صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۹:۳۳
کد خبر: 4286
گزارشگر: 213
۱۱۹۴
۰
۰
۹
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

«قاچاق» محصولات مشابه خارجی؛ «ظلم» به تولید ایرانی!

«قاچاق» محصولات مشابه خارجی؛ «ظلم» به تولید ایرانی!
قاچاق محصولات مشابه خارجی به کشورمان و پر کردن لاین های فروشگاهها با این محصولات بی انصافی در حق تولیدکننده زحمتکش، نیروهای تحصیلکرده و فرهیخته و کارگر زحمتکش ایرانی است و خوابیدن چرخ های تولید بسیاری از صنعتگران و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و بیکار خیل عظیمی از نیروهای کار از پیامدهای این بی تدبیری است.
ایران کشوری است غنی از سرمایه ها و ثروت ملی و فرهنگ و پیشینه ای غنی که نخبگان و دانشمندان بزرگی از این خاک برخاسته و گنجینه ای از دانش و علم و بالندگی است. اقتصاد ایران یک اقتصاد ترکیبی و در حال گذار است و بخش عمده‌ای از صادرات در ایران بر پایه صادرات نفت و گاز است. اقتصاد ایران یکی از معدود اقتصادهای بزرگ است که در جریان بحران مالی ۲۰۰۷-۲۰۰۹ مستقیما دچار آسیب نشد.

اقتصاد کشور طی سال های اخیر با فراز و نشیب های فراوانی مواجه شده که بر فضای تولید و صنعت کشور بی تأثیر نبوده است و تولیدکنندگان و صنعتگران  ایرانی دوران های سخت بسیاری را در طول این سالها پشت سرگذاشته اند مانند جنگ تحمیلی، تحریم، زلزله و بسیاری از بحران های طبیعی. قطعا فشار اقتصادی بر تولیدکنندگان بسیار زیاد بوده است. ولی برخی از آنان آنها رفاه و تامین نیاز هم وطنان را در اولویت قرار داده و علیرغم همه مشکلات کمر خم نکرده و با تمام توان سعی کرده اند بدون افزایش چشگیر قیمت ها با حداقل سود و گاها زیان همچنان به تولید و تامین مایحتاج مردم ادامه دهند و این به روحیه ایرانی و نوع دوستی مردم این کشور بر میگردد. قطعا اغلب تولیدکنندگان در طول سالهای تحریم در زمینه تامین مواد اولیه از بسیاری از کشورها دچار مشکلات عدیده ای بوده اند ضمن اینکه نوسانات نرخ ارز نیز دشواریهایی را در زمینه تولید و واردات ایجاد کرد.

در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی با تمام توان به تولید محصولات با کیفیت و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی همت می ورزند و نیروهای متخصص ، جوان، کارآزموده، خلاق و تحصیلکرده کشورمان در طرح ایده ها و نوآوری و همگامی با آخرین تکنولوژی ها و دستاوردهای روز دنیا از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند ورود بی رویه و کنترل نشده و اغلب قاچاق محصولات مشابه خارجی به کشورمان و پر کردن لاین های فروشگاهها با این محصولات بی انصافی در حق تولیدکننده زحمتکش، نیروهای تحصیلکرده و فرهیخته و کارگر زحمتکش ایرانی است و خوابیدن چرخ های تولید بسیاری از صنعتگران و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و بیکار خیل عظیمی از نیروهای کار از پیامدهای این بی تدبیری است.

بدیهی است مردم زمانی به سمت مصرف کالاهای ایرانی خواهند رفت که این کالاها تمام شاخص های قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی را از لحاظ کیفیت و قیمت داشته باشند و تولیدکنندگان باید این اصل مهم را در نظر داشته باشند. بدون شک حمایت از تولیدات داخلی موجب رونق بازار، رقابت سازنده، فعال شدن هر چه بیشتر چرخ صنعت، خودکفایی هر چه بیشتر کشور، ایجاد انگیزش سازنده در تولیدکنندگان و صنعتگران در ارائه کالا و خدمات بهتر، بهبود وضعیت اشتغال و کارآفرینی برای خیل عظیمی از جوانان و نیروهای تحصیلکرده کشورمان و در نهایت حمایت از کارگر ایرانی و بالطبع بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم خواهد شد.

نقش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در توسعه و ارتقاء کیفیت صنایع و تولیدات یک نقش کلیدی است و این در حالی است که از یک سو دست‌اندرکاران صنعت و از سوی دیگر فارغ‌التحصیلان به اهمیت جایگاه خود پی نبرده‌اند و عدم شایسته سالاری در استخدام ها بخوبی مشهود است.

مشارکت صنعتگران، تولید کنندگان و کارآفرینان بخش خصوصی در تصمیم گیری ها و تدوین سیاست های کلان اقتصادی، برگزاری جلسات هم اندیشی بین مسئولین دولت و صاحبان صنایع ، بیان دغدغه ها، ارزیابی مشکلات و ارائه راهکارها می تواند به حل بهتر معضلات و بهبود شرایط اقتصادی جامعه با کمک خود بخش خصوصی به عنوان بازوی توامند دولت کمک شایان توجهی نماید و آثار مثبت این هم افزایی قطعا به نفع مصرف کننده و طبقات مختلف جامعه خواهد بود.

تمامی نهادها و سازمان های ذیربط باید به نوعی در ایجاد انگیزش و کاهش موانع و ایجاد زیرساخت های مناسب برای حضور موفق بخش خصوصی در بازارهای داخلی و خارجی تلاش کنند و بویژه ضروری است در مبحث توسعه صادرات غیرنفتی با کمک این بخش سیاست گذاری و برنامه ریزی مدون و کارشناسی شده ای صورت گیرد.

ضمن اینکه حضور با انگیزه بخش خصوصی در رشد و رونق صنعت و اقتصاد کشور بی تردید حمایت همه جانبه دولت محترم، مسئولین، دستگاههای دولتی و بانک ها را می طلبد و نباید فراموش کرد که هرگونه حمایت از این بخش و تقویت آن به عنوان موتور محرکه حمایت از تولید ملی و افرایش تولید داخلی، خودکفایی و بالطبع ایجاد امنیت و رفاه بیشتر اقتصادی عمل خواهد کرد.

و امروز آمریکا نشان داده که به جنگ اقتصادی با ایران آمده و ایران باید در این خصوص توان مقابله اقتصادی خود را تقویت نماید. ایران آزمون سالها تحمل انواع تحریم ها، جنگ و ناملایمات اقتصادی را پس داده و اینک زمانی است که این توان را دارد که با اقتدار در مقابل تمامی بدعهدی ها و تصمیمات غیر منصفانه دنیا بایستد.

به امید روزی که ایران و ایرانی سرافراز و پر غرور، پرچم دار رشد و توسعه و صلح جهانی در سراسر دنیا باشد و مردم پاک این سرزمین آنچنان که شایسته یک ایرانی با پشتوانه تاریخ و تمدن کهن است در امنیت، آسایش و رفاه زندگی کنند./
مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/2hB
اخبار مرتبط
طبق برآوردها گردش مالی مواد غذایی در ایران حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است؛ بررسی‌ها نشان می دهد صنایع غذایی بالاترین سهم را در ایجاد اشتغال در کشور داشته است و پیش بینی ها بر این نکته استوار است که این بخش امکان توسعه اشتغال در اقتصاد کشور را بیش از سایر بخش های صنعتی خواهد داشت.
ایران اگر بخواهد اهداف خود را در برنامه ششم توسعه پیگیری کرده و به آن برسد ناگزیر به گسترش روابط تجاری با کشورهای بیشتری است تا بتواند سهم صادرات غیر نفتی خود را در افق ۲۰۲۰ به ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی خود برساند.
با توجه به شرایط کنونی اقتصادی و رکود در برخی از صنایع، تأمین مالی یا نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی به یکی از مهمترین دغدغه‌های کشور تبدیل شده است؛ در حالی که مشکلات مربوط به تحریم و تاثیرات آن در بخش تولید ، تجارت و مشکلات ارزی، باعث شده است نیاز بنگاهها به تزریق نقدینگی، بیش از پیش شود و راهکارهای مختلفی نیز برای تامین مالی آن صورت گیرد.
در اقتصاد فعلی، کلمه ارزش لزوما به معنی ارزش مثبت نیست و در اقتصاد‌هایی که هدف اصلی، رشد تولید است؛ هر فعالیتی که به افزایش این معیار منجر شده، ارزش‌زا محسوب خواهد شد.
آرزو می کنیم سالی که پیش رو داریم سال رهایی جهان از بحران همه گیر ویروس کرونا و رشد و شکوفایی اقتصادی باشد و برای عبور از آسیب های این بحران جهانی همه باید دست در دست هم دهیم و با امید و همتی مضاعف روزهای روشن کشورمان را رقم بزنیم.
محصولات نهایی در صنایع غذایی ایران نسبت به محصولات دیگر کشورها رقابتی است اما برای تعیین تراز جهانی شاخص‌هایی مانند بروز بودن فناوری تولید و نوع ماشین‌آلات نیز تاثیرگذارند؛ در حالی که در ایران محصولات صنایع غذایی به دلیل قدیمی بودن فناوری و ماشین‌آلات در تراز واقعی خود تعریف نشده‌اند که باید برای رسیدن به آن نقطه ماشین‌آلات و فناوری تولید را روزآمد کرد.
در اثر شوک کرونا، مشاغل غیررسمی، بخش خدمات و بنگاه‌های کوچک بیشتر آسیب دیدند. 65درصد اشتغال‌زایی مربوط به بنگاه های کوچک است. بنابراین 65 درصد اشتغال ما در معرض آسیب است، زیرا بنگاه‌ها بسیار آسیب‌پذیرند؛ بالای 81 درصد هم در برخی شهرهای ایران مشاغل غیررسمی دارند؛ از سوی دیگر هر میزانی که بانک مرکزی یا مرکز آمار به عنوان رقم تورم اعلام می‌کند باید همان میزان به اضافه مبلغی دیگر به رقم دستمزد کارگری اضافه شود تا اوضاع معیشتی کارگران دچار بحران نشود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید