صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۲۰:۱۲
کد خبر: 4322
گزارشگر: 213
۱۰۹۸
۰
۰
۵
به دنبال شکست بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید اسرائیل

«یائیر لاپید» به جای نتانیاهو؟

«یائیر لاپید» به جای نتانیاهو؟
در پی شکست بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید اسرائیل، رئیس‌جمهوری این کشور روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت رئیس حزب میانه‌رو «یِش آتید» را مامور تشکیل کابینه کرد.

یائیر لاپید ۲۸ روز فرصت دارد تا دولت آتی اسرائیل را تشکیل دهد.

در پی شکست بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید اسرائیل، رئیس‌جمهوری این کشور روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت رئیس حزب میانه‌رو «یِش آتید» را مامور تشکیل کابینه کرد.

یائیر لاپید حمایت ۵۶ کرسی از ۱۲۰ نماینده پارلمان اسرائیل (کنست) را در اختیار دارد اما برای تشکیل دولت، هنوز نیاز به ائتلاف با دیگر احزاب دارد.

هنوز معلوم نیست که لاپید بتواند دولت آتی اسرائیل را تشکیل دهد.

رئوون ریولین رئیس‌جمهوری اسرائیل روز چهارشنبه در نطقی تلویزیونی اعلام کرد اکنون روشن است که آقای لاپید مامور تشکیل دولت و گرفتن تاییدیه از پارلمان است، اگرچه مشکلات زیادی نیز پیش رو دارد.

با پایان گرفتن مهلت قانونی ۲۸ روزه نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید اسرائیل در آخرین ساعت سه‌شنبه شب، شکست او در تحقق این هدف قطعی شد.

ائتلافی که او سال گذشته بعد از سومین انتخابات، با حزب آبی- سفید به رهبری بنی گانتز و چند حزب میانه و راست تشکیل داد، بسیار زود متزلزل شد؛ دولت نتانیاهو- گانتز از چند ماه پیش حالت انتقالی گرفت و آن دو به رقیبان سرسخت یکدیگر مبدل شده‌اند. لاپید در سال ۲۰۱۳ و در پی ائتلاف حزبش با حزب نتانیاهو (لیکود)، به سمت وزیر دارایی اسرائیل منصوب شده بود.

او اکنون ۲۸ روز فرصت دارد تا دولت آتی اسرائیل را تا دوم ژوئن تشکیل دهد.لاپید گفته است آماده تشکیل ائتلاف با نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای «یامینا» است و هر کدام از آن‌ها به‌صورت چرخشی می‌توانند سمت نخست‌وزیری کشور را در دست داشته باشند.

نتانیاهو نیز اخیرا ابراز آمادگی کرد که برای یکسال از نخست‌وزیری کنار برود و این مقام را به نفتالی بنت در چارچوب دولتی با نخست‌وزیری چرخشی بسپارد، اما بنت پاسخ داده بود که بنیامین نتانیاهو نتوانسته دولت تشکیل دهد و می‌خواهد گناه آن را به گردن احزاب راست بیندازد.

روزنامه جروزالم پست گزارش داد که رئیس‌جمهوری اسرائیل صبح روز چهارشنبه با لاپید و نفتالی بنت دیدار کرد.

حزب نفتالی بنت هفت نماینده در پارلمان اسرائیل دارد؛ در حالی که اکثریت پارلمان (۳۰ کرسی) در دست حزب لیکود به رهبری نتانیاهو است. حزب یِش آتید نیز ۱۷ کرسی در اختیار دارد اما تاکنون توانسته است حمایت ۵۶ نماینده پارلمان برای تشکیل کابینه را به دست آورد./

https://www.asianews.ir/u/2j5
اخبار مرتبط
رویترز نوشت یک مقام آگاه که نامش فاش نشده گفته است: دو مقام آمریکایی و اسراییلی در دیدار روز پنجشنبه شان، «نگرانی عمیق» خود را درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و سایر فعالیت‌های این کشور ابراز کردند.
شماری از سناتورها و چهره‌های جمهوری‌خواه در واکنش به سخنان محمدجواد ظریف در فایل صوتی، خواستار استعفای «جان کری»، از دولت بایدن شدند و تاکید کردند «ارائه دادن اطلاعات سری از سوی کری به ظریف» باید مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد؛ در همین حال جان کری در توییتی سخنان ظریف در این فایل گفت و گو را تکذیب کرد!
با آغاز دور جدید مذاکرات ایران و قدرت های برجامی در وین، مقامات سابق دولت ترامپ همراه با برخی سناتورهای جمهوری‌خواه درحال رایزنی و فشار همزمان برای تصویب طرح‌های ضدبرجام در کنگره آمریکا هستند و در این حال کمیته پژوهش جمهوری‌خواهان اعلام کرد با همراهی مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، طرح «اقدام فشار حداکثری» علیه ایران را رونمایی خواهد کرد که هدف از آن گسترش تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام خواهد بود. .
خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع سوری گزارش داد که در حمله به نفت‌کش ایرانی در نزدیکی بندر بانیاس، سه نفر کشته شده‌اند.
کابینه محدود امنیتی سیاسی اسرائیل شامگاه پنجشنبه، دوم اردیبهشت، دومین نشست خود در هفته جاری را برای بررسی راه‌های مقابل این کشور در صورت احیای برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، برگزار می‌کند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد گروهی از ورزشکاران و فعالان حقوق بشر از کمیته بین‌المللی المپیک خواستند تا برنامه‌های المپیک ایران را تحریم کند.
با ادامه مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین، وزیر خارجه اسرائیل، از قدرت‌های جهانی خواست اطمینان حاصل کنند که ایران در آینده قادر به تولید سلاح هسته‌ای نخواهد بود.
پنج روز پس از خبر شناسایی عامل حادثه هفته گذشته در تاسیسات اتمی نطنز، وزارت اطلاعات اعلام کرد که این فرد پیش از حادثه از کشور خارج شده است.
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، ضمن استقبال از حضور ایران در مذاکرات در وین، پایتخت اتریش برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، گفت که هنوز برای قضاوت درباره این مذاکرات زود است و اقدام ایران به غنی‌سازی ۶۰ درصدی خلاف توافق است.
کانال ۱۳ اسرائیل مدعی شد که آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل, و یوسی کوهن, رییس موساد، روز یک‌شنبه در جلسه کابینه امنیتی اسرائیل حضور خواهند داشت تا درباره اینکه آیا باید علیه تاسیسات هسته‌ای ایران حمله‌های بیشتری انجام شود یا به دنبال آرام باشند گفت‌وگو کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید