صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۷:۵۹
کد خبر: 4250
گزارشگر: 213
۱۴۲۰
۰
۰
۱۰
انتشار بیانیه تشکل ها درباره وضع معیشتی به بهانه «روز کارگر»

«فقر روز افزون» کارگران و زحمتکشان/اعتراض ۱۵ «تشکل کارگری و فرهنگی» به سیاست‌های اقتصادی

«فقر روز افزون» کارگران و زحمتکشان/اعتراض ۱۵ «تشکل کارگری و فرهنگی» به سیاست‌های اقتصادی
سندیکاهای کارگری و تشکل صنفی و فرهنگی با انتشار بیانیه‌ای در آستانه روز جهانی کارگر (اول ماه مه/یازدهم اردیبهشت)، به سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی در ایران اعتراض کردند و آن را عامل «فقر روز افزون» کارگران دانستند.

۱۵ سندیکای کارگری و تشکل صنفی و فرهنگی با انتشار بیانیه‌ای در آستانه روز جهانی کارگر (اول ماه مه/یازدهم اردیبهشت)، به سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی در ایران اعتراض کردند و آن را عامل «فقر روز افزون» کارگران دانستند.

این بیانیه با اشاره به شیوع کرونا از دولت ایران به خاطر «فقدان سیاست‌های کارآمد بهداشتی و عدم اعمال قرنطینه‌های لازم، همراه با تامین هزینه‌های زندگی مردم» به شدت انتقاد می‌کند و می‌گوید که این امر به «بحران معیشتی دامن زده است».

بیانیه مورد اشاره در ادامه به بخشی از تاثیر بحران کرونا بر زندگی کارگران اشاره می‌کند و از جمله عنوان می‌کند که از زمان شیوع بیماری کووید-۱۹ تاکنون «۷۰ درصد زنان کارگر اخراج و از کار بی‌کار شده‌‌اند».

--------------------------------

بیشتر بخوانید:

زمان و جزییات واریز دستمزد جدید کارگران/خط فقر و مزد 1400

کرونا و بیکاری/ کارگران چشم انتظار بیمه و معیشت

۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حداقل دستمزد کارگران و بازنشستگان افزوده شود

عیدی و پاداش کارگران ساعتی و پاره وقت چطور محاسبه می شود؟
----------------------------------------------------------------------------------------------
آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول که اواسط فروردین منتشر شد می‌گوید نرخ بی‌کاری در ایران سال گذشته ۱۱.۲ درصد بوده و امسال نیز به ۱۱.۷ درصد خواهد رسید. همین گزارش می‌افزاید که انتظار می‌رود نرخ تورم در ایران طی سال جاری به ۳۹ درصد برسد. بیانیه سندیکاهای کارگری ایران با اشاره به چنین آمارهایی تاکید می‌کند که خط فقر برای یک خانوار ایرانی ساکن شهرهای بزرگ باید حداقل ۱۲ میلیون تومان باشد،اما دولت ایران در مسئله تعیین حداقل حقوق به این امر اعتنایی نداشته و «حتی به ناله‌ها و ضجّه‌های نمایندگان تشکل‌های مورد قبول و وابسته هم توجهی نکرده است».

این بیانیه در ادامه به «فقدان تشکیلات درون واحدهای کار و تشکیلات منطقه‌ای و سراسری کارگران» می‌پردازد و بر ایجاد این تشکیلات برای طلب کردن حق کارگران تاکید می‌کند و هشدار می‌دهد که «بدون چنین تشکیلات منسجم و سراسری، تاثیرات حضور و مبارزه‌ی کارگران خیلی چشم‌گیر نبوده و نتایج کار، حداقلی، بی‌پشتوانه و شکننده خواهد بود». بیانیه یادشده در نهایت یادآوری می‌کند که «اعتصاب، ایجاد تشکل‌های آزاد و مستقل کارگری، حق مسلم کارگران ایران است».

تشکل‌های امضاکننده این بیانیه عبارتند از سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر، کانون صنفی فرهنگیان گیلان،انجمن صنفی معلمان مریوان_کردستان، کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز، انجمن صنفی معلمان کردستان/ سقز و زیویه، گروه فعالان زنان «بیدارزنی»، اتحاد بازنشستگان، شورای بازنشستگان ایران، اتحاد سراسری بازنشستگان ایران، گروه اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری و کانون گفت‌وگوی بازنشستگان تامین اجتماعی.

به گزارش آسیانیوز، این در حالی است که این روزها در اغلب روزهای هفته تجمع های اقشار گوناگون کارگر بازنشسته فرهنگیان و فعالان دیگر عرصه های تولید و مشاغ گته به صورت همزمان در سراسر ایران برگزار می شود.

همچنین دو روز گذشته در اصفهان کشاورزان معترض به وضعیت زاینده‌رود و حق آبه خود، اقدام به برگزاری تجمع کردند؛ تجمع برخی از سهامداران شرکت خودروسازی «آذیکو» و مالباختگان بورس نیز در استانهای مختلف کشور به درگیری هایی کشیده شد./

https://www.asianews.ir/u/2fJ
اخبار مرتبط
یک فعال کارگری گفت: قرار بود قفل‌های زنگ زده اقتصاد را بگشایند اما بیشتر از قبل، قفل به پای زندگی ما کارگران و مزدبگیران نهادند و یکی از شعارها، اشتغال و کارآفرینی بود مثلا گفتند در دولت قبلی فساد وجود داشت و پول‌های نفت و دکل‌های نفتی را غارت کردند؛ گفتند چرا تحصیل‌کرده‌ها باید به خارج فرار کنند. از وضعیت درمان، مسکن و مایحتاج اولیه ناراضی بودند اما نتیجه چه شد؛ در هیچ زمینه بهبود اساسی حاصل نشد!
رئیس اتاق بازرگانی تهران در توئیتر اعلام کرده واردات واکسن انجام شده و میان کارگران صنعتی توزیع می‌شود؛مساله اینجاست که این کار چقدر به طول می‌انجامد و آیا واقعاً این واکسن‌ها رایگان میان کارگران توزیع خواهد شد؟
در قانون اساسی بارها تاکید شده که همه شهروندان باید زندگی شایسته و توام با منزلت انسانی داشته باشند اما وقتی به قانون عمل نمی‌شود هر روز و هر سال شاهد کاسته شدن از سطح کیفی زندگی مردم هستیم؛ از سطح منزلت دهک‌های کم درآمد تا جایی کاسته شده که مجبورند خلاءهای سفره را با پوست مرغ، ماده‌ای پر از هورمون و بی‌کیفیت، پر کنند!
در اثر شوک کرونا، مشاغل غیررسمی، بخش خدمات و بنگاه‌های کوچک بیشتر آسیب دیدند. 65درصد اشتغال‌زایی مربوط به بنگاه های کوچک است. بنابراین 65 درصد اشتغال ما در معرض آسیب است، زیرا بنگاه‌ها بسیار آسیب‌پذیرند؛ بالای 81 درصد هم در برخی شهرهای ایران مشاغل غیررسمی دارند؛ از سوی دیگر هر میزانی که بانک مرکزی یا مرکز آمار به عنوان رقم تورم اعلام می‌کند باید همان میزان به اضافه مبلغی دیگر به رقم دستمزد کارگری اضافه شود تا اوضاع معیشتی کارگران دچار بحران نشود.
اگر قانون رعایت شود، امسال همه کارگرانی که بیش از یکسال سابقه کار در یک کارگاه ثابت دارند، باید ماهانه حداقل ۱۴۰ هزار تومان مزایای مزدی ثابت، بابت پایه سنوات بگیرند؛ این ۱۴۰ هزار تومان جزو حقوق پایه کارگر است و سال بعد و سال‌های بعدتر مشمول درصد افزایش حقوقِ مصوب شورایعالی کار می‌شود.
برخی مسئولان و همچنین برخی از کارفرمایان، حق کارگران را همچون نوشابه ای گوارا می‌پندارند که بر روی آن نوشته شده "خنک بنوشید" دریغا که این حق خوردن ندارد و از زهر مار تلخ‌تر است.
پرونده افزایش حقوق‌ها در سال آینده بسته شده و براساس آن حداقل حقوق کارمندی ۳٫۵ میلیون تومان و حداقل حقوق کارگری ۲٫۶ میلیون تومان است؛ در حالی که فعالان بازنشستگی خواستار تصویب افزایش حقوق این قشر تا قبل از 1400 هستند.
جلسه تعیین دستمزد ۱۴۰۰ خاتمه یافت و میزان افزایش مزد 39 درصد تعیین شد.
لحظه‌شماری برای تعیین تکلیف دستمزد ۱۴۰۰ شروع شده است؛ گرچه ساختار شورایعالی کار، ناکارآمد و معیوب است و کفه‌ی ترازوی آن به سمت تمایلات کارفرمایان سنگین‌تر است و اگرچه کارگران توان و قدرت چانه‌زنی چندانی ندارند تا خواسته‌های خود را به کرسی بنشانند، اما همه امیدواری بر این است که از همین نهاد معیوب و ناعادلانه، بهترین نتیجه به نفع کارگران بیرون بیاید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید