صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ / ۲۰:۱۱
کد خبر: 424
گزارشگر: 2
۱۹۳۶
۰
۰
۰
گروهی از تارتارهای کریمه در استانبول

اعتراض به روسیه در پنجمین سال اشغال کریمه

اعتراض به روسیه در پنجمین سال اشغال کریمه
گروهی از تارتارهای کریمه در استانبول در پنجمین سالگرد اشغال سرزمینشان از سوی روسیه تجمع اعتراضی برپا کردند.

اعضای انجمن فرهنگی ترک های کریمه در پنجمین سالگرد اشغال این منطقه از سوی روسیه با تجمع در میدان بایزید استانبول به غصب نامشروع حقوق خود از سوی مسکو اعتراض کردند.

صفینار جمیل‌اوغلو همسر مصطفی عبدالجمیل کریم‌اوغلو رهبر تاتارهای کریمه و نماینده مجلس اوکراین در سخنانی در این تجمع با اشاره به نقض حقوق بشر از سوی روسیه از ممانعت این کشور برای ورود بسیاری از ترک های کریمه به سرزمین مادری خبر داد.

جلال توردی رئیس انجمن فرهنگی ترک های کریمه در استانبول نیز در سخنانی در تجمع مذکور از ادامه سیاست آسیمیلاسیون روسیه و نقض حقوق بشری ترک های تاتار انتقاد کرد.

گفتنی است جدایی طلبان طرفدار روسیه در ماه فوریه 2014 به بهانه حوادث کی‌یف به پارلمان کریمه حمله و متعاقب آن نمایندگان طرفدار روسیه تصمیم به همه‌پرسی گرفتند. به دنبال این همه پرسی در 16 مارس و مراسمی که در 18 مارس 2014 در کرملین انجام یافت روند الحاق کریمه به عنوان یک شبه‌جزیره متعلق به روسیه آغاز شد".

علی رغم عدم تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد پس از امضای پیمان اتحاد از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در 21 مارس شبه‌جزیره کریمه و سواستوپول به خاک فدراسیون روسیه پیوست. روسیه با تغییر قانون لازم برای تحقق جدایی منطقه خودمختار کریمه از اوکراین و الحاق آن به این کشور قانون اساسی کریمه را تغییر داد.

پس از این فرآیند، روسیه اعمال فشار را در کریمه آغاز کرد. به منظور پاکسازی عناصر سیاسی در این شبه‌جزیره دادستان کل فرستاد. این دادستان در گام نخست ورود مصطفی جمیل کریم‌اوغلو رهبر تاتارهای کریمه و سیاسیون تاتار به این شبه‌جزیره را ممنوع و برخی از نمایندگان تاتار را روانه زندان کرد.

خبرگزاری آناتولی
https://www.asianews.ir/u/1pq
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید