صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۱:۵۰
کد خبر: 4297
گزارشگر: 213
۱۰۹۴
۰
۰
۱۱
بنا بر اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

آمریکا «تبادل زندانی» و «آزادی پول های بلوکه ایران» را تکذیب کرد

آمریکا «تبادل زندانی» و «آزادی پول های بلوکه ایران» را تکذیب کرد
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که گزارش‌های پخش‌شده از رسانه‌های ایران در مورد مبادله زندانیان میان تهران و واشینگتن صحت ندارد؛ همچنین نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نیز این خبر را تکذیب کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که گزارش‌های پخش‌شده از رسانه‌های ایران در مورد مبادله زندانیان میان تهران و واشینگتن صحت ندارد حال، نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد نیز این خبر را تکذیب کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با تاکید بر پیگیری پرونده آمریکایی‌های بازداشتی یا مفقود شده در ایران افزود که این روند تا بازگرداندن این افراد نزد خانواده‌هایشان متوقف نخواهد شد.

مجید تخت‌ روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، نیز شامگاه یکشنبه اخبار منتشر شده درباره آزادی زندانیان آمریکایی را تکذیب کرد. او گفت که خبر توافق برای آزادی زندانیان آمریکایی «تایید نمی‌شود»، اما جمهوری اسلامی همواره بر «تبادل جامع زندانیان دو کشور» تاکید کرده است.

شبکه تلویزیونی المیادین، رسانه لبنانی وابسته به ایران، روز یکشنبه خبر داد که آمریکا قصد دارد «چهار ایرانی» بازداشتی در خاک آن کشور و «هفت میلیارد دلار» از دارایی‌های مسدود شده ایران را آزاد کند.

المیادین این خبر را به نقل از «منابع آگاه ایرانی» نوشته و افزوده است که در ازای این اقدام، ایران نیز قرار است چهار آمریکایی متهم به «جاسوسی» را از زندان‌های ایران آزاد کند.

به گفته شبکه تلویزیونی المیادین، «منابع آگاه ایرانی» گفته‌اند که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، «می‌خواست در مذاکرات امنیتی خود با تهران و واسطه‌های اروپایی از پرداخت هرگونه مبلغی از وجوه مسدود شده ایران خودداری کند اما موفق نشد، زیرا طرف ایرانی بر لزوم آزادسازی این وجوه تأکید کرد».

در این گزارش هویت افرادی که قرار است آزاد شوند ذکر نشده اما منابع یادشده گفته‌اند که چهار ایرانی بازداشت شده در ایالات متحده «کسانی هستند که به دور زدن محاصره و تحریم‌های اعمال شده علیه ایران کمک می‌کردند».

در همین حال، ران کلین، رئیس کارکنان کاخ سفید، نیز این گزارش را تکذیب کرد. این مقام ارشد دولت جو بایدن به شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» گفت: «متاسفانه این گزارش خلاف حقیقت است. هیچ توافقی بر سر آزادسازی این چهار آمریکایی صورت نگرفته است».

شبکه المیادین همچنین به نقل از این منابع خبر می‌دهد که مذاکرات امنیتی میان ایران و بریتانیا صورت گرفته و دولت بریتانیا «۴۰۰ میلیون پوند از دارایی‌های مصادره شده ایران را آزاد خواهد کرد».

در حالی که سایر رسانه‌های ایران از جمله شبکه خبر بدون تایید این سخنان، صرفا گزارش المیادین را بازتاب داده‌اند.

روز شنبه، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی، از «موافقت با خروج نام اکثریت افراد، اشخاص و نهادها» از فهرست تحریم‌های آمریکا خبر داد.

همچنین برخی منابع خبری به نقل از مقام‌های ارشد اسراییل  گفته‌اند که به احتمال زیاد ایالات متحده در هفته‌های آینده به برجام بازمی‌گردد./
https://www.asianews.ir/u/2hV
اخبار مرتبط
حمید حسینی، عضو هیات رییسه اتاق ایران و عراق، درباره خرید واکسن کرونا با بخشی از پول‌های مسدودشده تهران در بغداد، گفت: توافق شده که از محل مطالبات صادرات برق و گاز به عراق، واکسن استرازنکا و اسپوتنیک خریداری شود؛ این در حالی است که حتی با تلاش های رییس بانک مرکزی در اواخر سال گذشته، وضعیت پول های بلوکه شده ایران در عراق، کره جنوبی و کشورهای دیگر هنوز نامشخص است.
وزیر خارجه آمریکا کفت که پول های بلوکه ایران آزاد نمی شودا گفت که گزارش‌ها درباره آزادسازی پول‌های ایران در کشورهای مختلف صحیح نیست.
عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ایران، از توافق تهران با دولت سئول درباره «نحوه جابجایی و مصرف» بخشی از منابع ارزی مسدودشده بانک مرکزی ایران در کره جنوبی «به مقاصد مورد نظر» خبر داد.
رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت: کره جنوبی به‌دنبال تحویل آمبولانس و دستگاه تست کرونا به جای پول ایران بود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی گفته است پول بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی ۸ و نیم میلیارد دلار است و برنامه‌ریزی‌ برای آزادسازی این پول به نتیجه انتخابات آمریکا بستگی دارد.
بانک مرکزی عراق می‌گوید آزادسازی پول‌ھای بلوکه‌شده ایران در بانک‌ھای این کشور کار چندان آسانی نیست.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید