صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۹:۰۴
کد خبر: 435
گزارشگر: 1
۶۶۰
۰
۰
۰

الزامات رابطه با جامعه جهانی

حسن فتحی امروزه در جهان اتحادیه ها و سازمان هایی وجود دارند که در زمینه های مختلف فعالیت می کنند . این سازمان ها و اتحادیه ها یا منطقه ای هستند ویا بین المللی. در میان آنها فراگیر ترین و مهم ترینشان سازمان ملل متحد است که مولود جنگ دوم جهانی است که جانشین جامعه ملل شد که در فاصله دو جنگ جهانی فعالیت داشت اما به دلیل ناکامی، در آستانه جنگ دوم جهانی از بین رفته و در نهایت جای خود را به سازمان ملل داد.

.در میان این سازمان ها و اتحادیه ها، برخی تخصصی بوده و تعدادی هم عمومی و یا نظامی و امنیتی هستند و مسایل مختلف را پوشش می دهند. در میان سازمان های تخصصی می توان از آژانس بین المللی انرژی اتمی و بانک جهانی و یا صندوق بین المللی پول نام برد .
یکی از الزامات کنونی جهان ،عضویت در این سازمان ها و تشکل ها وهمراهی با جامعه جهانی است در حالی که قبل از قرن بیستم معمولا توجه چندانی به چنین تشکل هایی نمی شد به همین دلیل معمولا شاهد روابط پنهانی وغیر شفاف میا ن کشورها بودیم. با نگاهی به آموزه های ماکیاولی می توان به سیاست ها و دیپلماسی قبل از قرن بیستم پی برد. اما در مقطع کنونی شرایط تغییر یافته و با وجود ساز مان ها و نهادهای مختلف،هم امکان تخطی از مقررات و قوانین بین المللی وجود ندارد هم چنین تحرکات کشورها به راحتی رصد می شود.
روزگاری این باور در میان کشورها و برخی ملت ها وجود داشت که می توان با کشیدن دیوار و یا قطع رابطه با جهانیان ایمن ماند واستقلال و تمامیت ارضی را حفظ کرد در همین راستا چینی ها اقدام به کشیدن دیوار کردند و ژاپن در زمان "می جی"رابطه با جهانیان را قطع کرد.

در عصر حاضر عضویت در سازمان ملل و سازمان ها و نهادهای مالی و منطقه ای و یا حتی نظامی مورد پذیرش کشورها بوده و به یک اصل تبدیل شده است. از جمله این سازمان ها و نهادها می توان به گروه ویژه اقدام مالی اشاره کرد که ماموریت اصلی آن مقابله با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم است. ایران یکی از کشورهایی است که با انواع و اقسام فشارها مواجه است لذا برای شفاف سازی سیاسی و اقتصادی نیاز به برداشتن گام هایی دارد تا در عمل این واقعیت را اثبات کند که به مقررات و قوانین جهانی و بین المللی احترام گذاشته و به آنها معتقد است.
عضویت در گروه ویژه اقدام مالی که امروزه از ضروریات بشمار می رود گام مهمی در راستای شفاف سازی و دوری ازاقدامات ضد ایرانی جدیدی است که می تواند راهگشای کشور در این مقطع حساس باشد. در حالی که پرهیز از این اقدام به منزله تن دادن به مشکلات و محدودیت های بیشتر است که می تواند عمدتا به نفع آنهایی باشد که نمی توانند سربلندی واعتلای ایران و ایرانی را مشاهده و درک کنند. زیرا امروزه و در عصر کنونی ،هر کشوری برای ایمن ماندن از فشارها و تحریم ها واقدامات محدود کننده نیاز به همراهی با جامعه جهانی است. اگر خواستار ایران سربلند همراه با آرامش هستیم باید در مسیر تنش زدایی با جامعه جهانی حرکت کرده و مانع تقویت دلال های تحریم و دشمنان ایران باشیم.

https://www.asianews.ir/u/1hI
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید