صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۶
کد خبر: 4236
گزارشگر: 213
۱۸۲۸
۰
۰
۳
انتقاد دو نماینده مجلس به مصاحبه جنجالی وزیر امور خارجه

جواد ظریف «خط قرمز نظام» را به چالش برد

جواد ظریف «خط قرمز نظام» را به چالش برد
انتشار فایل صوتی مصاحبه جنجالی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران با واکنش تند نماینده مشهد در مجلس مواجه شده و او گفته است این مصاحبه خطوط قرمز نظام را به چالش کشیده است.

انتشار فایل صوتی مصاحبه جنجالی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران با واکنش تند نماینده مشهد در مجلس مواجه شده و او گفته است این مصاحبه خطوط قرمز نظام را به چالش کشیده است.

نماینده تبریز نیز این مصاحبه را به مذاکرات هسته‌ای و انتخابات پیش رو پیوند زده است.

نصرالله‌ پژمانفر نماینده مشهد به خبرگزاری فارس گفته است «این قبیل افراد باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران خط مشی‌اش مبارزه با استکبار و در رأس آن‌ها آمریکای جهانخوار است و کار به گونه‌ای نیست که ما بخواهیم کشورمان را مثل کشورهای دیگر از جمله کشورهای غربی اداره کنیم».

او افزود ظریف در این مصاحبه مطالبی را مطرح می‌کند که گویا نمی‌داند وزیر خارجه کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران است و مسائلی را به چالش می‌کشد که جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی است که وی در آن سمت وزیر امور خارجه را دارد.رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در ادامه گفت آقای ظریف پس از ۴۰ سال در حوزه دیپلماسی در جمهوری اسلامی ایران گویا هنوز متوجه خطوط قرمز نظام و خط مشی نظام در حوزه سیاست خارجی نیست.

روح‌الله متفکر آزاد نماینده تبریز و عضو هیات رئیسه مجلس نیز با انتشار توئیتی گفته است «پیام آقای ظریف کاملاً روشن است؛ یا اجازه بدهید مذاکرات جدید را انجام بدهم، با هر نتیجه ای، یا کاندیدای ریاست‌جمهوری خواهم شد».او گفت «ظاهراً ایشان گمان کرده که کاندیداتوری‌اش واهمه برانگیز است. به نظرم خسارت کاندیداتوری‌شان از خسارت عبور از منافع مردم کمتر است».

محمدجواد ظریف در مصاحبه‌ای که اسفند پارسال انجام داده اما تاکنون منتشر نشده است، با اشاره به دخالت‌های سردار قاسم سلیمانی در سیاست خارجی گفته است که او به‌دلیل فشارهای فرمانده پیشین سپاه قدس، «دیپلماسی را فدای میدان جنگ کرد».

 

بخش کوتاهی از این مصاحبه را که با سعید لیلاز صورت گرفته در ادامه بخوانید:

«وزیر خارجه ایران در این مصاحبه درباره امنیتی شدن مسائل جمهوری اسلامی در روابط بین‌الملل می‌گوید: «گروهی در کشور ما در این‌که همه چیز امنیتی شود ‌منافع دارند، چرا که نقش آن‌ها پررنگ می‌شود».

او تصریح کرد که این «گروه اقلیت» علاوه‌بر آن‌که قدرت بر هم زدن شرایط را دارند، توان ایجاد موج گسترده را هم دارند.

چهارشنبه صبح هواپیمای اوکراینی را زدند. من ظهر جمعه رفتم جلسه ویژه‌ای که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برگزار کرد. عرض کردم دنیا می‌گوید به هواپیما موشک خورده است. اگر واقعا موشک خورده است بگویید ببینیم ما چطور می‌توانیم آن را علاج کنیم. خدا شاهد است، آن‌گونه با من برخورد کردند که انگار من کفر ابلیس گفتم. گفتند نه، یعنی چه. برو، برو توئیت بزن و تکذیب کن. در حالی که صبح پنجشنبه آقایان می‌دانستند موشک خورده است یا بعدازظهر چهارشنبه
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
وزیر خارجه جمهوری اسلامی جایگاه نظامیان و دیپلماسی در ایران را «برعکس» دانست و بر ضرورت سپردن مسائل به دیپلمات‌ها تاکید کرد.

او تاکید کرد که با قاسم سلیمانی «الزاما در همه چیز هم‌نظر نبودیم اما احساس می‌کردیم که موظفیم با هم هماهنگ باشیم و این کار را می‌کردیم».
 ظریف گفت: «من می‌توانم به جرات بگویم که من دیپلماسی را بیشتر هزینه کردم برای میدان [جنگ]، تا این‌که میدان برای دیپلماسی هزینه شود».

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: «تقریبا در طول کار من، هیچ وقت نتوانستم، نه این‌که نخواهم، که به فرمانده میدان بگویم این کار را بکن چون در دیپلماسی به آن نیاز دارم».

او اضافه کرد: «تقریبا هر بار که من برای مذاکره رفتم، این سلیمانی بود که می‌گفت من می‌خواهم که این خاصیت را بگیرید، این نکته را بگیرید».

مصاحبه‌کننده حرف ظریف را قطع می‌کند و می‌گوید: سلیمانی هم می‌گفت که من حاضرم در مقابلش این کار را انجام دهم.

وزیر خارجه ایران در پاسخ گفت: «این قسمتش نبود. می‌گفت تو می‌روی با لاوروف [وزیر خارجه روسیه] مذاکره کنی از او یک، دو، سه، چهار بخواه. یعنی دیپلماسی هزینه این شود که مثلا شما در حلب [سوریه] یا ادلب بخواهید یک کاری انجام دهید».

او می‌گوید: «من می‌رفتم برای موفقیت کار میدانی مذاکره می‌کردم. اما این‌که من به ایشان بگویم شما مثلا از هواپیمای ایران ایر در خط تهران- سوریه استفاده نکن. ایشان [قاسم سلیمانی] زیر بار نمی‌رفت. لذا دیپلماسی هزینه میدان شد اما هیچ وقت میدان هزینه دیپلماسی نشد».

آقای ظریف در ادامه از مصاحبه‌کننده می‌خواهد که این قسمت هیچ وقت منتشر نشود...

نابودی دستاوردهای وزارت امور خارجه

جواد ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه می‌گوید پس از نهایی شدن برجام در تیرماه سال ۱۳۹۴ تا روز اجرایی شدن این توافق در دی‌ماه همان سال، اتفاقاتی علیه برجام افتاد.

او حمله به سفارت عربستان در تهران و سفر قاسم سلیمانی به مسکو را از جمله سنگ‌اندازی‌های گروه اقلیت بر سر راه برجام عنوان کرد.آقای ظریف به صراحت گفته است که سفر سلیمانی بدون نظارت وزارت خارجه ایران و «با اراده روسیه» با هدف «نابودی دستاوردهای وزارت خارجه» انجام گرفت. به گفته وزیر خارجه ایران، پس از رفع تحریم هواپیمایی ملی ایران از سوی آمریکا، «جان کری، وزیر خارجه وقت ایالات متحده، در خرداد ۱۳۹۵ به او تذکر داد که پروازها از ایران به سوریه شش برابر شده است».

ظریف مدعی شده که رئیس‌جمهوری و وزیر راه از این موضوع بی‌خبر بودند و در ادامه پیگیری‌ها، رئیس هواپیمایی ملی ایران تایید کرد که «فشار حاج قاسم» موجب پروازهای هما علاوه بر خط هوایی ماهان شده بود.به گفته او، وقتی در دیدار بعدی‌ با سلیمانی از او خواست که به جای هما با ماهان پروازها انجام شود، ‌سلیمانی به او پاسخ داد: «هما امن‌تر است». وزیر خارجه ایران در ادامه مصاحبه‌اش درباره مخالفان داخلی دولت که جلوی مذاکرات را می‌گیرند، گفت: «حالی‌شان نیست، خیال می‌کنند شش ماه دیگر همه چیز سر جایش است و می‌آیند و مسائل کشور را حل و فصل می‌کنند».

شنیدن گزارش حملات اسرائیل از زبان جان کری

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از اظهارات خود به حملات سال‌های اخیر اسرائیل به اهداف ایرانی در سوریه اشاره کرد و گفت: «شما نمی‌توانید بگویید چند نفر در سوریه کشته شده است، [جان] کری باید به من خبر بدهد که اسرائیل ۲۰۰ بار به شما حمله کرده است».

آقای لیلاز از او می پرسد که «شما نمی‌دانستید؟» ظریف پاسخ می‌دهد: «نه! نه!»/

https://www.asianews.ir/u/2eR
اخبار مرتبط
عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه، ‌در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن اشاره به اختلاف نظرها میان تهران و کشورهای غربی گفت هنوز مشخص نیست توافق صورت بگیرد، اختلاف‌نظرها زیاد است.
کابینه محدود امنیتی سیاسی اسرائیل شامگاه پنجشنبه، دوم اردیبهشت، دومین نشست خود در هفته جاری را برای بررسی راه‌های مقابل این کشور در صورت احیای برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، برگزار می‌کند.
با ادامه مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین، وزیر خارجه اسرائیل، از قدرت‌های جهانی خواست اطمینان حاصل کنند که ایران در آینده قادر به تولید سلاح هسته‌ای نخواهد بود.
در حالی که کمیته پژوهش جمهوری‌خواهان از ارائه طرحی برای سخت‌تر کردن لغو تحریم‌های ایران و جلوگیری از بازگشت ایالات متحده به برجام خبر داده‌، بیش از دو هزار مقام امنیتی و نظامی سابق اسرائیل نیز در نامه‌ای به جو بایدن نسبت به پیامدهای بازگشت واشینگتن به توافق هسته‌ای هشدار دادند.
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، ضمن استقبال از حضور ایران در مذاکرات در وین، پایتخت اتریش برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، گفت که هنوز برای قضاوت درباره این مذاکرات زود است و اقدام ایران به غنی‌سازی ۶۰ درصدی خلاف توافق است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید