صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۵
کد خبر: 4381
گزارشگر: 213
۷۶۱
۰
۰
۱۴
دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران:

قیمت خودرو «بیشتر» افزایش یابد!

قیمت خودرو «بیشتر» افزایش یابد!
تعیین قیمت‌های دستوری دولت برای خودرو منجر به زیان کارخانه‌های خودروسازی شده و چند نرخی بودن خودرو و تفاوت قیمت از درب کارخانه تا بازار آزاد نارضایتی مردم را در پی دارد؛ بازاری که نه تولید‌کننده از آن منتفع می‌شود و نه مردم از آن رضایت دارند. گویا تنها کسانی که از بازار آشفته خودرو بهره‌مند می‌شوند دلالان هستند!

به گزارش آسیانیوز ، دبیر انجمن قطعه‌سازان گفته است ، ایران‌خودرو در سال ۹۹ ، ۱۸ میلیارد تومان زیان کرد و قیمت‌‌گذاری دستوری عامل اصلی زیان‌ده بودن صنعت

خودروسازی کشور است. ایران‌خودرو به طور متوسط روی هر خودرو ۳۶ میلیون تومان و سایپا ۱۰ میلیون تومان زیان داده‌‌اند.

------------------------

بیشتر بخوانید:

سال 1400 و سرنوشت خودرو در ایران
-------------------------------------------------------------
 تعیین قیمت‌های دستوری دولت برای خودرو منجر به زیان کارخانه‌های خودروسازی شده و چند نرخی بودن خودرو و تفاوت قیمت از درب کارخانه تا بازار آزاد نارضایتی مردم را در پی دارد. بازاری که نه تولید‌کننده از آن منتفع می‌شود و نه مردم از آن رضایت دارند. گویا تنها کسانی که از بازار آشفته خودرو بهره‌مند می‌شوند دلالان هستند!

----------------------

بیشتر بخوانید:

خودرو ایرانی نخرید!

------------------------------------------
تجارت‌نیوز  نوشت احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران با اشاره به زیان ۱۸ میلیارد تومانی ایران‌خودرو در سال ۹۹ به تجارت‌نیوز گفت: قیمت‌‌گذاری دستوری -----عامل اصلی زیان‌ده بودن صنعت خودروسازی کشور است به همین دلیل کارخانه در سال گذشته ایران‌خودرو به طور متوسط در هر خودرویی ۳۶ میلیون تومان و سایپا ۱۰ میلیون تومان زیان کرده‌اند.

---------------------

بیشتر بخوانید:

شورای رقابت خودرو را «گران» کرد

---------------------------------------------------------------
وی با اشاره به افزایش ناچیز ۸ درصدی قیمت خودرو توسط شورای رقابت در ابتدای سال جاری گفت: متوسط مصرف ورق فولادی در یک خودرو سواری ۶۲۶ کیلو است که قیمت این ماده اولیه خودروسازی از اسفند ۹۹ نسبت مدت مشابه سال ۹۸ ، ۳۲۷ درصد گران شده است. چودن قراضه در همین مدت ۲۳۹ درصد، فولاد آلیاژی ۲۱۲ درصد، آلومینیوم ۲۱۶ درصد، مواد پلیمری ۲۱۵ درصد و مس ۲۸۱ درصد طی یک‌سال گران شده است با احتساب این‌که نرخ دلار نیمایی از اسفند ۹۸ تا ۹۹ ، ۲۸۴ درصد اضافه شده است.

نعمت‌بخش با اشاره به میزان مصرف هریک از مواد اولیه در ساخت خودرو سواری افزود: در تولید یک خودرو چودن قراضه ۱۷۸ کیلو، فولاد آلیاژی ۱۰۷ کیلو، آلومینیوم ۱۰۰ کیلو، مواد پلیمری ۵۱ کیلو، مس ۱۱ کیلو استفاده می‌شود.وی ادامه داد: با وجود افزایش نرخ مواد اولیه و میزان مصرف آن‌ها در یک خودرو اما طی سال ۹۸ تا ۹۹ پژو ۲۰۶ ، ۱۶۴ درصد، پژو ۴۰۵، ۱۶۳ درصد ، پژو پارس ۱۵۱ درصد و سمند ۱۷۵ درصد گران شده است و درصد گران شدن مواد اولیه با قیمت نهایی خودروها در مدت یک‌ساله قابل مقایسه نیست و این دلیل اصلی ضرر در صنعت خودروسازی کشور است.

وی در پاسخ به این‌که آیا قیمت خودرو تولید داخلی به قیمت واقعی نزدیک خواهد شد؟ گفت: واقعی‌سازی نرخ خودرو نیاز به اراده و تصمیم‌گیری دارد و من اراده‌ای در مدیران کشور نمی‌بینم.

به گفته دبیر انجمن قطعه‌سازان، قیمت خودرو در کشور دو نرخی است و این منشاء رانت و فساد در کشور است. سرازیر شدن پول‌های سرگردان و هجوم برای ثبت‌نام خودرو گواهی بر فساد در بازار خودرو کشور است در حالی که ۸۰ درصد ثبت‌نام کنندگان و برندگان نهایی دلالان هستند و ۲۰ درصد مردم و این اختلاف قیمت از درب کارخانه تا بازار گاهی به ۱۰۰ میلیون تومان نیز می‌رسد.

وی ادامه داد: بارها از مسئولین خواسته‌ایم تا از تجربه دهه ۷۰ برای مدیریت بازار خودرو استفاده کنند و اجازه دهند خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد تا تک نرخی شود. هر کالای دو نرخی منشاء رانت و فساد است. از طرفی قیمت خودرو را باید عرضه و تقاضا مشخص کند.

نعمت‌بخش با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در مدت یک‌ساله ۹۸ تا ۹۹ اظهار داشت: برای کاهش تقاضا در بازار تنها راه این است که مانند دهه ۷۰ خودرو در حاشیه بازار بفروشیم تا پول‌های سرگردان از این بازار کنار رود در نتیجه تقاضا کم می‌شود، قیمت بازار به مرور کاهش می‌یابد و طی سه ماه قیمت متعادل می‌شود. در نهایت خودرو تک نرخی و بدون رانت خواهیم داشت که به راحتی به دست مردم می‌رسد و نیازی به قرعه‌کشی نیز نیست.

چرا بازار خودرو که در دو سال اخیر نیز آشفتگی آن شدت یافته و با ترفندهایی نظیر قرعه‌کشی نیز دست قدرتمند دلالان از آن کوتاه نشده از سوی دولت و نهادهای ناظر مدیریت و سامان داده نمی‌شود. مشکلاتی که سال‌ها است صنعت خودروسازی، بازارخودرو و مصرف‌کننده واقعی با آن مواجهند./


https://www.asianews.ir/u/2ly
اخبار مرتبط
سرانجام شورای رقابت در مورد تعیین میزان افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ تصمیم‌گیری کرد؛ البته کسانی‌که تا پایان سال ۱۳۹۹ برای خرید خودرو ثبت‌نام و پیش پرداخت کرده‌اند و مشمول دریافت سود نیستند، شامل این افزایش قیمت نمی‌شوند.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت: تقریبا یک ماه است که تمام نمایشگاه‌داران خودرو و مراکز تعویض پلاک تعطیل هستند و هیچ خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد. تا‌ زمانی که معاملات صورت نگیرد نمی‌توانیم قیمتی برای خودرو اعلام کنیم و تا‌ زمان بازگشایی مغازه‌ها باید صبر کنیم.
پرداخت جریمه و خلافی خودرو راه‌های گوناگونی دارد که برخی از این را‌ه ها باعث صرفه جویی در زمان می‌شوند و دیگر نیازی نیست تا دارندگان خودرو زمان زیادی را در صف‌های طولانی دفاتر خدمات ارتباطی و یا مراکز پلیس+۱۰ بگذرانند.
امروز در اصفهان کشاورزان معترض به وضعیت زاینده‌رود و حق آبه خود، اقدام به برگزاری تجمع کردند؛ همچنین تجمع برخی از سهامداران شرکت خودروسازی «آذیکو» و مالباختگان بورس نیز در استانهای مختلف کشور به درگیری هایی کشیده شد.
براساس اعلام پیش فروش ایران خودروساز هر مشتری با پرداخت ۹۰ میلیون تومان به عنوان مبلغ علی‌الحساب می‌تواند صاحب خودرو رانا شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو از افزایش قیمت انواع خودرو ایرانی در بازار خبر داد.
طی یک سال گذشته بازار خودرو، روزهای ملتهبی را پشت سر گذاشته و مقایسه بعضی خودروهای پرمصرف از افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها حکایت دارند.
رئیس شورای رقابت گفت: اینکه افراد دو خودروی متفاوت را از نظر قیمت مقایسه می‌کنند مسئله جالبی نیست زیرا اگر خودروی با قیمت اعلام شده نمی‌ارزد آن را خریداری نکنند و خودروی دیگری را بخرند.
به گفته رئیس شورای رقابت، قیمت جدید خودروهای تولیدی بر اساس «تورم ۱۴ درصدی زمستان به اضافه تورم بخشی که از سوی بانک مرکزی» اعلام خواهد شد، افزایش نرخ خواهند گرفت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید