صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۳
کد خبر: 4470
گزارشگر: 213
۷۸۳
۰
۰
۸
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

مسیر «توسعه»؛ ارتباط «صنعت و دانشگاه»/استقبال «صنایع غذایی گلها» از طرح های «نوآورانه»

مسیر «توسعه»؛ ارتباط «صنعت و دانشگاه»/استقبال «صنایع غذایی گلها» از طرح های «نوآورانه»
توسعه پایدار در تمامی عرصه‌ها حاصل ارتباط و تعامل میان سه قطب دولت، نخبگان و مردم است و برای رسیدن به چشم انداز توسعه پایدار ارتباط مستمر و گسترده صنعت و دانشگاه باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ همچنین صنایع غذایی گلها کاملا آمادگی این را دارد که از طرح ها و پروژه های نوآورانه دانشگاهیان استقبال کند.

بر اساس سند توسعه؛ ایران تا پایان سال ۱۴۰۴ باید به قطب علمی در منطقه تبدیل شود و ۵۰ درصد از تولیدات ناخالص ملی از طریق فعالیت‌های اقتصادی دانشگاهیان تأمین شود که این موضوع به‌خوبی نقش دانش و فناوری و آموزش عالی را در تحقق اهداف این سند نشان می‌دهد.

حرکت به‌ سوی اقتصاد دانش‌بنیان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی امری است که به نگاه ویژه ای از سوی همه ارکان بدنه اقتصاد و صنعت و آموزش عالی کشور نیاز دارد و مدیزیت همه جانبه و کارشناسانه ای را می طلبد.

توسعه پایدار در تمامی عرصه‌ها حاصل ارتباط و تعامل میان سه قطب دولت، نخبگان و مردم است و برای رسیدن به چشم انداز توسعه پایدار ارتباط مستمر و گسترده صنعت و دانشگاه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

جذب و سازماندهی متخصصان و نخبگان و پشتیبانی از این سرمایه های کشور و حمایت هر چه بیشتر دولت از تشکیل و رشد شرکت های دانش‌بنیان می تواند علاوه بر سوق دادن استعدادهای کشور را به سمت اجرایی شدن ایده‌ها متناسب با نیاز کشور، به رشد و تعالی هر چه بیشتر اقتصاد مبتنی بر دانش، تفکر وخلاقیت کمک کند و به موازات آن باعث شکوفایی روزافزون دانشگاههای کشور، افزایش انگیزه و روحیه دانش اندوزی و فراگیری علم به جای دریافت صرف مدرک دانشگاهی، احساس نیاز هرچه بیشتر آموزش عالی کشور برای به روز کردن محتویات علمی آموزشی دانشگاهها و به تناسب کمک و تحول جدی در صنعت کشور برای پایه دانش و تکنولوژی خواهد شد.

صنایع غذایی گلها که با سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران دارای تعامل و ارتباط است، پروژه ای دانش بنیان و مشترک را با این سازمان اجرا کرده که منجر به نوآوری در زمینه استریلیزاسیون مواد پودری صنعت غذا شده است.

همچنین صنایع غذایی گلها کاملا آمادگی این را دارد که از طرح ها و پروژه های نوآورانه دانشگاهیان استقبال و در صورت قابل اجرا بودن و پس از انجام تحقیقات بازار، از این پروژه ها در عرصه صنعت و تولید استفاده کند./

مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/2nm
اخبار مرتبط
مجتمع صنایع غذایی «گلها« در سال 1318 به صورت سنتی فعالیت خود را از پله نوروزخان آغاز کرد؛ در آن دوره زمانی که ادویه جات و سبزیجات خشک در کاغذهای قیفی شکل به فروش می رسید، بنیانگذار گلها اولین کسی بود که از ملوان های روسی نایلون های یک طرف دوخت خریداری و موادغذایی را با کمک اتوهای ذغالی در آن بسته بندی کرد؛ در آن دوره نسل اول گلها با توجه به مقتضای زمان و شرایط جامعه و نیاز آن دوره تصمیم مهمی گرفت.
امروزه مساله بیکاری و افزایش جمعیت یکی از مهمترین دغدغه ها و تهدیدهای ملی است و می تواند در رشد اقتصادی کشورها، ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی نقش مهمی را ایفا کند؛ در حالی که طبق برآوردها حتی برخی از کشورهای کمتر توسعه یافته در این مورد از ما پیشی گرفته اند.
یکی از ابعاد عصر اطلاعات، تغییرات عمیقی است که در روابط اقتصادی بین افراد، شرکت ها و دولت ها به وجود آمده، به طوری که پدیده ی جدیدی به نام کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک را مطرح ساخته است.
یکی از مهم ترین عـوامـل شکل دهنده الگوی غذایی هر جامعه مجموعه عادات و فرهنگ غذایی آن جامعه است و ایرانیان مردمی خوش ذائقه و دارای تنوع غذایی بسیار بالا هستند و سنت خوردن، از ماندگارترین میراثهای فرهنگ و تمدن ایرانیان است؛ اما آنچه قابل تامل است، الگوی تغذیه ای است و سطح سلامت جامعه وابستگی زیادی به تغذیه مناسب و سالم دارد.
اهمیت فضای اقتصاد، تولید و نوآوری در شرایط فعلی کشور به حدی است که امسال پشتیبانی و مانع زدایی از تولید به عنوان شعار سال از سوی رهبر انقلاب مطرح شده و سمت و سو‌ی برنامه ریزی و خط مشی اداره کشور برای قوای سه گانه مشخص شد.
افزایش یکباره تقاضا برای استفاده از اقلام بهداشتی سبب شد تا برخی کارخانجات برای تامین ماسک، الکل و مواد ضدعفونی نسبت به تغییر خطوط تولید خود اقدام کنند برخی از شرکت های دانش بنیان نیز برای رفع نیازهای جامعه در زمینه مبارزه با ویروس کرونا به میدان آمدند؛ در حالی که باید مراقب باز شدن پای دلالان به حوزه واردات واکسن توسط بخش خصوصی و ایجاد بازار سیاه باشیم./
شیوع ویروس کرونا به متأثر شدن شدید تقاضای کل و عرضه کل در اقتصاد ایران منجر شده است؛ به صورتی که در بخش تقاضا مصرف خانوار به علت کاهش درآمد، عدم تمایل برای خرید، افزایش پس‌انداز به دلیل نا اطمینانی از آینده و کاهش صادرات؛ به دلیل ملاحظات تحریمی و بهداشتی کشورهای طرف تجاری به‌شدت کاهش پیدا کرده است.
قاچاق محصولات مشابه خارجی به کشورمان و پر کردن لاین های فروشگاهها با این محصولات بی انصافی در حق تولیدکننده زحمتکش، نیروهای تحصیلکرده و فرهیخته و کارگر زحمتکش ایرانی است و خوابیدن چرخ های تولید بسیاری از صنعتگران و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و بیکار خیل عظیمی از نیروهای کار از پیامدهای این بی تدبیری است.
طبق برآوردها گردش مالی مواد غذایی در ایران حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است؛ بررسی‌ها نشان می دهد صنایع غذایی بالاترین سهم را در ایجاد اشتغال در کشور داشته است و پیش بینی ها بر این نکته استوار است که این بخش امکان توسعه اشتغال در اقتصاد کشور را بیش از سایر بخش های صنعتی خواهد داشت.
ایران اگر بخواهد اهداف خود را در برنامه ششم توسعه پیگیری کرده و به آن برسد ناگزیر به گسترش روابط تجاری با کشورهای بیشتری است تا بتواند سهم صادرات غیر نفتی خود را در افق ۲۰۲۰ به ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی خود برساند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید