صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۸:۴۶
کد خبر: 4455
گزارشگر: 1
۴۹۰
۰
۰
۱

DeFi یا امور مالی غیرمتمرکز

DeFi یا امور مالی غیرمتمرکز
DeFi به معنای “امور مالی غیرمتمرکز”، اصطلاحی برای انواع برنامه‌های مالی در ارزهای دیجیتال یا بلاکچین است که به هدف کنار گذاشتن واسطه‌های مالی است. DeFi از بستر blockchain ،فناوری پشت ارز دیجیتال بیت کوین، الهام گرفته است که به چندین سیستم امکان می‌دهد نسخه‌ای یکسان از تمامی اطلاعات تراکنش‌ها را داشته باشند. به این معنی که سیستم توسط یک منبع مرکزی کنترل نمی‌شود.
این قابلیت بسیار مهم است، زیرا سیستم‌های متمرکز می‌توانند سرعت و پیچیدگی معاملات را محدود کنند در حالی که به کاربران دسترسی کمتری برای کنترل مستقیم پول خود می‌دهند. DeFi استفاده از بلاکچین را به بستری برای معادلات مالی پیچیده‌تر گسترش می‌دهد.
رمزارزها تلاش کرده‌اند که پول و پرداخت‌ها برای همه فارغ از موقعیت جغرافیایی آن‌ها، به‌صورت جهانی در دسترس باشد. امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و جنبش مالی آزاد (Open Finance Movement) باعث شدند تا برای تمامی خدمات مالی مورد استفاده‌ی خود، جایگزینی جهانی و آزاد را تصور کنید. پس‌انداز، وام، ترید، بیمه و موارد دیگر که برای هر کس در دنیا تنها با یک تلفن هوشمند و یک خط اینترنت در دسترس خواهد بود.

بیت کوین و بسیاری دیگر از دارایی‌های دیجیتال از روش‌های پرداخت دیجیتال قدیمی، مانند روش‌هایی که توسط Visa و PayPal اجرا می‌شوند، خود را متمایز کرده‌اند زیرا همه واسطه‌ها از معاملات حذف می‌شود. وقتی با یک کارت اعتباری قهوه تهیه می‌کنید، یک موسسه مالی با کنترل بر معامله، اختیار متوقف کردن یا مکث آن و ثبت آن در دفتر خصوصی خود دارد. با بیت کوین، این موسسات از میان برداشته می‌شوند.

خرید مستقیم تنها نوع معامله یا قرارداد تحت نظارت شرکت‌های بزرگ نیست. برنامه‌های مالی مانند وام، بیمه، سرمایه‌گذاری جمعی، شرط‌بندی و موارد دیگر نیز در کنترل این سیستم‌ها خواهد بود. قطع واسطه‌ها از انواع معاملات از مزایای اصلی DeFi است.
شاید این مفاهیم آینده‌گرایانه به نظر برسند، اما وام‌های خودکار به‌طور مستقیم بین دو نفر غریبه در دو نقطه‌ی مختلف از جهان و بدون بانکی به‌عنوان واسطه، مورد مذاکره قرار می‌گیرد.

محبوب‌ترین برنامه‌های DeFi در آینده

مبادلات غیرمتمرکز (DEX): مبادلات آنلاین به کاربران کمک می‌کنند ارزها را با یکدیگر مبادله کنند؛ چه دلار آمریکا با بیت کوین یا اتر باDAI. مبادلات DEX نوعی تبادل داغ است که کاربران را مستقیماً به هم متصل می‌کند تا بتوانند ارزهای رمزنگاری شده را تبادل کنند، بدون اینکه به واسطه با پول خود اعتماد کنند.
Stablecoins: ارز رمزنگاری شده‌ای است که برای ثبات قیمت به دارایی خارج از ارز رمزپایه (مثلاً دلار یا یورو) گره خورده است.
بسترهای وام‌دهی: این سیستم عامل‌ها از قراردادهای هوشمند برای جایگزینی واسطه‌هایی مانند بانک‌هایی که خدمات وام را مدیریت می‌کنند، استفاده می کنند.
بیت کوین “Wrapped” (WBTC): روشی برای ارسال بیت کوین به شبکه Ethereum است تا بیت کوین بتواند مستقیماً در سیستم DeFi Ethereum استفاده شود. WBTC به کاربران این امکان می‌دهد سود بیت کوینی را که از طریق سیستم عامل‌های غیرمتمرکز، که پیش از این توضیح داده شد، کسب کنند.
بازارهای پیش‌بینی: بازارهایی برای شرط‌بندی برای پیش‌بینی رویدادهای آینده، مانند انتخابات. هدف نسخه‌های DeFi در بازارهای پیش‌بینی ارائه عملکرد یکسان اما بدون واسطه است.
https://www.asianews.ir/u/2n8
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید