صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۲۱:۳۹
کد خبر: 4321
گزارشگر: 2
۱۷۵۱
۰
۰
۷
روابط اقتصادی ایران و ترکیه

گفتگوی اختصاصی آسیانیوز با «علی سعادت آذر»، عضو کمیسیون اقتصادی ایران و ترکیه

گفتگوی اختصاصی آسیانیوز با «علی سعادت آذر»، عضو کمیسیون اقتصادی ایران و ترکیه
علی سعادت آذر (مدیرکل مبادلات فرهنگی و سازمان های بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) در خصوص روابط اقتصادی ایران و ترکیه به خبرنگار آسیانیوز گفت: کشور ترکیه با جمعیت بالای ۸۰ میلیون و ایران با جمعیت ۸۵ میلیونی دو قطب بزرگ اقتصادی هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی ایران-ترکیه با بیان اینکه مرزهای دو کشور ایران و ترکیه حدود ۲۶ کشور را پوشش داده و می توانند یک اتحادیه بزرگ اقتصادی را تشکیل دهند، اظهار کرد: این اتحادیه بزرگ اقتصادی جمعیتی بالغ بر یک میلیارد نفر را میتواند در خود بگنجاند و این دو کشور می توانند بازارهای اقتصادی بسیار پویایی را در روابط اقتصادی برای خود سهم بگیرند.

---------------------------------

بیشتر بخوانید:

ترکیه دروازه ورود به اروپا و ایران دروازه ورود به آسیاست

ترکیه خرید نفت و برق ایران را متوقف کرد

سفیر ترکیه در تهران به وزارت خارجه احضار شد/ «شعر ارس» و مساله تمامیت ارضی/پاسخ ظریف به شعرخوانی ضد ایرانی اردوغان

امضای تفاهمنامه همکاری اتاق تهران و اتاق مشترک ایران و ترکیه

سر صفحه با ایرج جمشیدی بازار مسکن ترکیه مرتضی چگونیان کارشناس املاک

مکرون ترکیه را به طرفداری اسلام‌گرایان افراطی در قره باغ متهم کرد

------------------------------------------------------------------------------------------------------

مدیرکل مبادلات فرهنگی و سازمان های بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینکه این کشور به لحاظ اقتصادی پتانسیل های زیادی از لحاظ اقتصادی دارند که متاسفانه این امر هنوز محقق نشده است، افزود: از جمله شباهت های اقتصادی سیاسی بین دو کشور این است که هر دو کشور با هم تحت تاثیر سیاست های خصمانه آمریکا هستند البته ترکیه به مراتب کمتر و ایران بیشتر بنابراین سیاست اشتراکی را دارا هستند.

سعادت آذر ادامه داد: اراده اقتصادی برای دو کشور نباید در تهران و آنکارا حل شود و بایستی روی زمین و روی جغرافیای واقعی دو کشور با ساختن مرزهای پایدار بر مبنای توسعه انسان محور نه بر بنای ساخت دیوار یا سد که امروز ترکیه در دست اقدام دارد و مرزها به مرزهای قاچاق معروفند نه مرز توسعه اقتصادی.

عضو کمیسیون اقتصادی ایران _ ترکیه با بیان اینکه در سه دهه گذشته تلاش شده که حجم مبادلات سیاسی اقتصادی به ۳۰ میلیارد دلار برسد اما در هیچ دوره ۲۲ میلیارد دلار نرسیده است، تصریح کرد: اساسا اگر در اقتصاد دو کشور بستر ها برای شرایط ثبیت مبادلات پایدار وجود نداشته باشد به آن اقتصاد سیاسی اتفاقی می‌گویند که بر مبنای یک اتفاق و شرایط خاص رخ داده و آن اقتصاد در واقع اقتصاد پایدار نبوده و نمیتواند شرایط توسعه پایدار را در خودش جا دهد.

مدیرکل مبادلات فرهنگی و سازمان های بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینکه امروز با کمترین حجم مبادلات بین دو کشور مواجه هستیم، اظهار کرد: این روند بسیار خطرناک و اسفناک هست که قادر نیستیم از کشور همسایه ای مثل ترکیه که روابط خوبی با بازارهای دنیا در حوزه مختلف دارد ارتباط برقرار کنیم.
سعادت آذر اذعان کرد: عمدتا سهم نفت و گاز از اقتصاد کم شده و این رقم به ۴ میلیارد دلار بصورت رسمی رسیده و بصورت غیر رسمی زیر ۴ میلیارد در حال نوسان است.
رئیس کمیته فرهنگی کمیسیون اقتصادی ایران و ترکیه ادامه داد: علیرغم روابط اقتصادی بسیار پر نوسانی که ایران با ترکیه دارد اما روابط فرهنگی بسیار باثبات تری فی ما بین دو کشور برقرار است و در قرن ها پیش دولت عثمانی خدمات خوبی در منطقه خاورمیانه برقرار کرد و خدماتی را از طرف ایران دریافت کرد و پیوند های بزرگی ایجاد نمود.
وی افزود: یکی از مهمترین خدمات دولت عثمانی در ایران و خاورمیانه ، آسیای مرکزی و بخش هایی از اروپا انجام داده موضوع گسترش محبت اهل بیت علیهم السلام بوده است و نوشته ها در حوزه فارسی هم توسط عثمانی ها صورت گرفته است و نشریه های بزرگ ‌اختر در ترکیه نشان دهنده حضور زبان فارسی درمنطقه بوده و نقشی که ترکیه در قانون و فرهنگ مشروطه در ایران داشت با انتشار روزنامه های متعدد توانست کمک‌کند به این مهم.

سعادت آذر درخصوص وابستگی فرهنگی دو ملت و غرابت آنها حتی با خدشه دار کردن روابط توسط حکومت های دیگر گفت: ارتباط فرهنگی ارتباط دل است و ربطی به حکومت ها ندارد و روابط فرهنگی در حوزه ها و شاخه های متعدد زبان ،شعر ،فرهنگ و میزبانی از فستیوال های فرهنگی ارتباط خوبی داریم و نمی توان به سادگی مانع این ارتباط عمیق دو کشور شد.
وی اضافه کرد: قرار دادهای فرهنگی اخیر در سال ۲۰۲۲ در بزرگترین فستیوال فرهنگی ترکیه میهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب خواهد بود و سال ۲۰۲۲ سال فرهنگی دو کشور نام خواهد گرفت‌ و در گفتگوهای دوجانبه توافقات فرهنگی, رسانه ای و فیلم سینمایی و اموزشی و در سطح وزارت علوم و بخش های مختلف آموزشی رایزنی های خوبی و توافقات حاصل شد.

این مدیر فرهنگی گفت: در یک جمع بندی می توان گفت: روابط فرهنگی ایران و ترکیه بجهت نهادینگی فرهنگی, زیاد پیچیده و پرنوسان نیست و دارای ثبات خوبی است و عامل فرهنگ ‌در روابط دو کشور یک عامل زیرساخت است و باید این نکته را توجه داشته باشیم که فرهنگ‌بعنوان یک خصوصیت اصلی و روابط پایه و زیربناساز و پیشبرنده فی مابین دو کشور است چراکه فرهنگ دو کشور میتواند زمینه را برای همکاری های بیشتر سیاسی اقتصادی و... زمینه سازی نماید.
سعادت آذر در پایان خاطرنشان کرد: امید این داریم پس از گذر از پاندمی کرونا, روابط گذشته همچنان مثل قبل شدت و حدت پیدا کند و ابتدای سال ۲۰۲۲ روابط خوبی را شکل دهیم‌ و این روابط کمک‌کند به یک منطقه گرایی اسلامی- فرهنگی که روابط خوبی داریم و نشست های متعدد در سطوح مخلتفی در حوزه های دینی و فرهنگی صورت گرفته است اگر چه این را کافی نمیدانیم اما تلاش میکنیم این مهم بعنوان عامل موثر و پیشران و سرآمد همخ بخش ها و روابط دیگر رونق ببخشیم./

رحمان موسوی
https://www.asianews.ir/u/2j3
اخبار مرتبط
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه به منظور حمایت از بنگاههای اقتصادی و کارآفرینان بخش خصوصی و توسعه همکاریهای تجاری، اقتصادی، فنی و صنعتی ایران و ترکیه تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
در ماه مارس نیز اتباع ایرانی بیشترین خرید ملک در ترکیه را در مقایسه با دیگر اتباع خارجی داشته اند.به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، به دنبال شیوع کرونا در ترکیه، تمایل اتباع خارجی برای خرید خانه در ترکیه کاهش داشته است؛ به گونه ای که طبق اعلام مرکز آمار این کشور، در ماه مارس، میزان خرید خانه توسط اتباع خارجی با هدف اخذ اقامت و شهروندی ترکیه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۸.۸درصد کاهش داشته و به ۷۹۰ مورد رسیده است.
نقدها باید منصفانه ، دارای منطق و بر پایه اصول استوار باشد در غیر اینصورت به کشور و ملت آسیب می رساند. وزارت کشور بصورت حرفه ای در تلاش برای بهبود شرایط اقتصادی کشور است. وزارت خارجه انتظارات دبیرخانه همایش را تا کنون برآورده نساخته و سازمان توسعه تجارت اداره امور بازاریابی و نمایشگاه‌ها ضعیف است و در انجام امور کوتاهی میکند
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید