صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۶
کد خبر: 4248
گزارشگر: 213
۱۶۳۵
۰
۰
۱۳
ادامه واکنش ها به انتشار فایل مصاحبه وزیر خارجه با سعید لیلاز

فشار جمهوری‌خواهان به «استعفای جان کری» در اننقاد به افشای گفته های جواد ظریف/«کری» سخنان «ظریف» را تکذیب کرد!

فشار جمهوری‌خواهان به «استعفای جان کری» در اننقاد به افشای گفته های جواد ظریف/«کری» سخنان «ظریف» را تکذیب کرد!
شماری از سناتورها و چهره‌های جمهوری‌خواه در واکنش به سخنان محمدجواد ظریف در فایل صوتی، خواستار استعفای «جان کری»، از دولت بایدن شدند و تاکید کردند «ارائه دادن اطلاعات سری از سوی کری به ظریف» باید مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد؛ در همین حال جان کری در توییتی سخنان ظریف در این فایل گفت و گو را تکذیب کرد!

شماری از سناتورها و چهره‌های جمهوری‌خواه در واکنش به سخنان محمدجواد ظریف در یک فایل صوتی،  خواستار استعفای جان کری، از دولت بایدن شدند و تاکید کردند «ارائه دادن اطلاعات سری از سوی کری به ظریف» باید مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.

بر اساس این فایل صوتی ظریف در جریان یک مصاحبه پیشتر پخش نشده بود، گفته که جان کری، به هنگامی که وزیر خارجه آمریکا در دولت اوباما بود، به او اطلاع داده اسرائیل ۲۰۰ بار به مواضع جمهوری اسلامی در سوریه حمله کرده است.مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، در واکنش به این فایل صوتی گفت: «باید از جان کری برای درز اطلاعات سری اسرائیل به ظریف تحقیق شود.». او گفت فایل صوتی نشانه ادامه تعامل سیاسی ظریف-کری است و پیش از هر توافقی با ایران باید دید این دو چه هماهنگی‌هایی کرده‌اند.میچ مکانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا، گفت: «این اظهارات نشان می‌دهد که چرا آمریکا نباید تحریم‌های ایران را لغو کند.»

او افزود: «می‌دانیم که سازشکاری‌های پیشگیرانه، تضمین کننده هیچ توافق بهتری نیستند و برای آمریکا و متحدانش امنیت بیشتری نمی‌آورند.»

---------------------------------

بیشتر بخوانید:

تلاش «قدرت های ضدبرجام در آمریکا» و توقف مذاکرات!

جواد ظریف «خط قرمز نظام» را به چالش برد

عراقچی گفت موفقیت در برجام «نامشخص» است

-------------------------------------------------------------------------------

لیندزی گراهام، عضو جمهوری‌خواه سنا، گفت: «نمی‌دانم می‌شود به این فایل اعتماد کرد یا نه. اگر درست باشد، بسیار آسیب‌زننده است. من جان کری را دوست دارم، اما این کمکی نمی‌کند و اگر واقعیت باشد، بسیار مساله‌ساز است. صبر کنیم ببینیم چقدر درست است.»

میت رامنی، عضو جمهوری‌خواه سنای آمریکا، سخنان ظریف در فایل صوتی را «نگران کننده» خواند و گفت: «باید با شفافیت کامل مشخص شود دقیقا چه شده و چه کسانی و با چه مقاصدی دراین ماجرا دخیل بوده‌اند.»

رامنی خاطرنشان کرد در حال حاضر تنها یک فایل از یک مقام ایرانی موجود است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

تد کروز، سناتو جمهوری‌‌خواه، گفت: در صورتی که فایل منتشر شده ظریف تایید شود، چنین نتیجه‌ای نشان‌دهنده «بی احتیاطی فاجعه‌بار» جان کری و عدم صلاحیت اوست و هم راستا با «رویکرد طولانی کری در قدرت دادن به رژیم ایران» قلمداد می‌شود.

نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل، مطالب موجود در فایل صوتی منتشر شده از ظریف را «در سطوح مختلف تهوع‌آور» خواند و مدعی شد: بایدن و کری باید توضیح دهند چرا کری به «حامی شماره یک تروریسم» کمک کرده و به مهم‌ترین شریک آمریکا «خنجر» زده است. جیم بنکس، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در واکنش به انتشار فایل صوتی ظریف، گفت: «جان کری باید استعفا بدهد».

بنکس تاکید کرد: «باید در این مورد تحقیق و تفحص انجام شود و باید دید آیا دیگر مقام‌های دولت اوباما نیز به ایران اطلاعات سری داده‌اند یا نه.»

ریک اسکات، عضو جمهوری‌خواه سنای آمریکا، در واکنش به انتشار این فایل صوتی در توییتی نوشت: جو بایدن باید تا مشخص شدن نتیجه تحقیقات، فورا دسترسی جان کری را به کلیه اطلاعات مربوط به امنیت ملی قطع کند و اگر ثابت شود این گزارش درست است کری باید استعفا دهد.

اسکات افزود: انتشار این فایل صوتی نشان می‌دهد که چرا نباید یکبار دیگر به «توافق شکست‌خورده» ایران بازگردد. آمریکا باید در کنار اسرائیل بایستد و تحریم‌های سخت علیه جمهوری اسلامی ایران را ادامه دهد.

دن سالیوان، عضو جمهوری‌خواه سنای آمریکا، نیز ادعا کرد که سخنان ظریف را «تکان‌دهنده» و نشانگر «خیانت» به اسرائیل خواند و گفت اگر این فایل تایید شود کری باید استعفا دهد.

جان کری در واکنش به انتشار این فایل صوتی و درخواست شماری از سنتاتورها که خواهان استعفا و برکناری وی به دلیل درز دادن اطلاعات سری شده‌اند، در توییتی نوشت: «این داستان و این اتهامات بی‌شک کذب است. چه زمانی که وزیر خارجه بودم و چه پس از آن چنین چیزی هرگز اتفاق نیافتاد.»

این در حالی است که جان کری گفت‌وگو با ظریف در مورد حملات هوایی اسرائیل در سوریه را تکذیب کرد

جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، با درج یک پیام توئیتری گفت که برخلاف آن چه محمدجواد ظریف در مکالمه تازه فاش شده‌اش گفته ‌است، او هرگز در مورد عملیات مخفی هوایی اسرائیل در سوریه با آقای ظریف صحبتی نکرده است.

جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا و نماینده کنونی ویژه رئیس‌ جمهوری آمریکا در امور اقلیمی، که با انتقاد تند جمهوری‌خواهان در این ارتباط روبه‌رو است در توئیتی نوشت: «می‌توانم به شما بگویم که این داستان و این ادعاها بدون هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای نادرست است. این اتفاق هرگز - چه زمانی که وزیر خارجه بودم و چه پس از آن - نیفتاده است.»

محمدجواد ظریف و جان کری در جریان مذاکرات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، جلسات مداوم زیادی در ارتباط با برجام داشتند.محمدجواد ظریف در مصاحبه‌ای که ششم اسفند پارسال با سعید لیلاز، اقتصاددان حامی دولت، انجام داده اما اکنون برای نخستین ‌بار روز پنجم اردیبهشت منتشر شد سخنانی جنجالی را مطرح کرده است. این مصاحبه قرار بوده پس از پایان کار دولت حسن روحانی منتشر شود.

وزیر خارجه ایران در بخشی از این مصاحبه با انتقاد از بی‌اطلاع ماندنش از بسیاری از اقدامات منطقه‌ای سپاه پاسداران گفت که آمار حملات اسرائیل به نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه را همتای آمریکایی‌اش به او داده است. او گفت: «شما نمی‌توانید بگویید چند نفر در سوریه کشته شده‌اند، [جان] کری باید به من خبر بدهد که اسرائیل ۲۰۰ بار به شما حمله کرده است؟!»

نیکی هیلی که به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل در دولت ترامپ خدمت می‌کرد نیز در توئیتر خود نوشت که این خبر «نفرت‌آور» است و آقای کری را متهم کرد که به ایران «هشدار داده است.» مشخص نیست سخنان آقای ظریف در مورد «اطلاع یافتن» از حملات اسرائیل از طریق جان کری، تا چه اندازه می‌تواند با «افشای اسرار» مرتبط باشد.

اسرائیل تلاش چندانی برای انکار حملات چندین‌ ساله منتسب به خود در سوریه نکرده است و مقام‌های دولت اسرائیل روز ۱۳ شهریور ۹۷ تأیید کردند که ارتش این کشور در کمتر از دو سال بیش از ۲۰۰ حمله علیه اهداف ایران در سوریه انجام داده است./

https://www.asianews.ir/u/2fI
اخبار مرتبط
این روزها کمتر کسی است که از اوضاع نابسامان اقتصادی دولت بی خبر باشد؛ در حالی که فشارهای اقتصادی به جای گشایش اقتصادی با جهان، بر سر مردم و تولید ملی آوار شده است.
انتشار فایل صوتی مصاحبه جنجالی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران با واکنش تند نماینده مشهد در مجلس مواجه شده و او گفته است این مصاحبه خطوط قرمز نظام را به چالش کشیده است.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران با باقیماندن در توافق این آزمون را با موفقیت قطعی گذراند، تاکید کرد: دولت بایدن صرفا تعهد خود را به فشار حداکثری ترامپ نشان داده است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه پنجم اسفند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود، ولی از برجام خارج نخواهیم شد، گفت که سفر گروسی مدیرکل آژانس به تهران هیچ ارتباطی به تصمیم ایران ندارد و تصمیم ایران اجرا خواهد شد.
مجلس شورای اسلامی ایران در پی عدم رضایت دو نماینده، به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در دولت حسن روحانی، دو کارت زرد داد که علت تلاش برای مذاکره با آمریکا سه هفته پس از ترور سردار قاسم سلیمانی‌ فرمانده سابق سپاه قدس از دلایل آن بوده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خبر داد که سفیر ترکیه در تهران در پی خواندن شعر «ارس» از سوی رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری این کشور، به این وزارتخانه احضار شده است؛ این در حالی است که سفیر ایران نیز در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه احضار شده است.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به ابراز تمایل جو بایدن، رییس جمهوری منتخب آمریکا، برای بازگشت به برجام گفت در خصوص توافقی که قبلا درباره آن مذاکره کردیم دوباره مذاکره نمی‌کنیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید