خانه» و «هزینه‌های درمان» ندارند/وعده ها بهبودی در زندگی مردم حاصل نکرد

کارگران توان پرداخت «اجاره خانه» و «هزینه‌های درمان» ندارند/وعده ها بهبودی در زندگی مردم حاصل نکرد
یک فعال کارگری گفت: قرار بود قفل‌های زنگ زده اقتصاد را بگشایند اما بیشتر از قبل، قفل به پای زندگی ما کارگران و مزدبگیران نهادند و یکی از شعارها، اشتغال و کارآفرینی بود مثلا گفتند در دولت قبلی فساد وجود داشت و پول‌های نفت و دکل‌های نفتی را غارت کردند؛ گفتند چرا تحصیل‌کرده‌ها باید به خارج فرار کنند. از وضعیت درمان، مسکن و مایحتاج اولیه ناراضی بودند اما نتیجه چه شد؛ در هیچ زمینه بهبود اساسی حاصل نشد!

عبدالله بلواسی با انتقاد از وعده‌های محقق نشده گفت: زین پس مسئولان اگر مرد میدان هستند، فقط عمل و کردار پیشه کنند و شعار ندهند.

عبدالله بلواسی (فعال صنفی کارگران مریوان) با اشاره به وعده‌های انتخاباتی پیشین گفت: قرار بود قفل‌های زنگ زده اقتصاد را بگشایند اما بیشتر از قبل، قفل به پای زندگی ما کارگران و مزدبگیران نهادند.

وی افزود: یکی از شعارها، اشتغال و کارآفرینی بود مثلا گفتند در دولت قبلی فساد وجود داشت و پول‌های نفت و دکل‌های نفتی را غارت کردند. گفتند چرا تحصیل‌کرده‌ها باید به خارج فرار کنند. از وضعیت درمان، مسکن و مایحتاج اولیه ناراضی بودند اما نتیجه چه شد؛ در هیچ زمینه بهبود اساسی حاصل نشد!

به گفته بلواسی، کارخانه‌ها تعطیل شده است و روز به روز به سیل کارگران بیکار افزوده شده است. حتی واردکننده‌ی خلال دندان هم شده‌ایم! سفره‌های خالی ما کارگران و مزدبگیران خالی‌تر از همیشه است و حالا بوی نفت هم نمی‌دهد!

این فعال کارگری اضافه کرد: تورم افسارگسیخته، دستمزدهای ریالی و چندین برابر زیر خط فقر و هزینه‌های دلاری، زندگی هزاران کارگر و مزدبگیر را در سراشیبی سقوط قرار داده است. خانواده‌ها از پس هزینه‌های سرسام‌آور زندگی برنمی‌آیند و هر روز به تعداد کودکان کار افزوده می‌شود. به اعتراف مسئولان بهزیستی فقط در تهران ۴۵۰۰ کودک کار وجود دارد. هر روز شاهد فرار بیشتر نخبگان و مغزهای جوان و متفکر ایرانی به دیار غربت هستیم. از بخت بد ما کارگران و مزدبگیران در این دوسال اخیر ویروس منحوس کرونا هم اضافه شد و شغل‌های بیشتری را نابود کرد. سطح کیفیت آموزش به پایین‌ترین حد خود رسیده و با نبود پول برای تهیه‌ی گوشی‌های هوشمند، هزاران دانش‌آموز که اکثرا فرزندان کارگران و روستاییان هستند از تحصیل جامانده و ترک تحصیل کردند. متاسفانه شاهد اخبار بدی در ارتباط با خودکشی دانش آموزان هم بودیم. در این شرایط باید پرسید راهکار شما برای مقابله با کرونا و در کنار آن صف‌های طویل روغن، برنج، مرغ و… چه بوده است؟!

بلواسی می‌گوید: کارگران توان تهیه‌ی مسکن یا اجاره‌ی مسکن را ندارند و به ناچار در آلونک‌های مناطق محروم و اطراف شهرها ساکن می‌شوند که با یک بیرحمی زمین و یک لرزش ضعیف بر سر خانواده‌هایشان آوار می‌شود. در تعدادی از شهرها محلی به نام درمانگاه تامین اجتماعی وجود دارد اما امکانات پزشکی آن در حد یک درمانگاه روستایی هم نیست. پزشکان و خیلی از آزمایشگاه‌ها با تامین اجتماعی قرارداد ندارند. سرانه درمان برای کارگران و مزدبگیران ناچیز است و بودجه برای همسان‌سازی مستمری بازنشستگان وجود ندارد.

به گفته وی، قوه قضاییه باید به داد کارگران برسد و دریابد که چرا سرمایه‌های کارگران به سادگی به تاراج رفته و چرا امروز معیشت کارگران اینگونه است که نمی‌توانند نیازهای ابتدایی سفره‌های خانواده را تامین کنند!

او می‌گوید: کارگران دیگر از شعارها و وعده‌های بی‌پشتوانه خسته‌اند؛ بهتر است مسئولان دیگر شعار ندهند و اگر می‌توانند «عمل» پیشه کنند.

به گزارش آسیانیوز ،بعد از صدور احکام در بیستم فروردین، بازنشستگان کارگری از احکام صادره انتقادات بسیار کردند. گروهی از بازنشستگان تخلفات رخ داده در صدور احکام را اینگونه برشمردند:

محاسبه حقوق با پایه ۹۸

حذف مبلغ متناسب سازی مردادماه۹۹

محاسبه نکردن حقوق از کار افتادگان و بازماندگان برابر ماده ۱۱۱قانون تامین اجتماعی

به حساب نیاوردن علی‌الحساب یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اسفندماه۹۹

عدم ترمیم متناسب‌سازی سال۱۳۹۹ و اضافه نکردن مبلغ علی‌الحساب در پایه مستمری۹۹

حذف مبلغ اضافه شده اسفندماه به حقوق مشاغل سخت و زیان‌آور که حتی از دیوان عدالت هم رای دارند

افزایش مزایای سالانه به عنوان متناسب‌سازی و از محل بودجه متناسبسازی

متناسب‌سازی مرحله دوم در احکام ۱۴۰۰ انجام نشده است.

عدم افزایش حق سنوات هر ساله

آنها می‌گویند: همچنان تبعیض برقرار است؛ تبعیض بین بازنشستگان همکار و غیرهمکار و تبعیض میان بازنشستگان کارگری و بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری. تمام وعده‌های پیشین بی‌نتیجه مانده است و در عمل محقق نشده است.

به گزارش آسیانیوز، بازنشستگان در انتظار اصلاح احکام هستند؛ می‌توان گفت اعتماد بازنشستگان به مذاکره و توافق با دولتی‌ها، فقط به مویی بند است و مدیران سازمان اگر اصلاح احکام را عادلانه و مطلوب، با مبنا قرار دادن مستمری اسفندماه و اجرای دور دوم متناسب‌سازی به سرانجام برسانند، این فرصت را دارند که از پاره شدن این موی باریک جلوگیری کنند!/

https://www.asianews.ir/u/2dD
اخبار مرتبط
رئیس اتاق بازرگانی تهران در توئیتر اعلام کرده واردات واکسن انجام شده و میان کارگران صنعتی توزیع می‌شود؛مساله اینجاست که این کار چقدر به طول می‌انجامد و آیا واقعاً این واکسن‌ها رایگان میان کارگران توزیع خواهد شد؟
در قانون اساسی بارها تاکید شده که همه شهروندان باید زندگی شایسته و توام با منزلت انسانی داشته باشند اما وقتی به قانون عمل نمی‌شود هر روز و هر سال شاهد کاسته شدن از سطح کیفی زندگی مردم هستیم؛ از سطح منزلت دهک‌های کم درآمد تا جایی کاسته شده که مجبورند خلاءهای سفره را با پوست مرغ، ماده‌ای پر از هورمون و بی‌کیفیت، پر کنند!
در اثر شوک کرونا، مشاغل غیررسمی، بخش خدمات و بنگاه‌های کوچک بیشتر آسیب دیدند. 65درصد اشتغال‌زایی مربوط به بنگاه های کوچک است. بنابراین 65 درصد اشتغال ما در معرض آسیب است، زیرا بنگاه‌ها بسیار آسیب‌پذیرند؛ بالای 81 درصد هم در برخی شهرهای ایران مشاغل غیررسمی دارند؛ از سوی دیگر هر میزانی که بانک مرکزی یا مرکز آمار به عنوان رقم تورم اعلام می‌کند باید همان میزان به اضافه مبلغی دیگر به رقم دستمزد کارگری اضافه شود تا اوضاع معیشتی کارگران دچار بحران نشود.
اگر قانون رعایت شود، امسال همه کارگرانی که بیش از یکسال سابقه کار در یک کارگاه ثابت دارند، باید ماهانه حداقل ۱۴۰ هزار تومان مزایای مزدی ثابت، بابت پایه سنوات بگیرند؛ این ۱۴۰ هزار تومان جزو حقوق پایه کارگر است و سال بعد و سال‌های بعدتر مشمول درصد افزایش حقوقِ مصوب شورایعالی کار می‌شود.
بخشنامه مزد ۱۴۰۰ ابلاغ شد و کارفرماها از ابتدای فروردین ماه فرصت دارند تا سیستم خود را میزان افزایش حداقل و مزایای جانبی مانند مسکن، بن خوارو بار، حق اولاد و... تطبیق دهند تا برای پرداخت حقوق و مزایا در پایان فروردین ماه مشکلی وجود نداشته باشد.
برخی مسئولان و همچنین برخی از کارفرمایان، حق کارگران را همچون نوشابه ای گوارا می‌پندارند که بر روی آن نوشته شده "خنک بنوشید" دریغا که این حق خوردن ندارد و از زهر مار تلخ‌تر است.
پرونده افزایش حقوق‌ها در سال آینده بسته شده و براساس آن حداقل حقوق کارمندی ۳٫۵ میلیون تومان و حداقل حقوق کارگری ۲٫۶ میلیون تومان است؛ در حالی که فعالان بازنشستگی خواستار تصویب افزایش حقوق این قشر تا قبل از 1400 هستند.
جلسه تعیین دستمزد ۱۴۰۰ خاتمه یافت و میزان افزایش مزد 39 درصد تعیین شد.
لحظه‌شماری برای تعیین تکلیف دستمزد ۱۴۰۰ شروع شده است؛ گرچه ساختار شورایعالی کار، ناکارآمد و معیوب است و کفه‌ی ترازوی آن به سمت تمایلات کارفرمایان سنگین‌تر است و اگرچه کارگران توان و قدرت چانه‌زنی چندانی ندارند تا خواسته‌های خود را به کرسی بنشانند، اما همه امیدواری بر این است که از همین نهاد معیوب و ناعادلانه، بهترین نتیجه به نفع کارگران بیرون بیاید.
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار گیلان گفت: «در طی سال‌های اخیر همیشه موقع تعیین دستمزد کمترین را اعلام نموده‌اند و طی چند سال اخیر هر سال فاصله تورم و حداقل دستمزد بیشتر شده است.»
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید