صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۰:۳۱
کد خبر: 4225
گزارشگر: 213
۱۲۳۷
۰
۰
۱۴
خبرگزاری فرانسه از حادثه در کشتی ایرانی خبر داد

حمله به نفتکش ایرانی و کشته شدن سه نفر

حمله به نفتکش ایرانی و کشته شدن سه نفر
خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع سوری گزارش داد که در حمله به نفت‌کش ایرانی در نزدیکی بندر بانیاس، سه نفر کشته شده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه از حمله به یک نفتکش ایرانی در سواحل بندر بانیاس در سوریه خبر داد.همزمان خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع سوری گزارش داد که در حمله به نفت‌کش ایرانی در نزدیکی بندر بانیاس، سه نفر کشته شده‌اند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که مشخص نیست این حمله با پهپاد صورت گرفته یا ناشی از اصابت موشک از یک کشتی جنگی بوده است.

________________________

بیشتر بخوانید:

حمله‌های بیشتری به «تاسیسات هسته‌ای» ایران خواهد شد؟

حمله به کشتی سپاه پاسداران در ساحل یمن

سرقت اسناد هسته ای و «آلودگی امنیتی» در کشور رخ داده است

فرانسه گفت به غنی سازی ۶۰ درصدی ایران پاسخ مناسب می دهد

اسرائیل قصد حمله به ایران را دارد

_________________________________________________________

خبرگزاری دولتی سوریه با اشاره به وقوع این حمله به نقل از وزارت نفت این کشور نوشت که نفتکش روبه‌روی پالایشگاه بانیاس پهلو گرفته بود. بر اساس این گزارش، «به احتمال زیاد این آتش‌سوزی به دلیل حمله پهپادی از آب‌های منطقه‌ای لبنان» صورت گرفته است. وزارت نفت سوریه درباره تعلق این نفتکش به ایران توضیحی نداد و اضافه کرد آتش‌سوزی مهار شده است.

ایران از طریق کانال سوئز به سوریه محموله‌های سوخت می‌فرستد. پیشتر در جریان مسدود شدن این کانال، مقام‌های سوری اعلام کرده بودند سوخت در این کشور جیره‌بندی می‌شود. روز هفده فروردین نیز یک نفتکش ایرانی به نام ساویز در آبهای در دریای سرخ هدف حمله قرار گرفت.نیویورک تایمز همان زمان از قول یک مقام آمریکایی گزارش داده بود که اسرائیل به آمریکا خبر داده که به تلافی‌ حملات اخیر به دو کشتی اسرائیلی، این کشتی ایرانی را هدف قرار داده است.

برخی مقام‌های ایران حمله به نفتکش ساویز را به اسرائیل منتسب کرده بودند اما پایگاه خبری نورنیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشته بود: «احتمال دست داشتن یک کشور دیگر در این رخداد وجود دارد».

پیشتر وال‌استریت ژورنال با اشاره به گشوده شدن جبهه تازه‌ درگیری میان ایران و اسرائیل در دریاها به نقل از مقام‌های آمریکایی و منطقه‌ای نوشته بود که اسرائیل از زمستان ۹۸ تا اسفند۹۹ دست‌کم ۱۲ کشتی ایرانی را درحال حمل نفت به سوریه یا جابه‌جایی تسلیحات در منطقه، هدف قرار داده است.

در حالی که کابینه محدود امنیتی- سیاسی اسرائیل شامگاه پنجشنبه، دوم اردیبهشت، دومین نشست خود در هفته جاری را برای بررسی راه‌های مقابل این کشور در صورت احیای برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، برگزارکرده است

همزمان اعلام شده که ارشدترین مقام‌های نظامی، امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل، بعد از این نشست راهی واشینگتن  شد تا برای جلوگیری از بازگشت آمریکا به میز برجام، آخرین تلاش را به عمل آورند.

------------------------------
بیشتر بخوانید:
احتمال تقابل اسراییل و ایران
نابودی اسرائیل تا سال ۱۴۲۰ «قانون» شد
اسرائیل قصد حمله به ایران را دارد
--------------------------------------------------------------------------
به گزارش رسانه‌های اسرائیل، در پی نشست کابینه محدود امنیتی- سیاسی اسرائیل در شامگاه ۲۹ فروردین 1400 با محوریت ایران، که در آن تصمیم مشخصی گرفته نشد، بنیامین نتانیاهو پنجشنبه شب آخرین مشورت‌ها با مقامات ارشد اسرائیل را پیش از اعزام هیات ویژه به واشینگتن، دنبال خواهد کرد.

«کابینه محدود امنیتی- سیاسی» در اسرائیل، شامل نخست‌وزیر و وزیران پست‌های حساس است؛ رئیس ستاد ارتش، رئیس موساد، رئیس شباک (سازمان امنیت داخلی)، مشاور امنیت ملی و بر اساس موضوع نشست، تنها شمار معدودی از مقامات ارشد از سایر نهادها به این نوع جلسه‌ها دعوت می‌شوند.

نشست یکشنبه شب این کابینه، یک هفته پس از  انفجار منتسب به اسرائیل در تاسیسات هسته‌ای نطنز و اندکی پس از حمله منتسب به اسرائیل در کشتی نظامی- اطلاعاتی «ایران ساویز»، متعلق به سپاه پاسداران در دریای سرخ، برگزار شده بود. در آن نشست، احتمال واکنش ایران و متحدین منطقه‌ای تهران به اقدامات منتسب به اسرائیل و همچنین کارهایی که اسرائیل باید در صورت بازگشت آمریکا به برجام انجام دهد، بررسی شد.

«مقامات ارشد امنیتی» حاضر در نشست یکشنبه شب به شبکه دولتی کان، روزنامه جروزالم پست و سایت وای.نت گفته بودند ارزیابی اسرائیل این است که دولت جو بایدن، برای بازگشت به برجام «عزم راسخ» دارد و معلوم نیست در عمل تا چه حد ملاحظات اسرائیل را رعایت می‌کند./

https://www.asianews.ir/u/2eb
اخبار مرتبط
کابینه محدود امنیتی سیاسی اسرائیل شامگاه پنجشنبه، دوم اردیبهشت، دومین نشست خود در هفته جاری را برای بررسی راه‌های مقابل این کشور در صورت احیای برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، برگزار می‌کند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد گروهی از ورزشکاران و فعالان حقوق بشر از کمیته بین‌المللی المپیک خواستند تا برنامه‌های المپیک ایران را تحریم کند.
با ادامه مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین، وزیر خارجه اسرائیل، از قدرت‌های جهانی خواست اطمینان حاصل کنند که ایران در آینده قادر به تولید سلاح هسته‌ای نخواهد بود.
پنج روز پس از خبر شناسایی عامل حادثه هفته گذشته در تاسیسات اتمی نطنز، وزارت اطلاعات اعلام کرد که این فرد پیش از حادثه از کشور خارج شده است.
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، ضمن استقبال از حضور ایران در مذاکرات در وین، پایتخت اتریش برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، گفت که هنوز برای قضاوت درباره این مذاکرات زود است و اقدام ایران به غنی‌سازی ۶۰ درصدی خلاف توافق است.
کانال ۱۳ اسرائیل مدعی شد که آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل, و یوسی کوهن, رییس موساد، روز یک‌شنبه در جلسه کابینه امنیتی اسرائیل حضور خواهند داشت تا درباره اینکه آیا باید علیه تاسیسات هسته‌ای ایران حمله‌های بیشتری انجام شود یا به دنبال آرام باشند گفت‌وگو کنند.
محسن رضایی سرقت اسناد هسته‌ای توسط اسرائیل را تایید کرد و گفت: کشور دچار آلودگی امنیتی شده و خواستار سالم‌سازی امنیتی و پاک‌سازی منابع نفوذی احتمالی از سوی دولت آینده شده است.
کانال ۱۲ اسرائیل وقوع حادثه برای یک کشتی اسرائیلی را تایید و ادعا کرد این حادثه بر اثر اصابت یک موشک ایرانی رخ داد.
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، امروز از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در کشور خبر داد؛ در حالی که غنی‌سازی ۶۰ درصدی بالاترین درصدی است که ایران تاکنون در برنامه هسته‌ای خود دنبال کرده است.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است هدف اسرائیل از حادثه دیروز در تأسیسات هسته‌ای نطنز این بوده که «توان هسته‌ای ایران محدود شود» و افزوده است «تمامی سانتریفیوژهایی که از مدار خارج شدند»، از نسل اول سانتریفیوژها بوده‌اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید