صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۴
کد خبر: 4283
گزارشگر: 213
۱۰۱۲۲
۰
۰
۴
کره جنوبی به جای منابع بلوکه واکسن کرونا به ایران داد

سالمندان «چه واکسنی» تزریق می کنند؟/روسیه و هند و چین به ایران واکسن نمی دهند!

سالمندان «چه واکسنی» تزریق می کنند؟/روسیه و هند و چین به ایران واکسن نمی دهند!
همراه با واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ کاربران توییتر خبر می‌دهند که این گروه با واکسن کره جنوبی واکسینه شدند؛ در حالی است که پیش از این خبری از واردات واکسن از کره جنوبی نبود.

همراه با واکسيناسیون سالمندان بالای ۸۰ کاربران توییتر خبر می‌دهند که  این گروه با واکسن کره جنوبی واکسینه شدند؛ در حالی است که پیش از این خبری از واردات واکسن از کره جنوبی نبود. گفته می شود تا دو روز پیش مجموع واکسنی که ایران وارد کرده است به دو میلیون و ۲۰۰ هزار دوز رسیده است و چیزی حدود نیم میلیون نفر واکسینه شدند.

این در حالی است که ایران برای چهارمین هفته متوالی وارد تعطیلات کرونایی شده است و وضعیت ابتلا به این بیماری سیاه گزارش می‌شود.

-----------------------------

بیشتر بخوانید:

تشریح و «جزییات» ثبت نام «دریافت واکسن کرونا»

مسوول عدم جلوگیری از سفرهای نوروزی چه کسانی بودند؟/احتمال رسیدن مرگ و میر کرونایی به 600 نفر در روز

خیز شدید و «روزهای سیاه کرونا» در راه است/نظام پزشکی آمار قربانیان را 4 برابر آمار رسمی بیان می کند

«تولید داروی کرونا» تا پایان سال میلادی توسط شرکت فایزر

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
با وجود این اخبار خوبی از پروسه واردات واکسن به گوش نمی‌رسد. کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه گفته است که این کشور به تعهدات فروش واکسن به ایران عمل نکرده است و این کشور تنها یک‌چهارم قراردادش با دولت جمهوری اسلامی را اجرایی کرده است.

او توضیح داده است که قرار بوده ایران تا دو میلیون دوز از روسیه واکسن خریداری کند و بر اساس قرارداد پیشین روسیه می‌بایست تا پایان ماه مارس ۸۰۰ هزار دوز را تحویل دهد، اما تاکنون فقط ۵۲۰ هزار دوز تحویل ایران شده است.

از آن سمت هند قرارداد فروش واکسن بهارات را با ایران لغو کرده و توضیح داده است که این واکسن را برای مصرف داخلی نیاز دارند.

واردات واکسن امریکایی و انگلیسی هم که از ابتدا ممنوع اعلام شد و وضعیت واردات واکسن از چین مشخص نیست. در همین شرایط اما واکسیناسیون سالمندان ایرانی شروع شده است و برخی کاربران توییتر از واکسیناسیون آنها با واکسن کره جنوبی خبر می‌دهند.

ناصر ریاحی، رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران درباره ماجرای واکسن کره جنوبی به تجارت‌نیوز توضیح داد: واکسن کره جنوبی در واقع همان واکسن آکسفورد- آسترانزکا است که در کشورهایی مانند هند، کره، سوئیس و امریکا تولید می‌شود.

او ادامه داد: تعداد واکسن وارد شده از کره جنوبی ۸۰۰ هزار دوز است که از طریق سبد کواکس تهیه شده است و مشخص نیست که این واکسن با منابع بلوکه خریداری شده است یا نه؟

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران همچنین گفته است: شمار واکسن‌های خریداری شده ساخت کره جنوبی تا پایان ماه مه(۱۰ خرداد) سه میلیون و ۶۰۰ هزار دوز از شانزده میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن سبد کواکس است.

در همین زمینه عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی تازگی از اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار برای واردات واکسن خبر داده است.

کیانوش جهانپور، همچنین گفته است ایران تا اوایل خرداد ۱۴۰۰ واکسن‌های داخلی «کوو ایران برکت»، «کوو پارس رازی»، تولید مشترک انستیتو پاستور ایران و واکسن تولید مشترک اسپوتنیک وی وارد فاز واکسیناسیون عمومی خواهد شد و تا پایان سال ۱۴۰۰ مرحله نخست واکسیناسیون عمومی به پایان خواهد رسید./


https://www.asianews.ir/u/2hq
اخبار مرتبط
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: امیدواریم بتوانیم در خرداد ۱۴۰۰ اولین مجموعه میلیونی تولید واکسن را داشته باشیم و می‌توانیم تا پایان سال کار واکسیناسیون عمومی را به سرانجام برسانیم.
رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت: پولی و طبقاتی کردن واکسن کرونا نشان دهنده ضعف اخلاق حرفه‌ای و ناکارآمدی در مدیریت بحران این کشور و مردم ایران است و اگر در موردی مصوبه ستاد بر خلاف مصالح جامعه و مثلا در تعارض با سلامت مردم بود و علیرغم نظرات کارشناسی او تحمیل شده بود، آقای وزیر می تواند به صورت شفاف از خود سلب مسئولیت کند و استعفا دهد، هیچ نیازی هم به متهم کردن دیگران و فرافکنی مسائل و مسئولیت‌ها وجود ندارد.
ثبت‌نام اولویت دوم واکسیناسیون کرونا در کشور آغاز شد. بر این اساس افراد بالای ۶۰ سال می‌توانند با مراجعه به پایگاه و مراکز جامع سلامت تحت پوشش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران برای واکسیناسیون کرونا ثبت‌نام کنند؛ در حالی که ثبت‌نام در مراکز سلامت، در شرایطی انجام می‌شود که متقاضیان هیچ اطلاعی از زمان واکسیناسیون و واکسنی که قرار است تزریق شود، ندارند.
در حالی که در ایران مردم همچنان منتظرند تا دولت درباره خرید واکسن کرونا تصمیم بگیرد و بالاخره واکسن وارد کند، برخی از کشورها سه تا چهار برابر جمعیت خود واکسن کرونا خریده‌اند و مدت‌هاست که واکسیناسیون گسترده را آغاز کرده‌اند.
وضعیت تهران به جهت مرگ و میر در اثر ویروس کرونا بسیار حاد و بحرانی گزارش شده است و مسوولان بهشت زهرا آمار متوفیان را در 50 سال اخیر در تهران بی سابقه اعلام کردند.
رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه فراخوان تزریق واکسن کرونا از سوی وزارت بهداشت خواهد بود، گفت: افرادی که فاقد پرونده الکترونیک سلامت هستند می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین پایگاه سلامت یا خانه بهداشت برای تشکیل پرونده خود اقدام کنند.
رئیس اتاق بازرگانی تهران در توئیتر اعلام کرده واردات واکسن انجام شده و میان کارگران صنعتی توزیع می‌شود؛مساله اینجاست که این کار چقدر به طول می‌انجامد و آیا واقعاً این واکسن‌ها رایگان میان کارگران توزیع خواهد شد؟
وقتی روند جهانی عرضه و تقاضای واکسن کرونا، نامتعادل است، خطر انحراف و رانت و سوءاستفاده وجود دارد.
رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی گفت: با دریافت مجوز رسمی از وزارت بهداشت، ۳ شرکت خصوصی تاکنون برای واردات واکسن کرونا مجوز گرفته‌اند؛ در حالی که شرط بخش خصوصی برای توزیع واکسن بین کارگاه‌های تولیدی این است که کارفرما هزینه تزریق واکسن تک تک کارگران را تقبل کنند و در این خصوص از کارگران ریالی دریافت نشود.
علیرضا رییسی، ‌سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا که پیشتر از امکان پرداخت پول برای دریافت «زودتر» واکسن‌های وارداتی خبر داده بود، اعلام کرد واکسیناسیون برای همه گروه‌ها «رایگان» انجام خواهد شد؛ این در حالی است که او یکشنبه در ارتباط با واکسیناسیون اعلام کرده بود کسانی که نمی‌خواهند منتظر نوبت خود برای تزریق بمانند، می‌توانند با پرداخت هزینه زودتر واکسن را دریافت کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید