صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۲:۰۱
کد خبر: 4454
گزارشگر: 213
۲۱۷۶
۰
۰
۲
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

صنایع غذایی گلها؛ «نوستالژی» صد ساله مردم ایران

صنایع غذایی گلها؛ «نوستالژی» صد ساله مردم ایران
مجتمع صنایع غذایی «گلها« در سال 1318 به صورت سنتی فعالیت خود را از پله نوروزخان آغاز کرد؛ در آن دوره زمانی که ادویه جات و سبزیجات خشک در کاغذهای قیفی شکل به فروش می رسید، بنیانگذار گلها اولین کسی بود که از ملوان های روسی نایلون های یک طرف دوخت خریداری و موادغذایی را با کمک اتوهای ذغالی در آن بسته بندی کرد؛ در آن دوره نسل اول گلها با توجه به مقتضای زمان و شرایط جامعه و نیاز آن دوره تصمیم مهمی گرفت.

روایت مهدی کریمی تفرشی، مدیرعامل مجتمع صنایع غذایی گلها درباره شکل گیری این مجموعه:

من مهدی تفرشی هستم. ریاست هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها و هلدینگ آل ام کاتی.

---------------------

بیشتر بخوانید: 

نبود نقدینگی و رکود حاکم؛ مشکل اصلی صنعت شیرینی و شکلات ایران

«قاچاق» محصولات مشابه خارجی؛ «ظلم» به تولید ایرانی!

----------------------------------------------

این افتخار را دارم که به عنوان نسل سوم مجتمع صنایع غذایی گلها از سال 1380 مدیریت این مجموعه را عهده دار باشم.

--------------------------

بیشتر بخوانید:

هدایت امپراتوری های جهان با ادویه!

------------------------------------------------

مجتمع صنایع غذایی گلها در سال 1318 به صورت سنتی فعالیت خود را از پله نوروزخان آغاز کرد. در آن دوره زمانی که ادویه جات و سبزیجات خشک در کاغذهای قیفی شکل به فروش می رسید بنیانگزار گلها اولین کسی بود که از ملوان های روسی نایلون های یک طرف دوخت خریداری و موادغذایی را با کمک اتوهای ذغالی در آن بسته بندی کرد. در آن دوره نسل اول گلها با توجه به مقتضای زمان و شرایط جامعه و نیاز آن دوره تصمیم مهمی گرفت، که آن مهم پایه گذار مجموعه ای عظیم و ماندگار امروزی شده است.

در سال 1345 نسل دوم این مجموعه فعالیت خود را آغاز کرد و هماهنگ با شرایط جامعه مسیر حرکت از تولید سنتی محصولات به سمت صنعتی شدن را طی کرد. تلاش های نسل دوم گلها به همت و تلاش مرحوم عبدالرضا کریمی تفرشی به ثمر نشست و این مجموعه شکلی صنعتی به خود گرفت.

با حرکت به سمت جلو و گام نهادن در مسیر تکنولوژی نیاز به افکار و اندیشه های نو احساس شد و این درست زمانی بود که نسل سوم گلها در ابتدای دهه هشتاد با تفکری نوین از راه رسید تا چرخ صنعت را این بار به مدد دانش و فناوری روز و نیروی جوانی به حرکت در آورد.

با افتخار اعلام می کنم امروز که در حدود 20 سال از کار کردن نسل سوم گلها می گذرد مجتمع صنایع غذایی گلها بیش از ۳5۰ نوع محصول و یک کارآفرینی عظیم چند هزار نفره در سراسر کشور ایجاد کرده است.
صنایع غذایی گلها با بیش از 50 سال حضور پرافتخار در صنعت غذای ایران و کسب انواع افتخارات، جوایز و گواهینامه های ملی و بین المللی و دارا بودن متنوع ترین سبد غذایی از دیرباز تا امروز میهمان بی بدیل سفرهای مردم شریف ایران بوده است و افتخار ما اینست که کودکان دیروز، مادران و پدران امروز و آینده سازان این مملکت و تمامی نسل های میهن عزیزمان با گلها رشد کرده اند و طعم آشنای آن را به خاطر می سپارند و بی تردید تا روزی که این مردم وفادار خاطرات شیرین خود را با عطر و طعم محصولات گلها رقم می زنند و همراه وفادار گلها هستند، صنایع غذایی گلها همچنان بر قله های افتخار می درخشد.

صنایع غذایی گلها امروز با داشتن بیش از 350 نوع محصول دارای بالاترین تنوع محصول در سبد غذایی خانوار می باشد و بیشترین گواهینامه های ملی و بین المللی و جوایز و افتخارات را در کشور کسب کرده است. همچنین این مجموعه یک اشتغال آفرینی بزرگ چند هزار نفره در سطح کشور ایجاد کرده است.

صنایع غذایی گلها از جمله برندهایی است که دارای بالاترین گواهینامه ها و افتخارات ملی و بین المللی است. این مجموعه در چندین سال متوالی واحد نمونه استاندارد بوده است. همچنین افتخار این را داشته که در سال های متوالی عنوان برند محبوب مصرف کنندگان را کسب کند که حاکی از اعتماد مشتریان و مصرف کنندگان فهیم گلها بوده است. اولین دارنده نشان استاندارد نمک طعام در ایران است. از اولین برندهایی هستیم که گواهی ثبت بین المللی تایید و نظارت بر غذا و دارو را از FDA آمریکا دریافت کردیم.

صنایع غذایی گلها اولین کارخانه ای است که موفق به دریافت گواهی قدمت بیش از صد سال از یونسکو شده است و این افتخار بزرگی برای برند گلها و کشور ماست.
این برند یکی از قدیمی ترین و نام آشناترین برندهایی است که از دیرباز بر سر سفره های مردم ایران جایگاه ویژه ای داشته و در حافظه تاریخی مردم ایران به عنوان یک برند نوستالژیک جای گرفته است./

مهدی کریمی تفرشی

مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/2n7
اخبار مرتبط
امروزه مساله بیکاری و افزایش جمعیت یکی از مهمترین دغدغه ها و تهدیدهای ملی است و می تواند در رشد اقتصادی کشورها، ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی نقش مهمی را ایفا کند؛ در حالی که طبق برآوردها حتی برخی از کشورهای کمتر توسعه یافته در این مورد از ما پیشی گرفته اند.
یکی از مهم ترین عـوامـل شکل دهنده الگوی غذایی هر جامعه مجموعه عادات و فرهنگ غذایی آن جامعه است و ایرانیان مردمی خوش ذائقه و دارای تنوع غذایی بسیار بالا هستند و سنت خوردن، از ماندگارترین میراثهای فرهنگ و تمدن ایرانیان است؛ اما آنچه قابل تامل است، الگوی تغذیه ای است و سطح سلامت جامعه وابستگی زیادی به تغذیه مناسب و سالم دارد.
شیوع ویروس کرونا به متأثر شدن شدید تقاضای کل و عرضه کل در اقتصاد ایران منجر شده است؛ به صورتی که در بخش تقاضا مصرف خانوار به علت کاهش درآمد، عدم تمایل برای خرید، افزایش پس‌انداز به دلیل نا اطمینانی از آینده و کاهش صادرات؛ به دلیل ملاحظات تحریمی و بهداشتی کشورهای طرف تجاری به‌شدت کاهش پیدا کرده است.
طبق برآوردها گردش مالی مواد غذایی در ایران حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است؛ بررسی‌ها نشان می دهد صنایع غذایی بالاترین سهم را در ایجاد اشتغال در کشور داشته است و پیش بینی ها بر این نکته استوار است که این بخش امکان توسعه اشتغال در اقتصاد کشور را بیش از سایر بخش های صنعتی خواهد داشت.
اکنون بیش از ۵۰ سال از تاسیس کارخانه‌ «صنایع غذایی گلها» می‌گذرد...به بهانه‌ حضور مستمر این مجموعه در این سال ها با دکتر مهدی کریمی تفرشی، رئیس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها گفت و گویی انجام داده ایم.
تغذیه در ماه رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است و روش صحیح تغذیه در ماه رمضان یکی از موارد مهمی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض جسمی و یا عصبی جلوگیری شود؛ در حالی که همزمانی ماه رمضان با اپیدمی ویروس کرونا رعایت برخی نکات مهم تغذیه‌ای برای حفظ و ارتقای سلامت اعضای خانواده و پیشگیری از بیماری را دوچندان کرده است.
به بهانه‌ی اهدای گواهی «قدمت یونسکو» به صنایع غذایی «گلها» با مهدی کریمی تفرشی، مدیر عامل این مجموعه مهدی کریمی تفرشی و گویی انجام داده ایم. وی از جوانان کارآفرین کشورمان است که تاکنون نشان شوالیه اروپا در صنعت غذای ایران، سفیر حسن نیت بحران قرن، دارنده جایزه نوبل مدیریت از اروپا، عنوان مدیر برتر از نمایندگی سازمان ملل و ... را در کارنامه خود دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید