صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۳
کد خبر: 4329
گزارشگر: 213
۲۵۴۸
۰
۰
۹
هشدار کم آبی در ایران

خشک شدن ایران؛ وقوع «جرم و جنایت» و «مهاجرت»

خشک شدن ایران؛ وقوع «جرم و جنایت» و «مهاجرت»
محمد درویش، فعال محیط زیست گفت: بر اساس آمارهایی که معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، ۶۰ هزار روستا خالی از سکنه شده و جمعیت حاشیه‌نشینان از ۷۰۰ هزار نفر در سال ۵۶ به ۲۰ میلیون نفر رسیده است و بر اساس اعلام قوه قضاییه ۷۰ درصد جرم و جنایات در حاشیه شهرها رخ می دهد.

محمد درویش، فعال محیط زیست گفت: بر اساس آمارهایی که معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، ۶۰ هزار روستا خالی از سکنه شده و جمعیت حاشیه‌نشینان از ۷۰۰ هزار نفر در سال ۵۶ به ۲۰ میلیون نفر رسیده است و بر اساس اعلام قوه قضاییه ۷۰ درصد جرم و جنایات در حاشیه شهرها رخ می دهد.

________________

بیشتر بخوانید:

 بحران آب و هوایی و پناهندگی

 ----------------------------------------------------------
به گزارش آسیانیوز ، محمد درویش، عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و فعال محیط زیست در یک برنامه لایو اینستاگرامی به تجارت نیوز گفت: بحران آب دست کم در منطقه‌ای که ما زندگی می‌کنیم بسیار ریشه‌دار است. کشوری که آب بیشتری داشته باشد، کشور قوی‌تری است و می‌تواند لابی بیشتری داشته باشد. جنگ جدید در دنیا بر سر آب است و نه نفت.

درویش ادامه داد: ترکیه با ساخت۱۲۰ میلیارد متر مکعب سد روی رود دجله و فرات به قدرت اول منطقه تبدیل شده است و با دادن منابع آب به کشورهایی مانند قبرس و اسرائیل و … می‌تواند مبادلات قدرت در منطقه را تغییر دهد.

--------------------------

بیشتر بخوانید:

خشک شدن ایران با نبود مدیریت آب؟/کم آبی در ۲۵۰ شهر کشور

------------------------------------------------------------------------------------
او با بیان اینکه بخش اعلب تنش‌ها ریشه در مسائل آب و کشاورزی دارد، گفت: در نیم قرن گذشته بر اساس آمارهایی که معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، ۶۰ هزار روستا خالی از سکنه شده و جمعیت حاشیه‌نشینان از ۷۰۰ هزار نفر در سال ۵۶ به ۲۰ میلیون نفر رسیده است و بر اساس اعلام قوه قضاییه ۷۰ درصد جرم و جنایات در حاشیه شهرها رخ می‌دهد.

این فعال محیط زیست گفت: پیش‌بینی می‌شود دولت ۷۰ هزار میلیارد تومان خسارت خشکسالی بپردازد.

آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد بیشترین افت بارندگی در مناطق شرقی کشور اتفاق افتاده و میزان بارندگی به یک پنجم پارسال سقوط کرده است.

همچنین معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفته است که ایران به‌دلیل افت بارندگی در تابستان ۱۴۰۰ با مشکل کم آبی روبرو خواهد شد و بر این اساس تعداد شهرهای دارای تنش آبی به ۲۲۰ تا ۲۵۰ شهر افزایش خواهد یافت.

بر اساس آخرین آمار وزارت نیرو، میزان بارندگی در کشور طی ۱۱ ماه سال جاری خورشیدی ۳۸ درصد نسبت به پارسال و ۲۹ درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش داشته است.

البته دولت با کاهش تولید برق آبی، توانسته است تا حدودی مانع از تخلیه آب سدها شود؛ موضوعی که بنابر آمارهای وزارت نیرو، باعث شده است که تولید برق آبی کشور در فاصله ماه‌های فروردین تا پایان بهمن‌ماه امسال نسبت به دور مشابه پارسال بیش از ۲۸ درصد کاهش یابد و واردات برق کشور نیز بیش از دو برابر شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، حمیدرضا کشفی معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور روز یکشنبه ۲۴ اسفند گفت پارسال بیش از ۲۵ درصد از آب، بدون درآمد مصرف شده است که از این میزان ۱۳ درصد هدررفت ظاهری، ۱۱ درصد هدررفت واقعی و ۱.۴ درصد مصرف مجاز بدون درآمد است.

او بخشی از علت را «فرسودگی شبکه آب» کشور عنوان کرده و گفته است در حال حاضر ۲۴ درصد طول شبکه آب کشور بالای ۲۵ سال عمر دارد که درصدی از آن فرسوده است: هر سال ۲۰ درصد طول شبکه باید بازسازی شود که این اتفاق نمی‌افتد، زیرا شرکت‌ها نمی‌توانند بهای خدمات تمام شده را از مردم بگیرند.

بر اساس آمارهای وزارت نیرو، هزینه تولید آب در ایران تقریبا دو برابر متوسط قیمت فروش آب است.

ورود شهرهای جدید به تنش آبی در حالی است که طی سال‌های گذشته بارندگی‌های سنگینی در برخی از مناطق کشور اتفاق افتاده است و بسیاری از شهرها و روستاها زیر آب رفته‌اند، اما زیرساخت‌های لازم برای مهار آب و استفاده از آن وجود ندارد.

برای نمونه در حالی که استان‌های جنوبی کشور، از جمله خوزستان که بنابر گزارش مجلس، ۸۰۰ روستای آن با تنش آبی مواجه است، طی سال‌های گذشته با مشکل سیل و آبگرفتگی مناطق مسکونی مواجه بوده است.

آذرماه امسال سیل بیش از هفت استان ایران را درگیر خود کرد و در دو استان بوشهر و هرمزگان دست‌کم هفت نفر جان خود را از دست دادند و ۱۲۰۰ خانه در خوزستان زیر آب رفت.

آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد بیشترین افت بارندگی در مناطق شرقی کشور اتفاق افتاده و میزان بارندگی به یک پنجم پارسال سقوط کرده است.کشفی همچنین گفته است شیوع کرونا در کشور مصرف آب را افزایش داده است به‌طوری که در برخی مناطق تا ۴۰ درصد افزایش مصرف رخ داد.

بیابان به مناطق دارای اقلیم فراخشک و خشک که میزان متوسط بارندگی سالیانه آن کمتر از ۵۰ میلیمتر و درصد پوشش گیاهی چند ساله آن کمتر از ۱۰ درصد باشد، گفته می‌شود.

بارش کم، دامنه نوسان دمای شدید، دمای بالا، تبخیر زیاد و پوشش گیاهی فقیر و پراکنده از جمله ویژگی‌های بیابان است. در مناطق بیابانی تبخیر تقریبا دو برابر بارش است و باد عامل اصلی تخریب و فرسایش است. خاک‌ها در مناطق بیابانی نیز دارای مواد آلی کم و اغلب جوان و کم تحول یافته هستند.

بر اساس گزارش سازمان جنگل‌های ایران ، این کشور ۱.۲ درصد خشکی‌های جهان، ۲.۴ درصد پدیده‌های بیابانی فاقد پوشش و ۳.۰۸ درصد مناطق بیابانی جهان را در خود جای داده است. ۶۱ درصد از مساحت این کشور در اقلیم خشک و فراخشک قرار دارد که ۳.۱ برابر درصد جهانی است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، ۳۰ میلیون هکتار از اراضی ایران در معرض بیابانی شدن قرار دارند که از این مقدار ۱۴ میلیون هکتار به عنوان مناطق بحرانی بیابانی هستند. در میان اراضی بیابانی، کویرها ۱۷.۹ درصد و اراضی بدون پوشش ۵۳.۳ درصد را شامل می‌شود.

۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور تبدیل به بیابان شده‌اند

همچنین یک مقامم آبخیزداری و امور مراتع ایران نیز گفته است با اشاره به اینکه در مجموع حدود ۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشور ما بر اثر فرسایش بادی، آبی، شوری‌زایی و تخریب فیزیکی، شیمیایی خاک در معرض بیابانی شدن قرار دارند، تصریح کرد: بر اساس مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در حال حاضر ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور تبدیل به بیابان شده‌اند و در قالب کویر، تپه‌های ماسه‌ای، اراضی شور و نمکزارها شناخته می‌شوند.

با اینکه بیش از ۲۰ میلیون هکتار از اراضی کشور در ۲۲ استان تحت فرسایش بادی قرار دارند، گفت: از این مقدار ۷.۷ میلیون هکتار جزو کانون‌های بحرانی فرسایش بادی هستند. این مناطق در استان‌های سیستان و بلوچستان، سمنان، کرمان، اصفهان، مرکزی، ایلام، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و… قرار دارند.

ایران در هر دهه ۶۵ میلیمتر به سمت بیابانی شدن پیش رفته است
شهبازی در ادامه با اشاره به اینکه دو عامل انسانی و طبیعی در تبدیل عرصه‌های خشک کشور به بیابان نقش دارند، گفته است: بر اساس پژوهش‌های پژوهشکده هوا اقلیم طی ۴۹ سال اخیر، در هر دهه حدود ۱۱ میلیمتر از میزان بارش‌ها در کشور کاهش یافته است همچنین در هر دهه تبخیر نیز ۵۴ میلیمتر افزایش یافته و درجه حرارت در کشور در هر ۱۰ سال نیز ۰.۴ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرده است. در مجموع ایران در هر دهه ۶۵ میلیمتر به سمت خشک و بیابانی شدن پیش رفته است.

سفره‌های آب زیرزمینی در هشت دشت کشور در حالت فوق بحرانی است
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به وابستگی ما به منابع آب زیرزمینی توضیح داده است: سفره‌های آب زیرزمینی در ۳۳۵ دشت کشور بیلان منفی دارند و در هشت دشت کشور در حالت فوق بحرانی است. تمامی این موارد زنگ خطری برای بیابانی شدن کشور است. میزان و پراکنش نامنظم بارندگی‌ها در کشور نیز از جمله عوامل بیابانی شدن اراضی کشور است./


https://www.asianews.ir/u/2jB
اخبار مرتبط
گزارش‌ تحقیقی مجله «نیچر» در مورد میزان تغییر حجم‌ آب زیرزمینی در حوضه‌های آبریز ایران نشان می دهد که بین سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۶ طی ۱۴ سال ، ۷۴ کیلومتر مکعب از آب‌های زیرزمینی از دست رفته است.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با گله‌مندی از عدم تخصیص اعتبار به سازمان مدیریت بحران کشور و ناراحتی مردم گفت: بر اساس آمار در سال 98 سازمان مدیریت بحران پنج هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان از برنامه‌وبودجه درخواست کرد که از این میزان تنها ۳۰۰ میلیارد تومان برای آن محقق شده است.
این نابرابری می تواند عواقب اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی قابل توجهی به همراه داشته باشد و دربلند مدت هم عواقب اجتناب ناپذیری را ایجاد خواهد کرد، ازجمله اختلافات قومی و مذهبی اختلاف و درگیری بر سر زمین، اختلاف در مالکیت، کمبود مواد غذایی و شیوع بیماری و ...و به طور کلی آشفتگی جدی. خیلی دور از ذهن نیست که بگوییم آنچه که ما از جنگ تجربه میکنیم
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید