صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۲۰:۰۹
کد خبر: 4252
گزارشگر: 213
۱۲۰۳
۰
۰
۹
در گردهمایی زنان کارگر به بهانه هفته کارگر مطرح شد

زنان متقاضی کار «بیمه بیکاری» می گیرند؟!

زنان متقاضی کار «بیمه بیکاری» می گیرند؟!
فاطمه وحدت، دبیر اتحادیه زنان کارگر کشور گفت: سال‌های گذشته، ما پذیرای زنان کارگر با جمعیت زیاد بودیم اما شرایط موجود مانع از آن شد تا از حضور پرشور شما بی‌بهره باشیم و بیمه بیکاری مهم‌ترین مطالبه ما برای زنان است، زنان شاغل از مزایای بیمه بیکاری برخوردار هستند اما متقاضیان کار چنین فرصتی ندارند.

گردهمایی بانووان کارگر در سومین روز از برنامه‌های هفته کارگر برگزار شد.

فاطمه وحدت (دبیر اتحادیه زنان کارگر کشور) در این مراسم توضیح داد: سال‌های گذشته، ما پذیرای زنان کارگر با جمعیت زیاد بودیم اما شرایط موجود مانع از آن شد تا از حضور پرشور شما بی‌بهره باشیم. بیمه بیکاری مهم‌ترین مطالبه ما برای زنان است، زنان شاغل از مزایای بیمه بیکاری برخوردار هستند اما متقاضیان کار چنین فرصتی ندارند. مصوبه‌ای توسط از سوی دولت و طرح یک فوریتی از سوی مجلس برای بیمه بیکاری زنان متقاضی کار درنظر گرفته شده است.

----------------------------

بیشتر بخوانید:

زنان و مردانی که پس انداز ندارند!

زنان متاهل و بازارچه های فانتزی جنسی در فضای مجازی

مردان «دون ژوانی» چه رفتاری با زنان دارند؟/از خودشیفتگی تا هرزه گری جنسی

خودکشی زنان؛ همسر آزاری یا فقر؟

-----------------------------------------------------------------------------

 

او ادامه داد: امیدوار هستیم که این بیمه برای زنان برقرار شود تا قبل از اشتغال، مقرری ناچیزی دریافت کنند. اگرچه جمعیت کمی در اینجا جمع شده است اما در صورت نیاز، جمعیت فراوانی از ما حمایت خواهد کرد. ما در اینجا تلاش می‌کنیم تا در کنار یکدیگر باشیم. من افتخار می‌کنم که در تشکیلات کارگری حضور دارم، هیچ تشکلاتی مثل تشکل‌های کارگری برای بهبود وضعیت مردم تلاش نمی‌کند. اتحادیه زنان کارگر در ۳۰ استان فعالیت می‌کند که هیچکدام از آن‌ها، حقوق‌بگیر خانه کارگر نیستند.

خواستار پرداخت بیمه بیکاری هستیم
به گزارش آسیانیوز، سهیلا جلودارزاده (رئیس اتحادیه زنان کارگر) با ارسال پیام صوتی در این مراسم شرکت کرد. او در این پیام گفت: با توجه به دستورالعمل آقای محجوب، زنان سرپرست خانوار و افراد متقاضی کار به کمک هزینه نیاز دارند. همچنین اگر زنان نفقه خود را از پدر یا قیم خود دریافت نکنند، پرداخت نفقه برعهده حاکم اسلامی است. دبیرکل خانه کارگر، طرح خود را درباره بیمه بیکاری زنان ارائه داده‌اند. تصمیم بر این است که این طرح در قالب لایحه در مجلس ارائه و تصویب شود.

او ادامه داد: این گروه جمعیت زیادی از بیکاران تشکیل می‌دهند. پیشنهاد آقای محجوب این است که تمام کسانی که بیکار ولی متقاضی کار هستند، مقرری ناچیزی دریافت کنند. هنگامی که آقای محجوب در مجلس حضور داشتند، طرح خود را پیشنهاد دادند که در مجلس تصویب اما در شورای نگهبان به دلیل بار مالی رد شد. بار مالی مرود بحث قرار گرفته است و این طرح در قالب لایحه از سوی دولت ارائه می‌شود. این زنان از ۶۰ درصد حداقل حقوق برخوردار شوند. من می‌خواهم تا این موضوع را در تمامی کشور بازگو کنید.

بیمه بیکاری برای تمامی آحاد جامعه است

به نقل از ایلنا، علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) نیز در این مراسم توضیح داد: کرونا این جلسه را تحت تاثر قرار داد. بیمه بیکاری از اصل ۲۹ قانون اساسی مغفول مانده است. این بیمه برای کارگران شاغل تحت پوشش تامین اجتماعی درنظر گرفته است اما این بیمه برای تمامی افراد و متقاضیان کار درنظر گرفته شده است.

او ادامه داد: در پایان مجلس ششم، خانم جلودار زاده بحث بیمه بیکاری را مطرح کرد اما به دلیل بار مالی رای نیاورد. دو مجلس بعد از من خواست تا این موضوع را پیگیری کنم. در دو مجلس این طرح تصویب شد اما دولت وقت و شورای نگهبان طرح پیشنهادی را رد کردند. این طرح سه بار در مجلس اصلاح شد اما بازهم رد شد. این طرح سرانجام راهی مجمع تشخیص مصلحت نظام شد، اعضای مجلس به ما اعلام کردند، این مشکل با دولت را خودمان حل کنیم.

دبیرکل خانه کارگر افزود: بیمه بیکاری برای زنان مهم است، حمعیت بیکار زنان نسبت به مردان بیشتر است. آقای میدری، معاون رفاه وزیر کار از تصویب کلیات خبر دادند و بنابراین است که در پیش‌نویس برنامه جدید ذکر شود. معضل بیکاری زنان یعنی بیمه بیکاری در صورتی حل خواهد شد که همگی برای آن تلاش کنند.

دبیرکل خانه کارگر گفت: ما می‌خواهیم که زنان متقاضی کار، ۶۰ درصد از حداقل حقوق را دریافت کنند. من از اتحادیه زنان کارگر می‌خواهم این موضوع را پیگیری کنند چون ذی‌نفع این موضوع هستند. من از تمامی کسانی که در راه این لایحه تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم. من برای شما آرزوی موفقیت می‌کنم.

پس از سخنان دبیرکل خانه کارگر، متن بیانیه خوانده شد. در متن بیانیه آمده است:

«سلام بر زنان کارگر

سلام بر مستمری بگیران کارگران و کارگران بازنشسته زن

قرار دادن یک روز و حداقل یک برنامه به زنان کارگر در هفته کارگر برای آن است که به همگان یادآور گردیم صیانت از حقوق زنان کارگر و در نظر گرفتن رنج و تعب بی‌پایان آنان، حداقل محلی برای جلب توجه و ارائه داشته باشد. امروز مصادف با هفتم اردیبهشت روز حمایت از کارگران زن و توجه به حل و فصل مشکلات آنان است و امیدواریم همه تولید و صنعت، خدمات و کشاورزی و دولت‌های محترم و مجالس شورای اسلامی برای صیانت از حقوق زنان قوانین و مقررات حمایتی تصویب شده را به درستی اجرا کنند و به دقت آن را تحت نظارت قرار دهند، که وضع قانون بدون اجرا فقط به بدبینی و سوءتفاهم می‌انجامد. علاوه بر این متاسفانه کارفرمایان از آنچه که به عنوان حقوق حمایتی از خانواده زن و فرزند آن وضع شده است استفاده نامطلوب کرده و برداشت‌شان را بر کاهش نیروی کار زنان در بکارگیری آنان گرفته‌اند. نتیجه این پدیده متاسفانه نرخ دو برابری بیکاری زنان نسبت به مردان است. انتظار می‌رفت این امر در در نقطه مقابل خود باشد. یعنی باید بیکاری زنان با توجه به نرخ مشارکت پایین ترشان در حداقل قرار می‌گرفت درحالیکه اینک بیکاری آنان در حداکثر خود قرار گرفته است. برابر آمارهای دو دهه اخیر نرخ بیکاری رو به تزاید زنان دو برابر مردان شده است. اینک چاره‌ای جز اصرار بر تعمیم بیمه بیکاری زنان جویای کار و همه زنان شاغل در همه بخش‌های مختلف کشور نیست. لذا از مجلس شورای اسلامی و دولت محترم می‌خواهیم باتوجه به تصویب طرح بیمه بیکاری برای همه، که حلال مشکلات زنان نیز است، این امکان را از بزرگترین بخش بیکار جامعه یعنی زنان دریغ ندارند.

استقلال زنان از نظر مالی و اقتصادی و هم ارج قراردادن زنان با مردان در احراز مشاغلی که جویای آنند، مطابق قانون اساسی حقوق اولیه آنان است. اکنون با این نرخ بیکاری بالا و صعودی امکان این برابری از میان رفته است و کارفرمایان ترجیح می‌دهند از بکارگیری زنان پرهیز نمایند. بنابراین جا دارد برای حمایت از زنان و فرصت برابر اشتغال برای آنان، قانون بیمه بیکاری برای همه با تاکید بر حمایت از زنان جویای کار در دوران بیکاری، همه برای حل این مشکل به کوشش در آیند تا اینکه زنان خصوصا زنان سرپرست خانوار دغدغه‌های شغلی و مالی‌شان در اثر بیکاری به حداقل برسد، ان شاالله.»/
 خانه کارگرعلیرضا محجوبدبیر کل خانه کارگربیمه بیکاریسهیلا جلودار زادههفته کارگراتحادیه زنان کارگرهفته کارگر 1400


https://www.asianews.ir/u/2fQ
اخبار مرتبط
سندیکاهای کارگری و تشکل صنفی و فرهنگی با انتشار بیانیه‌ای در آستانه روز جهانی کارگر (اول ماه مه/یازدهم اردیبهشت)، به سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی در ایران اعتراض کردند و آن را عامل «فقر روز افزون» کارگران دانستند.
یک فعال کارگری گفت: قرار بود قفل‌های زنگ زده اقتصاد را بگشایند اما بیشتر از قبل، قفل به پای زندگی ما کارگران و مزدبگیران نهادند و یکی از شعارها، اشتغال و کارآفرینی بود مثلا گفتند در دولت قبلی فساد وجود داشت و پول‌های نفت و دکل‌های نفتی را غارت کردند؛ گفتند چرا تحصیل‌کرده‌ها باید به خارج فرار کنند. از وضعیت درمان، مسکن و مایحتاج اولیه ناراضی بودند اما نتیجه چه شد؛ در هیچ زمینه بهبود اساسی حاصل نشد!
رئیس اتاق بازرگانی تهران در توئیتر اعلام کرده واردات واکسن انجام شده و میان کارگران صنعتی توزیع می‌شود؛مساله اینجاست که این کار چقدر به طول می‌انجامد و آیا واقعاً این واکسن‌ها رایگان میان کارگران توزیع خواهد شد؟
در قانون اساسی بارها تاکید شده که همه شهروندان باید زندگی شایسته و توام با منزلت انسانی داشته باشند اما وقتی به قانون عمل نمی‌شود هر روز و هر سال شاهد کاسته شدن از سطح کیفی زندگی مردم هستیم؛ از سطح منزلت دهک‌های کم درآمد تا جایی کاسته شده که مجبورند خلاءهای سفره را با پوست مرغ، ماده‌ای پر از هورمون و بی‌کیفیت، پر کنند!
در اثر شوک کرونا، مشاغل غیررسمی، بخش خدمات و بنگاه‌های کوچک بیشتر آسیب دیدند. 65درصد اشتغال‌زایی مربوط به بنگاه های کوچک است. بنابراین 65 درصد اشتغال ما در معرض آسیب است، زیرا بنگاه‌ها بسیار آسیب‌پذیرند؛ بالای 81 درصد هم در برخی شهرهای ایران مشاغل غیررسمی دارند؛ از سوی دیگر هر میزانی که بانک مرکزی یا مرکز آمار به عنوان رقم تورم اعلام می‌کند باید همان میزان به اضافه مبلغی دیگر به رقم دستمزد کارگری اضافه شود تا اوضاع معیشتی کارگران دچار بحران نشود.
اگر قانون رعایت شود، امسال همه کارگرانی که بیش از یکسال سابقه کار در یک کارگاه ثابت دارند، باید ماهانه حداقل ۱۴۰ هزار تومان مزایای مزدی ثابت، بابت پایه سنوات بگیرند؛ این ۱۴۰ هزار تومان جزو حقوق پایه کارگر است و سال بعد و سال‌های بعدتر مشمول درصد افزایش حقوقِ مصوب شورایعالی کار می‌شود.
بخشنامه مزد ۱۴۰۰ ابلاغ شد و کارفرماها از ابتدای فروردین ماه فرصت دارند تا سیستم خود را میزان افزایش حداقل و مزایای جانبی مانند مسکن، بن خوارو بار، حق اولاد و... تطبیق دهند تا برای پرداخت حقوق و مزایا در پایان فروردین ماه مشکلی وجود نداشته باشد.
برخی مسئولان و همچنین برخی از کارفرمایان، حق کارگران را همچون نوشابه ای گوارا می‌پندارند که بر روی آن نوشته شده "خنک بنوشید" دریغا که این حق خوردن ندارد و از زهر مار تلخ‌تر است.
پرونده افزایش حقوق‌ها در سال آینده بسته شده و براساس آن حداقل حقوق کارمندی ۳٫۵ میلیون تومان و حداقل حقوق کارگری ۲٫۶ میلیون تومان است؛ در حالی که فعالان بازنشستگی خواستار تصویب افزایش حقوق این قشر تا قبل از 1400 هستند.
جلسه تعیین دستمزد ۱۴۰۰ خاتمه یافت و میزان افزایش مزد 39 درصد تعیین شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید