صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۷:۱۲
کد خبر: 4332
گزارشگر: 213
۹۷۲
۰
۰
۱۵
یک مقام آگاه سعودی از خط و نشان مذاکرات ریاض برای تهران گفت

«شرط» عربستان برای مذاکره «تغییر بنیادین» رفتار ایران است

«شرط» عربستان برای مذاکره «تغییر بنیادین» رفتار ایران است
یک مقام آگاه سعودی درباره مذاکرات عربستان سعودی و ایران در بغداد گفت ریاض تاکید کرده شرط موفقیت گفت‌وگوها «تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران در یمن و سایر کشورهای منطقه، مخصوصا عراق است».

یک مقام آگاه سعودی درباره مذاکرات عربستان سعودی و ایران در بغداد گفت ریاض تاکید کرده شرط موفقیت گفت‌وگوها «تغییر رفتار جمهوری اسلامی در یمن و سایر کشورهای منطقه، مخصوصا عراق است».

-----------------------

بیشتر بخوانید:

عربستان خواستار برخورد جدی جامعه جهانی با ایران شد

------------------------------------------------------------
این مقام آگاه که نامش فاش نشده امروز، ۱۷ اردیبهشت در گفت‌وگو با شبکه العربیه در این زمینه تاکید کرد: «وجود گروه‌های نیابتی و شبه‌نظامیان مسلح وابسته به جمهوری اسلامی ایران در مرزهای شمالی و جنوبی پادشاهی عربی سعودی و ادامه هدف‌ قرار دادن غیرنظامیان، تاسیسات نفتی و اقتصادی، فرودگاه‌ها و مناطق مسکونی تهدیدی برای امنیت ملی این کشور به شمار می‌رود و تنها مساله اختلاف نظر نیست.»

---------------------

بیشتر بخوانید:

عربستان آسمان خود را به روی اسرائیل گشود/سفر «جرد کوشنر» به خاورمیانه

-------------------------------------------------------
او با اشاره به این که این مذاکرات به صورت «غیرمستقیم» در بغداد در جریان است، ادامه داد: «دو طرف مذاکره بسیار جدی‌اند و خواهان تسریع روند مذاکرات برای رسیدن به راهکارهای حل اختلافات به نفع دو کشور و کل منطقه هستند.»همچنین یک دیپلمات پیشین یکی از کشورهای عربی خلیج فارس، با اشاره به اظهارات اخیر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی درباره ایران، به العربیه گفت: «اکنون توپ در زمین ایران است که باید انتخاب کند آیا می‌خواهد کشوری باشد که به ثبات منطقه کمک می‌کند، یا مانند کره شمالی کشوری منزوی باشد.»

این دیپلمات پیشین که نامش فاش نشده، ادعا کرد: «تصور ایران مبنی بر اینکه به تنهایی بر حق است و همه کشورهای منتقد سیاست‌هایش اشتباه می‌کنند، منطقی -------نیست.»

-------------

بیشتر بخوانید:

استقرار پایگاه‌های جدید ارتش آمریکا در عربستان
------------------------------------------------------------------------------
او مدعی شد مشکل ایران تنها محدود به تنش با کشورهای خلیج فارس نیست «بلکه جمهوری اسلامی با چندین کشور عربی، آسیایی، آفریقایی و اروپایی و غیره هم درگیر است». ولیعهد عربستان سعودی به تازگی در مصاحبه‌ای با شبکه العربیه از «رفتارهای منفی» تهران انتقاد کرد، اما ابراز امیدواری کرد عربستان سعودی بتواند با ایران روابط خوبی داشته باشد.وزارت امور خارجه ایران از این اظهارات ولیعهد عربستان سعودی استقبال کرد.

خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه به نقل از چند منبع آگاه تایید کرد پس از آنکه مقام‌های ایران و عربستان سعودی نزدیک به یک ماه پیش، در بغداد با یکدیگر دیدار کردند، مقام‌های ریاض انتظار دارند در ماه جاری نیز چند دیدار مشابه دیگر داشته باشند. این خبرگزاری به نقل از یک منبع نزدیک به مقام‌های عربستان‌ سعودی گزارش داد سطح انتظارات ریاض در گفت‌وگوهای قبلی خود با ایران پایین بوده و خاطرنشان کرد عربستان سعودی با این کار به دولت بایدن نشان داده که اهل گفت‌وگو است.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان نیز روز جمعه سفر دو روزه خود به عربستان سعودی را آغاز می‌کند و علاوه بر روابط دوجانبه، نخست وزیر پاکستان قرار است درباره مسائل منطقه‌ای با رهبران سعودی گفت‌وگو کند.

پیشتر از عمران خان که به ایران نیز سفر کرده، به عنوان یکی از میانجی‌ها در حل مشکلات روابط تهران و ریاض نام برده شده است./


https://www.asianews.ir/u/2jO
اخبار مرتبط
ساعاتی پس از آنکه روزنامه فایننشال‌تایمز گزارش داد مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران مذاکرات مستقیمی را با هدف ترمیم روابط دوجانبه در پایتخت عراق برگزار کرده‌اند؛ روزنامه عرب‌نیوز به نقل از یک مقام ارشد ریاض و شبکه المیادین به نقل از یک مقام ایرانی این خبر را تکذیب کردند.
یک کشتی مخصوص حمل خودرو، متعلق به شرکت «هلیوس رِی» اسرائیل که با پرچم باهاما حرکت می‌کرد، در دریای عمان دچار انفجار شد.
یک گزارش سازمان ملل گفته است که خالد باطرفی،‌ رهبر القاعده شاخه یمن، چند ماهی است که تحت بازداشت است.
سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه مبنی بر ضرورت حضور عربستان در مذاکرات جدید با ایران، فرانسه را متهم کرد که نگران فروش تسلیحات خود به کشورهای حوزه خلیج فارس است.
امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید هر مذاکره جدیدی با ایران پیرامون برجام «بسیار سختگیرانه» خواهد بود و در این مذاکرات باید عربستان نیز دخیل باشد.
ارتش آمریکا امروز اعلام کرد که همزمان با افزایش تنش با ایران در حال بررسی استقرار نیروهای خود در یکی از بنادر دریای سرخ و دو پایگاه هوایی دیگر در خاک عربستان سعودی است.
یک روز پس از آن‌که عربستان سعودی از حمله هوایی حوثی‌ها به‌وسیله یک موشک یا پهپاد به سمت ریاض و انهدام این هدف در آسمان خبر داد، ایالات متحده بر حمایت از عربستان علیه این حملات تأکید کرد و فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز این حمله را محکوم کردند.
انور قرقاش، وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربی با اشاره به نشست امروز (سه‌شنبه) شورای همکاری خلیج فارس در عربستان سعودی، گفت که این گردهمایی اتحاد کشورهای منطقه خلیج فارس را احیا می‌کند؛ در حالی که ولیعهد عربستان سعودی بر این باور است که این نشست به وحدت دوباره عربستان، امارات، بحرین، کویت، عمان، قطر و دیگر کشورهای عربی در مقابله به چالش‌هایی که خاورمیانه با آن مواجه است، کمک می‌کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید