صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۱:۳۶
کد خبر: 4271
گزارشگر: 213
۱۹۵۶
۰
۰
۸
مجله نیچر درباره خشکسالی گسترده در ایران نوشت

«خشک شدن ۷۷ درصد ایران» و از دست رفتن منابع آب و غذا

«خشک شدن ۷۷ درصد ایران» و از دست رفتن منابع آب و غذا
گزارش‌ تحقیقی مجله «نیچر» در مورد میزان تغییر حجم‌ آب زیرزمینی در حوضه‌های آبریز ایران نشان می دهد که بین سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۶ طی ۱۴ سال ، ۷۴ کیلومتر مکعب از آب‌های زیرزمینی از دست رفته است.

گزارش‌ تحقیقی مجله «نیچر» در مورد میزان تغییر حجم‌ آب زیرزمینی در حوضه‌های آبریز ایران نشان می دهد که بین سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۶ طی ۱۴ سال ، ۷۴ کیلومتر مکعب از آب‌های زیرزمینی از دست رفته است.

این گزارش می‌نویسد کاهش شدید حجم آب‌ زیرزمینی تاثیرات مخرب زیست‌محیطی زیادی داشته و باعث خشکسالی فوق‌العاده در ۷۷ درصد اراضی کشور شده است. افزایش شوری خاک در کل کشور و افزایش میزان فرونشست زمین در دشت‌‌های ایران از جمله این تاثیرات بوده است.

------------------------------------------

بیشتر بخوانید:

وقوع قحطی در نبود توسعه پایدار کشاورزی

توسعه زیر ساخت های کشاورزی ضروری است/حمایت از کشاورزان کشور در اولویت باشد

کشور چهار فصل؛ ضرورت اصلاح سیستم ها آبیاری و توسعه صنایع تبدیلی

تجمع گسترده «مالباختگان بورس»؛ «کشاورزان اصفهان» و معترضان اقتصادی شرکت ها

------------------------------------------------------------------

بر اساس این گزارش، دلیل ادامه کاهش شدید آب‌های زیرزمینی در ایران عمدتا انسانی و برداشت گسترده آب است.

محققان این گزارش هشدار داده‌اند تداوم مدیریت ناپایدار آب‌های زیرزمینی در ایران می‌تواند منجر به تاثیرات غیرقابل برگشتی بر خاک و محیط زیست شود و در بلندمدت امنیت آب و غذای کشور را تهدید خواهد کرد./

https://www.asianews.ir/u/2gF
اخبار مرتبط
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با گله‌مندی از عدم تخصیص اعتبار به سازمان مدیریت بحران کشور و ناراحتی مردم گفت: بر اساس آمار در سال 98 سازمان مدیریت بحران پنج هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان از برنامه‌وبودجه درخواست کرد که از این میزان تنها ۳۰۰ میلیارد تومان برای آن محقق شده است.
متاسفانه در ایام اخیر، اعتصابات و اعتراضاتی که در شرکت‌هایی مثل هفت تپه و هپکو به پا شده، نشانه ای از زامبی شدن اقتصاد ایرانه‌‌. دولت می‌خواد جلوی واردات رو بگیره تا جلوی خروج ارز گرفته بشه. در واقع اقتصاد ایران زامبی شده! ازین جهت که چیزی نداره به دنیای جدید و خیلی سریعِ امروزی ارائه کنه، چه در صنعت چه در خدمات و چه حتی در کشاورزی؛ یعنی ایران در اقتصاد جهانی کاملا «نامربوط» شده و تنها با نفت و میعانات و پتروشیمی لنگان لنگان یک مسیر را به جلو حرکت می کنه؛ درست مثل یک زامبی.
با توجه به اینکه کشور ما کشوری چهار فصل است و موقعیت خوبی از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی دارد از پتانسیل بالایی در تولید انواع محصولات کشاورزی برخوردار است که باید با اصلاح مناسب زیرساخت های کشاورزی و پاسخگویی به نیازهای کشاورزان از این پتانسیل بالا به نحو مطلوبی بهر برداری کرد.
تغییرات شرایط آب و هوایی در سراسر جهان تاثیرات چشمگیری بر زندگی بشر، غذا و کشاورزی دارد که شامل افزایش گرمای کره زمین، افزایش طوفان و سیلاب ها و بارندگی های نا بهنگام و خشکسالی است و موجب آسیب شدید به زیر ساخت های حیاتی مانند زمین ، آب و فاضلاب ، راههای ارتباطی ، فرسایش خاک ، کمبود آب ، قحطی و در نهایت کاهش امنیت غذایی می شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید