صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۵۸
کد خبر: 4479
گزارشگر: 213
۱۵۶۵
۰
۰
۷
ادعای کارشناسان در نتایج یک تحقیق

آیا «استخراج بیت کوین» در «دور زدن تحریم ها» موفق خواهد بود؟!

آیا «استخراج بیت کوین» در «دور زدن تحریم ها» موفق خواهد بود؟!
پژوهشی جدید مدعی شده است که ایران اکنون مسئول استخراج ۴.۵ درصد معدن‌های بیت‌کوین دنیا است و از این فناوری برای کسب صدها میلیون دلار به شکل دارایی‌های رمزارزی بهره می‌گیرد تا تحریم‌های اعمال شده از طرف ایالات متحده و سایر کشورها را دور بزند.

به گزارش آسیانیوز، ایندیپندنت مدعی شد ایران با بیت‌کوین تحریم‌ها را دور می‌زند و برق مورد استفاده استخراج بیت‌کوین نیاز به مصرف سالانه ۱۰ میلیون بشکه نفت خام دارد و استخراج رمزارز در ایران اکنون سالانه در حدود یک میلیارد دلار درآمد دارد. 

-----------------
بیشتر بخوانید:
«استخراج ارز دیجیتال» پایتخت را خاموش می کند؟!
ارزهای دیجیتال؛ در آستانه «تحولی بزرگ»

--------------------------------------------------

پژوهشی جدید دریافت ایران اکنون مسئول استخراج ۴.۵ درصد معدن‌های بیت‌کوین دنیا است و از این فناوری برای کسب صدها میلیون دلار به شکل دارایی‌های رمزارزی بهره می‌گیرد تا تحریم‌های اعمال شده از طرف ایالات متحده و سایر کشورها را دور بزند.

--------------------

بیشتر بخوانید:

جنگ «پول» و «ارز دیجیتال»

«تیراندازی» به ماموران شرکت توانیر

-------------------------------------------------------
واشینگتن از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ و به دلیل مخالفت با برنامه هسته‌ای و حمایت ایران از گروه‌هایی در خاورمیانه که ایالات متحده آنها را سازمان‌های تروریستی در نظر می‌گیرد، مجازات‌هایی اقتصادی علیه تهران اعمال کرده است.

در شکل فعلی خود، تحریم‌ها شامل محاصره تقریبا کامل اقتصادی و ممنوعیت تمام واردات از این کشور است که از همه بیشتر به صنایع نفت، بانکداری و کشتیرانی آسیب زده است و باعث شده صادرات نفت ایران طی دهه گذشته ۷۰ درصد سقوط کند که به نوبه خود موجب رکود اقتصادی و بیکاری شده و هر از چند گاهی اعتراض‌های مدنی را به همراه داشته است.

اما پژوهشی جدید از اکلیپس که شرکت تحلیل بلاک‌چین است، می‌گوید این کشور استخراج رمزارز را به عنوان راه نجاتی جدید و ابزاری برای سودآوری از ظرفیت انرژی خود برگزیده، از آنجا که ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی دنیا است و سوخت‌های فسیلی در این کشور به وفور یافت شده و تقریبا ارزان هستند.

از سال ۲۰۱۹، ایران استخراج بیت‌کوین را به عنوان تجارتی سودآور شناسایی کرد و به سرعت نظامی برای اعطای مجوز به راه انداخت که استخراج‌کنندگان را ملزم می‌دارد مالیات بیشتری برای برق مصرفی خود پرداخته و بتوانند بیت‌کوین‌های استخراج شده را در بانک مرکزی بفروشند.

معدن‌های بیت‌کوین از همان زمان در سراسر کشور ظاهر شدند، از جمله در مساجد که برق مصرفی‌ آنها رایگان است و در واقع به ایران اجازه داد منابع انرژی خود را در بازار جهانی بفروشد و از این طریق محاصره تجاری را دور بزند. از بیت‌کوین‌های به دست آمده می‌توان برای پرداخت هزینه واردات هم استفاده کرد که به استخراج‌کنندگان اجازه می‌دهد محدودیت‌های موجود بر نقل‌و‌انتقالات مالی با بانک‌های ایرانی را هم دور بزنند.

گرچه میزان دقیق استخراج بیت‌کوین در ایران به سختی قابل اندازه‌گیری است اما اکلیپس می‌گوید رقم ۴.۵ درصدی که اظهار کرده بر اساس اطلاعاتی است که تا آوریل ۲۰۲۰ از طرف مرکز امور مالی جایگزین دانشگاه کمبریج از استخراج‌کنندگان جمع‌آوری شده، افزون بر اظهارات شرکت تولید نیروی ایران که تحت کنترل دولت است و در ژانویه ۲۰۲۱ تا ۶۰۰ مگاوات برق به وسیله این بخش مصرف شده است.

برق مورد استفاده استخراج‌کنندگان نیاز به مصرف سالانه ۱۰ میلیون بشکه نفت خام دارد تا تولید شود که تقریبا برابر با ۴ درصد کل صادرات نفت ایران در سال گذشته (۲۰۲۰) است.گرچه اقدام‌ استخراج رمزارز در ایران اکنون سالانه در حدود ۱ میلیارد دلار درآمد دارد اما اخلال شدیدی هم در ساختار شبکه قدیمی توزیع انرژی کشور ایجاد می‌کند.

در همین راستا چندین شرکت چینی مانند آراچ‌وای و لوبیان نیز ظاهرا با سرمایه‌گذاری‌هایی تازه پا پیش گذاشته‌اند تا معادن خود را در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در جنوب شرقی کشور به راه اندازند.

شرکت لوبیان در بیانیه‌ای به سایت (8BTC) گفت: «ما منابع محلی خوبی در ایران داریم و ارتباط خوبی هم با وزارت انرژی، وزارت امور خارجه و حتی ارتش این کشور حفظ کرده‌ایم.»

دکتر تام رابینسون، از موسسان و دانشمند ارشد اکلیپس، گفت: «موسسات مالی باید خطر تحریم‌هایی را که به دلیل استخراج بیت‌کوین در ایران با آن مواجه است، در نظر بگیرند، به ویژه موسساتی که شروع به ارائه خدمات رمزارزی کرده‌اند.»

او افزود: «اگر ۴.۵ درصد استخراج بیت‌کوین از ایران باشد آنگاه ۴.۵ درصد احتمال دارد که هر نقل‌وانتقال بیت‌کوین شامل پرداخت هزینه انتقال به استخراج‌کننده‌ای در ایران از طرف فرستنده باشد.»

 

این درحالی است که همچنانکه کاربران ایرانی از دردسرهای قطع برق نوشته‌اند و به عقیده آنها بزرگترین گرفتاری قطع برق از کار انداختن دستگاه‌های اکسیژن‌ساز خانگی برای بیماران کرونایی است؛ معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق از ماینینگ غیرمجاز برخی از ادارات دولتی خبر می‌دهد.

قطعی برق و نوبت‌بندی برق تهران در حالی ادامه‌دار شده است که معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق از ماینینگ غیرمجاز برخی از ادارات دولتی خبر می‌دهد.

قطعی گسترده و بدون اطلاع‌رسانی برق در شهرهای ایران خبرساز شده و حالا هشتگ قطعی برق ترند اصلی توئیتر در ایران شده است.کاربران ایرانی از دردسرهای قطع برق نوشته‌اند و البته به عقیده آنها بزرگترین گرفتاری قطع برق از کار انداختن دستگاه‌های اکسیژن‌ساز خانگی برای بیماران کرونایی است.

این در حالی است که مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق، از کسری ۹۰۰۰ مگاواتی برق خبر داده است.

 «تیراندازی» به ماموران شرکت توانیر

مدیرعامل شرکت توانیر گفته است در جریان تلاش ماموران این شرکت برای جمع آوری مراکز استخراج رمزامرز، به آن‌ها «تیراندازی شده» است.
به گزارش آسیانیوز، مدیرعامل شرکت توانیر گفته است در جریان تلاش ماموران این شرکت برای جمع آوری مراکز استخراج رمزامرز، به آن‌ها «تیراندازی شده» است.

محمد حسن متولی زاده که شامگاه دوم خرداد در یک گفت‌وگوی تلویزیونی سخن می‌گفت، به نام شرکت یا افرادی که تیراندازی کرده‌اند، اشاره نکرد و گفت: «از دستگاه های امنیتی و قضایی» برای حل مشکل کمک خواسته‌اند.

او میزان مصرف انرژی برای استخراج رمزارزها را «دو هزار مگاوات» دانست و گفت این میزان «معادل بیش از مصرف هفت استان کشور و یا معادل ۳۰ درصد مصرف تهران» است.در سال‌های اخیر، عرضه برق ارزان قیمت در ایران باعث تشویق این فعالیت و حتی جلب افرادی شده که از کشورهای دیگر و به خصوص چین برای استخراج بیت‌کوین به ایران رفته‌اند.

زمستان سال گذشته، همزمان با افزایش خاموشی‌ها در تهران و برخی شهرهای دیگر، رسانه‌های ایران گزارش دادند که چینی‌ها با ایجاد و گسترش مزرعه استخراج رمزارز [بیت‌کوین] در رفسنجان، سهم عمده‌ای در این بازار دارند.

مدیرعامل شرکت توانیر نیز با تایید این موضوع گفته است: «علت این که بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان رمزارزها به ایران سرازیر شدند، این است که انرژی در کشورمان ارزان است».

به گفته متولی‌زاده، تولیدکنندگان قانونی رمزارزها حدود ۳۰۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند و بقیه تولیدکنندگان به صورت غیرقانونی کار می‌کنند.او با توجه رشد ۲۰ درصدی ناشی از تولید رمزارزها، گرمای شدید زودرس و بی‌سابقه و کاهش ۵۰ درصدی ذخیره آب نیروگاه‌های برق‌آبی، پیش بینی کرده است که یک ماه بحرانی در انتظار صنعت برق ایران باشد.

در روزهای گذشته، گزارش‌های زیادی از سوی شهروندان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که از قطع برق «بدون اطلاع قبلی» به ویژه در مراکز درمانی و بهداشتی شکایت کرده‌اند.

همچنانکه این روزها کاربران ایرانی از دردسرهای قطع برق نوشته‌اند و به عقیده آنها بزرگترین گرفتاری قطع برق از کار انداختن دستگاه‌های اکسیژن‌ساز خانگی برای بیماران کرونایی است؛ معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق از ماینینگ غیرمجاز برخی از ادارات دولتی خبر می‌دهد./

https://www.asianews.ir/u/2nv
اخبار مرتبط
همچنانکه کاربران ایرانی از دردسرهای قطع برق نوشته‌اند و به عقیده آنها بزرگترین گرفتاری قطع برق از کار انداختن دستگاه‌های اکسیژن‌ساز خانگی برای بیماران کرونایی است؛ معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق از ماینینگ غیرمجاز و استخراج غیر مجاز رمز ارز خبر می دهد.
سخنگوی صنعت برق گفت: شرایط بسیار سختی را در حال تجربه هستیم که یکی از مهمترین دلایل آن شیوع استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال است.
بعد از سقوط شاخص کل بازار سهام از محدوده دو میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بسیاری از کسانی که در بورس زیان کرده بودند به سمت بازار رمزارزها روانه شدند و به گزارش رسانه‌ها در این اواخر ارزش معاملات رمزارزها در ایران به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود؛ حالا هم به دستور مجلس و بانک مرکزی جلوی فعالیت تمام درگاه‌های پرداخت غیرمجاز معاملات رمزارزها گرفته شده است.
بازار «رمزارز» مقصد جدید سرمایه‌گذاران در کشور است و برآورد می‌شود که حدود ۱۲ میلیون ایرانی صاحب رمزارز باشند؛ به این معنی که هر حساب کاربری در صرافی‌های دیجیتال نماینده ۴ الی ۵ نفر است؛ چراکه افراد به‌دلیل پیچیدگی‌های بازار رمزارز ترجیح می‌دهند نماینده‌ای را که آشنا با این بازار است انتحاب کنند و از این رو ممکن است در موجودی یک حساب کاربری ۴ الی ۵ نفر سهم داشته باشند.
بیت‌کوین کانال ۵۰ هزار دلار را هم از دست داده و نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده بود. اما حالا دوباره روندی صعودی پیدا کرده و به ۵۲ هزار دلار رسیده است. حالا وقت خرید بیت‌کوین است؟
روند نزولی ارزهای دیجیتالی ادامه دارد و بیت کوین در سطح ۵۰ هزار دلاری سقوط کرد.
بورس امروز با تعادلی نسبی در عرضه و تقاضا شروع به کار کرد اما در ادامه روند معاملات تقاضا در شاخص‌سازان افزایش یافت و با مثبت مواجه شد. اما آینده بورس چه خواهد شد؟ چه سناریوهایی مطرح است؟
پس از چند سال تلاطم، بهای بیت‌کوین در ماه‌های اخیر در حد چشمگیری افزایش یافته و از حمایت موسسات مالی مهم و معتبر برخوردار شده است؛ در حالی که شرکت تسلا اعلام کرد حدود ۱.۵ میلیارد دلار در ارز مجازی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید