صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۸
کد خبر: 4310
گزارشگر: 213
۵۴۰۶
۲
۱
۱۴
مرگ و میر فراوان در میان رزیدنت های تخصصی

فاجعه در جامعه پزشکی/علت «مرگ های زنجیره‌ای» دانشجویان پزشکی در ایران چیست؟

فاجعه در جامعه پزشکی/علت «مرگ های زنجیره‌ای» دانشجویان پزشکی در ایران چیست؟
به دنبال مرگ پشت سر هم دانشجویان پزشکی تخصصی (رزیدنت‌ها) در ایران، دو مسئول نهادهای درمانی در ایران، از آسیب‌های روانی بسیار به این دانشجویان خبر داده و گفته‌اند که علت این مرگ‌ها «در دست بررسی است؛ در حالی که برخی مقامات پزشکی علت این مرگ‌های «زنجیره‌ای» را خودکشی دانسته و فاجعه‌ای دردناک بیان کرده است.

در پی اعلام خبرهایی از مرگ پشت سر هم دانشجویان پزشکی تخصصی (رزیدنت‌ها) در ایران، دو مسئول نهادهای درمانی در ایران، از آسیب‌های روانی بسیار به این دانشجویان خبر داده و گفته‌اند که علت این مرگ‌ها «در دست بررسی است.»

به گزارش آسیانیوز، علی نیکجو، متخصص روانپزشکی و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران در توئیتر خود علت این مرگ‌های «زنجیره‌ای» را به خودکشی دانسته و نوشته است که «خودکشی سریالی رزیدنت‌ها فاجعه‌ای دردناک است. سرمایه‌های ملی این مملکت یا رفته‌اند، یا در گوشه‌ای مچاله شده‌اند یا با چنگ و دندان زندگی سخت‌تر از همیشه را تاب می‌آورند یا چنین تراژیک به زندگی خود خاتمه می‌دهند مرگ این روزها دیگر کسب و کار ما نیست؛ خودِ زندگی ما شده‌است. استیصال! استیصال!»

-------------------------

بیشتر بخوانید:

انتقاد تند خانه پرستار ایران: واکسن را به «خودی ها» می زنند!/ وزیر بهداشت مسوول «مرگ پرستاران» است

بحران کرونا؛ فروپاشی روانی، ابتلا و فوت کادر درمان در کشور

کادر درمان / بدون قرارداد !

------------------------------------------------------------------------------

در پی پیام‌هایی از این دست، از مسئولان در این مورد سوالاتی شده و به گفته مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ایران «هنوز اطلاعات دقیقی تکمیل نشده و تحقیقات در خصوص این مرگ‌ها در دست بررسی است.»
به نقل از خبرگزاری رکنا «تبعیض‌های شغلی و مصرف مخدر» از علل مورد بررسی مرگ این دانشجویان عنوان شده است.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار ایران، مرگ مشکوک چند دانشجوی پزشکی تخصصی در هفته‌های اخیر را تأیید کرده و گفته است که «تحقیقات پزشکی باید در مورد علت اصلی مرگ‌های پشت سر هم رزیدنت‌ها انجام بگیرد و تا اعلام نهایی تحقیقات نمی‌توان به طور دقیق علت مرگ را بیان کرد، ولی می‌توان پیش‌بینی کرد که اوردوز مصرف مواد مخدر یا خودکشی می‌تواند علت مرگ این افراد باشد.»

دبیرکل خانه پرستار در عین حال گفته است که «ساعت‌های کاری بالا، فشار زیاد برای تکمیل آموزش‌ها و البته حقوق بسیار پایین بین ۲ تا ۳ میلیون تومان، آسیب‌های روانی بسیاری را برای رزیدنت‌ها به همراه دارد و همین مسئله بعضا آنها را به سمت مصرف مواد مخدر سوق می‌دهد. کما اینکه موارد بسیاری از مصرف مواد مخدر در میان این قشر مشاهده شده است.»

به گفته آقای شریفی مقدم این افراد متولی برای حمایت از حقوق خود ندارند و از سوی سازمان نظام پزشکی نسبت به پزشکان متخصص تحت تبعیض قرار می‌گیرند.

حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی اما گفته است که آمار مصرف مواد مخدر در بین کادر درمان آنقدر بالا نیست که بگوییم این افراد که به شکل پشت سر هم جان باخته‌اند تحت تأثیر مخدر بوده‌اند. باید بررسی دقیق و علمی و تخصصی صورت گیرد.

این در حالی  است که از سال گذشته آمار رسمی ابتلای روزانه بیش از ۱۲ هزار نفر به کرونا در ایران همچنان ثابت باقی مانده و هشدارها درباره خستگی جسمی کادر درمان و فروپاشی روحی و روانی آن‌ها در رسیدگی به بیماران ادامه دارد. این در شرایطی است که همزمان با ابتلای کادر درمان و پرستاران و فوت ده‌ها نفر از آنان به دلیل ابتلا، گزارش‌ها حاکی از عدم تامین شرایط رفاهی و تعویق دستمزد آن‌ها در نقاط مختلف کشور است.

در حالی که بارها و بارها ده‌ها نفر از پرستاران و کادر درمان شاغل در بیمارستان‌های مختلف کشور در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و تبعیض در ارائه مزایا به کادر درمان، مقابل ساختمان استانداری ها دست به تجمع زدند. شهرهای دیگری از جمله مشهد، ایرانشهر، تهران، اصفهان، اهواز، رشت، ارومیه و شهرهای کوچک و بزرگ دیگر نیز بارها محل اعتراض و اعتصاب پزشکان و کادر درمان  پرستاران شد.

در آبان‌ماه سال گذشته (99) رییس سازمان برنامه و بودجه اشاره کرده بود که مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تسویه معوقات کادر درمان اختصاص داده شده است.اما مشخص نیست حقوق و کارانه چه تعداد از پرستاران و کادر درمان همچنان پرداخت نشده باقی مانده است.

در انتقاد از همین موضوع محمد شریفی مقدم،‌ دبیرکل خانه پرستار، دهم آبان‌ماه سال گذشته در گفت‌وگویی با ایلنا گفت: «بسیاری از پرستاران با تعجب می‌پرسند که کدام یک از این هزاران میلیارد تومان‌ها به درستی و بر اساس عدالت توزیع شده است؟!»

همچنین محققان دریافتند، در حدود یک‌سوم کادر درمانی به علت شیوع کروناویروس از بی‌خوابی رنج می‌برند.به نقل از ساینس، کادر درمانی بیمارستان‌ها که درگیر بیماری کرونا هستند، در معرض استرس و تروما (ضربه روانی) هستند و همه این عواقب در طولانی‌مدت بر روی سلامت روان آنان تأثیر خواهد داشت.

بیماری کروناویروس در اورژانس‌ها باعث شده تا کادر درمانی طی شب‌ بیدار باشند. کمبود تجهیزات پزشکی در برخی از کشورها مانند ایران، شیفت‌های طولانی کاری و افزایش مرگ‌ومیر بیماران در اطراف آنان می‌تواند از مهمترین عوامل برای نداشتن خواب راحت کادر درمانی باشد.

بر اساس بررسی که محققان چینی انجام دادند، تقریبا یک‌سوم از کادر درمانی بی‌خوابی را تجربه می‌کنند. علاوه‌بر بی‌خوابی، بسیاری هم علائم افسردگی، اضطراب و تروما داشتند./

https://www.asianews.ir/u/2il
اخبار مرتبط
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه مردم گیلان کمتر از ۵۵ پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند گفت: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرایط را حادتر خواهد کرد.
رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت: پولی و طبقاتی کردن واکسن کرونا نشان دهنده ضعف اخلاق حرفه‌ای و ناکارآمدی در مدیریت بحران این کشور و مردم ایران است و اگر در موردی مصوبه ستاد بر خلاف مصالح جامعه و مثلا در تعارض با سلامت مردم بود و علیرغم نظرات کارشناسی او تحمیل شده بود، آقای وزیر می تواند به صورت شفاف از خود سلب مسئولیت کند و استعفا دهد، هیچ نیازی هم به متهم کردن دیگران و فرافکنی مسائل و مسئولیت‌ها وجود ندارد.
وزارت بهداشت ایران از جهشی ناگهانی در آمارهای کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته و رسیدن شمار جان‌باختگان این بیماری به بالاترین میزان و در سال ۱۴۰۰ خبر داد.
گزارش‌ها حاکی است تصادف زنجیره‌ای آزاد راه قزوین- زنجان که به علت بارش برف و کولاک شدید رخ داده٬ تاکنون ۴۷ مصدوم و سه کشته برجای گذاشته است.
همزمان با شناسایی هشت هزار و ۲۷۰ بیمار جدید مبتلا کرونا در کشور طی یک شبانه‌روز گذشته، وضعیت خوزستان از نظر شیوع ویروس جهش‌یافته «نگران‌کننده» توصیف شده و درباره وضعیت اصفهان هشدار داده شد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به شناسایی افراد جدید مبتلا به ویروس انگلیسی اعلام کرد ویروس جهش‌یافته انگلیسی بسیار سرایت‌پذیر است و افراد با سن پایین را هم مبتلا می‌کند و تنها راه مقابله با آن رعایت دقیق پروتکل‌ها است.
در ادامه هشدارهای متعدد مقام‌های بهداشت و درمان ایران درباره گسترش شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا موسوم به کرونای انگلیسی، حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفته است بخش آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها «در حال پر شدن» است و «افزایش بیماران کرونا در بیمارستان ها شروع شد».
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
مرندی
۱۴۰۰/۰۳/۰۷
0
0
0

#آسترازنکا زمین و زمان را به هم دوختند تا مرگ این دانشجویان بیچاره را خودکشی نشان بدهند اما هیچ حرفی زده نشد از مرگ‌های ناگهانی بعد از واکسیناسیون که در خیلی از کشورها هم گزارش شده ! لعنت خدا بر کسانی که جوانان بیگناه ملت را به کشتن دادند

نیما
۱۴۰۰/۰۴/۱۶
0
0
0

مسئولین بزرگوار توجه داشته باشند . 30 یا 36 ساعت کشیک برای یک انسان آنهم دانشجو با بر سر 30 بیمار بدحال چگونه ممکن است. در کجای دنیا چنین شکنجه در قالب علمی دیده می شود. آنها مجبور می شوند بخاط تحمل این شرایط از مواد مخدر استفاده کنند. آخرش هم خود کشی. واقعا نمی شود بهتر از این برنامه ریزی کرد؟ مگر اینها انسان نیستند؟ چه گناهی کرده اند؟ سال گذشته در دانشگاه اردبیل یک دانشجوی دختر از دست مسئول آموزش خودکشی کرد. همه دوستها و همکلاسی ها می دانند. لطفا گروه حقیقت یاب بفرستید


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید