صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۴
کد خبر: 4396
گزارشگر: 213
۳۱۵۰
۰
۰
۱۱
اظهاراتی از سخنگوی موسسه تحقیقات واکسن

واکسن ایرانی «رازی» عوارض دارد؟

واکسن ایرانی «رازی» عوارض دارد؟
سخنگوی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: نتایج ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، همانطور که پیش بینی می‌شد واکسن رازی جزو واکسن‌های بسیار کم عارضه بوده و به لحاظ اثربخشی نیز هنوز برای اظهار نظر قطعی زود است زیرا در فاز اول تاکید بر پیدا کردن دوز موثر است.

به گزارش آسیانیوز، سخنگوی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: در مطالعات بالینی فاز یک واکسن موسسه رازی، عارضه‌ای که در داوطلبان و روند مطالعه اختلال ایجاد کند، مشاهده نشد و به لحاظ اثربخشی نیز با توجه به سابقه خوب واکسن‌های نوترکیب در ایجاد ایمنی زایی بالا به نظر می‌رسد، نتایج مورد نظر حاصل شود.

-----------------------------

بیشتر بخوانید:

با چه جراتی ادعای تولید واکسن داریم؟/شرکت فایزر انتقال واکسن با یخچال معمولی را تایید کرد

--------------------------------------------
فلاح مهرآبادی درباره روند کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس اظهار کرد: نتایج ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، همانطور که پیش بینی می‌شد این واکسن جزو واکسن‌های بسیار کم عارضه بوده و به لحاظ اثربخشی نیز هنوز برای اظهار نظر قطعی زود است زیرا در فاز اول تاکید بر پیدا کردن دوز موثر است.

-----------------------

بیشتر بخوانید:

واکسن ایرانی «برکت» به «داوطلبان» تزریق می شود!

-----------------------------------------------------------------------
وی ادامه داد: براساس آنالیز اولیه هفته گذشته تیم اجرایی که از همکاران دانشگاه علوم پزشکی ایران هستند، از بین سه دوز ۵، ۱۰ و ۲۰ میکروگرم در ۲۰۰ میکرولیتر که برای فاز اول کارآزمایی انتخاب شده بود، دوز ۱۰ میکروگرم با اثربخشی بالای ۸۰ درصد برای ادامه کارآزمایی در فاز دوم انتخاب شد.

 سخنگوی موسسه رازی افزود: در فاز دوم، علاوه بر پایش ایمن و بی خطر بودن واکسن، تمرکز بر ارزیابی اثربخشی و ایمنی زایی واکسن است و براساس نتایج این فاز می توانیم وارد مطالعات فاز سوم شویم.

----------------------

بیشتر بخوانید:

«تولید داروی کرونا» تا پایان سال میلادی توسط شرکت فایزر
----------------------------------------------------
فلاح مهرآبادی با بیان این که خوشبختانه اثربخشی خوبی در دوز منتخب گزارش شده است، تصریح کرد: این واکسن در فاز اول، ایمنی خوبی هم ایجاد کرده است و در صورت ادامه این روند، همانطور که واکسن‌های نوترکیب از واکسن‌های کم عارضه دنیا محسوب می‌شوند، رازی کووپارس نیز جزو واکسن‌های بسیار کم عارضه خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر به منابع علمی در مورد واکسن‌های کرونا در دنیا مراجعه شود، واکسن‌هایی با ساختار پروتئین نوترکیب، در صدر کم عارضه ترین واکسن‌ها هستند زیرا ساختار آنها به گونه ای است که فقط بخشی از ژنوم ویروس استفاده می‌شود و بخش های زائد ویروس یا قسمت هایی که ممکن است در آینده عوارضی ایجاد کند، همراه واکسن وارد بدن نمی‌شود بنابراین بسیار کم عارضه هستند.

وی با بیان این که وقتی واکسنی تولید و یک فرآورده خارجی وارد بدن می‌شود به طور قطع سیستم ایمنی بدن واکنش نشان داده و به تزریق یک ماده بیولوژیک پاسخ خواهد داد، تاکید کرد: تلاش تمام شرکت‌ها، طراحی واکسنی با کم ترین عارضه است. در مطالعات بالینی فاز یک واکسن موسسه رازی، عارضه‌ای که در داوطلبان و روند مطالعه اختلال ایجاد کند، مشاهده نشد و به لحاظ اثربخشی نیز با توجه به سابقه خوب واکسن‌های نوترکیب در ایجاد ایمنی زایی بالا به نظر می‌رسد، نتایج مورد نظر حاصل شود.

ایسنا نوشت فلاح مهرآبادی با بیان این که به زودی گزارش مکتوب نتایج ارزیابی‌های فاز اول به سازمان غذا و دارو ارسال می‌شود تا به سرعت وارد فاز دوم مطالعه شویم، یادآور شد: با مجوزی که پیش از این از کمیته بررسی داده‌ها اخذ کرده بودیم، فرآیند داوطلب گیری را هم آغاز و آزمایشات اولیه از داوطلبان انجام شده است تا با دریافت مجوز فاز دو، تزریق واکسن به داوطلبان را آغاز کنیم.

 

این در حالی است که زمستان سال گذشته ۱۶۷ داروساز ایران در نامه‌ای به محمدرضا شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و دارو، مطالعات بالینی در ایران برای تولید واکسن کرونا را «در حد یک شوخی» خواندند و نوشتند: «با کدام جرات ادعای تولید چنین واکسنی را داریم؟»

در این نامه با اشاره به شروع واکسیناسیون ضد کرونا در بسیاری کشورها، از «بی‌برنامگی وحشتناک» در تامین واکسن کرونا در ایران انتقاد شده است.

نویسندگان این نامه از سازمان غذا و داروی ایران خواسته‌اند که «به موقع، و نه بعد از مرگ سهراب» نسبت به خرید و واردات واکسن کرونا اقدام کند.

این داروسازان همچنین از اینکه افراد با تخصص‌های غیردارویی، نظر تخصصی دارویی می‌دهند انتقاد کرده و برخی موضوعات مطرح شده در رسانه‌های داخل ایران درباره تولید واکسن داخلی کرونا را «توهین به شعور علمی داروسازان و صرفا بهانه‌ای برای عدم تامین واکسن» توصیف کردند.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران گفته‌اند شرایط ویژه نگهداری واکسن فایزر در دمای منفی هفتاد درجه یکی از دلایل نخریدن این واکسن از سوی ایران است.

با این حال در نامه داروسازان آمده که «خرید چند deep freezer که تا دمای ۹۰- درجه سانتی گراد را تامین می‌کند» کار دشواری نیست.

آنان با بیان این که شرکت فایزر از ابتدای به ثمر رسیدن تحقیقاتش درباره واکسن کرونا نیاز به این گونه تجهیزات را اعلام کرده بود، افزوده‌اند: «ضمنا فایزر انتقال با یخچال معمولی به مدت ۵-۶ روز را تایید کرد.»

این داروسازان شعار «تولید ملی واکسن» را نیز موجب شگفتی خواندند و نوشتند: «چرا اجازه بدهیم تولید یک محصول این‌قدر تخصصی را ساده جلوه دهند؟ ما که قابلیت خرید چند فریزر برای انتقال و نگهداری واکسن را نداریم، تجهیزات تولید واکسن آن هم برای ۸۰ میلیون نفر را داریم؟»

این ۱۶۷ داروساز ایرانی با اشاره به این که «داروهای معمولی‌تر از جمله ناپروکسن، ویتامین سی تزریقی، انسولین و...به عنوان کمبود در لیست داروهایمان است»، اضافه کردند در حالت خوشبینانه «سال دیگر همین موقع شاید چند میلیون واکسن داشته باشیم.»

در این نامه همچنین آمده مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی از تولید واکسن سخن می‌گویند که «در تامین حقوق کادر درمان وامانده‌اند» و «هنوز فاویپیراویر و رمدسیویر کافی تولید نشده و ملت قاچاق می‌خرند!»

در پایان این نامه نیز تاکید شده است: «کرونا آنفلوانزا نیست و شوخی ندارد، دارو ندارد. برای آنفلوانزا حداقل تامی فلو قاچاق وجود دارد. برای کرونا چه چیزی داریم؟»/

https://www.asianews.ir/u/2lN
اخبار مرتبط
رئیس انجمن دیابت ایران گفت: اکنون بیش از هشت میلیون نفر جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند و تزریق واکسن کرونا به این افراد ضروری است و باید همه بیماران تحت نظر پزشک معالج، واکسیناسینه شوند.
عبدالوهاب شهیدی، خواننده و نوازندهٔ سرشناس ایرانی که براساس برخی خبرها چهار روز پس از تزریق واکسن کرونا در ۹۹ سالگی دچار عارضه قلبی شده بود، یک روز پس از بستری شدن در بیمارستان، امروز، دوشنبه ۲۰ اردیبهشت درگذشت.
تزریق واکسن کرونا از سوی وزارت بهداشت از اسفند سال گذشته آغاز شد و این واکسیناسیون بر اساس ردیف شغلی و سنی در ایران صورت می گیرد.
واکسن‌های موجود کرونا در حال حاضر برای افراد زیر ۱۸ سال، در دوره بارداری و شیردهی، سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید و وجود هر گونه بیماری حاد با تب یا بدون تب ممنوعیت مصرف وجود دارد.
حمید حسینی، عضو هیات رییسه اتاق ایران و عراق، درباره خرید واکسن کرونا با بخشی از پول‌های مسدودشده تهران در بغداد، گفت: توافق شده که از محل مطالبات صادرات برق و گاز به عراق، واکسن استرازنکا و اسپوتنیک خریداری شود؛ این در حالی است که حتی با تلاش های رییس بانک مرکزی در اواخر سال گذشته، وضعیت پول های بلوکه شده ایران در عراق، کره جنوبی و کشورهای دیگر هنوز نامشخص است.
همراه با واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ کاربران توییتر خبر می‌دهند که این گروه با واکسن کره جنوبی واکسینه شدند؛ در حالی است که پیش از این خبری از واردات واکسن از کره جنوبی نبود.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: امیدواریم بتوانیم در خرداد ۱۴۰۰ اولین مجموعه میلیونی تولید واکسن را داشته باشیم و می‌توانیم تا پایان سال کار واکسیناسیون عمومی را به سرانجام برسانیم.
رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت: پولی و طبقاتی کردن واکسن کرونا نشان دهنده ضعف اخلاق حرفه‌ای و ناکارآمدی در مدیریت بحران این کشور و مردم ایران است و اگر در موردی مصوبه ستاد بر خلاف مصالح جامعه و مثلا در تعارض با سلامت مردم بود و علیرغم نظرات کارشناسی او تحمیل شده بود، آقای وزیر می تواند به صورت شفاف از خود سلب مسئولیت کند و استعفا دهد، هیچ نیازی هم به متهم کردن دیگران و فرافکنی مسائل و مسئولیت‌ها وجود ندارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید