صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۵
کد خبر: 4410
گزارشگر: 213
۵۵۷۳
۱
۰
۱۴
ادامه تراژدی از دست رفتن سرمایه مردم عادی

چرایی «تعطیلی صرافی های رمزارزها در ایران» و «بلوکه شدن» پول مردم

چرایی «تعطیلی صرافی های رمزارزها در ایران» و «بلوکه شدن» پول مردم
بعد از سقوط شاخص کل بازار سهام از محدوده دو میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بسیاری از کسانی که در بورس زیان کرده بودند به سمت بازار رمزارزها روانه شدند و به گزارش رسانه‌ها در این اواخر ارزش معاملات رمزارزها در ایران به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود؛ حالا هم به دستور مجلس و بانک مرکزی جلوی فعالیت تمام درگاه‌های پرداخت غیرمجاز معاملات رمزارزها گرفته شده است.

به گزارش آسیانیوز، در حالی که ۱۲ میلیون ایرانی در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کردند قرار است تمام صرافی‌های رمزارز در کشور بسته شوند. تکلیف فعالان بازار رمزارزها چه می‌شود؟

-------------------------------

بیشتر بخوانید:

نهنگ های «اتریوم» رکورد زدند/افول محبوبیت «بیت کوین»؟!
---------------------------------------------------------------------
مدت‌ها است که ما ایرانی‌ها به دلیل تحریم‌ها از حضور در بازارهای جهانی محروم شدیم اما بالاخره در کشور ما همیشه راه فراری برای تحریم و فیلترینگ پیدا می‌شود و این بار هم صرافی‌های داخلی مسوول دور زدن تحریم‌ها برای مردم بودند.

------------------

بیشتر بخوانید:

بیت‌کوین «صعودی» شد/ پیشنهاد برای خرید بیت کوین؟!
------------------------------------------------------
بعد از سقوط شاخص کل بازار سهام از محدوده دو میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بسیاری از کسانی که در بورس زیان کرده بودند به سمت بازار رمزارزها روانه شدند و به گزارش رسانه‌ها در این اواخر ارزش معاملات رمزارزها در ایران به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود. حالا هم به دستور مجلس و بانک مرکزی جلوی فعالیت تمام درگاه‌های پرداخت غیرمجاز معاملات رمزارزها گرفته شده است.

----------------------

بیشتر بخوانید:

ارزهای دیجیتال؛ در آستانه «تحولی بزرگ»
----------------------------------------------------

به نوشته تجارت نیوز، امروز هم در جریان همین دستور مدیرعامل صرافی کریپتولند بازداشت شد. هیچ کدام از صرافی‌های داخلی مجاز به فعالیت نبودند اما سوال اصلی اینجاست که چرا از درگاه‌های معتبر بانک مرکزی استفاده می‌کردند؟

ایوب ترابی، متخصص امنیت رمزارزها، درباره تصمیم بانک‌مرکزی در رابطه با رمزارزها گفت: متن صریح قانون می‌گوید خرید و فروش رمزارزها جرم است و فعالیت در بازار رمزارزها یا باید قانونی و یا جمع‌آوری شود.

این متخصص در رابطه با بستن صرافی‌های غیرمجاز گفت: بستن صرافی‌های غیرمجاز کار نادرستی نیست و دولت به دلیل عملکرد کند خودش در رابطه با سازماندهی این بازار مقصر است. به نظرم باید فعالیت در این بازار قانونی شود.

ترابی در رابطه با فعالیت سازمان‌ها و شرکت‌ها در بازار کریپتو گفت: فعالان اصلی بازار رمزارزها در ایران شرکت‌های خصوصی و برخی سازمان‌های وابسته به نهادهای دولتی و غیردولتی هستند که اغلب استخراج رمزارزها نیز از سوی آنها انجام می‌شود. به نظرم دولت بدش نمی‌آید از این حوزه درآمد کسب کند و احتمالا فعالیت رمزارزها را تحت کنترل خود درمی‌آورد و فعالان در صورت پذیرش شرایط دولت مجاز به فعالیت در این بازار می‌شوند.

پول بلوکه شده در خارج
تمام کسانی که در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنند مجبوراند حتی با وجود کارمزد بالا از صرافی‌های داخلی استفاده کنند اما حالا دیگر تمام درگاه‌های نقل و انتقال داخلی قرار است بسته شوند و با این اقدام سرمایه‌ زیادی در خارج از کشور بلوکه می‌شود.

امیرحسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی نیز در این باره به تجارت‌نیوز گفته است: هنوز جزئیات این تصمیم اعلام نشده است اما به نظرم در مدت کوتاهی این بازار سازماندهی خواهد شد زیرا در صورت بسته بودن صرافی‌های داخلی سرمایه زیادی در خارج از کشور بلوکه می‌شود.

این کارشناس در ادامه گفت: بازار رمزارزها همیشه باعث خروج ارز نیست و در کشور جوانانی هستند که از این فرصت استفاده کردند و از این بازار ارز آوری دارند. با توجه به کسری بودجه دولت، وضعیت اشتغال و بلوکه شدن سرمایه مردم احتمالا به زودی این بازار سازماندهی و قانونی می‌شود و بهتر است در این شرایط تصمیمات هیجانی نگیریم.

این در حالی است که بازار «رمزارز» مقصد جدید سرمایه‌گذاران در کشور است و برآورد می‌شود که حدود ۱۲میلیون ایرانی صاحب رمزارز باشند. به این معنی که هر حساب کاربری در صرافی‌های دیجیتال نماینده ۴ الی ۵ نفر است؛ چراکه افراد به‌دلیل پیچیدگی‌های بازار رمزارز ترجیح می‌دهند نماینده‌ای را که آشنا با این بازار است انتحاب کنند و از این رو ممکن است در موجودی یک حساب کاربری ۴ الی ۵ نفر سهم داشته باشند. پژوهش حاضر نشان می‌دهد ۵/ ۲میلیون حساب کاربری در صرافی‌های دیجیتال وجود دارد که می‌توان گفت نماینده ۱۰ الی ۱۲ میلیون نفر محسوب می‌شود.

دنیای اقتصاد نوشت آمار بالا نشان می‌دهد عدم‌ثبات اقتصادی و وجود انتظارات تورمی موجب شده تا مردم رفت‌و‌آمد به بازارهای مختلف داشته باشند و رفتارهای هیجانی از خود بروز دهند. اقبال مردم، یک روز بورس را نشانه می‌رود، روز دیگر دلار، طلا و رمزارز را این روزها هم بازار رمزارز داغ است و از گوشه و کنار شاهد اظهارنظرهای مختلفی در خصوص این بازار هستیم. سه کمیسیون تخصصی بخش خصوصی نیز اخیرا جلساتی را به این موضوع اختصاص داده‌اند. نشست مشترک دو کمیسیون «بازار پول و سرمایه» و «اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال» اتاق تهران به بررسی موضوع رمزارزها در کشور اختصاص پیدا کرد. در این جلسه یک گزارش آماری اعلام شد که قابل توجه بود. همچنین در نشست اقتصاد کلان اتاق ایران موضوع «تبادل رمزارزها و موانع و مشکلات آن» بررسی شد.

آمارهای جالب از بازار رمزارز
فعالان بخش خصوصی حاضر در نشست مشترک دو کمیسیون «بازار پول و سرمایه» و «اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال» اتاق تهران، اغلب بر این عقیده بودند که دولت باید از رفتارها و سیاست‌های سلبی دست بکشد و با وجود گرایش گسترده مردم به سرمایه‌گذاری در این بازار واقعیت ارزهای دیجیتال را بپذیرد و نقش رگولاتور را ایفا کند. نمایندگانی از بانک مرکزی نیز در این جلسه حضور داشتند که اعلام کردند نگرش مثبت و یکنواختی در مورد رمزارزها در کشور وجود نداشته و دولت نگرانی‌هایی در این زمینه دارد. در عین حال، فرزین فردیس، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران گزارشی درباره رمزارزها در نشست مشترک دو کمیسیون «بازار پول و سرمایه» و «اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال» اتاق تهران ارائه کرد که جالب بود.

براساس این گزارش، ارزش کل بازار رمزارزها در جهان تا ۸ می‌۲۰۲۱ به ۲۴۶۰ بیلیون دلار رسیده و ارزش کل بازار بیت‌کوین طی همین مدت ۱۱۱۰ بیلیون دلار برآورد شده است. همچنین تعداد رمزارزهای پذیرش و لیست‌شده در صرافی‌های معروف دنیا تا ۱۵ آوریل ۲۰۲۱ عدد ۴۷۰۱ را نشان می‌دهد، در حالی که تعداد رمزارزها در سال ۲۰۱۳ تنها ۶۶ عدد بود. به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، در بازار رمزارزها نیز مردم مانند همیشه جلوتر از بقیه حرکت کرده‌اند. براساس پژوهشی که شرکت مشاوره مدیریت ایلیا روی ۵۶۰۰ نفر از جمعیت ۱۸ تا ۶۵ ساله کشور به انجام رسانده است، ۳۱ درصد از پرسش‌شوندگان ادعا کرده‌اند که در حال حاضر صاحب رمزارز هستند، ۶ درصد اعلام کرده‌اند که پیش از این از چنین دارایی برخوردار بودند، ۶۳ درصد هم گفته‌اند که هیچ‌گاه رمزارز نداشته‌اند.

بنابراین احتمالا حدود ۱۲ میلیون ایرانی صاحب رمزارز هستند. این گزارش می‌افزاید: ۶۲ درصد مردمی که رمزارز خریداری کرده‌اند، در ۶ ماه اخیر وارد بازار شده‌اند و حجم مبادله روزانه رمزارزها در پایان اسفند بین ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. علاوه‌بر این، ۷۷درصد از دارندگان رمزارز، اعلام کرده‌اند که به قصد سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول وارد این بازار شده‌اند، ۱۵درصد، سرمایه‌گذاری در این بازار را شغل و حرفه خود برشمرده‌اند، سه درصد به‌دلیل حمایت از تکنولوژی، سه درصد به‌دلیل کنجکاوی و سرگرمی، یک درصد به‌دلیل جابه‌جایی بین‌المللی پول و یک درصد برای پرداخت و خرید به این بازار آمده‌اند./

https://www.asianews.ir/u/2m0
اخبار مرتبط
بازار «رمزارز» مقصد جدید سرمایه‌گذاران در کشور است و برآورد می‌شود که حدود ۱۲ میلیون ایرانی صاحب رمزارز باشند؛ به این معنی که هر حساب کاربری در صرافی‌های دیجیتال نماینده ۴ الی ۵ نفر است؛ چراکه افراد به‌دلیل پیچیدگی‌های بازار رمزارز ترجیح می‌دهند نماینده‌ای را که آشنا با این بازار است انتحاب کنند و از این رو ممکن است در موجودی یک حساب کاربری ۴ الی ۵ نفر سهم داشته باشند.
بیت‌کوین کانال ۵۰ هزار دلار را هم از دست داده و نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده بود. اما حالا دوباره روندی صعودی پیدا کرده و به ۵۲ هزار دلار رسیده است. حالا وقت خرید بیت‌کوین است؟
روند نزولی ارزهای دیجیتالی ادامه دارد و بیت کوین در سطح ۵۰ هزار دلاری سقوط کرد.
به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، با تردید نسبت به روند بلندمدت بیت کوین، شمار سرمایه گذاران عمده در اتریوم افزایش قابل توجهی داشته است تا جایی که اکنون تعداد نهنگ های اتریوم که ۱۰ هزار عدد اتریوم یا بیشتر از این رمزارز در اختیار دارند، به رکورد تاریخی تازه ای رسیده است.
بازار سرمایه تا کنون در معاملات سال جدید روند نزولی سال گذشته را ادامه داده و بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با توجه به شرایط موجود در بازار روند نزولی و افزایش عرضه در بسیاری از نمادها ادامه دارد.
بورس امروز با تعادلی نسبی در عرضه و تقاضا شروع به کار کرد اما در ادامه روند معاملات تقاضا در شاخص‌سازان افزایش یافت و با مثبت مواجه شد. اما آینده بورس چه خواهد شد؟ چه سناریوهایی مطرح است؟
پس از چند سال تلاطم، بهای بیت‌کوین در ماه‌های اخیر در حد چشمگیری افزایش یافته و از حمایت موسسات مالی مهم و معتبر برخوردار شده است؛ در حالی که شرکت تسلا اعلام کرد حدود ۱.۵ میلیارد دلار در ارز مجازی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده است.
آیا سوزانده شدن مازوت ضرر دارد یا خیر ؟ دلیل استفاده از مازوت چیست ؟ آیا استفاده از مازوت به تحریم ربط دارد یا خیر ؟ آیا در تهران مازوت سوزانده می شود یا خیر ؟ آیا بر مرگ و میر کرونا اثر دارید یا خیر ؟ کلکسیون اظهارات متعددی که در این خصوص از طرف مسئولین بیان شده است بررسی کردم تا پاسخ این سوالات را بیابم . مرور این اظهارات متناقضات نشان می دهد که مازوت نه فقط جان مردم را می گیرد بلکه اعتماد و امید را هم به آتش می کشاند.
مسوولان می‌گویند به دلیل مصرف بالای برق و گاز خانگی و تجاری ناچار به قطع برق در برخی مناطق شده‌اند و برخی از کارشناسان و روزنامه‌نگاران اما قطعی برق را مرتبط با تولید بیت کوین توسط چینی‌ها در ایران می‌دانند.
قیمت بیت کوین رکورد جدیدی ثبت کرد و به ۳۴ هزار و ۸۰۰ دلار رسید. آخرین افزایش ناگهانی بیت‌کوین کمتر از سه هفته پیش، در ۱۶ دسامبر اتفاق افتاد که قیمت آن تا ۲۰ هزار دلار بالا رفته بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
احمد
۱۴۰۰/۰۳/۱۹
0
0
0

حالا تکلیف ما چی است پول ملت بلوک سد باید چکار کرد


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید