صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۹
کد خبر: 4339
گزارشگر: 213
۶۶۲
۰
۰
۷
ادامه واکنش ها به خبر شکایت پیروز حناچی از معترضان آبان

شهرداری تهران شکایت خود را از بازداشت‌شدگان آبان ۹۸ پس گرفت!

شهرداری تهران شکایت خود را از بازداشت‌شدگان آبان ۹۸ پس گرفت!
شهردار تهران، در اتاق «سایت انتخاب» در کلاب‌هاوس درباره شکایت شهرداری تهران از تعدادی از معترضان آبان ۹۸ و صدور احکام سنگین برای برخی از آن‌ها گفته بود شهرداری تهران در صورتی شکایت خود را پس خواهد گرفت که «افرادی که به املاک عمومی صدمه زده بودند»، جبران خسارت کنند؛ در حالی که رئیس مرکز ارتباطات این نهاد امروز از عقب‌نشینی پیروز حناچی، شهردار، و پس گرفتن شکایت خبر داد.

ساعاتی پس از گزارش ها از پافشاری شهرداری تهران بر دریافت خسارت از بازداشت‌شدگان آبان ۹۸، رئیس مرکز ارتباطات این نهاد از عقب‌نشینی پیروز حناچی، شهردار، و پس گرفتن شکایت خبر داد.

--------------------------------

بیشتر بخوانید:

حمایت معصومه ابتکار از دستور تیر فرماندار شهر قدس به معترضان

-------------------------------------------------------------

شهردار تهران، روز پنج‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت، در اتاق «سایت انتخاب» در کلاب‌هاوس درباره شکایت شهرداری تهران از تعدادی از معترضان آبان ۹۸ و صدور احکام سنگین برای برخی از آن‌ها گفته بود شهرداری تهران در صورتی شکایت خود را پس خواهد گرفت که «افرادی که به املاک عمومی صدمه زده بودند»، جبران خسارت کنند.

----------------------

بیشتر بخوانید:

این اظهارات در حالی بیان شد که شواهدی مبنی بر وارد شدن خسارت به دست معترضان ارائه نشده و در روزهای اعتراضات و پس از آن ویدئوهایی توسط شهروند-خبرنگاران منتشر شد که نشان می‌داد، ماموران انتظامی و امنیتی در حال شکستن شیشه‌های ماشین‌ها و خانه‌ها هستند. اظهارات روز پنج‌شنبه شهردار تهران در شبکه اجتماعی با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

--------------------

بیشتر بخوانید:

از جمله مهدی محمودیان، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در توییتر خطاب به آقای حناچی نوشت: «جناب شهردار، اگر چند نفر توان پرداخت خسارتی را که صدها نفر بخاطر اعتراض به بی‌کفایتی مسئولین زده‌اند داشتند نیازی به رضایت شما نبود.»

در واکنش به این انتقادات از مصاحبه شهردار در کلاب هاوس رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، شامگاه جمعه، ۱۷ اردیبهشت، در یک پیام توییتری خبر داد که شهرداری از شکایت خود صرف نظر می کند. غلامحسین محمدی نوشت: «شهردار تهران با توجه به درخواست شهروندان به مدیرکل حقوقی دستور دادند درخصوص شکایت تامین خسارت از معترضین ۹۸، رضایت شهرداری تهران اعلام گردد.»

آقای محمدی در این پیام همچنین به لینکی از مصاحبه روزنامه همشهری با شهردار تهران ارجاع داده که پیروز حناچی در آذرماه ۹۸ گفته بود که «حق اعتراض مردم را به‌ رسمیت بشناسیم».

---------------------------------

بیشتر بخوانید:

برگزاری دادگاه برای وقایع آبان ۱۳۹۸

------------------------------------------------------------------------------
با وجود این اظهار نظر اولیه، آقای حناچی بعدتر با درخواست برخی از اعضای شورای شهر، خانواده و وکلای بازداشت‌شدگان آبان ۹۸ مبنی بر انصراف شهرداری از شکایت از این افراد مخالفت کرده بود.هنوز خانواده و وکلای بازداشت شدگان آبان به «اعلام رضایت» شهرداری و صرف نظر کردنش از شکایت واکنشی نداشته اند.

اعتراضات آبان ۹۸ در ایران در ابتدا واکنشی به گران شدن ناگهانی قیمت بنزین بود و با تغییر جهت مسایل دیگری در آن بیان شد.

هزاران نفر در این اعتراضات بازداشت شدند و در حالی که صدور احکام سنگین و بازداشت و اجرای حکم زندان برای آن‌ها همچنان ادامه دارد، هنوز هیچ آمار رسمی از بازداشت‌شدگان و کسانی که محکوم شده‌اند، منتشر نشده است.

این در حالی است که در ویدئویی که چندی پیش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، محمود صادقی می‌گوید در جریان وقایع آبان ۹۸ به علی شمخانی گفته است که مردم در خیابان هستند،‌ «دارند مردم را در خیابان‌ها کشند» و از او پرسیده است که «اگر مردم به خانه نروند و در خیابان بایستند، می‌خواهید چه کنید» و شمخانی جواب داده «ولو بلغ ما بلغ [برای اتمام حجت] ما می‌زنیم».

اعتراضات آبان سال ۹۸ در پی اعلام تصمیم ناگهانی دولت برای افزایش سه‌برابری بهای بنزین در بسیاری از شهرهای ایران روی داد و به‌سرعت به اعتراضات عمومی‌ تبدیل شد.این اعتراض‌های گسترده با سرکوب معترضان مواجه شد.

علی شمخانی پیش از این هم مسئولیت قتل معترضان در آبان ۹۸ را متوجه افرادی که به گفته او «معاندین» بوده‌اند، کرده بود و گفته بود که در این اعتراض‌ها «کشته‌سازی» صورت گرفته است، اما در تایید این ادعا هیچ سند و مدرکی ارائه نکرد.این در حالی است که ویدئوها و عکس‌های متعددی از شلیک مستقیم نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی به معترضان وجود دارد.

در جریان سرکوب این اعتراض‌ها، بر اساس ادعای گزارش خبرگزاری رویترز ۱۵۰۰ نفر کشته شدند. سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است که تاکنون دست‌کم ۳۱۱ نفر از معترضانی را که توسط ماموران کشته شده‌اند شناسایی کرده و احتمال می‌دهد که تعداد قربانیان بسیار بیشتر باشد.
----------------------
بیشتر بخوانید:
مشاور وزیر کشور گفت از فاصله نزدیک به «شقیقه» برخی معترضان آبان شلیک شده بود
---------------------------------------------------------------------
در ایران تاکنون گزارش رسمی در این زمینه ارائه نشده است، ولی مجتبی ذوالنور، نماینده مجلس شورای اسلامی، گفت که در جریان این اعتراض‌ها «۲۳۰ نفر کشته شده‌اند» و از این تعداد، ۵۲ نفر از ماموران حکومت بوده‌اند و فقط ۱۷۸ نفر از معترضان کشته شده‌اند.

صادقی همچنین در بخش دیگری از این ویدئو می‌گوید که در جلسات کمیسیون‌های مجلس از مقام‌های مسئول پرسیده شده که «آیا نشانه‌ای از دخالت گروهک‌های اپوزیسیون» در اعتراض‌های آبان ۹۸ پیدا شده است یا نه و آن‌ها گفته‌اند که نشانه‌ای پیدا نشده و معترضان از مردم بوده‌اند.

او در ادامه با کنایه می‌گوید در چنین شرایط برخی مسئولان اعلام کردند که «جنگ جهانی» شده است.

اشاره او متوجه اظهارات حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، است که آذرماه سال ۹۸ گفته بود: «جنگی که این روزها در خیابان‌های ما آغاز شد، یک سناریوی جهانی بود».

دستگاه قضایی که تاکنون گزارشی درباره تعداد افراد بازداشت‌شده در این حوادث منتشر نکرده است، کماکان در حال برگزاری دادگاه محاکمه معترضان بازداشت‌شده در جریان این اعتراض‌ها در شهرهای متعدد ایران است./

https://www.asianews.ir/u/2kj
اخبار مرتبط
پیروز حناچی، شهردار تهران، در یک گفت‌و‌گو در کلاب‌هاوس تایید کرد که شهرداری از تعدادی از معترضان آبان ماه ۹۸ به اتهام تخریب تاسیسات شهری شکایت کرده است.
دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با صدور اطلاعیه‌ای گفته است سخنانی که محمود صادقی به‌نقل از علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، درباره برخورد با معترضان آبان ۹۸ گفته، «غیرواقعی و بی‌اساس» و «تماماً کذب» است.
علی مطهری، نماینده مجلس دهم حوادث آبان ۹۸ را «فاجعه» دانسته و گفته است عملکرد دولت روحانی در این «ماجرای تلخ» بد و «بسیار غلط» و «در این حد بود که حتی رئیس جمهور ساقط شود».
دادگاه لاهه اعلام کرده است که در نامه‌ای به سفیر جمهوری اسلامی ایران با طرح ادعاهایی خواستار ارائه مدارک درباره وقایع آبان ۱۳۹۸ شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید