صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۱:۱۶
کد خبر: 4325
گزارشگر: 213
۷۵۷
۰
۰
۹
وزیران خارجه هفت کشور صنعتی موسوم به «جی۷»:

زندانیان «خارجی و دو تابعیتی» در ایران فورا آزاد شوند!

زندانیان «خارجی و دو تابعیتی» در ایران فورا آزاد شوند!
وزیران خارجه هفت کشور صنعتی موسوم به «جی۷» در پایان نشست سه روزه خود در لندن، در بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواستند تا زندانیان خارجی و دو تابعیتی را هر چه سریع‌تر آزاد کنند.

وزیران خارجه هفت کشور صنعتی موسوم به «جی۷» در پایان نشست سه روزه خود در لندن، در بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواستند تا زندانیان خارجی و دو تابعیتی را هر چه سریع‌تر آزاد کنند.

یک روز پیش از آن، شبکه تلویزیونی المیادین در لبنان، که گفته می‌شود با جمهوری اسلامی ایران همسو است، به نقل از منابعی گفته بود معامله‌ای میان آمریکا و ایران به زودی اجرا خواهد شد که شامل تبادل زندانیان و انتقال بخشی از پول‌های مورد درخواست ایران از آمریکا و بریتانیا است.

--------------------------

بیشتر بخوانید:

تبادل تمامی زندانیـــــان چه آمریکایی، چه غیر آمریکایی

پول های بلوکه شده ایران با «تبادل زندانی» آزاد نمی شود

آمریکا «تبادل زندانی» و «آزادی پول های بلوکه ایران» را تکذیب کرد

نتیجه «مذاکرات وین»/آمریکا گفت هیچ امتیاز یک‌جانبه‌ای به ایران نخواهد داد
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 ساعاتی پس از انتشار این خبر، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آن را رد کرد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز دوشنبه این خبر را تکذیب کرد و گفت مسئله زندانیان همواره در دستور کار ایران بوده و جدا از گفت‌وگوهای برجام، همیشه طرح‌ها و ایده‌هایی مطرح شده است.

از گزارش المیادین چنین استنباط شده بود که معامله ادعایی سه جانبه آمریکایی- بریتانیایی- ایرانی، در جریان مذاکرات روزهای گذشته در وین، میان ایران و هیات‌های نمایندگی کشورهای دیگر، تنظیم شده است. مذاکرات وین، نوعی گفت‌وگوی «غیرمستقیم» میان ایران و آمریکا بر سر احیای برجام محسوب می‌شود.

تشدید روند بازداشت خارجی‌ها و دو تابعیتی‌ها در ایران به جایی رسید که کانادا اواخر بهمن پارسال اعلام کرد که با همکاری ۵۷ کشور از جمله آمریکا و آلمان، برای جلوگیری از «بازداشت خودسرانه» اتباع خارجی با اهداف دیپلماتیک در کشورهایی مثل ایران و چین اقداماتی را در دستور کار قرار داده است.

خط و نشان برای روسیه و چین

وزیران خارجه گروه هفت همچنین در مورد رفتارهای «خصمانه» روسیه به‌ویژه در مورد اوکراین ابراز نگرانی کردند و متعهد شدند که تلاش‌های جمعی برای مقابله با تهدید کرملین را تقویت کنند.اعضای این گروه از حکومت چین نیز به دلیل نقض گسترده حقوق بشر و سرکوب چهره‌های مدافع دمکراسی به‌شدت انتقاد کردند و سیاست‌های این کشور را «قلدرمآبانه» خواندند.

با این همه، به نوشته خبرگزاری رویترز، اقداماتی که برای برخورد با روسیه و چین در بیانیه ۱۲ هزار کلمه‌ای جی۷ به آن اشاره شده، ملایم‌تر از حد تصور است؛ به‌طوری که در نهایت، نگرانی چندانی را متوجه مقامات این کشورها نخواهد کرد.

گفت‌وگوی سه روزه وزیران خارجه گروه هفت روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت در لندن به پایان رسید. بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت)، سیاست خارجی خود را در قبال منطقه آسیا و اقیانوسیه تغییر داد و امسال به دعوت بریتانیا، هند، استرالیا و آفریقای جنوبی و همچنین بلوک آسه‌آن به عنوان مهمان در این نشست حضور داشت.

آخرین نشست حضوری وزیران خارجه قدرت‌های برجسته اقتصادی جهان پیشتر در آوریل ۲۰۱۹ در فرانسه برگزار شده بود.

جی۷، نشست وزیران اقتصاد هفت کشور صنعتی است. این نشست در سال ۱۹۷۵ باحضور شش کشور: آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا تشکیل گردید. بعدها کانادا نیز به این گروه پیوست.

همچنین وزرای خارجه ایالات متحده و بریتانیا  گزارش‌های منتشر شده درباره توافق با ایران برای مبادله زندانیان در ازای پول یا آزاد کردن پول‌های بلوکه شده را رد کردند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، نیز تاکید کرد که این کشور همه تلاش خود برای آزادی نازنین زاغری و دیگر زندانیان دو تابعیتی در ایران را به کار خواهد گرفت اما تاکید کرد که این موضوع و با اختلاف حقوقی ایران و بریتانیا بر سر ۴۰۰ میلیون پوند، «دو مساله جداگانه» هستند و ارتباطی به یکدیگر ندارند.

پیشتر شبکه خبر تلویزیون ایران و همچنین المیادین، از توافق ایران با بریتانیا برای آزادی احتمالی نازنین زاغری در ازای دریافت پول از بریتانیا و همچنین توافق با آمریکا بر سر تبادل زندانیان در ازای رفع توقیف از بخشی از منابع ارزی بلوکه شده خبر داده بودند. این خبر روز یک‌شنبه بلافاصله با تکذیب مقام‌های دو کشور روبه‌رو شد و روز دوشنبه نیز در بالاترین سطوح نیز آنتونی بلینکن و دومینیک راب وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا و همچنین بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا آن را تکذیب کردند.

در حالی که بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پس از پایان جلسه‌اش با وزیر خارجه بریتانیا، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «گزارش‌های منتشر شده از تهران دقیق نیستند.» او اضافه کرد: «هیچ اولویتی بالاتر از آوردن همه آمریکایی‌های زندانی به خانه وجود ندارد.» وزیر خارجه آمریکا علاوه بر رد گزارش‌های منتشر شده درباره توافق بر سر آزادی زندانیان دو تابعیتی ایرانی‌آمریکایی بازداشت شده در ایران در ازای پول، تاکید کرد: «ما باید در مقابل بازداشت خودسرانه شهروندان‌مان برای اهداف سیاسی موضع بگیریم.»

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، هم با رد گزارش‌هایی که درباره پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند در قبال آزادی نازنین زاغری منتشر شده، گفت: « دولت بریتانیا به صورتی جدی در حال تلاش برای آزادی شهروندان بازداشت شده‌اش در ایران است.»

وزیر خارجه بریتانیا اضافه کرد: «من تاکید می‌کنم این وظیفه ایران است که بدون قید و شرط کسانی را که به‌صورت خودسرانه و غیرقانونی در زندان هستند، آزاد کند.»/

https://www.asianews.ir/u/2je
اخبار مرتبط
با آغاز دور جدید مذاکرات ایران و قدرت های برجامی در وین، مقامات سابق دولت ترامپ همراه با برخی سناتورهای جمهوری‌خواه درحال رایزنی و فشار همزمان برای تصویب طرح‌های ضدبرجام در کنگره آمریکا هستند و در این حال کمیته پژوهش جمهوری‌خواهان اعلام کرد با همراهی مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، طرح «اقدام فشار حداکثری» علیه ایران را رونمایی خواهد کرد که هدف از آن گسترش تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام خواهد بود. .
انتشار فایل صوتی مصاحبه جنجالی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران با واکنش تند نماینده مشهد در مجلس مواجه شده و او گفته است این مصاحبه خطوط قرمز نظام را به چالش کشیده است.
عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه، ‌در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن اشاره به اختلاف نظرها میان تهران و کشورهای غربی گفت هنوز مشخص نیست توافق صورت بگیرد، اختلاف‌نظرها زیاد است.
کابینه محدود امنیتی سیاسی اسرائیل شامگاه پنجشنبه، دوم اردیبهشت، دومین نشست خود در هفته جاری را برای بررسی راه‌های مقابل این کشور در صورت احیای برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، برگزار می‌کند.
در حالی که کمیته پژوهش جمهوری‌خواهان از ارائه طرحی برای سخت‌تر کردن لغو تحریم‌های ایران و جلوگیری از بازگشت ایالات متحده به برجام خبر داده‌، بیش از دو هزار مقام امنیتی و نظامی سابق اسرائیل نیز در نامه‌ای به جو بایدن نسبت به پیامدهای بازگشت واشینگتن به توافق هسته‌ای هشدار دادند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید