صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۲۲:۴۵
کد خبر: 4328
گزارشگر: 213
۱۸۰۴
۱
۰
۱۸
در پی واکنش ها به زمان افزایش حقوق بازنشستگان

عاقبت «افزایش حقوق بازنشستگان»/افزایش ۱۰۰ درصدی مستمری امکانپذیر است؟

عاقبت «افزایش حقوق بازنشستگان»/افزایش ۱۰۰ درصدی مستمری امکانپذیر است؟
مسئولان تامین اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان از ارقام بالای ۱۰۰ درصد صحبت می‌کنند؛ همچنین برای نشان دادن این افزایش حقوق آن را با حقوق دو سال پیش بازنشستگان مقایسه میکنن و از این طریق مدعی افزایش حقوق ۱۳۰ درصدی هستند؛ در حالی که بازنشستگان این ادعاها را باور نمی‌کنند.

مدیران تامین اجتماعی مدعی افزایش حقوق بیش از ۱۳۰ درصدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران خود است اما بازنشستگان این ادعاها را باور نمی‌کنند، چرا بازنشستگان راضی نیستند؟

مسئولان تامین اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان از ارقام بالای ۱۰۰ درصد صحبت می‌کنند. همچنین برای نشان دادن این افزایش

حقوق آن را با حقوق دو سال پیش بازنشستگان مقایسه میکنن و از این طریق مدعی افزایش حقوق ۱۳۰ درصدی هستند.

--------------------

بیشتر بخوانید:

افزایش «حقوق بازنشستگان» با لایحه «دائمی شدن همسان‌سازی»/وضعیت «بازنشستگان تامین اجتماعی» همچنان نامشخص!

--------------------------------------------------

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی قرار بود امسال چه تغییری کند؟
قرار بود حقوق این گروه از بازنشستگان امسال با دو نوع افزایش حقوق همراه باشد، اما نتیجه فقط یک افزایش حقوق را نشان می‌داد، افزایش حقوقی که مدیران تامین اجتماعی چند ماهی هست روی آن مانور می‌دهند.

قرار بود این حقوق‌ها یک بار با انجام طرح متناسب‌سازی افزایش یابد و یک بار هم افزایش حقوق ۳۹ درصدی سالانه داشته باشد.

-----------------------------------

بیشتر بخوانید:

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی «دائمی» می شود؟/نامه به رییس جمهور
---------------------------------------------------

در نهایت حقوق دریافتی چقدر شد؟

به گزارش آسیانیوز ، تجارت نیوز نوشت: مدیر کل مستمری‌های تامین اجتماعی گفته که متناسب سازی براساس دو فاکتور بیمه‌ای مدت سابقه پرداخت حق بیمه و دستمزد مشمول کسر حق بیمه در زمان اشتغال، انجام شده است.

به حداقل حقوق چند درصد اضافه شد؟
او همچنین گفته که افزایش حقوق هیچ مستمری بگیری نسبت به دریافتی اسفند ماه ۱۳۹۹ کمتر از ۵۰ درصد نیست، یعنی در کمترین حالت حقوق مستمری‌بگیران در امسال نسبت به اسفند گذشته ۵۰ درصد اضافه شود.

------------------------

بیشتر بخوانید:

تشریح آخرین وضعیت «متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان»

------------------------------------------------------------

در حال حاضر حداقل حقوق چقدر است؟
براساس ارقام اعلامی سازمان تامین اجتماعی بازنشسته‌ای که همسر و دو فرزند دارد اگر ۳۰ سال خدمت کرده باشد حداقل ۴٫۳ میلیون نومان و اگر ۲۰ سال خدمت کرده باشد حداقل ۳٫۹ میلیون تومان دریافت می‌کند.

ادعای سازمان تامین اجتماعی درباره افزایش حقوق‌ها
مدیر کل مستمری‌های تامین اجتماعی مدعی شده که بر اساس مصوبه مورخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ شورای عالی کار، مجموع حداقل پرداختی به بیمه‌شدگان با احتساب مزایای مشابه پس از کسر حق بیمه سهم بیمه شده، به مراتب کمتر از مبالغ مذکور خواهد بود.

اما براساس همین مصوبه مبلغ دقیق حقوق برای کارگز با دو فرزند چهار میلیون و ۱۹۰ هزار تومان است، یعنی حداقل حقوق یک کارگر با یک بازنشسته با شرایط مشابه ۱۹۰ هزار تومان است؛ بنابراین آن اختلاف حقوقی که سازمان تامین اجتماعی مدعی آن است وجود ندارد.

چرا بازنشسته‌ها راضی نیستند؟
از یک سو روشن نبودن اظهارات مسئولان و استناد به ماده و بندی که برای بازنشستگان واضح نیست و از سوی دیگر نتیجه‌ای که بازنشستگان روی حقوق خود دیده‌اند باعث شده که باور نکنند حقوقشان هم مشمول متناسب‌سازی شده و هم افزایش حقوق ۳۹ درصدی.

در واقع احکام جدید نتوانسته بازنشستگان را راضی کند و آنها نسبت به افزایش حقوق امسال معترض هستند.

بازنشستگان چه می‌گویند؟
در ادامه اظهارات برخی از بازنشستگان تامین اجتماعی که از مخاطبان تجارت‌نیوز هستند را می‌خوانید:

«این چجور متناسب سازیه،کسی که حقوقش هشت میلیون بوده،حالاشده چهارده،،کسی که حداقل حقوق و میگرفته،یک میلیون اضافه شده،یکی چنان میکنن توگلوش خفه شه،یکی به نون شب محتاجه،کجاش متناسب سازیه.»

«افزایش سالیانه چه شد،اگرلحاظ شده پس همسان‌سازی چه شد،این همه بوق وکرناکرده آمد هنوز هیچ چیزی مشخص نشده برای بازنشستگانی که این همه دررنج وسختی بسرمیبرند»

«بلاخره ما متوجه نشدیم که متناسب سازی انجام شده یا همسان‌سازی یا ۳۹ درصد افزایش اعمال شده ؟ درحالیکه تمام اینها باید انجام میشده.»

«اول ماباقی همسانسازی ۲۸درصد مرحله دوم که قرار بود اسفند انجام بشه باید اجرا میشد بعد افزایش سالانه ۱۴۰۰ بعد همسانسازی حقوق ۱۴۰۰انجام میگرفت ومورد دیگه چرا همین مقدار ناچیز همسانسازی رو روپایه حقوق نیاوردید»

«افزایش حقوق مرحله دوم همسازی بازنشستگان تأمین اجتماعی اشتباه محاسبه شده باید به پایه حقوق اضافه میشد نه به سایر مزایا»

در حالی که مرحله دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان در آخرین روز‌های اسفندماه با واریز مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به صورت علی الحساب به حساب سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفراز بازنشستگان اجرا شد. رئیس سازمان برنامه بودجه سال گذشته پس از اجرای مرحله دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در سال ۱۴۰۰ هم باز رقم‌هایی در جهت همسان سازی حقوق‌های این افراد اضافه خواهیم کرد.

همچنین بازنشستگان کارگری با برشماری تخلفات صورت گرفته، خواستار اصلاح سریع احکام شدند و اعتراض آنان مبنی بر این است که تبعیض بین بازنشستگان همکار و غیرهمکار و تبعیض میان بازنشستگان کارگری و بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری. تمام وعده‌های پیشین بی‌نتیجه مانده است و در عمل محقق نشده است. بازنشستگان کارگری با برشماری تخلفات صورت گرفته، خواستار اصلاح سریع احکام شدند.

---------------------

بیشتر بخوانید:

شعار مالباختگان: دیگر رای نمی‌دهیم!/عزا عزاست امروز، اقتصاد مملکت، روی هواست امروز!
--------------------------------------------------------------------

بعد از صدور احکام در بیستم فروردین، بازنشستگان کارگری از احکام صادره انتقادات بسیار کردند. گروهی از بازنشستگان تخلفات رخ داده در صدور احکام را اینگونه برشمردند:

محاسبه حقوق با پایه ۹۸

حذف مبلغ متناسب سازی مردادماه۹۹

محاسبه نکردن حقوق از کار افتادگان و بازماندگان برابر ماده ۱۱۱قانون تامین اجتماعی

به حساب نیاوردن علی‌الحساب یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اسفندماه۹۹

عدم ترمیم متناسب‌سازی سال۱۳۹۹ و اضافه نکردن مبلغ علی‌الحساب در پایه مستمری۹۹

حذف مبلغ اضافه شده اسفندماه به حقوق مشاغل سخت و زیان‌آور که حتی از دیوان عدالت هم رای دارند

افزایش مزایای سالانه به عنوان متناسب‌سازی و از محل بودجه متناسبسازی

متناسب‌سازی مرحله دوم در احکام ۱۴۰۰ انجام نشده است.

عدم افزایش حق سنوات هر ساله

آنها می‌گویند: همچنان تبعیض برقرار است؛ تبعیض بین بازنشستگان همکار و غیرهمکار و تبعیض میان بازنشستگان کارگری و بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری. تمام وعده‌های پیشین بی‌نتیجه مانده است و در عمل محقق نشده است.

به گزارش آسیانیوز، بازنشستگان در انتظار اصلاح احکام هستند؛ می‌توان گفت اعتماد بازنشستگان به مذاکره و توافق با دولتی‌ها، فقط به مویی بند است و مدیران سازمان اگر اصلاح احکام را عادلانه و مطلوب، با مبنا قرار دادن مستمری اسفندماه و اجرای دور دوم متناسب‌سازی به سرانجام برسانند، این فرصت را دارند که از پاره شدن این موی باریک جلوگیری کنند!/


https://www.asianews.ir/u/2jl
اخبار مرتبط
رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: «سازمان تامین اجتماعی برای مشخص شدن میزان افزایش‌ها در هر یک از ردیف‌های افزایشی، جدول را منفک کرده است اما از ماه‌های بعد، تمام این موارد در مستمری قرار می‌گیرد.»
غیر از نداشتن اطلاعات، آنچه مانع اصلی استقرار یک نظام تامین اجتماعی فراگیر می‌شود، نبودن بودجه کافی و علیحده برای این منظور و همچنین مشخص نبودن دستگاه‌های اصلی متولی امر است؛ چگونه باید سه لایه‌ی بیمه‌ای، امدادی و حمایتی کشور را زیر یک چتر فراگیر قرار دهیم، وقتی بیش از ۳۰ نهاد امدادی و حمایتی یا صندوق بیمه‌ای داریم که هر کدام داعیه‌ی حمایت و ارائه‌ی خدمات رفاهی دارند؟
علی اصغر بیات در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور استمرار همیشگی متناسب‌سازی را خواستار شد.
دبیر و عضو هیات مدیره کانون کارکنان بازنشسته سازمان تأمین اجتماعی گفت: افزایش حقوق و بهبود معیشت بازنشستگان تأمین اجتماعی با اجرای دو مرحله متناسب‌سازی در دو سال اخیر به خوبی انجام شده است و تحولات مثبت و روند رو به بهبود و ارتقاء خدمات سازمان مشهود است.
تجمع کارگران به مناسبت روز جهانی کارگر صبح امروز؛شنبه، ۱۱ اردیبهشت، در بسیاری از شهرهای کشور و در تهران مقابل وزارت کار برگزار شد.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری درباره میزان افزایش مستمری‌ها در احکام جدید گفت: بازنشستگانی که تا ۲۰ سال سابقه دارند، ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند و بازنشستگانی که از ۲۱ تا ۳۵ سال سابقه دارند و افرادی که بر اساس ماده واحد بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور با در نظر گرفتن سنوات ارفاقی بازنشسته شده‌اند، بین ۴ میلیون و ۳۴۷ هزار تومان تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.
سندیکاهای کارگری و تشکل صنفی و فرهنگی با انتشار بیانیه‌ای در آستانه روز جهانی کارگر (اول ماه مه/یازدهم اردیبهشت)، به سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی در ایران اعتراض کردند و آن را عامل «فقر روز افزون» کارگران دانستند.
بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی امروز از دقایقی پیش در برخی از شهرستان‌ها مقابل ادارات سازمان تامین اجتماعی تجمع کرده‌اند؛ آن‌ها خواهان قرار گرفتن کل مبلغ متناسب‌سازی در پایه‌ی مستمری هستند تا مشمول افزایش ضریب سالیانه شود.
یک فعال کارگری گفت: قرار بود قفل‌های زنگ زده اقتصاد را بگشایند اما بیشتر از قبل، قفل به پای زندگی ما کارگران و مزدبگیران نهادند و یکی از شعارها، اشتغال و کارآفرینی بود مثلا گفتند در دولت قبلی فساد وجود داشت و پول‌های نفت و دکل‌های نفتی را غارت کردند؛ گفتند چرا تحصیل‌کرده‌ها باید به خارج فرار کنند. از وضعیت درمان، مسکن و مایحتاج اولیه ناراضی بودند اما نتیجه چه شد؛ در هیچ زمینه بهبود اساسی حاصل نشد!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
بهزادرزاقپور
۱۴۰۰/۰۶/۰۷
0
0
0

باسلام وصلوات بر محمدوآل محمد(ص)وبرشما مسولین زحمتکش کل کشور ایران اسلامی :انشاءالله الصمد لم یلد ولم یولد(جل جلاله وکل ذاته)همه ی مشکلات ومسایل مملکت عزیزمان حل وفصل گردد آمین یا رب العالمین ومابه آرزوهایمان که دلخواه رب محمدرسول الله(ص)باشداراده فرمایدبرسیم.


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید