صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۴
کد خبر: 4453
گزارشگر: 213
۱۲۰۲
۰
۰
۸
در نشست شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی مطرح شد:

دلایل «مهجور شدن» صنایع دستی ایران با وجود شهرت جهانی

دلایل «مهجور شدن» صنایع دستی ایران با وجود شهرت جهانی
مهجور ماندن صنایع دستی ایران در داخل کشور با وجود شهرت جهانی آنها، یکی از موضوعات مورد اشاره در نخستین نشست شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی در میبد استان یزد بود.

مهجور ماندن صنایع دستی ایران در داخل کشور با وجود شهرت جهانی آنها، یکی از موضوعات مورد اشاره در نخستین نشست شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی در میبد استان یزد بود.
«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در نشست شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی که به میزبانی میبد برگزار شد، با بیان این که در سال‌های اخیر خصوصاً پس از ثبت جهانی یزد، تحولی در شهرهای استان اتفاق افتاده است، گفت: شهرداران و شوراهای شهر در حوزه صنایع دستی و میراث فرهنگی، فعالیت کردند و شهرها و روستاهای صنایع دستی ما به واسطه حضور شهرداری‌ها روند رو به رشدی را شاهد هستند.

وی با بیان این که شهرداری‌ها والدین اصلی فعالیت‌های شهر به شمار می‌روند، گفت: از این که شهرداری‌ها در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز سیاست گذار باشند، خرسندیم.

این مسئول با اشاره به این که امروز در حوزه میراث فرهنگی هزینه قابل توجهی صرف مرمت‌ها شده است، گفت: حدود ۱۰۰۰ طرح مرمتی در یزد انجام شده که تعداد زیادی از بناهای مرمت شده نیز حاصل فعالیت شهرداری‌هاست.

وی با بیان این که تقابل‌های گذشته اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری تبدیل به تعامل و همکاری شده است، تصریح کرد: آغازگر این حرکت دوستانه در یزد، «مهدی جمالی نژاد» شهردار وقت و معاون کنونی وزیر کشور بود لذا اکنون نیز می‌توان در خصوص توسعه صنایع دستی اقدام کرد.

 علیرضا نقوی» شهردار میبد نیز در این نشست بیان کرد: متاسفانه برخلاف این که در دنیا توانسته‌ایم، هنر و صنعت دست خود را عرضه کنیم، در داخل کشور در زمینه ایجاد ارتباط، شبکه سازی، معرفی شهرها نتوانستیم توفیق چندانی داشته باشیم و این خلاء بیش از پیش حس می‌شود.

وی ضمن گرامی داشت یاد و خاطره «غدا هیجاوی» رئیس شورای جهانی صنایع دستی، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۴ که شهرهای اصفهان و تبریز به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی خلاق و شهر جهانی فرش انتخاب شدند تا امروز ۱۴ شهر و روستای ایران توانسته‌اند اعتبارنامه شورای جهانی صنایع دستی را کسب کنند و ایران در این عرصه در دنیا پیشتاز است.

شهردار میبد با بیان این که صنایع دستی امروزه از یک کالای لوکس به کلای مصرفی خانواده‌ها تبدیل شده است، تصریح کرد: صنایع دستی می‌تواند به پویایی اقتصاد شهری کمک فراوانی داشته و رونق گردشگری را ایجاد کند چرا که رابطه دو سویه ای در این مهم وجود دارد.

وی با اشاره به مشکلاتی که کرونا در زندگی امروز ایجاد کرده است، تصریح کرد: در این ایام، بازار دیجیتال مارکتینگ رونق دوچندانی یافته و در فروش صنایع دستی شهرداری‌ها به عنوان یکی از حامیان اصلی این حوزه می‌توانند قدم بردارند.
نقوی با اشاره به این که نشست‌های مشابه این نشست، می‌تواند باعث استفاده از ظرفیت‌های فضای شهری صنایع دستی در معرفی محصولات دیگر شهرها شود، گفت: همچنین ایجاد شبکه‌ی عرضه و فروش کالای با تسهیل‌گری روبرو می‌شود.

شهردار میبد با تاکید بر این که نیاز امروز صنایع دستی کشور شبکه عرضه و فروش کالاهای با اصالت صنایع دستی است تاکید کرد: فروش و عرضه صنایع دستی از طریق فضای مجازی با نشانی و برند شهرها، برگزاری هفته های فرهنگی در شهرهای صنایع دستی و اقداماتی در این راستا نیاز به تلاش بیشتری دارد.

وی در مورد تاریخچه زیلوی میبد، تصریح کرد: از زمانی که میبد به عنوان شهر جهانی زیلو انتخاب شده است، رونق و خون تازه‌ای در این هنر صنعت دمیده شد، زیلو به عنوان فرش سلامت که از رنگ‌ها طبیعی برای بافت آن استفاده می‌شود و قدمت تولید آن به اسلام بر می‌گردد، شناخته می‌شود.

نقوی با بیان این که در سال‌های گذشته زیلو رو به فراموشی می‌رفت و اساتید و پیشکسوتان آن به علت نداشتن بازار در حال ترک این کار بودند، گفت: با جهانی شدن زیلو و هماهنگی دستگاه‌های مختلف تشکل‌های صنفی، خوشه زیلو و دوره های مختلف آموزشی در استان و شهرستان میبد رقم خورد.

شهردار میبد بیش از ۳۰۰ دستگاه زیلو جدید در میبد راه اندازی شد، تصریح کرد: علاقه‌مندان زیادی در بین جوانان و نوجوانان و بانوان برای بافت زیلو آموزش دیدند و امروز بسیاری از بانوان میبد تولید کننده زیلو هستند و در این مسیر مشاغل خانگی زیادی ایجاد شده است.
وی با اشاره به احیای اصالت سنجی و گواهی اصالت برای زیلو، خاطرنشان کرد: آزمایش‌هایی برای کیفیت نخ و رنگ توسط جهاددانشگاهی استان صورت گرفت و در این راستا با کشور سوئیس در بحث مالکیت زیلو وارد مذاکره شده‌ایم و قراردادهایی در این راستا در حال انعقاد است.

نقوی از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای احیای زیلو، بیان کرد: تامین زیرساخت‌ها، قیمت گذاری مشترک محصولات، تدوین دستورالعمل و صدور گواهی کیفیت زیلو، مستند سازی زیلوهای تاریخی، برگزاری دوره‌های مقدماتی و تکمیلی آموزشی بافت زیلو، اجرای طرح‌های تاریخ شفاهی در زمینه زیلو و زیلوهایی که قدمت تاریخی دارند از دیگر فعالیت‌هایی است که در زمینه زیلو انجام شده است./

سید محمدجواد عرفانفر
https://www.asianews.ir/u/2n6
اخبار مرتبط
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد، گفت: برخی از تفاوت های فرهنگی و اختلاط های قومی در مهاجر پذیری شهرستان، تبعات اجتماعی و مشکلات فرهنگی را ایجاد کرده است.
رئیس کل دادگستری استان یزد در دیدار با مجموعه روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان یزد، گفت: شناخت و درک متقابل با دریافت ها و ارتباطات دو سویه به منظور دستیابی به اهداف سازمانی از اصول اساسی مدیریت است که روابط عمومی ها از عوامل مؤثر در تحقق این امر مهم هستند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد گفت: ایجاد اشتغال باید برای خانواده های زندانیان به گونه ای صورت بگیرد که به صورت مستمر و دائمی باشد تا به مرور زمان آسیب پذیری این خانواده ها کاهش یابد.
رضا طلایی پور، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفت: آموزش در تمامی بخش های مرتبط با صنعت ساختمان در رشته برق امری ضروری است و اقدامات خوبی از سوی سازمان در این زمینه شروع شده که در سال جاری تکمیل می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: گرچه شیوع ویروس کرونا ، اوایل اسفند ماه ۱۳۹۸ چراغ فعالیت‌ های فرهنگی و هنری استان را کم رنگ کرد ولی نتوانست آن را کاملا خاموش کند.
راب مَک‌ایر، سفیر بریتانیا با انتشار عکسی توییت کرد: با توجه به وضعیت پاندامی، سیزده بدر را داخل باغ سفارت با خانواده‌ام می‌گذرانم. این روز یادآور اهمیت حفظ طبیعت است برای همه.
ایرانی‌ها در پایان تعطیلات نوروزی، ۱۳ فروردین‌ماه را که «روز طبیعت» نام‌گذاری شده است، به‌عنوان «سیزده به‌در» به دورهمی در طبیعت می‌گذراندند و بسیاری آن را به‌معنای «سیزدهم به‌سوی در و دشت شدن» می‌دانند و حالا دومین سال است که با همه‌گیری کرونا، ضروری است که برای حفظ جان و سلامت خود و دیگر شهروندان، از اجرای این رسم معمول «به در و دشت شدن» و گذراندن روز سیزدهم فروردین‌ماه در طبیعت هم مانند بسیاری از موارد معمول دیگر صرف نظر کنیم.
فرمانده سپاه الغدیر استان یزد با اشاره به برگزاری 40 برنامه محرومیت زدایی در کنار برگزاری کنگره شهدا گفت: رویکرد برگزاری کنگره ملی بزرگداشت شهدای استان یزد گفتمان سازی و محرومیت زدایی است که امید به تحقق آن داریم.
عباس ملازینلی معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد از عمده شاخصه‌ی برنامه‌های فرهنگی کنگره شهدای استان را ارتباط عمیق و اثر بخش برنامه‌های تولیدی کمیته فرهنگی با نسل جوان برشمرد.
پروژه شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس به استان یزد با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور و حضور میدانی استاندار یزد و جمعی از مسئولان ارشد این استان در شهرستان اردکان افتتاح شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید